Решение по адм. дело №532/2025 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 1815
Дата: 1 октомври 2025 г. (в сила от 1 октомври 2025 г.)
Съдия: Детелина Бозукова-Ганева
Дело: 20257220700532
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 август 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1815

Сливен, 01.10.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - V състав, в съдебно заседание на двадесет и трети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА-ГАНЕВА
   

При секретар НИКОЛИНКА ЙОРДАНОВА като разгледа докладваното от съдия ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА-ГАНЕВА административно дело № 20257220700532 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 от АПК във връзка с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

Образувано е по жалба от Р. Р. Ж. от [населено място] , [община], подадена чрез адв. Х. Х. АК Сливен срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0804-000192/03.06.2024 г., издадена от И. Н. - Н. с. към ОДМВР Сливен, Сектор „Пътна полиция“, с която му е наложена принудителна административна мярка на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП, изразяваща се в изземване на свидетелството за управление на МПС на водач, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е издадена в нарушение на материалния закон. Твърди, че част от посочените в ЗППАМ наказателни постановления не са му връчвани. Счита, че липсва фактическо основание за издаване на заповедта. Моли за отмяна на заповедта.

В съдебно заседание оспорващият не се явява. Представлява се от пълномощник - адв. Х. Х. АК Сливен, който поддържа жалбата, и представя доказателства, че оспорващият е обжалвал четири от посочените в ЗППАМ НП - НП № 23-1228-006190/09.02.2024г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР Стара Загора, влязло в сила на 09.04.2024 г., с което са отнети 10 к. т., НП № 22-0306-001844/24.10.2022г. на Началник сектор към ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора, влязло в сила на 16.11.2022 г., с което са отнети 10 к. т., НП № 23-0306-000109/31.03.2023г. на Началник Група към ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора, влязло в сила на 20.05.2023 г., с което са отнети 6 к. т. и НП № 23-0306-001015/18.09.2023г. на Началник Група към ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора, влязло в сила на 14.12.2023 г., с което са отнети 10 к. т., като твърди, че не са му надлежно връчени. Заявява, че към момента тези НП не са влезли в сила, тъй като съдебните производства са висящи. Прилага доказателства – 4 бр. призовки за насрочени АНД. Моли за отмяна на заповедта. Претендира разноски.

Ответникът - Началник сектор към ОДМВР Сливен, Сектор „Пътна полиция“ Сливен не изпраща представител. В писмено становище, представяйки административната преписка, изтъква, че заповедта е материално и процесуално законосъобразна. В случай, че насрещната страна претендира адвокатско възнаграждение прави възражение за прекомерност на претендирания адвокатски хонорар.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на страните по делото, намери за установено следното:

Жалбата е подадена от лице с правен интерес – адресат на заповедта, против административен акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност. Видно от отбелязване оспорената ЗППАМ е връчена на пълномощник на жалбоподателя на 24.07.2025 г. /л.13/, а жалбата против нея е депозирана в съда на 07.08.2025 г./л.2/, следователно и в преклузивния 14-дневен срок. Поради това, съдът намира жалбата за процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

С оспорената заповед на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП е постановено изземване на свидетелството за управление на Р. Р. Ж. като водач на МПС, на който са отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. В обстоятелствената част на заповедта е прието за установено, че на водача са отнети всички контролни точки с влезли в законна сила наказателни постановления както следва: 1. НП № 22-0306-001844/24.10.2022г. на Началник сектор към ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора, влязло в сила на 16.11.2022 г., с което са отнети 10 к. т., 2. НП № 23-0306-000109/31.03.2023г. на Началник Група към ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора, влязло в сила на 20.05.2023 г., с което са отнети 6 к. т., 3. НП № 23-0306-001015/18.09.2023г. на Началник Група към ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора, влязло в сила на 14.12.2023 г., с което са отнети 10 к. т., 4.НП № 23-0455-000823/08.01.2024г. на Началник РУ Твърдица към ОДМВР Сливен, влязло в сила на 09.02.2024г., с което са отнети 12 к.т. и 5. НП № 23-1228-006190/09.02.2024г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР Стара Загора, влязло в сила на 09.04.2024 г., с което са отнети 10 к. т., поради което е прието, че Р. Ж. е загубил придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството си за управление на МПС в съответната служба на МВР. /л.13/.

Наказателните постановления са представени по делото, като видно от отбелязването върху тях е, че: НП № 22-0306-001844/24.10.2022г. на Началник сектор към ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора, влязло в сила на 16.11.2022 г., с което са отнети 10 к. т., НП № 23-0306-000109/31.03.2023г. на Началник Група към ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора, влязло в сила на 20.05.2023 г., с което са отнети 6 к. т., НП № 23-0455-000823/08.01.2024г. на Началник РУ Твърдица към ОДМВР Сливен, влязло в сила на 09.02.2024г., с което са отнети 12 к.т. и НП № 23-1228-006190/09.02.2024г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР Стара Загора, влязло в сила на 09.04.2024 г., с което са отнети 10 к. т. не са връчени на оспорващия, като единствено НП № 23-0306-001015/18.09.2023г. на Началник Група към ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора, влязло в сила на 14.12.2023 г., с което са отнети 10 к. т., е връчено срещу подпис на посочени дати на връчване в разписката за връчване на с. на Р. Ж.. /л.16-л.22/

По делото е представена и справка от картона на водача, според която на жалбоподателя е било валидно издадено СУМПС [номер]/29.08.2023г., като е посочено, че водачът има отнети общо 39 точки по влезли в сила НП. /л.24/.

Като доказателство по делото е приета Заповед № 343з-1516/05.06.2023 г., подписана от директор на ОДМВР Сливен, с чиято т. 1. 4. Началниците сектор "Пътна полиция" са оправомощени да издават заповеди за прилагане на принудителни административни мерки по ЗДвП./л.27/.

По делото са приобщени призовки, от които е видно, че в РС Нова Загора са образувани АНД № 291/2025г., АНД № 289/2025 и АНД 286/2025г. по които жалбоподател е Р. Р. Ж., с предмет на разглеждане, съответно НП № 23-0306-001015/2023г. на РУ Нова Загора, НП № 22-0306-001844/2022г. на РУ Нова Загора и НП №23-0306-000109/2023г. на РУ Нова Загора, които са насрочени съответно за 28.10.2025г., за 28.10.2025г. и за 04.11.2025г. /л.30-л.32/. Приобщена е и призовка, от която е видно, че в РС Стара Загора е образувано АНД № 2237/2025г., по което жалбоподател е Р. Р. Ж., с предмет на разглеждане - НП № 23-1228-006190/2024г. на РУ Стара Загора, което е насрочено за 22.10.2025г./л.30/

При така установеното от фактическа страна се налагат следните правни изводи:

Заповедта е издадена от компетентен орган в кръга на правомощията му. Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7, се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Със заповед № 343з-1516/05.06.2023 г. на директора на ОД МВР – Сливен, точка 1. 4. Началник Сектор "Пътна полиция" към ОДМВР Сливен е оправомощен да издава заповеди за прилагане на принудителни административни мерки по ЗДвП.

Спазена е предвидената от закона писмена форма.

Административният орган е приел, че са налице основанията на чл. 171, т. 4 от ЗДвП, съгласно който за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка - изземване на свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.

Според чл. 157, ал. 4 от ЗДвП водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи.

Според разпоредбата на чл.2 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително, при първоначално издаване на свидетелство за управление на моторно превозно средство притежателят му получава първоначален максимален размер от 39 контролни точки за отчет на извършените от него нарушения на ЗДвП. Според разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от същата Наредба контролни точки се отнемат въз основа на влязло в сила наказателно постановление.

Поради това и с оглед разпоредбата на чл. 170, ал. 1 от АПК, административният орган следва да установи съществуването на фактическите основания (влезли в сила наказателни постановления, с които са отнети всички контролни точки на водача), посочени в оспорената заповед.

В настоящия случай органът е приел, че срещу оспорващия има издадени и влезли в сила пет наказателни постановления въз основа на които на същия са отнети 48 к.т., т. е. всички контролни точки, за периода 2022г. – 2023г., поради което същият е бил длъжен да върне СУМПС.

Съдът намира, че заповедта е процесуално незаконосъобразна, защото липсва годно фактическо основание за издаването й. В случая не е доказана първата изискуема предпоставка за налагане на принудителната административна мярка - загубване на правоспособността, поради отнемане на всички контролни точки. Видно от приложените по преписката НП, четири от тях са обжалвани от оспорващия по съдебен ред и към настоящият момент не са влезли в сила. Съгласно приобщените по делото като доказателства призовки от РС Нова Загора, три от посочените в заповедта наказателни постановления - НП № 23-0306-001015/2023г. на РУ Нова Загора, НП № 22-0306-001844/2022г. на РУ Нова Загора и НП №23-0306-000109/2023г. на РУ Нова Загора, с които се отнемат общо 26 контролни точки, са обжалвани пред РС Нова Загора, като съдебните дела са насрочени съответно за 28.10.2025г., за 28.10.2025г. и за 04.11.2025г., а четвъртото посочено в заповедта НП № 23-1228-006190/2024г. на РУ Стара Загора е обжалвано пред РС Стара Загора, с което се отнемат 10 точки и образуваното във връзка с обжалването му съдебно дело е насрочено за 22.10.2025г. Съдът следва да съобрази тези факти, имащи значение за предмета на делото, както повелява нормата на чл.142 от АПК.

Горното налага извод, че цитираните четири НП, с които са отнети общо 36 контролни точки не са влезли в законна сила, поради което не е налице соченото в оспорената заповед, от Началник Сектор „Пътна полиция“ в РУ Сливен към ОДМВР Сливен, фактическо основание за прилагане на ПАМ, а именно изчерпване на всички контролни точки.

Поради изложеното съдът приема, че оспорената заповед е издадена в нарушение на материалния закон, което налага отмяната й.

При този изход на спора в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в общ размер на 610 лева. Оспорващият е представил доказателства за заплатен адвокатски хонорар в размер на 600 лв., съгласно адвокатско пълномощно и договор за правна защита и съдействие, който хонорар съдът преценява като съобразен с установения минимум в Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за възнаграждения за адвокатска работа, както и за заплатена държавна такса в размер на 10 лева. Тези разноски следва да се възложат в тежест на административния орган.

С оглед горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Сливен,

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0804-000192/03.06.2024 г., издадена от И. Н. - Н. с. към ОДМВР Сливен, Сектор „Пътна полиция“, като незаконосъобразна.

 

ОСЪЖДА ОДМВР Сливен да заплати на Р. Р. Ж. от [населено място], [община], [улица] [ЕГН] направените по делото съдебни разноски в размер на 610 (шестстотин и десет) лева.

 

Решението не подлежи на обжалване на основание чл.172 ал.5 от ЗДвП.

Решението да се съобщи на страните.

 

 

 

Съдия: