Решение по дело №311/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 566
Дата: 28 септември 2020 г. (в сила от 3 ноември 2020 г.)
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20197170700311
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

566

Плевен, 28.09.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен, шести състав, в открито съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди и двадесета година в състав:

 

Председател: Снежина Иванова

 

при секретар Десислава Добрева, изслуша докладваното от съдията Снежина Иванова адм. дело № 311 по описа за 2019 година на Административен съд – Плевен.

 

Производството е по реда на чл. 145, ал.2, т.1 от АПК.

Делото е образувано по жалба от Футболен клуб /ФК/ „Ювентус 95”, с. Малчика, съдебен адрес ***, чрез адв. М. срещу решения № 578, 579, 580, 581, 582, 584, 585, 586, 587, 588 на Общински съвет –Левски за разпределение на субсидията за спортни дейности за спортните клубове за 2019 година и решение от 06.03.2019 година на Общински съвет Левски с № 591, с което се прегласува решение № 582/28.02.0219 година за субсидия на ОФК Левски 2007 г..

В жалбата се твърди, че решенията са незаконосъобразни. Твърди се, че заседанието на постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към Общински Съвет-Левски е свикано незаконосъобразно и апокрифно  като по този начин е препятствано на нея да присъстват заинтересовани страни, други общински съветници, не членуващи в нея и не на последно място- граждани. Твърди се, че доказателство за горното е извлечение от сайта на Община Левски, където няма обявление за  заседание на Комисията, взела решение за предложение за разпределение на средствата за спортни клубове, „одобрено” впоследствие от Общинския съвет и което е задължително съобразно нормативните изисквания. Посочва се, че заседанието на комисията е за разпределение на средства от бюджетно перо, което не е било влязло към въпросния момент в законна сила, тъй като бюджетът е гласуван на 31.01.2019 г., а към тогавашния момент той все още е могъл да бъде обжалван, тъй като не е публикувано решението за приемането му, което предполага 14 дневния срок за обжалването му да не е започвал да тече, тъй като са ограничени възможностите за узнаването му от заинтересованите страни, като същото се отнася и към датата на заседанието на Общинския съвет - 28.02.2019 г. Твърди се, че представителите на спорните клубове не са могли да присъстват на заседанието на комисията като дори и за все пак отишлите да присъстват представители на клубове е следвало да чакат в коридора пред залата на Общинския Съвет, за да научат решението на комисията. Твърди се, че постоянната комисия по образование,спорт, култура и вероизповедания към Община- Левски, съобразно правомощията си, предвидени в чл.10, ал.2 от Наредба № 28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски /по-долу Наредба № 28/, е изготвила становище за разпределение на средствата за спортни дейности на спортните клубове за 2019 г., като не са приложени критериите за финансиране, нито необходимо присъщите разходи, нито пък тяхната относителна тежест. Счита се, че е нарушен и принципът заложен в чл. 11 на Наредбата. Твърди се, че на самото заседание на Общинския съвет от 28.02.2019г. съвсем умишлено решението за одобряване на становището на Комисията за разпределение на средствата, както изисква самата Наредба, и както е било формулирано в дневния ред, е изкуствено разделено на 11 отделни решения за отделните бенефициенти с цел уж да нямало основания някой да жали средствата на другия и де факто да се ограничи възможностите на страните, които законодателството им дава, като се е получило така, че са се гласували средствата за 10-те клуба , а за 11-ия решението не е било прието и фактически становището на Комисията е прието за 61 000 лева , а не за 120 000 лева. Счита се, че обжалваните решения са незаконосъобразни, приети при допуснати съществени нарушения на процедурните правила, в противоречие на Наредбата, както и при несъответствие с целта на закона. Излагат се доводи и за незаконосъобразност на  решение на Общински съвет от 06.03.2019 г,  тъй като е опорочена процедура по свикването на заседание, въобще не е провеждано заседание, а само са оформени неистински документи за провеждането му. Посочва, че се обжалва и това решение, което до момента се крие и не е качено на таблото на Общинския съвет също се обжалва с настоящата жалба и то при положение, че на 05.03.2019 г. е входирана допълнителна заявка за допълване на субсидията на оспорващия до първоначално поискания размер, тъй като тези 59 000 лева са останали неразпределени. Счита се, че липсата на мотиви в решенията прави същите незаконосъобразни и моли за отмяната им.

С писмо вх. № 1436 от 19.03.2019 година от Общински съвет-Левски е представената административната преписка, образувана по приемане на оспорените решения, като се посочва, че жалбата е неоснователна. Посочва се, че за всеки клуб има отделно решение и тече програмата на всички спортни клубове и за оспорващия има отпусната 10 000 лева, а на другите клубове по 3000 лева и ще се затрудни дейността им.

Представено е становище от ответника на л. 247 по делото, че искането за спиране на предварителното изпълнение е недопустимо, тъй като такова не е допуснато, а и жалбата спира предварителното изпълнение.

От заинтересованите страни СКК „Киокушин“, гр. Левски; ХСК „Левски“, гр. Левски; „Автомоделен клуб–Левски“, гр. Левски; „Мото клуб“, гр. Левски; ОФК „Левски 2007“, гр. Левски; ФК „Ботев-2014“, с Българене; ФК „Обнова -1934“, с. Обнова; ФК „Победа“, с. Градище; ФК „Трънчовица“, с. Трънчовица не е представено становище по жалбата и искането за спиране на предварителното изпълнение на решения от № 578 до 590.

Съдът с определение вх. № 531/19.03.2019 година е оставил жалбата без разглеждане и е прекратил съдебното производство, тъй като не са отстранени нередовностите в срок. Определението е обжалвано пред ВАС и с определение № 13048 /03.10.2019 година  е отменено определението и делото е върнато за продължаване на съдопроизводствените действия.

С определение № 2168 от 30.10.2019 г. /л.л.315-316/ съдът е оставил без разглеждане жалбата на ФК „Ювентус-95“, с. Малчика срещу решение от № 578/28.02.2019 година  до 590 от 28.02.2019 г.  на Общински съвет –Левски за разпределение на субсидията за спортни дейности за спортните клубове за 2019 година. Със същото определение  съдът е оставил без разглеждане искане на  ФК „Ювентус-95“с. Малчика за спиране на предварително изпълнение на решения от № 578 до № 590.

С определение № 2172/31.10.2019 г. /л. 320/ съдът е допълнил определението от 30.10.2019 г. като е прекратил съдебното производство по адм. дело № 311 по описа за 2019 г. на Административен съд Плевен.

С определение № 3595/09.03.2020 година на ВАС-Трето отделение  е постановено да се разгледа жалбата на оспорващия срещу решения № 578, 579, 580, 581, 582, 584, 585, 586, 587, 588 и 590.

С определение № 482 /12.03.2020 г. /л. 324/ съдът е оставил без разглеждане жалбата на ФК „Ювентус-95“, с. Малчика в частта срещу решение № 589/28.02.2019 година и решение № 590 от 28.02.2019 г.  на Общински съвет –Левски и е прекратил съдебното производство в тази част. Определението не е обжалвано и е влязло в сила.

С определение №1217/21.08.2020 година като заинтересована страна е конституиран ФК „Динамо –Изгрев“, с. Изгрев.

В съдебно заседание оспорващият - ФК „Ювентус 95” с.Малчика, редовно уведомен, не се представлява. На л. 353 по делото е представена молба за даване ход на делото, насрочено за 08.07.2020 година, моли за уважаване на жалбата и присъждане на разноски.

В съдебното заседание ответникът Общински съвет-Левски, редовно уведомен, не се представлява.

В съдебно заседание заинтересованите страни - „Киокушин“, гр. Левски, ул. „Братя Миладинови“ № 30а, ХСК „Левски“, гр. Левски, ул. „Бенковски“ № 19, СКК, Автомоделен клуб –Левски“, гр. Левски, ул. „Ал.Стамболийски“ № 36, вх. Б, ет. 1, ап. 2, „Мото клуб гр. Левски,ОФК „Левски 2007“, гр. Левски, бул. „България“ № 58, ФК „Ботев-2014“, с Българене, ул. „Васил Левски“ № 3,  ФК „Обнова -1934“, с. Обнова, ул. „9-ти септември“ №24, „ФК „Победа“, с. Градище, ул. „Генчо Хинчев“ № 29, ФК „Трънчовица“, с. Трънчовица, ул. „Христо Ботев“ № 9.ФК „Динамо-Изгрев“, с. Изгрев редовно уведомени, не се представляват.

Административният съд-Плевен, шести състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

Постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания при Общински съвет-Левски е провела заседание на 15.02.2019 г., с дневен ред „Разпределяне на субсидии за спортни клубове по бюджета на Община Левски за 2019 г.“, за което е приобщен протокол на л. 17 по делото. В същия се сочи, че становището на комисията е по т. 1. да се актуализира Наредба № 28, съобразно промените в законовите разпоредби, въз основа на които е разработена; т. 2. приема  да се удължи срок до 25.02.2019 г. за представяне на пълен комплект документи по чл. 8, ал. 1 от Наредбата при конкретно посочени условия по т. 3, т. 6, т. 9, т. 13; 3. да де изиска писмено становище от общинската администрация за разходването на средствата по чл. 11, т. 1; по т. 4. е решено да се информират представителите на клубове, които не са присъствали на заседанието с условията по т. 2 от предложенията. Към протокола са приложени списък на представителите на клубове, които са присъствали на заседанието и документи представени от клубовете към 15.02.2019 г. Не са представени доказателства за уведомяване на клубовете, нито за разходване на средствата.

На 25.02.2019 г. Постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания при Общински съвет-Левски е провела последващо заседание с оглед протокол на л. 19 по делото, като  по т. 1 се предлага актуализация на Наредба № 28, по т. 2  е прието удължаване на срока до 11.03.2019 година за представяне на комплект документи по чл. 8, ал. 1 от Наредба № 28 на Общински съвет Левски, като  се детайлизират документите по чл. 8, ал. 1 т. 3, т. 6, т. 9 и т. 12 и е решено, че при непредставяне на задължителните документи по чл. 8, ал. 1 от Наредба № 28, определените средства следва да се разпределят пропорционално между останалите клубове. В т. 3 е извършено  разпределение на субсидията на спортните клубове за 2019 г. Съгласно същото се отпускат суми, както следва: на СКК „Киокушин“ 7000 лева, на ХК „Левски“ 20000 лева, на „Автомоделен клуб“ 5500 лева, на Мото клуб 3500 лева, на ОФК „Левски-2007” 59000 лева,   на ФК Малчика 10000 лева, на ФК Българене 3000 лева, на ФК Обнова 3000 лева, на ФК Градище 3000 лева, на ФК Изгрев 3000 лева, на ФК „Трънчовица“ 3000 лева.

С Решение № 577 по Протокол № 61/28.02.2019 г. /л. 31/, на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА Общински съвет приема като свои предложенията на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания, по отношение на изготвяне на предложение за промяна на Наредба № 28 , по отношение на удължаване на срока за представяне до 11.03.2019  на документи и предложените нови изисквания по отношение на изискуемите документи по чл. 8, ал. 1 т. 3, т. 6, т. 9 и т. 12 от Наредба № 28 документи.

С решение № 578 от 28.02.2019 година Общински съвет Левски с поименно гласуване , посочено като приложение № 10 към протокола, но неприложено по делото, въпреки указаното задължения за представяне на адм. преписка в цялост, е одобрил предложената от комисията субсидия на СКК „Киокушин“, гр. Левски за 2019 г. в размер на 7000 /седем хиляди/ лева. При откриване на заседанието е посочено, че са присъствали 19 общински съветници, от които поименно 17 са гласували „за”, няма - „против” и 2 –„въздържали се”.

С Решение № 579 взето по Протокол № 61/28.02.2019 г. /л. 31/, на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА и т. 3 от становище на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания, Общински съвет Левски е одобрил предложената от комисията субсидия на ХК „Левски“, гр. Левски за 2019 г. в размер на 20 000 /двадесет хиляди/ лева. При откриване на заседанието е посочено, че са присъствали 19 общински съветници, от които поименно 16 са гласували „за”, няма - „против” и 3 –„въздържали се”.

С Решение № 580 взето по Протокол № 61/28.02.2019 г. /л. 31/, на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА и т. 3 от становище на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания, Общински съвет Левски е одобрил предложената от комисията субсидия на „Автомоделен клуб Левски“, гр. Левски за 2019 г. в размер на 5500 /пет хиляди и петстотин/ лева. При откриване на заседанието е посочено, че са присъствали 19 общински съветници, от които поименно 17 са гласували „за”, няма - „против” и 1 –„въздържали се”.

С Решение № 581 взето по Протокол № 61/28.02.2019 г. /л. 31/, на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА и т. 3 от становище на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания, Общински съвет Левски е одобрил предложената от комисията субсидия на „Мото клуб“, гр. Левски за 2019 г. в размер на 3500 /три хиляди и петстотин/ лева. При откриване на заседанието е посочено, че са присъствали 19 общински съветници, от които поименно 17 са гласували „за”, няма - „против” и 2 –„въздържали се”.

С Решение № 582 взето по Протокол № 61/28.02.2019 г. /л. 31/, на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА и т. 3 от становище на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания, Общински съвет Левски е одобрил предложената от комисията субсидия на ОФК „Левски-2007“, гр. Левски за 2019 г. в размер на 59 000 /петдесет и девет хиляди/ лева. При откриване на заседанието е посочено, че са присъствали 19 общински съветници, от които поименно 10 са гласували „за”, 4 - „против” и 5 –„въздържали се”.

С Решение № 584 взето по Протокол № 61/28.02.2019 г. /л. 31/, на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА и т. 3 от становище на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания, Общински съвет Левски е одобрил предложената от комисията субсидия на ФК „Ботев-2014“, с. Българене за 2019 г. в размер на 3000 /три хиляди/ лева. При откриване на заседанието е посочено, че са присъствали 19 общински съветници, от които поименно 18 са гласували „за”, няма - „против” и 1 –„въздържали се”.

С Решение № 585 взето по Протокол № 61/28.02.2019 г. /л. 31/, на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА и т. 3 от становище на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания, Общински съвет Левски е одобрил предложената от комисията субсидия на ФК „Обнова-1934“, с. Обнова за 2019 г. в размер на 3000 /три хиляди/ лева. При откриване на заседанието е посочено, че са присъствали 19 общински съветници, от които поименно 17 са гласували „за”, 1 - „против” и 1 –„въздържали се”.

С Решение № 586 взето по Протокол № 61/28.02.2019 г. /л. 31/, на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА и т. 3 от становище на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания, Общински съвет Левски е одобрил предложената от комисията субсидия на ФК „Победа“, с. Градище за 2019 г. в размер на 3000 /три хиляди/ лева. При откриване на заседанието е посочено, че са присъствали 19 общински съветници, от които поименно 18 са гласували „за”, няма - „против” и 1 –„въздържали се”.

С Решение № 587 взето по Протокол № 61/28.02.2019 г. /л. 31/, на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА и т. 3 от становище на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания, Общински съвет Левски е одобрил предложената от комисията субсидия на ФК „Динамо-Изгрев“, с. Изгрев за 2019 г. в размер на 3000 /три хиляди/ лева. При откриване на заседанието е посочено, че са присъствали 19 общински съветници, от които поименно 18 са гласували „за”, няма - „против” и 1 –„въздържали се”.

С Решение № 588 взето по Протокол № 61/28.02.2019 г. /л. 31/, на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА и т. 3 от становище на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания, Общински съвет Левски е одобрил предложената от комисията субсидия на ФК „Ботев“, с. Трънчовица за 2019 г. в размер на 3000 /три хиляди/ лева. При откриване на заседанието е посочено, че са присъствали 19 общински съветници, от които поименно 17 са гласували „за”, 1 - „против” и 1 –„въздържали се”.

С покана от 05.03.2019 г., на основание чл. 23, ал. 4, т. 1 от ЗМСМА във вр. с чл. 18, ал. 1, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2015-2019 година, Общински съвет Левски е свикал заседание на 06.03.2019 г. с дневен ред: „Прегласуване на решение № 582/28.02.2019 г. на Общински съвет Левски за одобряване на общинска субсидия на „ОФК Левски-2007“, гр. Левски.

С Решение № 591 взето по Протокол № 62/06.03.2019 г. /л. 246/, на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА, чл. 68 от Правилника за организацията и дейността на ОбС-Левски, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация и т. 3 от становище на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания, Общински съвет Левски е одобрил общинска субсидия на ОФК „Левски-2007“, гр. Левски за 2019 г. в размер на 59000 /петдесет и девет хиляди/ лева. При откриване на заседанието е посочено, че са присъствали 14 общински съветници, от които поименно 11 са гласували „за”, 1 - „против” и 1 –„въздържали се”.

По делото са представени документи, подадени от спортните клубове, конституирани като заинтересовани страни, като съдът установи, че нито една  заинтересованите страни, не е представила всички изискуеми документи  съгласно чл. 8, ал.  т. 1- 13 от Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски, както следва:

По искане на СКК „Киокушин“, гр. Левски липсват документи  по чл. 8, ал.1, т. 12 и т. 13 от Наредба № 28; по искане на ХК „Левски“ гр. Левски  липсват документи по т. 12 и т.13 , по искане на Автомоделен клуб –Левски, няма отчет за разходваната субсидия, и документи по т. 12 и т. 13, по искане на Мото клуб –Левски – липсват документи по т.2-т.14, по заявление на ОФК Левски 2007 – няма документи по чл. 8, ал. 1, т. 12 и т. 13 ; по заявление на ФК „Ботев-2014“ с.Българене липсват документи по чл. 8, ал. 1, т. т. 2, 4, 6, 9, 12 и т. 13; по заявление на ФК „Обнова-1934“ с. Обнова – липсват документи  по чл. 8, ал. 1, т. 4, 6, 9, 12 и т. 13; по заявление на ФК „Победа“ с.Градище – липсват  документи по чл. 8, ал. 1, т. 2-6, т. 9, т. 12 и т. 13; по заявление на ФК „Динамо-Изграев“ с. Изгрев липсват документи по чл. 8, ал. 1 ,т. 4, 9, 12 и 13, като удостоверение за липса на задължения към Община Левски е с дата 11.03.2019 година; по заявление на  ФК „Ботев“ с. Трънчовица  по делото е представено само предложение за бюджет на л. 152 и не са налични изискуемите документи по чл. 8, ал. 1, т. 1-13.

На л. 244 по делото е представено решение№ 591 от 06.03.2019 година на Общински съвет , с което се прегласува решение № 582/28.02.2019 г относно средства за ОФК Левски 2007, тъй като на 28.02.2019 г за предложението гласуват 10 общински съветника, а на 06.03.2019 г – 11 общински съветника.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

   Жалбата срещу решения  № 578, 579, 580, 581, 582, 584, 585, 586, 587, 588 на Общински съвет –Левски за разпределение на субсидията за спортни дейности за спортните клубове за 2019 година и срещу решение от 06.03.2019 година на Общински съвет Левски с № 591, с което се прегласува решение № 582/28.02.0219 година за субсидия на ОФК Левски 2007 г.  е допустима, тъй като не са ангажирани доказателства за съобщаване на решеният, а същата  е подадена на 14.03.2019 година  в 14 дневния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, независимо, че в случая следва да се приложи разпоредбата на чл. 140 , ал. 1 от АПК за удължаване на срока на оспорване.

Разгледана по същество,  същата е основателна.

В чл.59, ал.3 от Закона за физическото възпитание и спорта /по-долу ЗФВС, обн. ДВ бр.56/1996 г., отм., ДВ бр.86/2018 г., в сила от 18.01.2019 г./ , но приложим в настоящия случай, тъй като заявленията са подавани преди отмяната му от 18.01.2019 година, е регламентирано, че общините могат да подпомагат спортни организации, спортни училища и туристически дружества, чиито седалища и дейност са на територията на общината, а според ал.4 общините могат да подпомагат юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност, които организират и насърчават децата и младежта да се занимават с физически упражнения, спорт, спортни игри и туризъм сред природата, като условията и редът за финансиране и подпомагане се определят с наредби на общинските съвети (ал.6). Според чл.64 от с.з., спортните организации отчитат и доказват целесъобразността на разходваните средства, получени от общините по ред, определен от общинските съвети. Тази политика е заложена и в новия ЗФВС, в сила от 18.01.2019 година, тъй като съгласно чл. 123 от ЗФВС дейностите в областта на физическото възпитание, физическата активност, спорта и спортно-туристическата дейност се финансират със средства от държавния бюджет, бюджетите на общините, със средства, осигурени в изпълнение на международни договори и програми, и от други източници.

С Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието  на спорта за всички  в Община Левски(Наредба № 28), публикувана на сайта на Община Левски, се определят условията, реда и критериите за финансово подпомагане от Община Левски на спортните клубове и развитието на спорта за всички, както и реда за отчитане и доказване на целесъобразността на разходваните средства.

Съгласно чл.8, ал.1, т.1-14, се изискват определени документи, за да кандидатстват спорните клубове за субсидия - последна съдебна регистрация, актуално удостоверение за валидно членство в съответната лицензирана в МФВС спортна федерация /БФС/, удостоверение за актуална регистрация в министерството на правосъдието, удостоверение от националния регистър на МФВС, спортен календар /програма/ на съответната спортна федерация /БФС/ за съответната година, с проявите, в които клубът ще вземе участие /задължителни участия/, договор на спортния клуб с българската федерация по вида спорт /в едномесечен срок след сключването на същия/, удостоверение от НАП за наличие/отсъствие на задължения към държавата, удостоверение от община Левски за наличие/отсъствие на задължения към общината за предходната година, договор с квалифициран треньор /спортен педагог/, график за тренировъчния процес на възрастовите групи за съответната година, пълен и точен адрес за кореспонденция, председател на клуба, телефон за връзка и актуална банкова сметка, *** № 1 за изразходваните финансови средства от общински бюджет и собствени приходи за предходната година, формуляр №2 за участие на състезателите по възрастови групи от държавния календар за предходната година с представени протоколи от проявите, проектобюджет на клуба за съответната година.

Съгласно чл.10, ал.1 от Наредба №28, Общински съвет Левски определя размера на годишната финансова помощ за дейността на спортните клубове и развитието на спорта за всички с приемането на бюджета на Община Левски. Според  ал.2 на същата норма, средствата по ал.1 се разпределят от постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС-Левски с участието на ресорния зам.кмет и експерт от общ.администрация-Дирекция „БФС”, като след разглеждане и оценяване на постъпилите молби се изготвя списък на одобрените спортни клубове и размера на разпределените им финансови средства за текущата година, който се предоставя на Общински съвет за одобрение с протокол от проведено заседание (ал.3). Съгласно чл.14, ал.2 от Наредба №28, всеки клуб има право да получи финансова помощ в размер на одобрената за подпомагане сума от проектобюджета на клуба, съобразена и с критериите посочени в наредбата. Според чл.18, ал.1 от същата, спортните организации, получили финансова помощ по реда на тази наредба, разходват средствата по предназначение, отчитат и доказват пред Община Левски целесъобразността на изразходваните през годината средства.

Предвид горното се налага извода, че законът дава право на преценка на общините, дали да подпомагат финансово местните спортни организации, като при взето решение за финансово подпомагане, определянето на организациите, които получават парични средства и определянето на размера на тези средства се извършва с решение на Общинския съвет по разписани в местната наредба критерии т.е. Общинският съвет действа при условията на оперативна самостоятелност при финансиране на спортните организации и решението му подлежи на проверка съобразно чл.169 от АПК и в съответствие с принципа за съразмерност в чл.6 от АПК.

Оспорените решения № 578, 579, 580, 581, 582, 584, 585, 586, 587, 588 на Общински съвет –Левски за разпределение на субсидията за спортни дейности за спортните клубове за 2019 година са приети от компетентен орган, по аргумент от чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА, доколкото се касае за общински бюджетни средства, които получават  спортните организации на територията на Община Левски, заявили нужда от финансиране.

Решенията обаче са приети при съществено нарушение на административно-производствените правила, тъй като с оглед установеното от съда и посочено по-горе нито един клуб към датата на постановяване на решенията – 28.02.2020 година не е представил всички изискуеми документи по чл. 8, ал. , т. 1-14 от Наредба № 28, за да е налице редовно заявление. При липса на всички документи към заявлението, то същото е нередовно и не се разглежда от ПК, а приемането на решения от Общински съвет Левски е незаконосъобразно, тъй като нередовни документи не се разглеждат и не може да се извърши преценка на изискванията, за да се отпусне помощ.

При проверка на административната преписка, изпратена от ответника, съдът установи, че липсват  от всички заявители формуляр по т. 12 и отчет на изразходваните общински и собствени средства. Постоянната комисия по образование, спорт, култура, вероизповедания на свое заседание на 25.02.209 година е приела в т. 2, че някои документи по чл. 8, ал. 1, от Наредба № 28 няма да са необходими, но това решение не може да бъде взето предвид от Общински съвет, тъй като е налице влязла в сила Наредба № 28 на Общински съвет Левски, която не е изменена към 28.02.2019 година и в която са посочени изискуемите документи, които следва да бъдат подадени от всеки спортен клуб, който желае да получи финансово подпомагане и с решение на ПК не могат да се дерогират разпоредбите на наредбата. При липса на изискуем документ, заявлението на съответния клуб не следва да бъде разгледано като нередовно и не следва да участва в разпределението.

В случая постановените решения са приети при липсата изискуемите документи т.е. същите не е следвало да бъдат разгледани, като се има предвид, че ПК е дала срок до 11.03.2019 година за представяне на такива, а решението е взето на 28.02.2019 година. Определяне на субсидия по нередовни документи е незаконосъобразно, като е недопустимо да се приема решение за преразпределяне на средствата при условие, че не бъдат представени документи до 11.03.2019 г. Следва да се отбележи, че Общински съвет  на заседанието на 28.02.2019 година също е възприел в решение № 577 на л. 31 по делото да бъда удължен срок за представяне на документи, приел е, че при непредставянето им определените средства следва да се разпределят между останалите клубове и е гласувал с процесните решения субсидии, но тези решения са приети при съществено нарушение на административно-производствените правила, тъй като е недопустимо произнасяне по нередовни заявления на спортни клубове.

Комисията е следвало съгласно чл.30, ал.2 от АПК да укаже на всеки от клубовете да представи липсващите в заявлението му документи, като посочи срок за представянето им и предупреди, че при непредставяне ще прекрати производството по заявлението. В случая комисията се е произнесла по заявления, които не отговарят на изискванията на Наредба №28, като  в чл.13, ал.2 от Наредба №28 е посочено, че клубовете подават заявление за финансова помощ не по-късно от 15 януари, а проектобюджет с приложения - не по-късно от 1 март на съответната година т.е. заявлението се подава до 15 януари. Тези срокове не са спазени, тъй като  ФК „Ботев-2014“, с.Българене е подал документи на 29.01.2019 г. – л. 97 по делото  и заявлението е просрочено; ФК „Обнова“ представя проекто –бюджет в срока по чл. 13 , ал. 2 от Наредба № 28 – л. 110 по делото , но липсва заявления, подадено до 15.01.1.2019 година като не може с представянето на проекто-бюджета да се санира липсата на заявление, подадено до 15 януари 2019 г., а с писмо от 25.02.2019 година представя изискуемите документи по чл. 8 от Наредбата т.е. в случая липсва заявление , подадено в срок. На л. 189 по делото е представен проекто- бюджет на Автомоделен клуб-Левски“, гр. Левски с вх. № от  21.01.2019 г т.е. в срока по чл. 13, ал. 2 от Наредба № 28, но липсва заявление , подадено в срок до 15.01.2019 година т.е. налице е липса на искане, подадено в срок, което да бъде разгледано. Неправилно комисията е разгледала горепосочените заявления, подадени след срока, и не е следвало да бъдат разгледани заявленията от  Общински съвет Левски, тъй като са недопустими като просрочени.

Съдът намира, доколкото се касае за разпределение на средства, които се осигуряват от бюджета на Община Левски (чл.1, ал.2 от Наредба №28), то следва решението да бъде прието с поименно гласуване и с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците, в съответствие с чл.27, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА. Общият брой на общинските съветници при Общински съвет Левски е 21 към 28.02.2019 г., а за процесните решения без решение№ 582 по отношение на средства за ОФК Левски 2007 гр. Левски , са гласували повече от 11 общински съветници, и същите са приети с мнозинство съгласно изискването на закона. Същите обаче не са приети с поименно гласуване, доколкото документ за такова гласуване не е приложен към преписката, независимо, че се посочва , че приложение № 11, но такова не е налично . В случая дори и гласуването да беше проведено по правилата – поименно, то са разгледани нередовни заявления и недопустими такива, подадени след 15.01.2019 и процесните решения от 28.02.2019 година са незаконосъобразни.

С оглед обстоятелството, че по отношение на ОФК Левски 2007 не е прието решение на 28.02.2019 г., то на 06.03.2019 година е прието самостоятелно решение № 591, за което са гласували повече от половината общински съветници – 11 общински съветници, но същото е незаконосъобразно, тъй като е постановено по нередовно заявление, към което не са представени изискуемите документи по чл. 8, ал. 1 от Наредба № 28 по т. 12 и по т. 13, липсват доказателства за свикване на това заседание на Общинския съвет  при спазване на процедурата, заложена в закона, липсват доказателства за поименно гласуване.

Следва да се посочи още, че нито към предложението на ПК по образование, спорт, култура, вероизповедания към Общински съвет Левски за разпределянето на средствата, нито в обжалваните решения от 28.02.2019 г. и от 06.03.2019 г. са посочи мотиви за начина на оценяване  и съответно начина на разпределение на средствата между спортните клубове, които са кандидатствали за финансова помощ т.е. поради липса на мотиви към решението не може да бъде извършена проверка доколко са спазени критериите по чл.9, респ. начина на разпределение на средствата по чл.10 от Наредба №28. Въпреки липсата на мотиви, явно не е спазен чл.11 от Наредба №28, доколкото в решението липсва разпределяне на сумата от бюджета на общината,         като 10 % от средствата в бюджета да са за общински спортни прояви, а останалите 90 % за спортни клубове, като предвидените за тях суми в процесното решение също не са разпределени за различни дейности съгласно изискванията на чл.9, ал.1, т.1-3 от Наредба №28.

С оглед горепосоченото решения от № 578, 579, 580, 581, 582, 584, 585, 586, 587, 588 на Общински съвет –Левски за разпределение на субсидията за спортни дейности за спортните клубове за 2019 година и решение  от 06.03.2019 година на Общински съвет Левски с № 591, с което се прегласува решение № 582/28.02.0219 година за субсидия на ОФК Левски 2007 г. са постановени при съществено нарушение на административно производствените правила, не са мотивирани и не съответстват на материалния закон, поради което следва да  бъдат отменени.

При този изход на делото , своевременно направено искане за присъждане на разноски  - л. 353 по делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК Община гр. Левски следва да заплати на  от Футболен клуб /ФК/ „Ювентус 95”, ЕИК *********, с.Малчика, общ.Левски, обл.Плевен направените по делото разноски в размер на 650 лева - 50 лева внесена държавна такса  и 600 лева договорено и изплатено в брой адвокатско възнаграждение, съгласно договор за правна защита и съдействие на л. 301 по делото.

Воден от горното и на основание чл. 172 , ал. 2, предл. второ от АПК,  Административен съд-Плевен, шести състав

 

РЕШИ:

 

Отменя решения  № 578, 579, 580, 581, 582, 584, 585, 586, 587, 588 на Общински съвет –Левски за разпределение на субсидията за спортни дейности за спортните клубове за 2019 година.

Отменя решение № 591 от 06.03.2019 година на Общински съвет Левски, с което се прегласува решение № 582/28.02.0219 година за субсидия на ОФК Левски 2007 г..

Осъжда Община Левски да заплати на Футболен клуб „Ювентус 95”, ЕИК *********, с. Малчика сумата от 650 /шестстотин и петдесет/ лева разноски по делото.

Решението да се съобщи на страните.

Решението може да се оспорва с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-срок от съобщаването на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/