Р Е Ш Е Н И Е№ 121
гр. Сливен, 12. 09. 2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
СЛИВЕН, в
публично заседание на четвърти септември, две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА
ДРАГОМАНСКА
ЧЛЕНОВЕ: ИГЛИКА ЖЕКОВА
ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА
При участието на секретаря ГАЛЯ ГЕОРГИЕВА и
на прокурора ХРИСТО КУКОВ като разгледа докладваното от съдия БОЗУКОВА административно-наказателно
дело № 133 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството е по реда на чл. 70 - чл. 73
от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е предложение от Е. П. –
прокурор в Районна прокуратура – Сливен, в качеството й на наблюдаващ прокурор
по досъдебно производство № 1692/2018 г. по описа на РУМВР – Сливен, вх. № 4091/2018
г. по описа на РП – Сливен, с правно основание чл. 70, б. „д“ във
връзка с чл. 72, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН, за възобновяване на
административно-наказателното производство по наказателно постановление
№ 18-0804-002602 от 23.10.2018 г., издадено от Началник на Сектор „Пътна
полиция“ към ОДМВР – Сливен, в сила от 20.02.2019 г., с което на Е.М.К., за
нарушение на чл. 20 ал.2 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 пр.1от ЗДвП е
наложена глоба в размер на 200 лева, за нарушение на чл.123 ал.1 т.2 б.“а“от
Закона за движението по пътищата и на основание чл. 175, ал. 1, т. 5от ЗДвП е
наложена глоба в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за един
месец и за нарушение на чл.123 ал.1 т.2 б.“б“ от ЗДвП и на основание чл. 175
ал.1 т.5 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за един
месец.
В Предложението се твърди, че: в РП – Сливен
е на производство досъдебно производство № 1692/2018 г. по описа на РУМВР –
Сливен, вх. № 4091/2018 г. по описа на РП – Сливен, образувано на 27.12.2018
г., за това, че на 29.07.2018 г. в гр. Сливен, при управление на МПС са нарушени
правилата за движение по пътищата: чл. 20, ал. 2, чл. 123 ал.1 т.2от ЗДвП и по
непредпазливост е причинена средна телесна повреда на З. И. Б., като деецът е
избягал от местопроизшествието – престъпление по чл. 343, ал. 3 пр. 6 б.“а“ предл. 2 вр. ал.1 б.“б“ предл. 2 от НК ; след проведеното разследване е установено,
че Е.К. е осъществила състава на престъплението по чл. 343, ал. 3, пр. пр. 6
б.“а“ предл. 2 вр. ал.1
б.“б“ предл. 2 от НК; установено е, че на 23.10.2018
г. от Началник Сектор Пътна полиция към ОД на МВР – Сливен, е издадено НП № 18-0804-002602,
влязло в сила от 20.02.2019 г., с което на Е.К., за нарушение на чл. 20 ал.2 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 пр.1 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 200
лева, за нарушение на чл.123 ал.1 т.2 б.“а“ от Закона за движението по пътищата
и на основание чл. 175, ал. 1, т. 5от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева
и лишаване от право да управлява МПС за един месец и за нарушение на чл.123
ал.1 т.2 б.“б“ от ЗДвП и на основание чл. 175 ал.1 т.5 от ЗДвП е наложена глоба
в размер на 50 лева и лишаване от право
да управлява МПС за един месец, за това
че на 29.07.2018 г. около 05:28 ч. в гр. Сливен, по бул. „Бургаско шосе“, до
бензиностанция „Марешки“, като водач на лек автомобил
с Рег. № *****, Е.К., управлявайки посоченото МПС, при движение с несъобразена
скорост, застига и блъска с дясно странично огледало велосипедист и настъпва
ПТП; не остава на мястото на произшествието, не уведомява службата на МВР; с
Постановление на РП – Сливен, от 03.07.2019 г. е спряно образуваното досъдебно
производство, на основание чл. 244, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 25, ал. 1, т.
5 от Наказателно-процесуалния кодекс /НПК/, с оглед наличието на приключило с
окончателен акт /влязло в сила НП № 18-0804-002602 от 23.10.2018 г./
административнонаказателно производство и съобразно Тълкувателно решение № 3 от
22.12.2015 г. по тълк. дело № 3/2015 г. на ОСНК на
ВКС; налице са предпоставките на чл. 70, б. „д“ във връзка с чл. 72, ал. 1, пр.
2 от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателно производство по наказателното
постановление, издадено от Началник Сектор Пътна полиция към ОД на МВР –
Сливен, отмяна на последното и прекратяване на административнонаказателното производство,
с цел продължаване на спряното досъдебно производство, водено срещу Е.М.К..
В съдебно заседание вносителят на
предложението, редовно призован, се явява. Поддържа предложението и моли да
бъде уважено.
Ответникът по предложението – ОДМВР – Сливен,
редовно призована, не се представлява в съдебно заседание. Не изразява
становище по предложението.
Представителят на Окръжна прокуратура –
Сливен, в съдебно заседание изразява становище за основателност на
предложението.
Заинтересованото лице Е.К., редовно призован,
се явява лично в съдебно заседание. Представлява се и от упълномощен
процесуален представител – адв. Д. АК Сливен, който
оспорва предложението и моли да не бъде уважено.
Въз основа на събраните по делото доказателства,
настоящият съдебен състав счита, че Предложението е допустимо, а разгледано по
същество – е основателно, по следните съображения:
С НП № 18-0804-002602 от 23.10.2018 г.,
издадено от Началник Сектор Пътна полиция към ОДМВР – Сливен, връчено на
12.02.2019 г., в сила от 20.02.2019 г., на Е.К., за нарушение начл. 20 ал.2 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 пр.1от ЗДвП е наложена глоба в размер на 200
лева, за нарушение на чл.123 ал.1 т.2 б.“а“ от Закона за движението по пътищата
и на основание чл. 175, ал. 1, т. 5 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50
лева и лишаване от право да управлява МПС за един месец и за нарушение на
чл.123 ал.1 т.2 б.“б“ от ЗДвП и на основание чл. 175 ал.1 т.5 от ЗДвП е
наложена глоба в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за един
месец, за това че на 29.07.2018 г. около
05:28 ч. в гр. Сливен, по бул. „Бургаско шосе“, до бензиностанция „Марешки“, като водач на лек автомобил с Рег. № *****,
управлявайки посоченото МПС, при движение с несъобразена скорост, застига и
блъска с дясно странично огледало велосипедист и настъпва ПТП; не остава на
мястото на произшествието, не уведомява службата на МВР. НП е издадено въз
основа на Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 2602 от 31.07.2018
г., съставен от младши автоконтрольор при
ОД МВР– Сливен.
С Постановление от 27.12.2018 г. на Районна
прокуратура – Сливен, е образувано досъдебно производство № 1692/2018 г. по
описа на РУМВР– Сливен, вх. № 4091/2018 г. по описа на РП – Сливен,
за това, че на 29.07.2018 г. в гр. Сливен, при управление на МПС, са нарушени
правилата за движение и по непредпазливост е причинена средна телесна повреда
на З. И. Б. – престъпление по чл. 343, ал. 3, предл.
6 б.“а“ предл. 2 вр. с ал.1
б.“б“ предл. 2 от НК. След проведено разследване по
досъдебното производство с Постановление от 03.07.2019 г. на РП – Сливен,
образуваното досъдебно производство е спряно, с оглед наличието на приключило с
окончателен акт административнонаказателно производство и съобразно
Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. по тълк.
дело № 3/2015 г. на ОСНК на ВКС.
От изложеното е видно, че е налице образувано
досъдебно производство срещу лице, по отношение на което за същото деяние е
било проведено приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно
производство с характер на наказателно по смисъла на чл. 6, § 1 от Европейската
конвенция за правата на човека /ЕКПЧ/.
С Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г.
на ОСНК на ВКС по тълк. дело № 3/2015 г., чийто
тълкувания са потвърдени с Тълкувателно решение № 4 от 06.02.2018 г. на ОСНК на
ВКС по тълк. дело № 4/2017 г., постановено по повод
констатирана противоречива практика на съдилищата по прилагане на чл. 24 ал. 1,
т. 6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и
административнонаказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също
деяние, с оглед спазване на принципа ne bis in idem /забрана
за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние/, в т.
1.2.2. е прието, че в случаите, когато след приключване на
административнонаказателно производство и санкциониране на извършителя с
административно наказание, се стига до преследването му за същото деяние и по
реда на НПК, когато административнонаказателното производство и нарушението се
определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на
последващо наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава принципа
ne bis in
idem, защитен в по-широк обем от разпоредбата на чл.
4 от Протокол № 7, отнасяща се както до повторното осъждане на извършителя,
така и до повторното му наказателно преследване за същото деяние. С оглед на
което и предвид практиката на ЕСПЧ е прието, че последиците от повторното
наказателно преследване на едно и също лице за същото деяние, за което спрямо
него е било проведено приключило с влязъл в сила акт
административно-наказателно производство с наказателен характер по смисъла на
Конвенцията, се преодоляват чрез: прекратяване на второто по ред наказателно
производство, образувано и/или проведено срещу дееца за същото деяние след
окончателното приключване на административнонаказателното производство с
наказателен характер, съответно с отмяна на постановените по него съдебни
актове и прекратяването му на основание чл. 4, § 1 от Протокол № 7, вр. чл. 24, ал. 1, т. 6 от НПК; възобновяване на
окончателно приключилото административно-наказателно производство с наказателен
характер по смисъла на чл. 4 от Протокол № 7 към ЕКПЧ при наличие на
предпоставките на чл. 70, б. „в“ от ЗАНН, отмяна на постановените по него
актове и прекратяването му; възобновяване на прекратеното наказателно
производство на основание чл. 422, ал. 1, т. 3 от НПК или отмяна на
постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство по
реда на чл. 243, ал. 9 от НПК и провеждане на наказателното производство след
отпадане на процесуалната пречка по чл. 4, § 1 от Протокол № 7.
След постановяване на посоченото тълкувателно
решение са последвали изменения в НПК и ЗАНН, обн. в
ДВ бр. 63 от 2017 г., в сила от 05.11.2017 г., с които в законодателството е
въведена система от мерки за разрешаване на конкуренцията между
административнонаказателна и наказателна отговорност. Въведено е ново основание
за прекратяване на наказателното производство в НПК /чл. 24, ал. 1, т. 8а –
извършеното деяние съставлява административно нарушение, за което е приключило
административнонаказателно производство/ при определени предпоставки /чл. 24,
ал. 4 от НПК – ако в случаите по чл. 25, т. 5 в едномесечен срок от спирането
не е направено предложение за възобновяване на административнонаказателното
производство или предложението не е уважено/, което се явява и нова
предпоставка за спиране на наказателното производство по чл. 25, ал. 1, т. 5 от НПК /за същото деяние, което е престъпление, е приключило
административнонаказателно производство/. Същевременно в новата буква
"д" на чл. 70 от ЗАНН е предвидено ново основание за възобновяване на
административнонаказателните производства - когато деянието, за което е
приключило административно-наказателното производство, съставлява престъпление.
Настоящият случай е такъв. Налице е
приключило първо по ред административнонаказателно производство с наказателен
характер с влязло в сила НП и образувано за същото деяние и срещу същото лице
досъдебно производство. Това, с оглед нормата на чл. 4 от Протокол № 7 от ЕКПЧ
и съгласно Тълкувателно решение ТР № 3 от 22.12.2015 г. на ВКС по тълк. дело № 3 / 2015 г., ОСНК на ВКС, съставлява нарушение
на принципа, състоящ се в забрана за повторно съдене и наказване на едно и също
лице за същото деяние. Административнонаказателното производство е проведено в
нарушение на чл. 33 от ЗАНН, от некомпетентен с оглед характера на
правонарушението орган, за деяние, което и към онзи момент е разкривало
признаците на престъпление. Следва да се посочи, че не е в компетентността на
настоящата инстанция да се произнесе по въпроса дали в действителност е
извършено престъпление, който въпрос може да бъде решен единствено в рамките на
наказателното производство.
Предвид гореизложеното и доколкото се касае за едно и също деяние, както и че
в процесния случай елементите от обективната и субективна страна от фактическия състав на престъплението съвпадат с елементите от фактическия състав на административното нарушение, поради настъпилия преди приключване на административнонаказателното производствопо – тежък вредоносен резултат от деянието, е било налице основание за квалифицирането му като престъпление, с ангажиране на наказателната отговорност на дееца. Наличието обаче в случая на приключило с влязъл в сила санкционен акт в административнонаказателнопроизводство,
проведено в нарушение на чл.33 от ЗАНН по повод деяние, което съставлява престъпление, се явява пречка за провеждане на наказателно производство.При това положение законосъобразно провеждане на последното е възможно да се осъществи чрез възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателнопроизводство, приналичие на предпоставките по чл.70 б. "д" от ЗАНН, отмяна на постановения по него акт и неговото прекратяване.
Предвид изложеното, налице е основание за
възобновяване на административнонаказателното производство, съгласно чл. 70, б.
„д“ от ЗАНН, отмяна на наказателното постановление и прекратяване на
административно-наказателното производство, с цел елиминиране на последиците от
нарушаването на забраната ne bis
in idem по чл. 4 от
Протокол № 7 от ЕКПЧ и продължаване на образуваното за същото
деяние наказателно производство.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 73
от ЗАНН, Административен съд – Сливен
Р Е Ш И:
ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното
производство, приключило с влязло в сила Наказателно постановление № 18-0804-002602
от 23.10.2018 г., издадено от Началника на Сектор Пътна полиция към ОД на МВР–
Сливен.
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №
18-0804-002602 от 23.10.2018 г., издадено от Началник Сектор Пътна полиция към
ОДМВР – Сливен, с което на Е.М.К. с ЕГН: ********** за нарушение на чл. 20 ал.2
от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 пр.1 от ЗДвП е наложена глоба в размер на
200 лева, за нарушение на чл.123 ал.1 т.2 б.“а“ от Закона за движението по
пътищата и на основание чл. 175, ал. 1, т. 5 от ЗДвП е наложена глоба в размер
на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за един месец и за нарушение на
чл.123 ал.1 т.2 б.“б“ от ЗДвП и на основание чл. 175 ал.1 т.5 от ЗДвП е
наложена глоба в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за един
месец.
ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното
производство, образувано срещу Е.М.К. с ЕГН: **********с Акт за установяване на
административно нарушение № 2602/31.07.2018 г., съставен от младши автоконтрольор при ОДМВР – Сливен.
Решението е окончателно и не подлежи на
обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: