Решение по дело №2103/2020 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 260195
Дата: 11 декември 2020 г.
Съдия: Радостина Ташева Гергичанова
Дело: 20204430202103
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                           11.12.2020г.

 

номер ..................                                                  град ПЛЕВЕН

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Плевенски районен съд

на двадесет и шести ноември

Четиринадесети наказателен състав

година 2020

В публично заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

РАДОСТИНА ГЕРГИЧАНОВА

Секретар: МАРИЯНА КОЛЕВА

Като разгледа докладваното от съдия ГЕРГИЧАНОВА НАХД № 2103 по описа за 2020 година и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното: 

 

ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.

С Наказателно постановление № НЯСС-131/17.08.2020г. на ** на ДАМТН на Община Плевен, представлявана от *– ***на основание чл. чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т.39 от ЗВ (Закона за водите) е наложена имуществена санкция в размер на 2 000,00 (две хиляди) лева за неизпълнение на предписание по чл. 190а, ал.2 във вр. с чл. 138а, ал.3, т.5 от ЗВ.

 Недоволен от така наложеното административно наказание е останал жалбоподателят, който в срока по чл. 59 от ЗАНН, чрез наказващия орган е подал жалба до Районен съд  Плевен, с която моли съда да отмени по реда на чл. 63 от ЗАНН наказателното постановление като незаконосъобразно.  

В съдебно жалбоподателят, редовно призован се представлява от пълномощника си – адв. В. *от ПлАК, която ангажира становище, че наказателното постановление е неправилно, незаконосъобразно и немотивирано. Твърди, че * не е била уведомена за констатирани нарушения и нередовности при огледа на 20.06.2019 година и че липсват мотиви поради които наложената имуществена санкция е в размер на 2000,00 лева. Моли съда да постанови решение, с което да отмени като незаконосъобразно Наказателно постановление № НЯСС-131/17.08.2020г. на ** на ДАМТН.   

Ответната страна не се представлява в съдебно заседание и не ангажира становище.   

Съдът, като прецени събраните в хода на производството писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна:    

ЖАЛБАТА  е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана по същество.

По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът съобрази следното:

На 28.02.2020 година против жалбоподателя – О.П. представлявана от ****е съставен АУАН № 03-001/28.02.2020 година, в който е отразено, че на 02.12.2019 година на основание чл. 190, ал.ІV, т.2 от Закона за водите в присъствието на **на длъжност „**“ – * /представител на собственика/ били извършени проверка и контрол на язовирната стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията на язовир „**“ за установяване на изпълнението на мерките за осигуряване на изправно техническо състояние на язовирната стена и съоръженията към нея чрез даденото в Протокол №62/20.06.2019г. предписание от комисия, назначена от Областния управител на Област Плевен със заповед № РД-12-07/18.04.2019 година, а именно „Да се премахне храстовидната и дървесна растителност по цялата язовирна стена и съоръженията към нея“ със срок на изпълнение 30.09.2019 година.  Описано е че проверката е извършена чрез обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея, като по време на същата актосъставителят Д. установил, че бързотока, въздушния и водния откос са обрасли с храстовидна и дървесна растителност, което създава предпоставки за компрометирането на въздушния и водния откос и намалява проводимостта на бързотока. Отразено е че от направените констатации по време на проверката следва, че състоянието на бързотока, въздушния и водния откос е същого, както е констатирано и в Протокол №62/20.06.2019 година, както и че горната фактическа обстановка е обективирана в Констативен протокол № 03-04-102/11.12.2019 година.  Посочено е че * в качеството си на собственик на язовир „**“ не е изпълнила даденото на основание чл. 138а, ал.3, т.5 от ЗВ предписание в Протокол №62/20.06.2019г., а именно: „Да се премахне храстовидната и дървесна растителност по цялата язовирна стена и съоръженията към нея“ със срок на изпълнение 30.09.2019г. – нарушение по чл. 190а, ал.2 от ЗВ.   

Описаната в АУАН фактическа обстановка е възпроизведена в обжалваното Наказателно постановление № НЯСС-131/17.08.2020г. на ** на ДАМТН, с което на Община Плевен, представлявана от *– ***на основание чл. чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т.39 от ЗВ (Закона за водите) е наложена имуществена санкция в размер на 2 000,00 (две хиляди) лева за неизпълнение на предписание по чл. 190а, ал.2 във вр. с чл. 138а, ал.3, т.5 от ЗВ.

Описаната в АУАН и в НП фактическа обстанвока се подкрепя от ангажираните в хода на проведеното съдебно следствие гласни доказателства чрез разпит на актосъставителя С.Д.Д. и свидетеля Е.Г.Д., чиито показания съдът приема с доверие като убедителни, последователни и взаимно допълващи се.

От показаниятията им се установява по категоричен и несъмнен начин, че на 20.06.2019 година на язовир „**“ е била извършена междуведомствена комисия, назначена по заповед на Областния управител на област Плевен на основание ЗВ. Същата била извършена на терен, след обход и оглед на язовирната стена, при което били констатирани неизправности по язовирната стена, за което бил съставен Протокол в присъствието на представител на собственика – * и на база изложените констатации е издадено предписание за премахване на храстовидната и дървесна растителност по цялата язовирна стена и съоръженията към нея сас срок на изпълнение 30.09.2019 година. Установява се също така, че на 02.12.2019 година служители на ДАМТН извършили проверка, която имала за цел да установи изпълнението на даденото предписание. За резултата от проверката бил съставен констативен протокол, в който било отразено неизпълнение на даденото предписание и със същия бил запозвнатпредставител на собственика, който го е подписал. За така констатираното нарушение бил съставен АУАН № 03-001/28.02.2020 година, а впоследствие издадено обжалваното наказателно постановление. В подкрепа на показанията на актосъставителя С.Д.Д. и свидетеля Е.Г.Д. са и приобщените към доказателствената съвкупност по делото по реда на чл- 283 от НПК писмени доказателства, а именно:  заверено копие от справка от деловодната система на ДАМТН, наказателно постановление № НЯСС-131/17.08.2020 г., заверено копие от известие за доставяне, заверено копие от писмо изх. № 85-03-131/21.08.2020 г. акт за установяване на административно нарушение № 03-001/28.02.2020 г., заверено копие от пълномощно, заверено копие от покана за съставяне на акт за установяване на административно нарушение, заверено копие от известие за доставяне от 18.02.2020 г., заверено копие от констативен протокол № 03-04-102/11.12.2019 г., заверено копие от писмо изх. № 85-01-1344/16.12.2019 г., заверено копие от известие за доставяне, заверено копие от протокол № 62/20.06.2019 г., заверено копие от писмо изх. № ОМП-01-12/10.07.2019 г., заверено копие от известие за доставяне, заверено копие от заповед № А-601/18.09.2019 г., заверено копие от акт за публична общинска собственост № 42623/25.06.2018 г., заверено копие от акт за публична общинска собственост № 42624/25.06.2018 г., заверено копие от акт за публична общинска собственост № 42625/25.06.2018 година.

При тази фактическа установеност и с оглед събрания доказателствен материал съдът приема, че от страна на жалбоподателя е осъществен по безспорен и категоричен начин състава на вмененото административно нарушение. Съгласно разпоредбата на чл.190а, ал.2 от Закона за водите „Собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5. От ЗВ“. В случая с КП №№62/20.06.2019г. на * е било дадено предписание: „Да се премахне храстовидната и дървесна растителност по цялата язовирна стена на язовир „**“ и съоръженията към нея със срок на изпълнение 30.09.2019 година“. В качеството на собственик на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „**“, *, представлявана от ****е задължена да изпълнява предписанията на **т на ДАМТН или оправомощените от него злъжностни лица.  Доколкото в определения срок за изпълнение на предписанието до 02.12.2019 година жалбоподателят не е изпълнил описаното по-горе предписание, то същият на 01.10.2019 година  е осъществил състава на нарушението, за което е санкциониран. Съгласно разпоредбата на чл. 200, ал. І, т. 39 от ЗВ: „Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 2 и чл. 190а, ал. 1, т. 3 - от 1000,00 до 20 000,00 лева“.

В обстоятелствената част на АУАН и НП подробно, точно и ясно са посочени юридическите факти, обосноваващи предприетото администартивно-наказателно санкциониране. Посочени са данни за дата, място и начин на осъществяване признаците на нарушението по чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ – кой, кога и по какъв начин, кое задължително предписание не е изпълнил с назоваване на предмета на това предписание и срока за неговото изпълнение.  В тази връзка описаните в АУАН и НП юридически факти, чието съществуване безспорно се установява от анализа на доказателствения материал по делото, по несъмнен начин обосновават извод за извършено нарушение, подлежащо на санкция по съгласно чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ, т. е. правилно описаните фактически обстоятелства са съотнесени към приложимата правна норма. Посочено е и съответното нормативно предписание за дължимо поведение, съдържащо се в чл. чл.190а, ал.2 от Закона за водите. Сериозността на евентуалните вредни последици от недоброто техническо състояние на язовирните стени и съоръженията към тях поражда задължение на собствениците да изпълняват дадените от контролните органи предписания.

Съдът намира, че присъствието на представител на собственика – *, а именно на **на длъжност „**“ – * при извършване на проверките и съставяне на съответните констативни протоколи е достатъчно основание да се приеме, че жалбоподателят е бил надлежно уведомен за даденото предписание - „Да се премахне храстовидната и дървесна растителност по цялата язовирна стена на язовир „**“ и съоръженията към нея със срок на изпълнение 30.09.2019 година“.

Съдът взе предвид разпоредбата на чл. 27, ал. ІІ от ЗАНН, според която при определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на извършеното, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства. Настоящият състав счита, че наложеното на жалбоподателя  наказание е определено правилно по вид – „имуществена санкция“, но определеният размер от 2000,00 лева се явява необосновано висок, доколкото липсват данни нарушението да е извършено повторно, респ. да е налице степен на обществена опасност на деянието и/или извършителя, обуславящи налагането на наказание в размер по-висок от минимално предвидения от 1000,00 лв. в санкционната разпоредба. Съдът счита, че размер на санкцията от 1000,00 лева се явява справедлив и достатъчен за постигане целите на наказанието по чл. 12 от ЗАНН.

Съдът намира, че процесният случай не е маловажен и по отношение на него не са приложими правилата на чл.28 от ЗАНН, тъй като нарушението не разкрива по-ниска степен на обществеена опасност в сравнение с други подобни случаи.  

С оглед на всичко гореизложено настоящият съдебен състав счита, че атакуваното Наказателно постановление № НЯСС-131/17.08.2020г. на ** на ДАМТН, с което на *, представлявана от *– ***на основание чл. чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т.39 от ЗВ (Закона за водите) е наложена имуществена санкция в размер на 2 000,00 (две хиляди) лева за неизпълнение на предписание по чл. 190а, ал.2 от ЗВ следва да бъде изменено, като бъде намален размера на наложената имуществена санкция на 1000,00 (хиляда)лева.

 Водим от горното, съдът

 

Р  Е   Ш  И :

ИЗМЕНЯ на основание чл. 63 от ЗАНН Наказателно постановление№ НЯСС-131/17.08.2020г. на ** на ДАМТН, с което на *, представлявана от *– ***на основание чл. чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т.39 от ЗВ (Закона за водите) е наложена имуществена санкция в размер на 2 000,00 (две хиляди) лева за неизпълнение на предписание по чл. 190а, ал.2 от ЗВ като НАМАЛЯ размера на наложената имуществена санкция на 1000,00 (хиляда)лева.  

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – Плевен в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

                                                

                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: