Р Е
Ш Е Н
И Е № 69
10.10.2019г., гр.Исперих
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД - ИСПЕРИХ
На деветнадесети септември през 2019 година,
в публично заседание, в състав:
Председател: Димитринка КУПРИНДЖИЙСКА
Секретар: Анна Василева,
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията АНД № 153 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Въззивно административнонаказателно производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Постъпила е жалба от А.П.Б., ЕГН: **********,***, чрез адв.К.Х. ***, против Наказателно постановление № 19-1075-000273/25.03.2019г. на Началник група към ОДМВР – Разград, Сектор „Пътна полиция“ гр.Разград, с което за нарушения на чл. 100 ал. 1 т. 1 и т. 2 и чл. 147 ал. 1 от ЗДвП, са му наложени административни наказания “Глоба” в размер на 10.00 лева, „Глоба“ в размер на 10.00лв. и „Глоба“ в размер на 50.00лв., на основание чл. 183 ал. 1 т. 1 пр. 1, 2 и пр. 3 и чл. 181 т. 1 ЗДвП.
Счита НП за неправилно и незаконосъобразно, постановено при допуснати съществени процесуалните нарушения, като моли за неговата отмяна изцяло. Твърди, че АУАН и НП са издадени от некомпетентни длъжностни лица, което нарушение е особено съществено, неотстранимо е във въззивното производство и е основание за отмяна на НП, без да е необходимо да се изследва има ли извършено нарушение, извършено ли е то виновно, справедливо ли е наложеното наказание. В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява.
За въззиваемата страна – ОДМВ – Разград не се явява представител. С изпращане на жалбата по реда на чл.60 от ЗАНН ангажира писмено становище за потвърждаване на наложеното наказание.
За РП – Исперих, редовно призовани, не се явява представител
Въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът намира за установено от фактическа страна следното: На 07.03.2019г. екип от служители на РУ “Полиция”- гр.Кубрат – свидетелят П.П.Д. и Владимир Веселинов Атанасов, извършвали проверка по спазване на правилата за движение по пътищата в гр.Исперих, обл.Разградска, съгласно Заповед № 330з-575/05.03.2019г. на Директора на ОД МВР - Разград. Около 11.15 часа, по улица „Христо Ботев”, спрели за проверка движещ се лек автомобил, марка „Хонда Сивик” с рег.№ РР 4645 АН, управляван от жалбоподателя А.Б.. При проверката на документите водачът на лекия автомобил не представил поисканите от полицаите документи - свидетелство за управление на МПС и контролен талон към СУМПС, свидетелство за регистрация на МПС, удостоверение, че е представил МПС на технически преглед, както и валидна полица за сключена застраховка „Гражданска отговорност“. За констатираните административни нарушения проверяващите органи съставили на жалбоподателя Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 448709 от 07.03.2019г. и още един АУАН за липсващата гражданска отговорност. По процесния АУАН жалбоподателят не е възразил, но отказал да го подпише, което обстоятелство е било удостоверено с подписа на един свидетел. Въз основа на обсъдения АУАН било издадено и атакуваното Наказателно постановление /НП/.
Разпитаният по делото актосъставител – св.П.Д., потвърждава изцяло пред съда фактическите констатации, описани по-горе.
Изложеното се потвърждава и от събраните писмени доказателства – АУАН, НП, Заповед № 330з-575/05.03.2019г. на Директора на ОД МВР – Разград, Заповед № 8121з-515 от 14.05.2018г. на Министъра на вътрешните работи.
Въз основа на така изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи: Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН, от надлежна страна и против подлежащ на обжалване адм. акт.
Разгледана по същество е неоснователна.
Наказателното постановление, както и Актът за установяване на административни нарушения, са съставени в предвидените за това срокове, от надлежни органи и при спазване на изискуемите за тяхната валидност форма и съдържание. Констатираните от проверяващия орган административно нарушение е надлежно индивидуализирано, като са посочени дата и място на извършване, съдържа се кратко описание на нарушението от фактическа страна, посочени са конкретните законови разпоредби, нарушени с деянието и съответните норми, въз основа на които следва да се ангажира административнонаказателната отговорност на нарушителя. Въз основа на това, съдът намира, че с процесното НП ясно, точно и конкретно от фактическа и правна страна са посочени предпоставките и основанията, и всички необходими елементи, които определят и индивидуализират административните нарушения, вменени във вина на жалбоподателя, поради което по своята форма и съдържание, то отговаря на изискванията на чл.57, ал.1 от ЗАНН от формална страна.
Съдът не споделя възраженията на жалбоподателя, че АУАН и НП били издадени от некомпетентни органи. Съгласно Чл. 189. ал. 1 ЗДвП Актовете, с които се установяват нарушенията по този закон, се съставят от длъжностните лица на службите за контрол, предвидени в този закон, а ал. 12 на същата разпоредба допълва, че Наказателните постановления се издават от министъра на вътрешните работи, от министъра на отбраната, от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и от кметовете на общините или от определени от тях длъжностни лица съобразно тяхната компетентност. В настоящия случай Министърът на вътрешните работи е издал нарочна Заповед № 8121з-515 от 14.05.2018г., съгласно която е определил на първо място длъжностните лица, които могат да осъществяват контролна дейност по ЗДвП, да издават фишове за налагане на глоби и да съставят АУАН по ЗДвП. в т.1.4 са посочени и младшите полицейски инспектори в структурите на „Охранителна полиция“ при СДВР/ОДМВР и районите управления. Актосъставителят по процесния АУАН е именно младши полицейски инспектор в РУ МВР – Кубрат. Относно териториалната компетентност на длъжностното лице е издадена Заповед № 330з-575/05.03.2019г. на Директора на ОД МВР – Разград, съгласно която за времето от 09.30ч. до 15.00ч. на 07.03.2019г. на територията, обслужвана от РУ – Исперих, съгласно план-разстановка рег.№ 275р-2804/05.03.2019г. за контрол на пътното движение на разменен принцип да се осъществява от следните служители: мл.инспектор Владимир Атанасов Веселинов мл.АК в РУ – Кубрат и мл.експерт П.П.Д. ***. Т.е. актосъставителят е имал и териториална компетентност да извършва контрол на пътното движение и да издава АУАН при установени нарушения.
П отношение на възражението относно административнонаказващият орган, издал процесното НП, следва да се отбележи, че съгласно цитираната заповед на Министъра на вътрешните работи в т.2.11 изрично е посочено, че началниците на групи в сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР на обслужваната територия са определени като длъжностни лица да издават НП по ЗДвП. Процесният АНО – Неделчо П. Симеонов на длъжност Началник група към ОДМВ – Разград, сектор „Пътна полиция“ Разград, попада сред цитираните длъжностни лица, компетентни да издават НП. Колкото до възражението, че към момента на издаване на процесното НП цитираната заповед не пораждала действие, тъй като към него момент лицето, което е посочено като министър на вътрешните работи вече не бил такъв, следва да се отбележи следното: „Министър на вътрешните органи“ е държавен орган и когато този орган е издал заповед, независимо кое физическо лице е изпълнявало функциите към даден момент, то тази заповед поражда действие до отмяната й от компетентен орган. Промяната в личността, която изпълнява функциите на конкретен държавен орган, не влече след себе си автоматично отмяна на издадените от него административни актове. Противното би довело до липса на правна сигурност и безредие в държавата. В настоящия случай по делото не са представени доказателства, че процесната заповед е била отменена към момента на съставяне на НП, поради което съдът приема, че тя поражда действие.
Събраните в хода на съдебното производство гласни и писмени доказателства, не налагат извод за фактическа обстановка, различна от възприетата такава от наказващия орган. Категорично се установи, че към момента на проверката водачът не е представил изисканите от полицейските органи СУМПС, талон, СРМПС, както и удостоверение за извършен технически преглед на МПС, въпреки, че бил длъжен да ги носи и представи при поискване.
Поради изложеното съдът счита, че категорично по настоящото производство се доказа, че жалбоподателят е осъществил състава на административните нарушения по чл.100 ал. 1 т. 1, чл. 100 ал. 1 т. 2 и чл. 147 ал. 1 от ЗДвП, поради което правилно е бил санкциониран.
За констатираните нарушения, наказващият орган е приложил и съответните административнонаказващи разпоредби, като правилно и законосъобразно е определил на жалбоподателя наказания по чл. 183, ал. 1, т. 1 пр. 1 и пр. 2 , по чл. 183, ал. 1, т. 1 пр. 3 и по чл.181, т. 1 от ЗДвП. Наложените адм.наказания “Глоба” в размер съответно на 10.00лв., 10.00лв. и 50.00лв. са определени в точния размер, предвиден от закона. Съдът счита, че наказанията са съобразени със степента на обществена опасност на деянията и на дееца. Ето защо, с оглед постигане целите и задачите на административното наказание, визирани в чл.12 от ЗАНН, съдът счита, че АНО правилно е наложил санкциите в абсолютния размер, като с изтърпяване на така наложените му наказания, същите успешно биха въздействали предупредително и възпитателно върху личността на нарушителя.
Воден от изложените съображения, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 19-1075-000273/25.03.2019г. на Началник група към ОДМВР – Разград, Сектор „Пътна полиция“ гр.Разград, с което за нарушения на чл. 100 ал. 1 т. 1 и т. 2 и чл. 147 ал. 1 от ЗДвП, извършени на 07.03.2019г. в гр.Исперих обл. Разград, на А.П.Б., ЕГН: **********,*** са му наложени административни наказания “Глоба” в размер на 10.00 лева, „Глоба“ в размер на 10.00 лева и „Глоба“ в размер на 50.00 лева, на основание чл.183 ал. 1 т. 1 пр. 1, 2 и пр. 3 и чл. 181 т. 1 ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр.Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: