ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 11 /10.05.2022 г.
Административен
съд - Русе, IV-
ри състав, в закрито заседание на десети май две хиляди двадесет и втора
година, в състав
Съдия: Диана Калоянова
като разгледа докладваното адм. дело № 85 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, прецени
следното:
Постъпило е Оспорване от Областния
управител на област с административен център Русе на Решение № 785 по Протокол
№ 29/24.01.2022 г. на Общински съвет – Русе, с което се определя ред и срок за
заплащане на годишния данък върху таксиметров превоз на пътници за 2022 г. на територията на Община Русе. Иска
се отмяна на решението като незаконосъобразно.
С Писмо вх. №
1449/05.04.2022 г. (л. 54 и л. 55 от преписката) Общински съвет – Русе е уведомил съда, че
с Решение № 865, обективирано в Протокол № 31/24.03.2022 г., на основание чл.
21, ал. 1, т. 24 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и
чл. 156, ал. 1 от АПК е отменил свое Решение № 785, прието с Протокол №
29/24.01.2022 г., изменено в точка 1.4. с Решение № 825, прието с Протокол №
30/24.02.2022 г.
Посоченото писмо е
изпратено до Областния управител на Област Русе, като му е предоставена
възможност да изрази становище. С Писмо вх. № 1597/14.04.2022 г. последният е
посочил, че „в случай, че Решение № 865 по Протокол № 31 от
24.03.2022 г. на Общински съвет – Русе е влязъл в законна сила административен
акт, същото би имало като правни последици оттеглянето на оспорения
административен акт по делото – Решение № 785 от 24.01.2022 г.“ посочено е още, че „ако се установи наличието на
предпоставки за приложението на чл. 156, ал. 1 от АПК“ съдебното производство следва да се прекрати на
основание чл. 159, ал. 3 от АПК.
С писмо вх. №
1828/03.05.2022 г. ответникът е представил доказателство за влизане в сила на Решение
№ 865, обективирано в Протокол № 31/24.03.2022 г. на Общински съвет – Русе.
Като съобрази изложената
фактическа обстановка съдът достига до следните правни изводи:
Обжалваният
административен акт - Решение № 785 по Протокол № 29/24.01.2022 г. на
Общински съвет – Русе, към настоящият момент е отменен и не съществува в
правния мир. Следователно, целта на оспорването е постигната и за оспорващия
административен орган липсва правен интерес. Правния интерес е абсолютно необходима
процесуална предпоставка за допустимост на съдебното обжалване на
административните актове, за която съдът е длъжен да следи служебно. Наличието на
правен интерес е необходимо както от началото, така и до края на съдебния
процес. Правната доктрина и съдебната практика са еднозначни, че интересът от
оспорването трябва да е налице в хода на целия съдебен процес непрекъснато и по
силата на закона, задължение на съда е да следи за наличието му. При липсата му
или отпадането му в хода на процеса, както в случая, законодателят е предвидил
възможността за прекратяване на съдебното производство.
По изложената причина производството
по делото следва да се прекрати, тъй като наличието на правен интерес от
обжалването е процесуална предпоставка от категорията на абсолютните, за която
съдът следи служебно в хода на цялото производство.
Мотивиран от изложеното и на
основание чл. 159, т. 4 във връзка с чл. 159, т. 3 от АПК, Административен съд
– Русе, четвърти състав
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на Областния управител на област с
административен център Русе на Решение № 785 по Протокол № 29/24.01.2022 г. на
Общински съвет – Русе.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм.д. № 85/2022 г. по описа на АС-Русе.
Определението
може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от връчването пред Върховен
административен съд.
СЪДИЯ: