РЕШЕНИЕ
№ 117
Ямбол, 28.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - IV състав, в съдебно заседание на единадесети юли две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ВАНЯ
БЯНОВА-НЕЙКОВА |
При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 61 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.226
от Административнопроцесуалния кодекс(АПК).Образувано
е въз основа на Решение №2506/09.03.2023г. по адм.д.№7764/2022г.
на Върховния административен съд на Република България, с което съдът отменя
Решение №143 от 27.07.2022г. по адм.д.№195/2021г. на
Административен съд Ямбол и връща делото за ново разглеждане от друг състав на
същия съд на депозираната жалба от „Ривърс Инвест“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление община Елин Пелин, с. Равно поле
2129, Индустриален център Верила, чрез Адвокатско дружество „Б. ***, чрез адвокат
Л.Д., срещу взети решения на Общински съвет Стралджа, както следва:
Решение № 203 по т.8 от дневния ред
на Протокол № 17/25.02.2021 г. на Общински съвет - Стралджа, с което на
основание чл. 134, ал. 1 ЗУТ и правомощията на чл. 124, ал.1 ЗУТ, вр. чл. 21, ал.1, т.11 ЗМСМА се допуска промяна на
отреждане „За складови и производствени функции“ по Общия устройствен
план (ОУП) на община Стралджа, засягащо поземлен имот (ПИ) 69660.460.960 и ПИ
69660.460.9 – база „Стралджа-Мараш“ по КК на землището гр.Стралджа, като приема
новото отреждане да стане „Специализирана високотехнологична производствена устройствена зона и производство на зелена енергия“;
разпорежда с проекта за изменение да се регламентират допустимите производства
за територията, като се задължава общинската администрация да проведе
необходимите процедури за реализиране на решението;
Решение № 229 по т.3 от дневния ред
на Протокол № 20/29.04.2021 г., взето от Общински съвет – Стралджа, с което на
основание чл. 21, ал.1, т.11 от Закона за местното самоуправление и местната
администрация (ЗМСМА) и чл. 131 ЗУТ и на основание чл. 124, ал.1 ЗУТ е изменено
Решение № 203 от Протокол № 17 от 25.02.2021 г. и предмет на проекта остава
само поземлен имот 69660.460.9 по КК на землище гр. Стралджа, като Общински съвет Стралджа е изразил воля за
следното:„Допуска промяна на отреждане “За складови и производствени функции“
по ОУП на гр. Стралджа, засягащо ПИ 69660.460.9 по КК на землище, гр. Стралджа.
Новото отреждане да стане „Специализирана високотехнологична производствена устройствена зона и производство на зелена енергия“. С
проекта за изменение да се регламентират допустимите производства за
територията. Задължава Общинската администрация да проведе необходимите
процедури за реализиране на решението“.
Иска се прогласяване нищожност на
решенията като издадени от некомпетентен орган, алтернативно отмяната им като
незаконосъобразни поради нарушения на материалния закон, административнопроизводствените
правила и несъответствие с целта на закона.Твърди се, че общинският съвет е
упражнил превратно властническите си правомощия; липса на конкретно основание
по чл.134, ал.1 от ЗУТ –обстоятелствата, сочени като основание за изменение са
били налице още преди приемането на действащия ОУП в края на 2018г., т.е. са били
отчетени при одобряването му, решенията не са придружени от задание по чл.125
от ЗУТ.
В съдебно заседание жалбоподателят
„Ривърс Инвест“ ЕООД, ЕИК
*********, се представлява от адв. С.А. от * и адв. Л.Д. от *, които поддържат жалбата.Иска се отмяна на
оспорените решения на Общински съвет Стралджа и присъждане на направените
разноски по представен списък.Писмени бележки са представени от адв.В.Б. от *.
Ответната
страна Общински съвет – Стралджа, редовно призован, се представлява от
Председателя К. и адв. С.В., които молят жалбата да
бъде отхвърлена и да се присъдят направените разноски.От адв.
С.В. са представени писмени бележки.
Заинтересованата
страна Министерство на земеделието се представлява от главен юрисконсулт Е.К.,
която моли съдът да постанови решение, с което да отхвърли жалбата като
неоснователна и недоказана.Счита, че решенията на общинския съвет са
законосъобразни, в съответствие с материалния закон, няма нарушения в административнопроизводствените правила.Моли да се присъдят
100 лева юрисконсултско възнаграждение.
С
Определение № 4136 от 03.05.2022г. по адм. дело №
9272/2021г. на Върховния административен съд на Република България е прието, че
решенията непосредствено засягат правата на собствениците и на носителите на
ограничени вещни права върху имота, включен в предметния обхват на процедираното изменение, като такива представляват
индивидуални административни актове, подлежащи на съдебен контрол.Дружеството-жалбоподател
се легитимира като носител на ограничени вещни права върху ПИ 69660.460.960 и
ПИ 69660.460.9, същото е и собственик на ПИ 69660.460.960, всички по одобрените
КККР на община Стралджа - видно от Нотариален акт №52, том 12, вх.рег.№5076 дело
№2222 от 06.06.2013г. на Служба по вписванията
-Ямбол. След обявяване на разпоредбата на чл.215, ал.6 от ЗУТ за
противоконституционна няма предвиден специален срок за обжалване на решения за
изменение на ОУП, поради което приложим е 14-дневният срок по чл.215, ал.4 от ЗУТ.По делото няма представени доказателства за това, че решенията са
разгласени в съответствие с разписаното в чл. 124б, ал. 2 от ЗУТ
- с обявление, което се поставя на определените за това места в сградата на
общината, района или кметството, както и на други подходящи места в съответната
територия - предмет на плана, поради което депозираната жалба от „Ривърс Инвест“ ЕООД, ЕИК
********* с вх.№1623/01.07.2021г. следва да се приеме за допустима за
разглеждане като депозирана от надлежна страна, в рамките на 14-дневния срок за
оспорване и пред компетентния съд по местонахождението на имотите.
По
съществото на спора съдът взе предвид следното:
Обжалваните
административни актове са издадени от Общински съвет – Стралджа и в същите като
правно основание е посочена разпоредбата на чл. 21, ал.1, т. 11 от ЗМСМА,
съгласно която общинският съвет приема решения за създаване и одобряване на устройствени планове и техни изменения за територията на
общината или за части от нея при условията и по реда на ЗУТ. Съгласно
разпоредбата на чл. 124, ал.1 ЗУТ, в редакцията от ДВ, бр. 16/2021 г.,
действаща към датата на постановяване на обжалваните решения, общинският съвет
разполага с правомощия да приема решения за изработване на проект за общ устройствен план по предложение на кмета на общината като с
допълнението от ДВ, бр. 42/2022 г., в сила от 07.06.2022 г., разпоредбата е
допълнена и включва вече и измененията на действащите устройствени
планове. Въпреки, че в редакцията преди посоченото изменение в ДВ, бр. 42/2022
г., действаща към момента на постановяване на обжалваните решения
(ДВ,бр.16/2021 г.), правомощието на общинския съвет за изменение на общия устройствен план не е изрично посочено, то съществува.
Съобразно цитираната разпоредба на чл. 124, ал.1 ЗУТ компетентен да приема
решение за изработване на проект за общ устройствен
план е общинският съвет, поради което същият орган притежава правомощието и за
неговото изменение. В този смисъл са мотивите на Решение №2506/09.03.2023г. по адм.д.№7764/2022г. на Върховния административен съд на
Република България, с което съдът отменя Решение №143 от 27.07.2022г. по адм.д.№195/2021г. на Административен съд Ямбол и връща
делото за ново разглеждане от друг състав на същия съд, които са задължителни
за първоинстанционния съд, поради което обжалваните
решения следва да се приема са издадени от компетентен орган. и при
съобразяването им Ето защо изложеното налага извод за действителност на
оспорените решения на Общински съвет – Стралджа, поради което изводите в
обратния смисъл на първоинстанционния съд
противоречат на закона и налагат отмяна на решението.
Спазени
са изискванията за кворум и мнозинство, поради което са валидни. Решение № 203
по т.8 от дневния ред на Протокол № 17/25.02.2021 г. на Общински съвет –
Стралджа е прието с 16 гласа „за“ при присъствали 17 от общо 17 общински съветници. Решение № 229 по т.3 от дневния ред на Протокол
№ 20/29.04.2021 г. на Общински съвет – Стралджа е прието с 16 гласа „за“ при
присъствали 16 от общо 17 общински съветници.
Складова
база „Стралджа“ включва сгради в ПИ69660.460.960 и в ПИ 69660.460.9, за чиято
собственост жалбоподателите са представили нотариален акт.За Складова база
„Стралджа“ е бил в сила Генерален план с рег.№1695/1985г., който включва района
на двата ПИ69660.460.960 и ПИ 69660.460.9, (л.50 от адм.д.№102/2016г.
на Административен съд Ямбол).
Общият
устройствен план на община Стралджа е приет с Решение
№546/29.11.2018г. на Общински съвет Стралджа(л.209-210 от адм.д.№132/2019г.на
Административен съд Ямбол) като складовата база попада в територия, отредена с
индекс 0.4.3.“територии със складово-производствени функции“, видно от снимков
материал от плана на л.340 от адм.д.№132/2019г.
С
първото Решение № 203 по т.8 от дневния ред на Протокол № 17/25.02.2021 г. на
Общински съвет - Стралджа, се допуска промяна на отреждането „За складови и
производствени функции“ по Общия устройствен план
(ОУП) на община Стралджа, засягащо поземлен имот (ПИ) 69660.460.960 и ПИ
69660.460.9 – база „Стралджа-Мараш“ по КК на землището гр.Стралджа, и се
отрежда ново за „Специализирана високотехнологична производствена устройствена зона и производство на зелена енергия“.
С
второто Решение № 229 по т.3 от дневния ред на Протокол № 20/29.04.2021 г. на
Общински съвет - Стралджа, ЗУТ е изменено Решение № 203 от Протокол № 17 от
25.02.2021 г. и предмет на проекта остава само поземлен имот 69660.460.9 по КК
на землище гр. Стралджа, като Общински съвет Стралджа
„Допуска промяна на отреждане “За складови и производствени функции“ по ОУП на
гр. Стралджа, засягащо ПИ 69660.460.9 по КК на землище, гр. Стралджа. Новото
отреждане да стане „Специализирана високотехнологична производствена устройствена зона и производство на зелена енергия“.
Вземането
на решенията се предхожда от следното:
С
Писмо Вхк-568 от 16.02.2021 г. Инициативен комитет, избран от жителите на
община Стралджа, отправил предложение до кмета на общината за изменение на
Общия устройствен план на община Стралджа, с което да
отпадане отреждането „За складови и производствени функции“, касаещо ПИ 69660.460.960 и ПИ 69660.460.9 - база
„Стралджа-Мараш“, по КК на землище гр. Стралджа. В предложението се посочва
трагедията от 05.06.2012 г., когато база „Стралджа-Мараш“ била взривена; при инцидента
са загинали и ранени работници; нанесени са материални щети на земеделските
земи в радиус повече от 6 000 м, на жилищни и обществени сгради. Като аргумент
в покрепа на отправеното предложение за промяна в ОУП
са посочени непрестанните опити на собственика сградите „Ривърс
инвест“ ЕООД да възстанови дейността си по съхранение
на боеприпаси и взривни вещества, съществуването на рискови обекти в района на
база „Стралджа-Мараш“ и съществена промяна в обществено-икономическите
отношения в региона, изразяващи се в следното: наличие на обекти от първа
категория по смисъла на чл. 137, ал. 1 от ЗУТ, определени с ПМС № 181 от
20.07.2009 г. като стратегически обекти и дейности, които са от значение за
националната сигурност, а именно – Газокомпресорна
станция „Лозенец“ – част от газов хъб „Балкан“ (на отстояние 3 000 м от базата), чието ново разширение
предстои; Централен газопровод с национално значение на отстояние
1 300 м от база „Стралджа-Мараш“; водохранилище, захранващо с питейна вода
населението на гр. Стралджа, с. Лозенец, с. Атолово, с. Воденичане, (на отстояние по-малко от 400 м от базата, също обект със
стратегическа дейност съгласно посоченото по-горе ПМС); главен път I-ви клас
София-Бургас – също обект от първа категория и от значение за националната
сигурност на отстояние около 800 м от база
„Стралджа-Мараш“; гр. Стралджа на отстояние около 5
000 м от базата; с. Лозенец на отстояние 2 000 м от
база „Стралджа-Мараш“; пътен възел „Петолъчката“ на отстояние
около 1 300 м от базата; Туристическа хижа „Люляк“ на отстояние
около 450 м от база „Стралджа-Мараш“. Писмото съдържа като приложения Протокол
от учредителното събрание за избор на ИК с подписи на присъстващите граждани на
община Стралджа и Подписка на гражданите на общината с искане за предложеното изменение
в ОУП.
По
предложението на Инициативния комитет е изготвена Докладна записка № ДЗ-36 от
19.02.2021 г. по описа на община Стралджа, постъпила в Общински съвет-Стралджа
с вх. № 444 от 19.02.2021 г., с която кметът на община Стралджа отправя
предложение Общински съвет-Стралджа, на основание чл. 21, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА
и на чл. 124, ал. 1, вр. чл. 134, ал. 1 от ЗУТ, да
приеме следните решения: 1. допуска промяна на отреждане „За складови и
производствени функции“, засягащо ПИ 69660.460.960 и ПИ 69660.460.9 по КК на
землище гр. Стралджа; новото отреждане да стане „Специализирана
високотехнологична производствена устройствена зона и
производство на зелена енергия“; с проекта за изменение да се регламентират
допустимите производства за територията; 2. задължава общинската администрация
да проведе необходимите процедури за реализиране на решението. Докладната
записка е разгледана на заседание на Постоянната комисия по устройство на
територията и евроинтеграцията, проведено на 22.02.2021 г., като комисияга е приела проекта за решение с 5 гласа „за“, 0
гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се“. Последвало е Решение № 203 от
25.02.2021 г. по т. 8 от дневния ред на Протокол № 17 от 25.02.2021 г. на
Общински съвет Стралджа, с което е допусната промяна в ОУП като отреждането на
двата имота от „За складови и производствени функции“, да стане „За
Специализирана високотехнологична производствена устройствена
зона и производство на зелена енергия“.
С
нова Докладна записка № ДЗ-75 от 15.04.2021 г. по описа на община Стралджа,
постъпила в Общински съвет-Стралджа с вх. № 505 от 16.04.2021г. кметът на
община Стралджа отправил друго предложение Общински съвет-Стралджа, на
основание чл. 21, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА и на чл. 124, ал. 1 от ЗУТ, да приеме
решение, с което да се измени точка 1 от Решение № 203 от Протокол № 17 от
25.02.2021 год. на Общински съвет - Стралджа, както следва: 1. допуска промяна
на отреждане „За складови и производствени функции“ по ОУП Община Стралджа,
засягащо ПИ 69660.460.9 по КК на землище гр. Стралджа; новото отреждане да
стане „Специализирана високотехнологична производствена устройствена
зона и производство на зелена енергия“; с проекта за изменение да се
регламентират допустимите производства за територията“; 2. задължава общинската
администрация да проведе необходимите процедури по реализиране на настоящото
решение. Предложението за изменение на предходно приетото решение на ОбС-Стралджа е обосновано с по-късно полученото съгласие на
собственика на ПИ № 69660.460.9 - Министерство на земеделието, като
заинтересована страна по смисъла на чл. 131 от ЗУТ и с обстоятелството, че ПИ №
69660.460.960 не е държавна собственост. Докладната записка е разгледана на
заседание на Постоянната комисия по устройство на територията и
евроинтеграцията, проведено на 26.04.2021 г., като комисията е приела проекта
за решение с 5 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се“.
Последвало
е Решение № 229 от 29.04.2021 г. по т. 3 от дневния ред на Протокол № 20 от
29.04.2021 г. с което Общински съвет-Стралджа изменя точка 1 от Решение № 203
от Протокол № 17 от 25.02.2021 год. на Общински съвет - Стралджа, както следва:
1. допуска промяна на отреждане „За складови и производствени функции“ по ОУП
Община Стралджа, засягащо ПИ 69660.460.9 по КК на землище гр. Стралджа; новото
отреждане да стане „Специализирана високотехнологична производствена устройствена зона и производство на зелена енергия“.
Съдът
счита жалбата на „Ривърс Инвест“ ЕООД, ЕИК ********* против двете решения на
Общински съвет Стралджа за основателна поради несъответствието им с разпоредби
от ЗУТ, както следва:
Съгласно
чл. 124, ал.1 от ЗУТ Общинският съвет приема решение за изработване на проект
за общ устройствен план или за изменение на действащ
общ устройствен план по предложение на кмета на
общината.Съгласно чл.124, ал.3 от ЗУТ, предложенията за даване на разрешение за
изработване на проект за общ устройствен план или за
изменение на действащ общ устройствен план се
придружават от задание по чл. 125,
което следва да включва информация, свързана с устройството на съответната
територия, да обосновава необходимостта от изработването на плана, изискванията
относно териториалния му обхват, сроковете и етапите за изработване,
необходимата информация за съществуващото положение и за действащите за
съответната територия концепции и схеми за пространствено развитие и устройствени планове. Такова задание като част от
предложението не е одобрено с процесните решения,
поради което е допуснато съществено процесуално нарушение.
Съгласно
чл.103а, ал.1-3 от ЗУТ, в проекта за общ устройствен
план се съобразяват предвижданията на заварените подробни устройствени
планове, одобрени до датата на издаването на разрешенията по чл. 124.
Промяна на предназначението, начина и характера на застрояване на поземлените
имоти, за които е налице одобрен подробен устройствен
план, се допуска само за изграждането на обекти – публична държавна собственост
или публична общинска собственост, както и с цел защита на обществени интереси
– опазване на околната среда и на човешкото здраве, опазване на земеделски,
горски и защитени територии и защитени зони. Проектите за подробни устройствени планове, чието изработване е разрешено по реда
на този закон, които не са одобрени към датата на влизане в сила на общия устройствен план или на неговото изменение, се съобразяват
с предвижданията на общия устройствен план и с
правилата и нормативите за неговото прилагане.С влизането в сила на новия общ устройствен план се спира действието по прилагане на
заварените подробни устройствени планове в частите, в
които с общия устройствен план се предвижда промяна
на предназначението и начина на устройство на поземлените имоти. В 6-месечен
срок от влизането в сила на общия устройствен план
органите по чл. 135, ал.
1 издават
предписание за служебно изменение на заварения подробен устройствен
план.С проекта за изменение на ОУП не е съобразено, че за ПИ 69660.460.9 са
издадени визи за проектиране още през 2012г. преди да е приет ОУП на
гр.Стралджа от 2018г. (л.123-129 от адм.д.№132/2019
на Административен съд Ямбол).За ПИ 69660.460.960 със Заповед№З-50/26.01.2022г.
на кмета на община Стралджа е допуснато изработване на Комплексен проект за
инвестиционна инициатива по чл.150 от ЗУТ(л.315 то настоящото дело) при
действието на ОУП на гр.Стралджа от 2018г..Независимо че заповедта за допускане
на КПИИ е последваща обжалваните решения на общинския
съвет, като новонастъпило обстоятелство в хода на
процеса, съдът е длъжен да я съобрази, като промяна в отреждането на имота би
обусловила и промяна в допуснатия КПИИ, по арг. от чл.103,
ал.3 от ЗУТ.
На
последно място съдът намира за основателно и възражението на жалбоподателите,
че не е налице основанието на чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУТ за изменение на ОУП
на гр.Стралджа, приет с Решение №546/29.11.2018г. на Общински съвет Стралджа.
Според разпоредбата, влезлите в сила общи устройствени
планове могат да се изменят, когато настъпят съществени промени в
обществено-икономическите и устройствените условия,
при които е бил съставен планът. Обстоятелствата, които се сочат в
предложението на Инициативния комитет и в предложението на кмета не са
нови(настъпили след приемането на ОУП), т.е. както жалбоподателят твърди,
обосновано е да се приеме, че са били взети предвид при приемането на ОУП през
2018 година.
По
изложените съображения съдът счита, че обжалваните решения следва да се
отменят, като изходът на спора обуславя и основателност на претенцията за
разноски на жалбоподателя, сторени в общ размер 2900лв., от които 2700лв.
платено адвокатско възнаграждение, 200лв. платени държавни такси.
Водим
от горното и на осн. чл.172, ал.2, чл.143, ал.1 и
чл.226, ал.3 от АПК вр. с чл.213 от ЗУТ, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ
Решение № 203 по т.8 от дневния ред на Протокол № 17/25.02.2021 г. на Общински
съвет – Стралджа.
ОТМЕНЯ
Решение № 229 по т.3 от дневния ред на Протокол № 20/29.04.2021 г. на Общински
съвет – Стралджа.
ОСЪЖДА
Община Стралджа, гр.Стралджа, ул.“Хемус“ №12, да заплати на „Ривърс Инвест“
ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление община Елин Пелин, с.
Равно поле 2129, Индустриален център Верила, разноски в общ размер
2900лв.(две хиляди и деветстотин лева).
Решението
подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.
Съдия: |
/п/
не се чете |
|