Решение по дело №133/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 септември 2019 г. (в сила от 12 септември 2019 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20197220700133
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е№ 121

 

гр. Сливен, 12. 09. 2019 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на четвърти септември,  две  хиляди  и  деветнадесета  година,  в  състав:

             

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

                                                            

                                                         ЧЛЕНОВЕ: ИГЛИКА ЖЕКОВА

                                                                                ДЕТЕЛИНА  БОЗУКОВА

                                                                          

При участието на секретаря ГАЛЯ ГЕОРГИЕВА и на прокурора ХРИСТО КУКОВ като разгледа докладваното от съдия БОЗУКОВА административно-наказателно дело № 133 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното: 

 

Производството е по реда на чл. 70 - чл. 73 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е предложение от Е. П. – прокурор в Районна прокуратура – Сливен, в качеството й на наблюдаващ прокурор по досъдебно производство № 1692/2018 г. по описа на РУМВР – Сливен, вх. № 4091/2018 г.  по описа на РП – Сливен, с правно основание чл. 70, б. „д“ във връзка с чл. 72, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН, за възобновяване на административно-наказателното производство  по  наказателно  постановление № 18-0804-002602 от 23.10.2018 г., издадено от Началник на Сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Сливен, в сила от 20.02.2019 г., с което на Е.М.К., за нарушение на чл. 20 ал.2 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 пр.1от ЗДвП е наложена глоба в размер на 200 лева, за нарушение на чл.123 ал.1 т.2 б.“а“от Закона за движението по пътищата и на основание чл. 175, ал. 1, т. 5от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за един месец и за нарушение на чл.123 ал.1 т.2 б.“б“ от ЗДвП и на основание чл. 175 ал.1 т.5 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева и  лишаване от право да управлява МПС за един месец.

В Предложението се твърди, че: в РП – Сливен е на производство досъдебно производство № 1692/2018 г. по описа на РУМВР – Сливен, вх. № 4091/2018 г.  по описа на РП – Сливен, образувано на 27.12.2018 г., за това, че на 29.07.2018 г. в гр. Сливен, при управление на МПС са нарушени правилата за движение по пътищата: чл. 20, ал. 2, чл. 123 ал.1 т.2от ЗДвП и по непредпазливост е причинена средна телесна повреда на З. И. Б., като деецът е избягал от местопроизшествието – престъпление по чл. 343, ал. 3 пр. 6 б.“а“ предл. 2 вр. ал.1 б.“б“ предл. 2 от НК ; след проведеното разследване е установено, че Е.К. е осъществила състава на престъплението по чл. 343, ал. 3, пр. пр. 6 б.“а“ предл. 2 вр. ал.1 б.“б“ предл. 2 от НК; установено е, че на 23.10.2018 г. от Началник Сектор Пътна полиция към ОД на МВР – Сливен, е издадено НП № 18-0804-002602, влязло в сила от 20.02.2019 г., с което на Е.К., за нарушение на чл. 20 ал.2 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 пр.1 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 200 лева, за нарушение на чл.123 ал.1 т.2 б.“а“ от Закона за движението по пътищата и на основание чл. 175, ал. 1, т. 5от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за един месец и за нарушение на чл.123 ал.1 т.2 б.“б“ от ЗДвП и на основание чл. 175 ал.1 т.5 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева и  лишаване от право да управлява МПС за един месец,  за това че на 29.07.2018 г. около 05:28 ч. в гр. Сливен, по бул. „Бургаско шосе“, до бензиностанция „Марешки“, като водач на лек автомобил с Рег. № *****, Е.К., управлявайки посоченото МПС, при движение с несъобразена скорост, застига и блъска с дясно странично огледало велосипедист и настъпва ПТП; не остава на мястото на произшествието, не уведомява службата на МВР; с Постановление на РП – Сливен, от 03.07.2019 г. е спряно образуваното досъдебно производство, на основание чл. 244, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 25, ал. 1, т. 5 от Наказателно-процесуалния кодекс /НПК/, с оглед наличието на приключило с окончателен акт /влязло в сила НП № 18-0804-002602 от 23.10.2018 г./ административнонаказателно производство и съобразно Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. по тълк. дело № 3/2015 г. на ОСНК на ВКС; налице са предпоставките на чл. 70, б. „д“ във връзка с чл. 72, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателно производство по наказателното постановление, издадено от Началник Сектор Пътна полиция към ОД на МВР – Сливен, отмяна на последното и прекратяване на административнонаказателното производство, с цел продължаване на спряното досъдебно производство, водено срещу Е.М.К..

В съдебно заседание вносителят на предложението, редовно призован, се явява. Поддържа предложението и моли да бъде уважено.

Ответникът по предложението – ОДМВР – Сливен, редовно призована, не се представлява в съдебно заседание. Не изразява становище по предложението.

Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, в съдебно заседание изразява становище за основателност на предложението.

Заинтересованото лице Е.К., редовно призован, се явява лично в съдебно заседание. Представлява се и от упълномощен процесуален представител – адв. Д. АК Сливен, който оспорва предложението и моли да не бъде уважено.

Въз основа на събраните по делото доказателства, настоящият съдебен състав счита, че Предложението е допустимо, а разгледано по същество – е основателно, по следните съображения:

С НП № 18-0804-002602 от 23.10.2018 г., издадено от Началник Сектор Пътна полиция към ОДМВР – Сливен, връчено на 12.02.2019 г., в сила от 20.02.2019 г., на Е.К., за нарушение начл. 20 ал.2 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 пр.1от ЗДвП е наложена глоба в размер на 200 лева, за нарушение на чл.123 ал.1 т.2 б.“а“ от Закона за движението по пътищата и на основание чл. 175, ал. 1, т. 5 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за един месец и за нарушение на чл.123 ал.1 т.2 б.“б“ от ЗДвП и на основание чл. 175 ал.1 т.5 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за един месец,  за това че на 29.07.2018 г. около 05:28 ч. в гр. Сливен, по бул. „Бургаско шосе“, до бензиностанция „Марешки“, като водач на лек автомобил с Рег. № *****, управлявайки посоченото МПС, при движение с несъобразена скорост, застига и блъска с дясно странично огледало велосипедист и настъпва ПТП; не остава на мястото на произшествието, не уведомява службата на МВР. НП е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 2602 от 31.07.2018 г.,  съставен от младши автоконтрольор при ОД МВР– Сливен.

С Постановление от 27.12.2018 г. на Районна прокуратура – Сливен, е образувано досъдебно производство № 1692/2018 г. по описа на РУМВР– Сливен, вх. № 4091/2018 г.  по описа на РП – Сливен, за това, че на 29.07.2018 г. в гр. Сливен, при управление на МПС, са нарушени правилата за движение и по непредпазливост е причинена средна телесна повреда на З. И. Б. – престъпление по чл. 343, ал. 3, предл. 6 б.“а“ предл. 2 вр. с ал.1 б.“б“ предл. 2 от НК. След проведено разследване по досъдебното производство с Постановление от 03.07.2019 г. на РП – Сливен, образуваното досъдебно производство е спряно, с оглед наличието на приключило с окончателен акт административнонаказателно производство и съобразно Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. по тълк. дело № 3/2015 г. на ОСНК на ВКС.

От изложеното е видно, че е налице образувано досъдебно производство срещу лице, по отношение на което за същото деяние е било проведено приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно производство с характер на наказателно по смисъла на чл. 6, § 1 от Европейската конвенция за правата на човека /ЕКПЧ/.

С Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. на ОСНК на ВКС по тълк. дело № 3/2015 г., чийто тълкувания са потвърдени с Тълкувателно решение № 4 от 06.02.2018 г. на ОСНК на ВКС по тълк. дело № 4/2017 г., постановено по повод констатирана противоречива практика на съдилищата по прилагане на чл. 24 ал. 1, т. 6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и административнонаказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също деяние, с оглед спазване на принципа ne bis in idem /забрана за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние/, в т. 1.2.2. е прието, че в случаите, когато след приключване на административнонаказателно производство и санкциониране на извършителя с административно наказание, се стига до преследването му за същото деяние и по реда на НПК, когато административнонаказателното производство и нарушението се определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на последващо наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава принципа ne bis in idem, защитен в по-широк обем от разпоредбата на чл. 4 от Протокол № 7, отнасяща се както до повторното осъждане на извършителя, така и до повторното му наказателно преследване за същото деяние. С оглед на което и предвид практиката на ЕСПЧ е прието, че последиците от повторното наказателно преследване на едно и също лице за същото деяние, за което спрямо него е било проведено приключило с влязъл в сила акт административно-наказателно производство с наказателен характер по смисъла на Конвенцията, се преодоляват чрез: прекратяване на второто по ред наказателно производство, образувано и/или проведено срещу дееца за същото деяние след окончателното приключване на административнонаказателното производство с наказателен характер, съответно с отмяна на постановените по него съдебни актове и прекратяването му на основание чл. 4, § 1 от Протокол № 7, вр. чл. 24, ал. 1, т. 6 от НПК; възобновяване на окончателно приключилото административно-наказателно производство с наказателен характер по смисъла на чл. 4 от Протокол № 7 към ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл. 70, б. „в“ от ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му; възобновяване на прекратеното наказателно производство на основание чл. 422, ал. 1, т. 3 от НПК или отмяна на постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство по реда на чл. 243, ал. 9 от НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на процесуалната пречка по чл. 4, § 1 от Протокол № 7.

След постановяване на посоченото тълкувателно решение са последвали изменения в НПК и ЗАНН, обн. в ДВ бр. 63 от 2017 г., в сила от 05.11.2017 г., с които в законодателството е въведена система от мерки за разрешаване на конкуренцията между административнонаказателна и наказателна отговорност. Въведено е ново основание за прекратяване на наказателното производство в НПК /чл. 24, ал. 1, т. 8а – извършеното деяние съставлява административно нарушение, за което е приключило административнонаказателно производство/ при определени предпоставки /чл. 24, ал. 4 от НПК – ако в случаите по чл. 25, т. 5 в едномесечен срок от спирането не е направено предложение за възобновяване на административнонаказателното производство или предложението не е уважено/, което се явява и нова предпоставка за спиране на наказателното производство по чл. 25, ал. 1, т. 5 от НПК /за същото деяние, което е престъпление, е приключило административнонаказателно производство/. Същевременно в новата буква "д" на чл. 70 от ЗАНН е предвидено ново основание за възобновяване на административнонаказателните производства - когато деянието, за което е приключило административно-наказателното производство, съставлява престъпление.

Настоящият случай е такъв. Налице е приключило първо по ред административнонаказателно производство с наказателен характер с влязло в сила НП и образувано за същото деяние и срещу същото лице досъдебно производство. Това, с оглед нормата на чл. 4 от Протокол № 7 от ЕКПЧ и съгласно Тълкувателно решение ТР № 3 от 22.12.2015 г. на ВКС по тълк. дело № 3 / 2015 г., ОСНК на ВКС, съставлява нарушение на принципа, състоящ се в забрана за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние. Административнонаказателното производство е проведено в нарушение на чл. 33 от ЗАНН, от некомпетентен с оглед характера на правонарушението орган, за деяние, което и към онзи момент е разкривало признаците на престъпление. Следва да се посочи, че не е в компетентността на настоящата инстанция да се произнесе по въпроса дали в действителност е извършено престъпление, който въпрос може да бъде решен единствено в рамките на наказателното производство.

Предвид гореизложеното и доколкото се касае за едно и също деяние, както и че в процесния случай елементите от обективната и субективна страна от фактическия състав на престъплението съвпадат с елементите от фактическия състав на административното нарушение, поради настъпилия преди приключване на административнонаказателното производствопотежък вредоносен резултат от деянието, е било налице основание за квалифицирането му като престъпление, с ангажиране на наказателната отговорност на дееца. Наличието обаче в случая на приключило с влязъл в сила санкционен акт в административнонаказателнопроизводство, проведено в нарушение на чл.33 от ЗАНН по повод деяние, което съставлява престъпление, се явява пречка за провеждане на наказателно производство.При това положение законосъобразно провеждане на последното е възможно да се осъществи чрез възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателнопроизводство, приналичие на предпоставките по чл.70 б. "д" от ЗАНН, отмяна на постановения по него акт и неговото прекратяване.

Предвид изложеното, налице е основание за възобновяване на административнонаказателното производство, съгласно чл. 70, б. „д“ от ЗАНН, отмяна на наказателното постановление и прекратяване на административно-наказателното производство, с цел елиминиране на последиците от нарушаването на забраната ne bis in idem по чл. 4 от Протокол № 7 от ЕКПЧ и   продължаване на образуваното за същото деяние наказателно производство.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 73 от ЗАНН, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство, приключило с влязло в сила Наказателно постановление № 18-0804-002602 от 23.10.2018 г., издадено от Началника на Сектор Пътна полиция към ОД на МВР– Сливен.

 

ОТМЕНЯ Наказателно  постановление № 18-0804-002602 от 23.10.2018 г., издадено от Началник Сектор Пътна полиция към ОДМВР – Сливен, с което на Е.М.К. с ЕГН: ********** за нарушение на чл. 20 ал.2 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 пр.1 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 200 лева, за нарушение на чл.123 ал.1 т.2 б.“а“ от Закона за движението по пътищата и на основание чл. 175, ал. 1, т. 5 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за един месец и за нарушение на чл.123 ал.1 т.2 б.“б“ от ЗДвП и на основание чл. 175 ал.1 т.5 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за един месец.

 

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство, образувано срещу Е.М.К. с ЕГН: **********с Акт за установяване на административно нарушение № 2602/31.07.2018 г., съставен от младши автоконтрольор при ОДМВР – Сливен.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                                     

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                        

  ЧЛЕНОВЕ: