Решение по дело №148/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 юни 2023 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20237240700148
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

  205                12.06.2023г.      град Стара Загора

 

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

         Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на десети май през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

 

                                           

                                                                                СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

       

при секретар  Николина Николова                                                                   и с участието

на прокурор                                                                                                             като разгледа

докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 148 по описа за  2023г., за да се произнесе съобрази следното:                                                           

 

         Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.    

 

Образувано е по жалба на П.М.М. с адрес ***, срещу Решение № ЕД-483/1/ от 24.02.2023г., издадено от Заместник кмет „Култура, туризъм и спорт“ на Община Бургас, с което е отказано предоставянето на достъп до обществена информация по подадено от П.М. Заявление вх. № 08-00-13685/ 23.01.2023г.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, по съображения за постановяването му в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Жалбоподателят поддържа, че неправилно и необосновано му е отказано предоставяне на достъп до заявената за получаване информация, тъй като същата безспорно представлява обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ, която следва да бъде определена като служебна обществена информация по см. на легалната дефиниция по чл.11 от ЗДОИ. Твърди, че ако и информацията да се съдържа във вътрешно-служебни по своя характер актове и документи, не са налице законово регламентирани материалноправни и процесуалноправни пречки за предоставяне на исканата информация, вкл. не са налице основанията по чл.13, ал.2, т.1 от ЗДОИ, които да обусловят постановения отказ за предоставяне на достъп до обществена информация. Счита, че в случая е налице и хипотезата на надделяващ обществен интерес, съставляващ основание за получаване на заявената информация. Направено е искане обжалваното решение за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация по подадено Заявление вх. № 08-00-13685/ 23.01.2023г. да бъде отменено, като незаконосъобразно и да бъде задължен органът да предостави исканата информация в заявената форма на достъп.    

        

         Ответникът по жалбата -  Заместник кмет „Култура, туризъм и спорт“ на Община Бургас, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не изпраща представител по делото и не взема становище по основателността на оспорването.

 

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

Жалбоподателят в настоящото производство – П.М.М., е подал Заявление вх. № 08-00-13685/ 23.01.2023г. до Община Бургас за достъп до информация на основание ЗДОИ, с искане за получаване на информация, както следва: 1. Фото-копия на оценъчните карти на членовете на Комисията по оценката на проектите, кандидатствали в Трета сесия за 2022 година по направление 5; 2. Оценката, според точковата система, разработена за бургаския общински фонд „Култура“, на кино-проекта на П.М. за музикален филм „Острижи ме, ако можеш“; 3. Оценъчни карти за другите два конкурентни кино-проекта и 4. Протоколите от заседанията на Комисията по оценка. В заявлението, като предпочитана форма за предоставяне на исканата информация, е посочено предоставяне й по електронен път - на e-mail адрес.

 

С оспореното Решение № ЕД-483/1/ от 24.02.2023г., издадено от Заместник кмет „Култура, туризъм и спорт“ на Община Бургас, на основание чл.28, ал.2, чл.8, ал.1 и чл.35, ал.3 от Закона за достъп до обществена информация, е отказано предоставянето на поисканата със Заявление вх. № 08-00-13685/ 23.01.2023г. от П.М.М. информация. От фактическа страна отказът е обоснован с обстоятелството, че заявената за предоставяне информация няма характер на обществена информация по см. на ЗДОИ, тъй като не е свързана с обществения живот в страната, а със законния интерес на заявителя. Изложени са и съображения, че заявената за получаване информация е по конкретно административно производство, по което заявителят е страна и в този смисъл представлява информация, която се предоставя във връзка с административното обслужване на гражданите и юридическите лица – информация, изключена от приложното поле на ЗДОИ съгласно чл.8, ал.1 от ЗДОИ.

 

         Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

            Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на постановения отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, в законово установения срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.  

 

   Разгледана по същество жалбата е основателна.

 

            Оспореният отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, обективиран в Решение № ЕД-483/1/ от 24.02.2023г. на Заместник кмет „Култура, туризъм и спорт“ на Община Бургас, е постановен от материално компетентен орган при упражняване надлежно делегирани правомощия по чл.28, ал.2 във вр. с чл.3, ал.1 от ЗДОИ със Заповед № 819/ 29.03.2021г. на Кмета на Община Бургас.

 

            Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорения административен акт обхваща преценката налице ли са установените от компетентния орган релевантни юридически факти /изложени като мотиви в акта/; правилно ли са квалифицирани и респ. дали се следват разпоредените с акта правни последици.

 

В случая отказът за предоставяне на достъп до информация, обективиран в Решение № ЕД-483/1/ от 24.02.2023г. на Заместник кмет „Култура, туризъм и спорт“ на Община Бургас, е основан на обстоятелството, че от една страна заявената за получаване информация няма характер на обществена такава по см. на ЗДОИ, тъй като не е свързана с обществения живот в страната, а със законния интерес на заявителя, а от друга страна че се касае за информация, която се предоставя във връзка с административното обслужване на гражданите и юридическите лица, изключена от приложното поле на ЗДОИ съгласно чл.8, ал.1 от ЗДОИ.

 

            Правото да се търси и получава информация е конституционно признато в чл. 41, ал.1 и ал.2 от Конституцията на РБългария, като това право обхваща и корелативното задължение на държавните органи, публичноправните субекти и публичноправните институции да осигурят достъп до обществено значима информация, изключая нормативно уредените ограничения на правото. В действащото законодателство са предвидени различни правни средства за достъп до информация в зависимост от произхода, съдържанието и значението на информацията за правните субекти. Един от правните способи е регламентиран в ЗДОИ. Съгласно чл.4, ал.1 от ЗДОИ всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. Съответно в разпоредбата на чл.2, ал.1 от ЗДОИ обществената информация по смисъла на този закон е дефинирана като всяка информация, свързана с обществения живот в РБългария и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. В чл.9, ал.1 от ЗДОИ е регламентирано, че обществената информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации, е официална и служебна, като в чл.10 и чл.11 от ЗДОИ са дадени легалните дефиниции на понятията „официална обществена информация” и „служебна обществена информация” и е определен предметния обхват и съдържанието на видовете обществена информация по ЗДОИ. По см. на чл.10 от ЗДОИ „официална обществена информация” е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия, а съгласно чл.11 от ЗДОИ „служебна обществена информация” е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации. В разпоредбата на чл.3 от ЗДОИ са определени кои са задължените субекти за предоставяне на достъп до обществена информация -  държавни органи, органи на местното самоуправление, публичноправни субекти, публичноправни организации и т.н., които създават или съхраняват обществена информация.

 

            При тълкуването и анализа на така очертаната нормативна регламентация следва извода, че във всеки един случай при извършване на преценка за съществуването на задължение за предоставяне на достъп до конкретна обществена информация, е необходимо да се установи кумулативното наличие на две предпоставки, а именно: 1. Субектът, до който е направено искането, да е сред лицата изчерпателно посочени в чл.3 от ЗДОИ и 2. Информацията която се иска, да представлява обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ.

 

            Безспорно Кметът на Община Бургас попада в кръга задължените по чл.3, ал.1 от ЗДОИ субекти. Спорният по делото въпрос се свежда до това, налице ли е второто посочено по-горе материалноправно основание, а именно дали заявената от жалбоподателя за предоставяне информация представлява обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ.

 

Действително обществена е не всяка информация, която се създава, обработва или съхранява от задължен субект по ЗДОИ, а само тази, която отговаря регламентираните в чл.2, ал.1 от ЗДОИ изисквания. В случая информацията, която е поискана от жалбоподателя със Заявление вх. № 08-00-13685/ 23.01.2023г. касае разглеждането и оценяването на проектни предложения от Комисията за оценка като орган на управление на целевите средства във Фонд „Култура“ на Община Бургас. С оглед регламентираните в приетия от Общински съвет – Бургас Правилник за работата на Фонд „Култура“ на Община Бургас – задачи, устройство и функциониране, дейност, бюджет и финансиране на Общински фонд „Култура“, без съмнение заявената за получаване от П.М. информация е свързана с обществения живот в РБългария. Налице е и втората предпоставка за квалифицирането на исканата информация като обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ – с получаването й заявителят ще си състави мнение относно дейността на задължения субект във връзка с функционирането на Фонд „Култура“ на Община Бургас и разходването на средства на Фонда. Противно на приетото в обжалваното решение, обстоятелството,  че П.М. е Изпълнителен директор на продуцентска къща „Санта Мария медия“ – участник в конкурса от трета сесия на Фонд „Култура“, Направление 5, не изключва обществения характер на информацията по чл.2, ал.1 от ЗДОИ. Още по-малко заявената за получаване информация представлява предоставяна такава във връзка с административното обслужване на граждани и юридически лица и съотв. изключена от приложното поле на ЗДОИ. Доколкото заявената за предоставяне по реда на ЗДОИ информация е обективирана в актове и документи, свързани с осъществяване на нормативно регламентираната в Правилника за работата на Фонд „Култура“ на Община Бургас дейност на Комисията за оценка, като орган на управление на целевите средства в Общински фонд „Култура“, по разглеждане, оценяване, класиране и одобряване за финансиране на проекти със средства на Фонда (набирани вкл. от бюджета на Община Бургас), исканата информация следва да бъде определена като служебна обществена информация по см. на легалната дефиниция по чл.11 от ЗДОИ във вр. с чл.2, ал.1 от ЗДОИ. Независимо, че исканата информация се съдържа във вътрешнослужебни по своя характер актове и документи, същата представлява служебна обществена информация, за която няма пречка да бъде заявена за получаване и съотв. предоставена по реда на ЗДОИ, в какъвто смисъл е и константната съдебна практика по аналогични случаи. Не са налице и основанията, регламентирани в чл.13, ал.2 от ЗДОИ, при които е допустимо ограничаването на достъпа до служебна обществена информация. А обстоятелството, че в електронната система на Фонд „Култура“ е отразена информация относно резултата, критериите за класирането, одобрения бюджет – ако има такъв и мотивите за корекции или редукции на бюджетите на проектите, е ирелевантно за преценката на законосъобразността на постановения отказ за предоставяне на информация, тъй като информацията, достъп до която е заявен по реда на ЗДОИ, не е идентична със сочената от ответника като публично оповестена и общо достъпна информация.

 

Следователно неправилно и необосновано в обжалваното решение е прието, че заявената за предоставяне информация по подаденото от П.М. Заявление вх. № 08-00-13685/ 23.01.2023г., не представлява обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ. Възприетите от Заместник кмета на Община Бургас и изложени като мотиви в оспорения акт фактически основания, не релевират съществуването на законово регламентирано материалноправно основание по чл.37 от ЗДОИ за постановения отказ за предоставяне на достъп до информация по заявеното искане. Неправилно правоприлагащият орган е отрекъл заявеното и упражнено от лицето право на достъп до информация по реда на ЗДОИ – информацията, предоставянето на която се иска със заявлението, представлява обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ – служебна обществена информация по см. на чл.11 от ЗДОИ.

 

             С оглед на изложеното съдът приема, че формираният и обективиран в Решение № ЕД-483/1/ от 24.02.2023г. на Заместник кмет „Култура, туризъм и спорт“ на Община Бургас отказ за предоставяне на достъп до обществена информация по подадено от П.М.  заявление, като постановен при неправилно приложение на закона и в несъответствие с неговата цел, е незаконосъобразен и следва да бъде отменен. Преписката следва да бъде върната за разглеждане и ново произнасяне по подаденото от П.М. Заявление вх. № 08-00-13685/ 23.01.2023г., при съобразяване с дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

         Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл. второ във връзка с чл.173, ал.2 от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

                                                    Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на П.М.М. с адрес ***, Решение № ЕД-483/1/ от 24.02.2023г., издадено от Заместник кмет „Култура, туризъм и спорт“ на Община Бургас, с което е отказано предоставянето на достъп до обществена информация по подадено от П.М. Заявление вх. № 08-00-13685/ 23.01.2023г.,  като незаконосъобразно. 

ВРЪЩА преписката на Заместник кмет „Култура, туризъм и спорт“ на Община Бургас за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от П.М.М. Заявление вх. № 08-00-13685/ 23.01.2023г. за достъп до информация, при съобразяване с дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

         Решението не подлежи на касационно оспорване, съгласно чл.40, ал.3 от Закона за достъп до обществена информация.

                                                                   

 

 

 

СЪДИЯ: