Решение по дело №1325/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 955
Дата: 19 октомври 2023 г.
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20237040701325
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 юли 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

955

Бургас, 19.10.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XXII-ри състав, в съдебно заседание на деветнадесети септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ЯНА КОЛЕВА

При секретар ГАЛИНА ДРАГАНОВА като разгледа докладваното от съдия ЯНА КОЛЕВА административно дело № 20237040701325 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 45 от ЗМСМА.

Образувано е по повод Заповед № РД-09-31 от 04.07.2023 г. на Областен управител на Област Бургас против Решение № 1201 от 30.06.2023 г., прието по т. 21 от дневен ред на заседание № 52 на Общински съвет-Поморие. С оспореното решение на основание чл. 21, ал. 1, т. 8, чл. 27, ал. 4 и 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл. 3, ал. 2, т. 1, във вр. с чл. 1, ал. 2, т. 1, чл. 4, ал. 4, чл. 31, ал. 1, чл. 32, ал. 2, т. 1 и ал. 4 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол, във вр. с чл. 5, чл. 6, ал. 1, чл. 8, чл. 9 и чл. 16, ал. 2 и 3 от Наредбата за търговете и конкурсите, Общински съвет-Поморие е взел решение за продажба на притежаваните от община Поморие 20% или 2 777 дяла от капитала на „КАБЛАНД“ ООД, чрез провеждане на търг с явно наддаване, както и са утвърдени условията за провеждане на търга.

В сезиращата съда заповед се прави възражение за незаконосъобразност на оспореното решение поради допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и на принципите за съразмерност, истинност и прозрачност, установени в чл. 6, ал. 4, чл. 7, ал. 2 и чл. 12, ал. 1 от АПК. По-конкретно се навеждат доводи, че в решението липсват мотиви относно икономическия и правен аспект за прибягване до избрания подход за приватизация на общинското участие в „КАБЛАНД“ ООД. Изложени са съображения, че от мотивите на решението не става ясно доколко предстоящото разпореждане е в полза на община Поморие, какъв е очаквания икономически ефект от прекратяване на общинското участие в дружеството, обследвани ли са други възможности за защита на интересите на местната общност, при отчитане на фактите, довели до необходимостта от апортиране на имотите в капитала на дружеството. Посочено е още, че не е обосновано твърдението, че дружеството трупа разходи, част от които са за сметка на община Поморие. Липсва финансов анализ на дейността на дружеството, от който да се установи, как тя рефлектира върху общинския бюджет – по какъв начин общината участва в разходите за дейността на дружеството, ангажирана ли е с допълнителни парични вноски, в какво се състои натрупването на загуби. В тази връзка се сочи, че неизследването на посочените обстоятелства препятства възможността да се направи извод относно икономическите последици от продажбата на общинското участие в дружеството и дали същото е в полза на общината. Наред с това, се сочи, че липсва правен анализ, който да обоснове извод, че приватизацията на общинското участие няма алтернатива и че са изчерпани всички възможности общината да възстанови правото си на собственост върху внесените като непарична вноска недвижими имоти. В тази връзка се сочи, че с предходно решение (решение № 1135 от 27.09.2011 г., прието по т. 20 от дневния ред, обективирано в протокол № 49/27.09.2011 г.) Общински съвет-Поморие е задължил кмета да прекрати участието на общината като съдружник в „КАБЛАНД“ ООД и да заведе иск за собственост върху внесените от нейна страна като апортна вноска недвижими имоти и съответно обезпечаването на този иск с налагане на предварителна възбрана върху същите имоти. Изложено е, че липсват информация за изпълнение на това решение, поради което последващото решение за разпореждане със същия предмет се явява необосновано и недопустимо. Посочено е още, че липсва и анализ относно предимствата на избрания подход за прекратяване участието на общината в дружеството, от който да се установи дали същият е по-благоприятен от възстановяване на недвижимите имоти в патримониума на общината. Направен е извод, че неизясняването на посочените обстоятелства не дава възможност да се дефинират ясни цели в защита на публичния интерес. Със заповедта се иска спиране на допуснатото предварително изпълнение. По същество се иска отмяна на оспореното решение.

В съдебно заседание, оспорващият, чрез процесуалния си представител – старши юрисконсулт М.Д., поддържа доводите за незаконосъобразност на оспореното решение, изложени в заповедта. Сочи, че не е изяснено защо от няколкото възможни е избран точно приложеният подход за прекратяване на общинското дялово участие в „КАБЛАНД“ ООД, с което е нарушен принципа на съразмерност визиран в чл. 6 от АПК. Също така сочи, че не е обосновано по какъв начин предприетите действия обслужват обществения интерес, каквото изискване е заложено в чл. 11, ал. 1 от ЗОбС при разпореждане с общинска собственост. Счита, че е допуснато нарушение на чл. 35 от АПК, тъй като не са изяснени всички относими факти и обстоятелства. Не ангажира допълнителни доказателства. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответната страна – Общински съвет-Поморие, чрез процесуалния си представител – адв. В.К., оспорва заповедта на Областния управител на Област Бургас, представя административната преписка и пледира за отхвърляне на оспорването. Изразява становище, че оспореното решение е законосъобразно, а направените от оспорващия възражения касаят неговата целесъобразност. Излага съображения, че решение № 2011 на Общински съвет-Поморие се явява неотносимо по отношение на разглеждания акт в настоящото производство. Сочи, че дружеството „КАБЛАНД“ ООД ежегодно акумулира загуби, вземат се заеми, лихвите по които следва да се погасяват и от общината. Посочва още, че избраният подход не изисква съгласието на другия съдружник в дружеството. Твърди, че при провеждане на избраната процедура Общинският съвет не е задължен да извършва правен анализ и приватизационна оценка. Представя допълнителни доказателства. Не претендира присъждане на разноски.

След като прецени твърденията на страните, събрания по делото доказателствен материал и съобрази закона, Бургаският административен съд намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Между Община Поморие и „Енджиби кансълтинг“ ООД е сключен дружествен договор от 29.03.2005 г. за учредяване на дружество с ограничена отговорност „КАБЛАНД“ ООД.

С решение № 1 от 17.05.2005 г., постановено по ф.д. № 1498/2005 г. по описа на Бургаски окръжен съд е регистрирано дружество с наименование „КАБЛАНД“ ООД и с капитал в размер на 1 388 500 лева, внесен изцяло при регистрацията на дружеството, разпределен на 13 885 дяла, всеки на стойност 100 лева. Дружествените дялове са разпределени между „Енджиби кансълтинг“ ООД – в размер на 11 108 дяла и Община Поморие – в размер на 2777 дяла. Дяловата вноска на Община Поморие е внесена чрез апортиране в дружеството на недвижими имоти на стойност 277 700 лева, която стойност е приета с определение от 22.02.2005 г., постановено по ч.гр.д. № 57/2005 г. по описа на Бургаски окръжен съд. Имотите предмет на непаричната вноска се намират в землището на гр. Каблешково, общ. Поморие, местността „Хижата“, а именно: пасище (мера) с площ от 1225.609 дка; пасище (мера) с площ от 140.534 дка; пасище (мера) с площ от 359.466 дка; пасище с храсти с площ от 92,926 дка; пасище с храсти с площ от 15.569 дка; пасище с храсти с площ от 1,419 дка; дере с площ от 82.674 дка.

Съгласно изготвените баланси и парични потоци през периода 2019 г. – 2022 г. образуваното дружество „КАБЛАНД“ ООД отчита счетоводна загуба, както следва: за 2019 г. – загуба в размер на 173 000 лева, която се равнява на стойността на отчетените през периода разходи, няма отчетени приходи; за 2020 г. – загуба в размер на 134 000 лева, която се равнява на отчетените за периода разходи, няма отчетени приходи; за 2021 г. – загуба в размер на 128 000 лева, която се равнява на отчетените за периода разходи, няма отчетени приходи; за 2022 г. – загуба в размер на 211 000 лева и други приходи в размер на 50 000 лева, която общата им сума се равнява на отчетените за периода разходи;

С Решение № 1009 от 20.12.2022 г., прието по т. 34 от дневен ред на заседание № 44 на Общински съвет-Поморие, е дадено съгласие за започване на подготвителни действия за провеждане на публичен търг с явно наддаване по реда на чл.32, ал.2, т.1 от ЗПСК и чл.11 – чл.16 от Наредбата за търговете и конкурсите за продажба на притежаваните от Община Поморие 20 % или 2 777 дяла от капитала на „КАБЛАНД“ ООД, ЕИК: *********, оценени при учредяването на дружеството на 277 700 лева, както и е разпоредено на кмета на общината да извърши дейностите по техническо подпомагане, в това число изготвяне на образци на документи и приватизационна оценка по смисъла на чл. 26, ал. 2 от ЗПСК и чл. 8 и сл. от Наредба за анализите на правното състояние и приватизационните оценки.

На 13.06.2023 г., от независим оценител – „Х.П.Х“ ЕООД, е извършена приватизационна оценка на дяловете на Община Поморие в „КАБЛАНД“ ООД. Изготвен е оценителен доклад, с който дружествените дялове на „КАБЛАНД“ ООД са оценени на стойност 704 лева за дял, съответно 1 954 200 лева за притежаваните от Община Поморие 2777 дружествени дяла.

На 21.06.2023 г. в Общински съвет-Поморие е внесена докладна записка от кмета на общината. В същата е отразено, че въз основа на Решение № 1009 от 20.12.2022 г., прието по т. 34 от дневен ред на заседание № 44 на Общински съвет-Поморие, са извършени технически дейности и са изготвени информационен меморандум и приватизационна оценка във връзка с провеждането на търг с явно наддаване на притежаваните от Община Поморие дружествени дялове в „КАБЛАНД“ ООД. С докладната записка е направено предложение до Общинския съвет да се вземе решение за обявяване на публичен търг с явно наддаване по реда на чл. 32, ал. 2, т. 1 от ЗПСК и чл. 11- чл. 16 от Наредбата за търговете и конкурсите за продажба на притежаваните от Община Поморие 20% или 2777 дяла от капитала на „КАБЛАНД“ ООД, с начална тръжна цена в размер на 1 954 200 лева. Посочени са също и начина и сроковете за получаване на тръжните документи и заявяване на участие, размера на дължимия депозит, стъпка за наддаване, както и начина, мястото и срока за провеждане на търга, определено е време за извършване на оглед на имотите. Изготвени са и са приложени проекти за тръжната документация – обстоятелства по чл. 6, ал. 1 от Наредбата за търговете и конкурсите с конкретни данни за всяко от тях за публичния търг с явно наддаване по реда на ЗПСК и Наредбата за търговете и конкурсите - сроковете и мястото на провеждане на търга, начална тръжна цена, депозит, наддавателна стъпка и др.; списък на документите, както и условията за недопускане на кандидати; разяснения относно процедурата по провеждане на търга и сключването на договор за приватизация – начина на провеждане на търга и сключването на договора, както и условията за определяне на спечелилия кандидат; проект на договор за приватизация; информационен меморандум, съдържащ описание на дейността на „КАБЛАНД“ ООД, внесените парични и непарични вноски в капитала на дружеството, вещно-правен режим на имотите, предмет на търга, и финансово състояние на дружеството.

Предложено е кмета на общината да бъде упълномощен за провеждане на търга, сключването на договор и др. организационни дейности в тази връзка. В докладната записка е посочено, че техническата инфраструктура на гр. Каблешково е в лошо експлоатационно състояние или е негодна за употреба, което застрашава живота и здравето на част от населението. Посочено е още, че бюджетът на общината е недостатъчен да покрие навреме разходите за необходимите ремонти. В тази връзка е изложено, че средствата от успешна продажба на дружествените дялове на общината следва да се вложат максимално бързо в подобряване на техническата инфраструктура на гр. Каблешково, а именно – за благоустрояване и подобряване на съществуващите елементи на инфраструктурата, с цел да се обезпечи по-висока сигурност и по-здравословни условия за живот на населението и гостите на града. С оглед необходимостта от намаляване рисковете за живота и здравето на жителите и гостите на гр. Каблешково е дадено предложение по отношение на решението на Общински съвет-Поморие да бъде допуснато предварително изпълнение на основание чл. 60, ал. 1 от АПК.

Докладната записка е разгледана на заседания на постоянни комисии при Общински съвет-Поморие – Комисия по образуване, култура, вероизповедания, здравеопазване и социална политика; Комисия по финанси и европейска интеграция; Комисия по туризъм, търговия, спорт, младежки дейности и основни поминъци; Комисия по устройство на територията, строителство, околна среда и общинска собственост; Комисия по законност и обществен ред, за което са изготвени протоколи от 22.06.2023 г. и от 23.06.2023 г. От комисиите е дадено становище за приемане предложението на кмета на Община Поморие, дадени са и предложения за членове на комисията за провеждане на търга.

Докладната записка на кмета на Община Поморие е разгледана на 52-рото заседание на Общински съвет-Поморие, проведено на 30.06.2023 г. Съгласно изготвения протокол на заседанието са присъствали 19 от общинските съветници. След проведено гласуване с 19 гласа „за“ и 0 „против“ и 0 „въздържали се“ от общ 21-н общински съветници, по т. 21 от дневния ред е взето решение № 1201/30.06.2023 г. Със същото е взето решение за обявяване на търг с явно наддаване по реда на чл. 32, ал. 2, т. 1 от ЗПСК и чл. 11 – чл. 16 от Наредбата за търговете и конкурсите за продажба на притежаваните от Община Поморие 20 % или 2 777 дяла от капитала на „КАБЛАНД“ ООД (т. І). Приети са извършените дейности по техническо подпомагане и изготвената приватизационна оценка на продаваните дялове в размер на 1 954 200 лева (т. ІІ), която стойност е определена и като начална тръжна цена (т.ІІІ). Определен е депозит за участие в търга в размер на 195 420 лева и краен срок за внасянето му – 30-я (тридесетия) ден от датата на обнародването на решението в „Държавен вестник“, чрез превод по банкова сметка, *** (т.ІV). Определени са мястото, срока и таксата за закупуване на тръжната документация (т.V); начина и срока за подаване на предложенията - 30-я (тридесетия) ден от датата на обнародването на решението в „Държавен вестник“ (т. VІ); датата, мястото и начина на провеждане на търга – на 31-я ден от датата на обнародване на решението в „Държавен вестник“ (т.VІІ); сроковете за закупуване на тръжна документация (35-я ден от обнародването на решението в „Държавен вестник“), внасяне на депозит (40-я ден от обнародването на решението в „Държавен вестник“), срок за подаване на предложения (40-я ден от обнародването на решението в „Държавен вестник“) и провеждане на търг (41-я ден от обнародването на решението в „Държавен вестник“) при липса на подадени предложения в първоначално предвидения срок (т. VІІІ). Определени са още възможността за провеждане оглед (т. ІХ) и изтичане на сроковете в неприсъствен ден (т. Х). Утвърдена е тръжната документация и проекта на договора (т. ХІ). Определени са членовете на тръжната комисия – 8 редовни и 4 резервни (т. ХІ). В т. ХІІ е отразено, че в случай на успешно провеждане на търга получените средства следва да се вложат за подобряване на техническата инфраструктура на гр. Каблешково, като изцяло са възприети мотивите, изложени в докладната записка. С т. ХІІІ е допуснато предварително изпълнение на решението, а с т. ХІV е упълномощен кмета на Община Поморие да извърши всички необходими действия във връзка с провеждане на търга и сключване на договор.

Решението на Общински съвет-Поморие е обнародвано в ДВ, бр. 60 от 14.07.2023 г. (л. 79 от адм.д. № 7525/2023 г. по описа на ВАС). Наред с това, решението е постъпило при Областен управител на Област Бургас на 03.07.2023 г., видно от придружително писмо с вх. № 61-00-110 по описа на Областен управител на Област Бургас. Същото е оспорено от Областен управител на Област Бургас със Заповед № РД-09-31 от 04.07.2023 г., въз основа на която е образувано настоящото производство.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, която се подкрепя от събраните в хода на съдебното дирене доказателства, настоящия съдебен състав обосновава следните правни изводи:

Съгласно чл. 45, ал. 3 от ЗМСМА във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 8 ЗМСМА актовете на общинските съвети могат да се оспорват пред съответния административен съд, а с разпоредбата на ал. 4 е дадена възможност на Областните управители да оспорват тези решения относно тяхната законосъобразност. Приложимият ЗПСК сочи общинският съвет като орган, овластен да приеме решение за определяне на метод за приватизация, между лимитативно изброените в чл. 32, ал. 1 ЗПСК. От друга страна, в нормата на чл. 8, ал. 11 от Закона за общинската собственост е предвидено актовете на общинския съвет и на кмета за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, да бъдат оспорвани по реда на чл. 45 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, освен в случаите по Закона концесиите. С оспореното решение Общински съвет-Поморие се разпорежда с общинско имущество под формата на продажба на дружествени дялове в търговско дружество „КАБЛАНД“ ООД, представляващи непарична вноска – недвижими имоти в землището на гр. Каблешково. Посоченото разпореждане не попада под действието на Закона за концесиите, поради което решението на Общински съвет-Поморие подлежи на съдебно оспорване, като Областният управител на Област Бургас се явява правно легитимиран да оспори същото. Обжалваемостта на решенията на органите за приватизация, свързани с приватизация и следприватизационен контрол е призната имплицитно в решение № 5/18.04.2003 г. на КС на РБ по конституционно дело № 5/2003 г. Оспорването е направено и в изискуемия от закона срок, поради което се явява допустимо.

С Определение № 1770/19.07.2023 г. съдът е оставил без уважение искането за спиране на предварителното изпълнение. Постъпила е касационна жалба с вх. № 7883/28.07.2023 г. от оспорващата страна против същото определение и делото е изпратено за произнасяне във Върховен административен съд. С определение от 16.08.2023 г. Върховен административен съд е оставил в сила определението на Административен съд Бургас.

Предмет на съдебно оспорване по настоящото дело е Решение № 1201 от 30.06.2023 г., прието по т. 21 от дневен ред на заседание № 52 на Общински съвет-Поморие. С оспореното решение на основание чл. 21, ал. 1, т. 8, чл. 27, ал. 4 и 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл. 3, ал. 2, т. 1, във вр. с чл. 1, ал. 2, т. 1, чл. 4, ал. 4, чл. 31, ал. 1, чл. 32, ал. 2, т. 1 и ал. 4 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол, във вр. с чл. 5, чл. 6, ал. 1, чл. 8, чл. 9 и чл. 16, ал. 2 и 3 от Наредбата за търговете и конкурсите, Общински съвет-Поморие е взел решение за продажба на притежаваните от община Поморие 20% или 2 777 дяла от капитала на „КАБЛАНД“ ООД, чрез провеждане на търг с явно наддаване, както и са утвърдени условията за провеждане на търга.

Съгласно нормата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК. Тук следва да се посочи, че Общинският съвет, като колективен орган на местното самоуправление, действа при условията на оперативна самостоятелност и съобразно чл. 21, ал. 1, т. 8 ЗМСМА решава дали да се разпореди със съответния имот или вещно право и при каква цена, съобразявайки се с нормите на ЗОС, или както е в случая и със специалните норми на ЗПСК. В този случай съдебния контрол е ограничен в пределите на чл. 169 АПК, т.е. съдът проверява дали административният орган е разполагал с оперативна самостоятелност и спазил ли е изискването за законосъобразност на административните актове.

По същество продажбата на дружествени дялове, собственост на общините и държавата, в търговски дружества, се регламентира от Закона за приватизация и следприватизационен контрол. Съгласно нормата на чл. 1, ал. 2, т. 1 от ЗПСК приватизация е прехвърляне чрез продажба на български физически или юридически лица с под 50 на сто държавно и/или общинско участие в капитала или на чуждестранни лица на дялове или акции - собственост на държавата или общините от търговски дружества. Следователно решението за продажба на дружествените дялове на Община Поморие в „КАБЛАНД“ ООД на публичен търг, по същество представлява решение във връзка с управлението и разпореждането с общинско имущество. Съгласно нормата на чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) общинските съвети приемат решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства. Отделно от това в чл. 3, ал. 4 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол (ЗПСК) е предвидено правомощие на общинските съвети да вземат решение за приватизация на общинско участие в търговски дружества, като съгласно чл. 31, ал. 1 от ЗПСК на общинските съвети е възложено да изберат и метода за извършване на приватизация. В нормата на чл. 27, ал. 4 от ЗМСМА е предвидено решенията на общинския съвет по чл. 21, ал. 1, т. 8 да се вземат с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците, като решенията са приети с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците, когато броят на гласувалите „за“ общински съветници е по-голям от останалата част от общия брой на общинските съветници. В настоящия случай, решението за приватизация (продажба на дружествените дялове от капитала на „КАБЛАНД“ ООД, собственост на Община Поморие), както и избора на метод за извършване на същата – търг с явно наддаване, е взето от Общински съвет-Поморие с 19 гласа „за“ от общо 21 общински съветника. При тези съображения съдът намира, че оспореното решение е издадено от компетентен орган, в рамките на неговите правомощия.

Решението на Общински съвет-Поморие е взето на редовно заседание, при наличие на кворум за провеждането му. Искането за произнасяне, обективирано в докладна записка на кмета на Община Поморие, е било включено в обявения дневен ред на заседанието на Общински съвет-Поморие. Докладната записка е разгледана от постоянните комисии към Общинския съвет, преди провеждане на заседанието, които съответно са дали положително становище за приемане на предложението, обективирано в приложени по делото протоколи. Изготвен е протокол от проведеното заседание. Решението на Общинския съвет е обнародвано в „Държавен вестник“. Следователно е спазена процедурата, разписана в ЗМСМА за вземане на решения от Общинските съвети.

Не са допуснати нарушения и по отношение на специалния закон – ЗПСК. Изготвянето на анализ на правно състояние на обектите за приватизация (с изключение на продажба на акции и дялове, собственост на държавата или общините от търговски дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала, какъвто настоящия случай не е), както и изготвянето на приватизационна оценка са предвидени в чл. 26, ал. 1 и ал. 2 от ЗПСК. Цитираните разпоредби обаче, както правилно твърди ответникът по делото, дават възможност на Общинския съвет да изготви правен анализ и приватизационна оценка, а не му вменяват такова задължение, поради което тяхното неизготвяне не съставлява съществено нарушение на правилата. Въпреки това, в настоящия случай Общински съвет-Поморие е разпоредил извършването на приватизационна оценка, която да определи пазарната цена на продаваните дружествени дялове, с която оценка се е съобразил при определяне на началната тръжна цена. За извършване на продажбата Общински съвет-Поморие е приел да бъде проведен публичен търг с явно наддаване, каквато възможност е предвидена в чл. 32, ал. 2 от ЗПСК. Съгласно цитираната разпоредба, приватизация на дялове - собственост на държавата и общините, от търговски дружества с ограничена отговорност, се извършва чрез провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, като изборът на метод за нейното извършване принадлежи на органа по приватизация, който в случая е Общински съвет-Поморие (чл. 31, ал. 1 от ЗПСК).

Отделно от това, редът за извършване на приватизация на дружествени дялове, общинска собственост, е регламентиран в Наредба за търговете и конкурсите (чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата). В случая, при издаване на решението за провеждане на публичен търг с явно наддаване за продажба на собствените на общината дялове от търговско дружество „КАБЛАНД“ ООД са спазени и изискванията на цитираната Наредба. Оспореното решение съдържа реквизитите, посочени в чл. 6 от Наредбата за търговете и конкурсите, като са изпълнени и изискванията относно размер на депозит, наддавателна стъпка, срокове за провеждане на търга и др. Определен е състава на комисията, който ще проведе търга (чл. 8, ал. 1 от Наредбата за търговете и конкурсите). Утвърдена е и тръжна документация, чието съдържание е съобразено с изискванията на чл. 9 от Наредбата за търговете и конкурсите.

При вземане на настоящото решение Общински съвет-Поморие действа в рамките на оперативна самостоятелност, т.е. административният орган сам преценя по какъв начин да се разпореди с имуществото на общината. В този случай, съдът преценя единствено дали взетото решение е в рамките поставени от закона. Доколкото, както бе посочено по-горе, е предоставена възможност на Общинския съвет да проведе приватизация на общинското имущество, апортирано в търговско дружество, то в случая органът не е излязъл от рамките на своята оперативна самостоятелност. Изборът на подход за прекратяване на участието на общината в търговското дружество или възстановяване на собствеността върху имотите е изцяло във властта на Общински съвет-Поморие. В качеството си на орган на местното самоуправление, Общинските съвети следва да търсят баланс между икономическите интереси на общината и интересите на местната общност, поради което такова решение се взема по целесъобразност. В този смисъл Общинският съвет е свободен да предпочете и по-икономически неизгоден вариант за разпореждане с общинско имущество, ако това решение е наложено от стремеж да бъдат задоволени нуждите на населението на общината. В случая, от изготвената оценка, както и от утвърдения информационен меморандум, могат да се направят изводи относно финансовото състояние на дружеството „КАБЛАНД“ ООД. В изготвената оценка е посочено, че дружеството не генерира приходи, а натрупва разходи и съответно реализира загуби. Последното е видно видно и от приложените годишни финансови отчети и отчети за приходите и разходите. Отделно от това, в самото решение на Общински съвет-Поморие е посочено, че приходите от приватизацията ще бъдат вложени в облагородяване инфраструктурата на гр. Каблешково. Посочените обстоятелства формират целите, във връзка с които е взето конкретното решение в настоящия случай. При тези съображения съдът намира, че при издаване на оспореното решение не са допуснати нарушения на принципите на съразмерност, истинност и прозрачност. Взетото решение, в частта относно начина на разпореждане с общинско имущество, както и определената цена, се явяват решения по целесъобразност, взети в рамките на оперативната самостоятелност на административния орган, поради което в тази част решението на Общинския съвет не подлежи на съдебен контрол. /Решение № 8582 по адм. дело №11149/2017г. по описа на ВАС/

По направеното възражение касаещо Решение № 1135/27.09.2011г., прието по т.20 от дневния ред, обективирано в Протокол № 49/27.09.2011г. / л.51 адм.д. 7525/23г. на ВАС достъпно http://2015-2019.ospomorie.bg/arhiv/20-arhiv-2007-2011/ Общински съвет-Поморие е задължил Кмета на Община Поморие да сезира НАП-Бургас с искане за извършване на пълна целева ревизия на „КАБЛАНД”ООД, да сезира Дирекция „Финансово разузнаване” към Държавната агенция „Национална сигурност” с искане за извършване на проверка и установяване на произхода и движението на средствата от капитала на „КАБЛАНД”ООД (дяловата вноска), внесени в брой от „ЕНДЖИБИ КАНСЪЛТИНГ”ООД с 10 (десет)-дневен, считано от вземане на решението. След изтичане на този срок, Председателят на Общински съвет-Поморие се счита за упълномощен и се задължава да изпълни решенията по т.1 и т.2 в нов 7-(седмодневен) срок. Задължил е Кмета на Община Поморие да прекрати участието на Община Поморие като съдружник в „КАБЛАНД”ООД с писмено предизвестие до „КАБЛАНД”ООД, с което на основание чл.125, ал.2 от Търговския закон да обяви прекратяването на участието на Община Поморие в дружеството като съдружник. Срокът за изпълнение на това решение е 10 (десет)-дневен, считано от вземане на решението. След изтичане на този срок, Председателят на Общински съвет-Поморие се счита за упълномощен и се задължава да изпълни решенията по т.3 в нов 7-(седмодневен) срок. Задължен е Кметът на Община Поморие най-късно до последния ден на изтичащия тримесечен срок на предизвестието по предходната точка да заведе иск за собственост върху внесените от страна на Община Поморие като апортна вноска земеделски земи в „КАБЛАНД”ООД, който иск да обезпечи чрез налагане на предварителна възбрана върху тези имоти и е упълномощил Председателят на Общински съвет-Поморие с правата и задълженията по т.4, които същият е може да упражни вместо Кмета на Община Поморие в идентичните посочени срокове. От представените по делото Протокол №55/12.09.2023г. на Общински съвет Поморие, от който е видно, че решение кметът на Община Поморие е избран за представител на Община Поморие в редовното общо събрание на съдружниците „Кабланд“ ООД, което ще се проведе на 18.09.2023г., представените годишни финансови отчети за 2022г. се установява, че Община Поморие не е прекратила участието си в дружеството, следователно не е изпълнено взетото решение. Съдът намира, че Решение № 1135/27.09.2011г. на Общински съвет Поморие не представлява процесуална пречка за вземане на оспореното в настоящото производство решение. Решение № 1135/27.09.2011г. на Общински съвет Поморие е вътрешно- ведомствен акт, с който се възлага на Кмета на Общината да извърши определени правни действия, поради което не е налице хипотезата на чл.27, ал.1, т.1 от АПК и не води до незаконосъобразност на оспорения акт.

При тези съображения съдът приема, че оспореното Решение № 1201 от 30.06.2023 г., прието по т. 21 от дневен ред на заседание № 52 на Общински съвет-Поморие, е издадено при съобразяване на закона, поради което оспорването на Областен управител на Област Бургас, като неоснователно следва да бъде отхвърлено.

Предвид изхода от спора, на основание чл. 143, ал. 3 от АПК на ответната страна има право на присъждане на разноски, но доколкото такова искане не е отправено, то съдът не дължи произнасяне относно разноските по делото.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – гр. Бургас, двадесет и втори състав

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ Заповед № РД-09-31 от 04.07.2023 г. на Областен управител на Област Бургас против Решение № 1201 от 30.06.2023 г., прието по т. 21 от дневен ред на заседание № 52 на Общински съвет-Поморие, с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 8, чл. 27, ал. 4 и 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл. 3, ал. 2, т. 1, във вр. с чл. 1, ал. 2, т. 1, чл. 4, ал. 4, чл. 31, ал. 1, чл. 32, ал. 2, т. 1 и ал. 4 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол, във вр. с чл. 5, чл. 6, ал. 1, чл. 8, чл. 9 и чл. 16, ал. 2 и 3 от Наредбата за търговете и конкурсите е взето решение за продажба на притежаваните от Община Поморие 20% или 2 777 дяла от капитала на „КАБЛАНД“ ООД, чрез провеждане на търг с явно наддаване, както и са утвърдени условията за провеждане на търга.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: