№ 1507
гр. Варна, 17.11.2021 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА в закрито заседание на седемнадесети
ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Даниела Ил. Писарова
като разгледа докладваното от Даниела Ил. Писарова Търговско дело №
20203100901035 по описа за 2020 година
по описа на съда и взе предвид извършената размяна, намира следното:
Производството е по реда на глава XXXII от ГПК /Търговски спорове/.
Предявена е искова молба от ДП „ПРИСТАНИЩНА ИНФРАСТРУКТУРА“, ЕИК
*********, София, чрез изп.директор, чрез директора на клон –Варна Димитър Руменов
Николов, чрез ю.к.Д.Г. срещу НИКА ФОРЧЪН ШИПИНГ С.А., рег. в Република Панама с
рег.№*********, Панама, за ОСЪЖДАНЕ на ответното дружество да заплати на ищеца
суми, представляващи дължими пристанищни такси в общ размер на 34 185.96 лева, както
следва: сумата от 2 814.44 лева по фактура №20011118474 от 26.11.2018г. ведно със
законната лихва върху главницата, считано от 26.11.2018г. до завеждане на иска на
02.09.2020г.; сумата 11750.63 лева по деб.известие №********** от 04.01.2019г. ведно със
законната лихва в размер на 1981.29 лева, считано от 04.01.2019г. до завеждане на иска;
сумата от 11 281.23 лева по фактура №********** от 30.01.2019г. ведно със законната лихва
в размер на 1820.67 лева, считано от 30.01.2019г. до завеждане на иска; сумата от 8 339.66
лева по фактура №********** от 18.02.2019г. ведно със законна лихва в размер на 1301.91
лева, считано от 18.02.19г. до завеждане на иска, ведно със законната лихва върху
претендираните главници по всички първични документи, считано от завеждане на иска на
02.09.2020г. до окончателното изплащане на задължението. Претендират се и сторените
разноски. Във връзка с предявените обективно съединени осъдителни искове ищецът
твърди, че собственият на ответника кораб Ника Форчън, ИМО №8933095, позивни
Т8А2041, 1861 бр.тона, плаващ под знамето на Палау, е пребивавал в пристанище Варна –
Запад, в резултат на което е останал задължен за заплащане на кейови такси и услуги
съгласно Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на
Република България, съобразно издадените фактури и деб.известие.
По иска ищецът твърди, че претендира плащане от ответното дружество в качеството
му на корабособственик на м/к Ника Форчън, с ИМО №8933095, 1861 бр.тона, плаващ под
знамето на Палау, въз основа на влизане и престой на кораба в акваторията на Пристанище
Варна –Запад, на 06.12.2018г., съгласно разпоредбите на Тарифа за пристанищните такси,
събирани от ДДПИ и ЗМПВВППРБ. Въз основа на това е издадена ф.
№**********/26.11.2018г. за дължими такси в размер на 2 814.44 лева, за очакван 30 часов
престой на кораба на кей в посоченото пристанище. Впоследствие е издадено деб.известие
от 04.01.2019г. за допълнително дължими от ответника такси за престой в размер на
11 750.63 лева, при твърдения за общ престой в пристанището от 705 часа. Твърди се, че тъй
като корабът не напуска пристанището са издадени фактура от 30.01.2019г. за дължима
такса за 648 часа, в размер на 11 281.23 лева и втора фактура от 18.02.2019г., за
допълнително 479 часа, в размер на таксата 8 339.66 лева. Общото задължение на ответника
се твърди, че възлиза на 34 185.96 лева. На 15.02.2019г. ищецът е уведомен от агента на
1
ответника, че считано от този момент не е агент на кораба. Съгласно чл.20 от цит.Тарифа,
дължимите за престоя на кораба кейови такси се дължат преди отплаването му от
пристанището. В тази връзка ищецът твърди, че към настоящия момент корабът все още е в
пристанището, тъй като е арестуван по заповед, издадена като обезпечение на исковете, по
т.дело №987/2020г. на ВОС. Тъй като съгласно чл.22 от Тарифата таксите се плащат в деня
на издаване на фактурите, то се претендира и обезщетение за забавено изпълнение като се
твърди, че корабособственикът е бил уведомен, чрез капитана на кораба, на 08.07.2020г. за
задълженията. Конкретизирани са размерите на претендираните обезщетения за забавено
изпълнение, начислени върху всяка една фактура за посочения период: от издаване на
фактурата /деб.известие/ до завеждане на иска на 02.09.2020г. Поради неизпълнението
ищецът твърди, че за него е налице интерес от завеждане на осъдителния иск за дължимите
кейови такси и обезщетения съгласно чл.1 от МКАК.
В срока за отговор не е постъпило становище на ответното дружество, редовно
уведомено чрез капитана на кораба на 29.10.2021г., чрез ЧСИ Даниела Петрова –Янкова,
рег.№711 в КЧСИ, по реда на чл.42, ал.2 ГПК вр.чл.95 от КТК. В срока за отговор не е
постъпило становище от насрещната страна, която съдът счита за редовно призована.
Съдът намира направените с исковата молба доказателствени искания за приемане на
писмени доказателства и назначаване на счетоводна експертиза, за относими към пресмета
на спора. Като недопустимо съдът намира установяване посредством гласни доказателства
обстоятелството на влизане и местонахождение на кораба в пристанище Варна -Запад.
Релевантното обстоятелство следва да бъде установено с други допустими доказателствени
средства.
След извършената размяна и на основание чл.374 ГПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИЕМА ЗА РАЗГЛЕЖДАНЕ обективно кумулативно съединени осъдителни
искове, предявени от ДП„ПРИСТАНИЩНА ИНФРАСТРУКТУРА“, ЕИК *********, София,
чрез изп.директор, чрез директора на клон –Варна Димитър Руменов Николов, чрез ю.к.Д.Г.
срещу НИКА ФОРЧЪН ШИПИНГ С.А., рег. в Република Панама с рег.№*********,
Панама, за ОСЪЖДАНЕ на ответното дружество да заплати на ищеца суми, представляващи
дължими пристанищни такси в общ размер на 34 185.96 лева, както следва: сумата от
2 814.44 лева по фактура №20011118474 от 26.11.2018г. ведно със законната лихва върху
главницата, считано от 26.11.2018г. до завеждане на иска на 02.09.2020г.; сумата 11750.63
лева по деб.известие №********** от 04.01.2019г. ведно със законната лихва в размер на
1981.29 лева, считано от 04.01.2019г. до завеждане на иска; сумата от 11 281.23 лева по
фактура №********** от 30.01.2019г. ведно със законната лихва в размер на 1820.67 лева,
считано от 30.01.2019г. до завеждане на иска; сумата от 8 339.66 лева по фактура
№********** от 18.02.2019г. ведно със законна лихва в размер на 1301.91 лева, считано от
18.02.19г. до завеждане на иска, ведно със законната лихва върху претендираните
главници по всички първични документи, считано от завеждане на иска на 02.09.2020г. до
окончателното изплащане на задължението.
ПРАВНО ОСНОВАНИЕ НА ИСКА: чл.103в от ЗМПВВППРБ.
НЯМА БЕЗСПОРНИ ФАКТИ И ОБСТОЯТЕЛСТВА.
В ТЕЖЕСТ НА ИЩЕЦА е да установи материалната легитимация за събиране на
пристанищни такси съгласно чл.103в от ЗМПВВППРБ по отношение на м/к Ника Форчън;
времето на престой на процесния кораб в пристанището, оперирано от ищеца,
уведомяването на корабопритежателя за дължимите пристанищни такси, размера им за
целия период, изискуемостта на вземането си за пристанищни такси.
В ТЕЖЕСТ НА ОТВЕТНИКА е да установи всички правопогасяващи, правоотлагащи
и правоунищожаващи възражения срещу исковете както и всички факти, от които черпи
2
благоприятни правни последици.
ДОПУСКА приложените с исковата молба доказателства за приобщаване в съдебно
заседание.
ДОПУСКА СЪДЕБНО-СЧЕТОВОДНА ЕКСПЕРТИЗА, по която вещо лице, след
запознаване с материалите по делото, наличните при страните документи, да отговори на
поставените с исковата молба въпроси, при депозит в размер на 200 лева, вносим по сметка
Депозити на ВОС.
Съдът ще определи вещо лице по ССЕ в закрито заседание след авансиране на
депозита от страната.
УКАЗВА на ищеца, че не сочи доказателства за установяване точния времепрестой
на м/к Ника Форчън в пристанище Варна –Запад както и за основанието и размера на
начислените пристанищни такси.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането за допускане на ищеца на свидетели, при режим
на водене, за установяване пристигането на кораба в Пристанище Варна –Запад,
ситуирането му за процесния период на същото кейово място.
УКАЗВА на ищеца с писмена молба, в препис за насрещната страна, в 1 седмичен
срок от уведомяването да посочи: ситуирането на кораба в Пристанище Варна –Запад като
конкретизира заеманото кейово място, да уточни дали е налице промяна на
местоположението на кораба за периода на претенцията и ако „да“ на какво основание; да
посочи дали корабът е с екипаж или е изоставен, съответно как това се отразява на
дължимите задължения за такси; да посочи вида на пристанището, в което се намира
процесния кораб и кой оперира акваторията му по смисъла на чл.92а и чл.93 от Закона за
морските пространства, вътрешните водни пътища; да посочи представител на
корабособственика на м/к Ника Форчън в акваторията на пристанището; да посочи
основание за изискуемостта на дължимите суми, считано от издаване на фактурата; да
посочи какъв вид такси представляват начислените – за престой на кораба и/или за
предоставени на кораба пристанищни услуги като в последния случай, таксите следва да
бъдат конкретизирани като дейности.
УКАЗВА НА СТРАНИТЕ възможността за постигане доброволно уреждане на спора
чрез спогодба или медиация чрез Центъра за медиация при ВРС. Центърът предоставя
безвъзмездно възможност на страните по делата да разрешат правния спор доброволно,
посредством медиация и със съдействието на медиатор, всеки работен ден от 9 до 17 ч.
За съдействие към Центъра могат да се обърнат страни по неприключили граждански,
частни наказателни и търговски дела, разглеждани в съдилищата от съдебния район на
Окръжен съд Варна, вкл. Окръжен съд – Варна. Центърът е разположен на 4 етаж в
сградата, в която се помещава Съдебно-изпълнителна служба при Pайонен съд Варна
на адрес: гр. Варна, ул. „Ангел Кънчев" №12. За връзка с Центъра по медиация страните
могат да се свържат за дела на окръжен съд Варна с Нора Великова, на тел.052 623 362
както и да изпратят запитване по e-mail: *********@***.** .
НАСРОЧВА производството в съдебно заседание на 10.01.2022г. от 10.00 часа.
Ответникът да бъде призован за с.з. чрез ЧСИ Даниела Янкова, рег.№711 , ВОС, чрез
капитана на кораба съгласно чл.95, ал.2 КТК, на когото да се връчи и препис от
определението на съда по чл.374 ГПК.
ДА СЕ УВЕДОМЯТ СТРАНИТЕ.
Съдия при Окръжен съд – Варна: _______________________
3