Р Е Ш Е Н И Е
№
I-180
31.12.2019г., град Бургас
В И М Е Т О
НА Н А Р О Д А
БУРГАСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, II- ро Гражданско отделение, първи въззивен състав, в
публично съдебно заседание, на осемнадесети декември две хиляди и деветнадесета
година, в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мариана КАРАСТАНЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ: Пламена ВЪРБАНОВА
мл.с. Марина МАВРОДИЕВА
при секретаря Ани Цветанова, като
разгледа докладваното от младши съдия Марина Мавродиева в.гр.д. № 1761 по описа
за 2019г. на Бургаски окръжен съд, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 258 и сл. ГПК и е образувано въз
основа на въззивна жалба, подадена от Областна дирекция на МВР – Бургас,
БУЛСТАТ: *********, с адрес: гр. Бургас, ул. „Христо Ботев“ № 46, чрез
пълномощник Ана Димчева – юрисконсулт на ОДМВР Бургас (пълнм. л. 12) против Решение №
158/19.09.2019г. по гр.д. № 463/2019г. по описа на РС Средец, с което съдът е
осъдил Областна Дирекция на МВР – гр. Бургас, ЕИК *********, с адрес: ул. „Христо
Ботев“ № 46, представлявана от Директора Калоян Калоянов, да заплати на Д.Т.К.,
ЕГН **********, с адрес: ***, по иска с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3,
във вр. с чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР сумата от 1430,49 лева /хиляда
четиристотин и тридесет лева и четиридесет и девет стотинки/, представляваща
дължимо допълнително трудово възнаграждение за положен извънреден труд за
периода 01.06.2016 г. – 31.12.2018 г., получен след преобразуване на положени
часове нощен труд в дневен, ведно със законната лихва върху тази сума от датата
на предявяване на исковата молба на 08.07.2019 г. до окончателното й изплащане,
както и на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК направените по делото разноски в
размер на 400,00 лева /четиристотин лева/, представляваща адвокатско
възнаграждение. Осъдил е Областна Дирекция на МВР – гр. Бургас да заплати по
сметката на Районен съд – Средец държавна такса в размер на 57,22 лева
/петдесет и седем лева и двадесет и две стотинки/, държавна такса от 5,00 лева
/пет лева/ в случай на издаване на изпълнителен лист, както и разноски за
експертиза в размер на 100,00 лева /сто лева/. На основание чл. 242, ал. 2 от ГПК РС Средец е допуснал предварително изпълнение на решението.
Жалбоподателят счита решението за неправилно поради нарушаване на
материалния закон и необоснованост. Намира за неоснователна претенцията на
ищеца положения от него нощен труд да се преизчислява по правилата на КТ и
НСОРЗ, съгласно които нощният труд се преизчислява по коефициент 1,143, за да
се приравни на дневен. Намира, че приложение следва да намерят правилата на
Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016г., уреждащи
реда за организация и разпределение на работното време, неговото отчитане за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Посочените наредби
действали паралелно с НСОРЗ и уреждали по специален за системата на МРВ начин
заплащането на нощен труд. В тези наредби липсвал текст, които да урежда
увеличение на часовете нощен труд за разлика от действалата преди това Наредба
№ 8121з-407/19.08.2014г. В посочените две наредби Наредба №
8121з-592/25.05.2015г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. в чл. 3, ал. 3, било
предвидено, че при работа на смени било възможно полагането на труд и през
нощта между 22,00 и 06,00 ч., като работните часове не следвало да надвишават
средно 8 часа за всеки 24-часов период и това означавало, че в системата на МВР
за целия процесен период съотношението между дневен и нощен труд е като 1 към 1
(осем часа нощен труд, равни на 8 часа дневен труд) и не следвало да се прилага
КТ и НСОРЗ, съгласно които 7 часа нощен труд се приравняват на 8 часа дневен
труд. Целта на коефициент 1,143 съгласно КТ и НСОРЗ била да се определи
възнаграждение на работника и когато работи 7 часа да получава възнаграждение
за 8 часа, но не се работило извънредно. На работниците и служителите, които
полагали нощен труд, било заплащано по-високо възнаграждение съгласно заповед №
8121з-791/28.10.2014г. и заповед № 8121з-1429/23.11.2017г., издадени от
министъра на вътрешните работи. Счита, че незаконосъобразно е приложена
субсидиарно Наредба за структурата и организацията на работната заплата.
Неправилно било прието, че НСОРЗ и съответната наредба на Министъра на МВР са
действали едновременно (а не паралелно и алтернативно), т.е. при сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент 1,143 и за същите нощни часове се заплаща допълнително трудово
възнаграждение за нощен труд. Моли да се отмени обжалваното решение и да се
отхвърли ищцовата претенция. Не се правят доказателствени искания.
Препис от въззивната жалба е връчен на ответната страна на
24.10.2019г. чрез адв. Желева като в срок не е постъпил писмен отговор.
Съдът като намери, че въззивна жалба е подадена
в законния срок, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт, от активно
легитимирано лице, като редовна и допустима, я внесе за разглеждане в открито
съдебно заседание.
В съдебно заседание пред въззивна инстанция жалбоподателят,
редовно призован, не се явява като представя молба - становище по същество, с
която моли да се даде ход на делото, поддържа въззивната жалба, няма възражения
по доклада, в случай на уважаване на исковете, прави възражение за прекомерност
на адвокатското възнаграждение. Въззиваемият, редовно призован, не се явява в
съдебно заседание, представя се писмено становище от адв. Желева, с което моли
за потвърждаване на решението, претендира разноски като представя договор за
правна защита и съдействие за заплатен хонорар в размер на 300 лева.
Съдът, като съобрази доводите на страните и
събраните писмени и гласни доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност,
съгласно правилата на чл. 235, ал. 2 ГПК, и на основание чл. 12 ГПК, по
вътрешно убеждение намира за установено следното от фактическа страна:
РС Средец е сезиран с искова молба, с която Д.Т.К.
претендира, че като държавен служител – младши полицейски инспектор в РУ на МВР
гр. Средец, е положил труд, извън установеното работно време за периода от 01.01.2016г.
до 31.12.2018г., за което претендира да му се заплати допълнително сумата в
размер на 1728 лева, представляваща допълнително трудово възнаграждение за извънреден
труд от 288 часа за периода от 01.01.2016г. до 31.12.2018г., които часове били в
резултат на преизчисления положен нощен труд с коефициент 1,143, заедно със
законна лихва върху сумата от датата на депозиране на исковата молба до
окончателното й плащане.
В законоустановения срок е депозиран отговор
на исковата молба, с който ответникът оспорва предявения иск като
неоснователен. Излагат се съображения, че в процесния случай приложение намират
нормите на ЗМВР. Настоява се, че положеният от ищеца труд е надлежно начислен в
съответните протоколи и му е заплатен съобразно специалните разпоредби на
Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016г., както и
издадените от министъра на вътрешните работи Заповеди № 8121з-791 от 28.10.2014
г. и № 8121з-1429 от 23.11.2017 г. Прави възражение, че претенцията за
заплащане на възнаграждение за положен нощен труд за периода 01.01.2016г. до 08.07.2016г.
е погасена по давност.
В първото по делото заседание предвид
възражението за изтекла давност, искът е оттеглен за периода 01.01.2016г. до 31.05.2016г.
и производството в тази част е прекратено. В същото съдебно заседание на
основание чл. 214 ГПК е намален размерът на предявения иск, който се счита за
предявен за сумата в размер на 1430,49 лева като над тази сума до първоначално
предявения размер от 1728 лева производството е прекратено.
Не е спорно, че ищецът е служител в МВР от 12.07.1999г.
съгласно удостоверение от ОД на МВР Бургас (л. 13) и е заемал длъжността „Командир
на отделение“ в група „Охранителна полиция“ при Полицейски участък Долно
Езерово към Второ РУ Бургас при ОД на МВР Бургас, считано от 28.07.2009г. до 07.11.2016г.,
„младши оперативен дежурен“ в група „Оперативна дежурна част“ към РУ Средец при
ОД МВР Бургас, считано от 07.11.2016г. до датата на издаване на удостоверението
– 16.07.2019г. Не е спорно, че за процесния период ищецът е полагал труд по
служебно правоотношение в системата на МВР, както и че е полагал нощен труд. Представят
се протоколи за отчитане на отработеното време и платежни бележки.
По делото е допусната, изготвена и приета като
доказателство съдебно-икономическа експертиза, съгласно която за периода от 01.01.2016г.
до 31.12.2018г. ищецът е положил труд на 209 нощни смени от по 12 часа, а за
периода 09.07.2016г. до 31.12.2018г. е положил труд на 172 нощни смени от по 12
часа. За периода 01.01.2016г. до 31.12.2018г. са отчетени 1672 отработени
часове нощен труд преизчислен в дневен с коефициент 1,143 възлиза на 1911,10
часа, а за периода 09.07.2016г. до 31.12.2018г. са отчетени 1376 часове нощен
труд, преизчислен в дневен с коефициент 1,143 възлиза на 1572,77 часа като разликата
в двете стойности представлява труд, който не е отчитан и заплащан от
работодателя като извънреден. Съгласно приложение № 1 към заключението за
периода месец юни 2016г. - декември 2018г. по протоколи и платежни нареждания е
отчетен брой часове нощен труд 1448 часа, който преизчислен в дневен с
коефициент 1,143 възлиза на 1655,06 часа. Разликата в двете стойности в размер
на 207,06 часа представлява труд, който не е отчетен и заплатен от работодателя
като извънреден. Трудовото възнаграждение за извънреден труд за 207,06 часа съгласно
колона 9 на приложение № 1 възлиза на сума в размер от 1430,49 лева.
Заключението на вещото лице не е оспорено от страните и е прието като
доказателство по делото.
С оглед така приетата фактическа обстановка,
която не е спорна между страните, от
правна страна съдът намира следното: Съгласно чл. 269 ГПК въззивният съд се
произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в
обжалваната му част, като по останалите въпроси е ограничен от релевираните
въззивни основания в жалбата.
Обжалваното решение е валидно и допустимо.
Предявеният иск е с правно основание чл.178,
ал. 1, т. 3 вр. чл.187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.
Съгласно чл. 176 от Закона за Министерство на
вътрешните работи (ЗМВР) брутното месечно възнаграждение на държавните
служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни
възнаграждения. Към основното месечно възнаграждение на държавните служители се
изплащат допълнителни възнаграждения за извънреден труд (178, ал. 1, т. 3
ЗМВР). Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в
МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица (чл. 187,
ал. 1 ЗМВР). Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни
– подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за
тримесечен период (чл.187, ал. 3, изр. 1 ЗМВР). При работа на смени е възможно
полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не
следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период (чл. 187, ал. 3,
изр. 3 ЗМВР). Работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се
компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на
тримесечен период – за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50 на
сто увеличение върху основното месечно възнаграждение (чл. 187, ал. 5, т. 2 вр.
ал. 6 ЗМВР).
Изрично разпоредбата на чл. 188, ал. 2 ЗМВР
предвижда, че държавните служители, които полагат труд за времето между 22,00 и
6,00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда.
Редът за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на
държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство,
времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи (чл. 187, ал. 9 ЗМВР). За процесния период са
действали различни подзаконови актове като разпоредбите на чл. 3, ал. 3 от
Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. и Наредба
№ 8121з-776/29.07.2016 г. са аналогични и гласят, че за държавните служители в
МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов
период. В Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г.
липсва изрично правило, аналогично на чл. 31, ал. 2 от Наредба №
8121з-407/11.08.2014 г., съгласно който при сумирано отчитане на отработеното
време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период
се умножава по 0,143, като полученото число се сумира с общия брой отработени
часове за отчетния период. В разпоредбите на чл. 31 от Наредба №
8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. е предвидено, че
отработеното време между 22,00 и 06,00 ч. се отчита с протокол, като са
посочени лицата, които го изготвят, сроковете за това и начинът на отчитане на
броя отработени часове, т.е. липсва специално правило, което да определи
методология за превръщането на отработените нощни часове в дневни при сумирано
изчисляване на работното време по отношение на държавните служители в МВР.
Основното възражение в жалбата на ОД на МВР е,
че по отношение на служителите на МВР следва да се прилагат наредбите, издадени
от Министъра на вътрешните работи, на основание законовата делегация на чл.
187, ал. 9 от ЗМВР, които уреждат реда за организация и разпределяне на работното време, за
неговото отчитане и компенсирането на работата на държавните служители извън
редовното работно време, режимът на дежурствата, времето за отдих и почивки, а
не Наредба за структурата и организацията на работната заплата, тъй като се
касае за специална уредба. В становището си в съдебно заседание пред въззивна
инстанция въззивникът цитира съдебна практика на равен по степен съд в страната,
която настоящият съдебен състав намира, че е изолирана и не е съобразена с
трайната съдебна практика в страната, поради което към момента не я споделя. Съгласно
принципните разяснения, дадени в т. 23 на Тълкувателно решение № 6/06.11.2013г.
на ОСГТК на ВКС, в МВР има служители, назначени по трудови договори и такива по
служебно правоотношение, като тези от втората група са държавни служители по
смисъла на ЗДСл и общият закон намира субсидиарно приложение по отношение на
тях. Обратното би поставило в неравностойно положение държавните служители в МВР по отношение на
другите държавни служители, а също и спрямо работниците и служителите, работещи
по трудови правоотношения. Макар в действащия ЗМВР да няма законова делегация,
препращаща към общия Закон за държавния служител (подобно на §1а - нов – ДВ,
бр.69/2008г.,отм. ДВ, бр.88/2010г. от ДР на отменения ЗМВР), доколкото няма
изрично уредено нещо друго, ЗДСл намира субсидиарно приложение. Съобразно
разпоредбата на чл. 67, ал. 3 от ЗДСл, минималните и максималните размери на
основните заплати по нива и степени за държавните служители, размерите на
допълнителните възнаграждения по ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за получаването
им се определят с наредба на Министерския съвет
и не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото законодателство. В цитираните наредби на министъра на
вътрешните работи безспорно липсва правило, съобразно което отработените часове
нощен труд се превръщат в дневни, при сумарно изчисляване на работното време.
Тъй като размерите на допълнителните възнаграждения не могат да бъдат по-ниски
от определените в трудовото законодателство и при липса на изрична уредба в
наредбите, издадени от Министъра на вътрешните работи, то следва да намери
приложение Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.
Съгласно разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от цитирания нормативен акт, при сумарно
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на съотношението между
нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за
подневно отчитане на работното време за съответното работно място, т.е.
приложимият коефициент е 1,143. Не следва да се приеме становището на
въззивника, че приложимия коефициент е 1, тъй като по-скоро нормата в ЗМВР разрешава
полагане на нощен труд, средно в размер на 8 часа за всеки 24-часов период, без
да изключва приравняването му към дневния и съответно, без да изключва
приложение на правилата за заплащане на извънреден труд. Възприемането на
обратното становище би поставило държавния служител в системата на МВР в
неравностойно положение спрямо работниците по трудово правоотношение и другите
държавни служители, чиито правоотношения се регламентират от КТ и ЗДСл. При
трудово правоотношение и сумирано изчисляване на работно време, работодателят
отчита работното време на конкретния работник или служител в края на отчетния
период. В случай, че нормата работно време за този период е надвишена, ще се
отчете извънреден труд - часовете, получени над определената норма часове (след
превръщането на нощните часове в дневни по реда на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ), са извънреден труд. Поради това съдът намира за неоснователно
възражението в жалбата, че Наредбата за структурата и организацията на
работната заплата не намира приложение по отношение на държавните
служители в МВР.
Мотивиран от изложеното, настоящият състав приема,
че исковата претенция за заплащане на извънреден труд, за процесния период,
получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, се явява
доказана. От събраните доказателства – приетата по делото съдебно-икономическа
експертиза, се установява, че за процесния период от време – 01.06.2016 г. – 31.12.2018
г. ищецът е положил нощен труд в размер
на 1448 часа, преизчислени с коефициент 1,143 и приравнени на дневно работно
време тези часове възлизат на 1655,06 часа, като разликата от 207,06 часа се
отчита като извънреден труд, който не е отчетен по протоколи за положен труд и
чиято стойност не е начислена, съответно – не е изплатена по платежни бележки. Експертизата
не е оспорена от въззивника, нито пред ОС се претендира поставяне на
допълнителна задача, поради което съдът възприема заключението на вещото лице. Дължимата
сума за положен нощен труд, преизчислен като дневен и отчетен като извънреден
труд възлиза на сума в размер на 1430,49 лева. На ищеца се дължи и обезщетение
за забавено плащане в размер на законната лихва върху дължимата сума от датата
на предявяване на исковата молба до окончателното плащане.
Ето защо решението на първа инстанция е
правилно, като въззивният състав споделя мотивите му, поради което и на
основание чл. 272 ГПК препраща към тях. При този извод обжалваното решение
следва да се потвърди.
На основание чл. 78, ал. 3 от ГПК следва да бъде уважено искането на
въззиваемия да му бъдат присъдени и направените по делото разноски в размер на 300
лева, представляващи възнаграждение за един адвокат, платено в брой съгласно
договор за правна защита и съдействие. Претендираното възнаграждение за адвокат
е изчислено под минималния предвиден размер съгласно чл. 7, ал. 2, т. 2 от НАРЕДБА
№ 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения,
поради което възражението за прекомерност е неоснователно.
На основание чл. 280, ал. 3, т. 1 от ГПК
настоящото решение е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.
Така мотивиран, Окръжен съд Бургас
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 158/19.09.2019г. по
гр.д. № 463/2019г. по описа на РС Средец.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – гр. Бургас,
ЕИК: *********, с адрес: гр. Бургас, ул. „Христо Ботев“ № 46, представлявано от
Директора Калоян Калоянов, да заплати на Д.Т.К., ЕГН **********, с адрес: ***,
сумата в размер на 300 (триста) лева, представляваща възнаграждение за адвокат
пред въззивната инстанция.
Решението е окончателно и не подлежи на
касационно обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2. мл.с.