Определение по дело №1506/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1901
Дата: 10 декември 2021 г.
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20217180701506
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 юни 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

1901

Град Пловдив, 10.12.2021 г.

Административен съд – Пловдив, ХХIII състав, в открито съдебно заседание на двадесет и първи септември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕДЯЛКО БЕКИРОВ

 ЧЛЕНОВЕ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

 НИКОЛАЙ СТОЯНОВ

 при участието на секретаря Диана Караиванова и прокурор Анелия Трифонова, като разгледа докладваното от съдия Вълчев адм. дело № 1506/2021г. по описа на съда, за да се произнесе, съобрази следното:

Производство по реда на чл. 179 и сл. от АПК, във вр. чл. 45, ал. 5 от ЗМСМА.

 Делото е образувано по жалба на Кмет на Община Брезово Х.Н.Е. против Решение № 333, протокол №27 27.05.2021 г. на Общински съвет Брезово, с което е приет Правилник за изменение и допълнение на Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Брезово, с който е създаден нов раздел V „кметски наместници“ и са създадени разпоредбите на чл.30а – чл.30г от него. Жалбоподателят излага съображения за нищожност, респ. незаконосъобразност на приетите норми с разпоредбите на чл.37В от ЗМСМА и чл.15, чл.28 ал.2 и ал.4 от ЗНА. Счита, че Общинският съвет не е компетентен да приеме посочените изменения и допълнения и е разширил своите правомощия, което води до липса на компетентност. Оспорващият излага и подробни съображения за противоречие на Решението на ОбС с материалния закон. Сочи, че незаконосъобразно са разширени правомощията на създадените кметски съвети в оспорения от него подзаконов нормативен акт, като счита, че са нищожни и разпоредбите, създаващи общински съвети и неоснователно даващи на същите правомощия. Счита, че така се ограничава дейността на избраните местни органи, което противоречи на целите на подзаконовия нормативен акт. По тези съображения жалбоподателят моли за отмяна на посоченото Решение на Общински съвет Брезово, като излага аргументи, че същото е незаконосъобразно поради липсата на мотиви, допуснати съществени нарушения на процесуални правила при приемането му и противоречие с материалноправни разпоредби. Редовно призован, не се явява и не се представлява. Не претендира разноски.

Ответникът – Общински съвет гр. Брезово, редовно призован, се представлява от председателя си, който оспорва жалбата като неоснователна. По същество дава становище, че приетите изменения и допълнения на подзаконовия нормативен акт съответстват на законовите разпоредби на чл.37в от ЗМСМА и не са допуснати нарушения на процесуалните правила по приемането му. Моли да се отхвърли жалбата. Не претендира разноски.

 Контролиращата страна чрез участвалия по делото прокурор при Окръжна прокуратура Пловдив дава заключение за неоснователност на жалбата и предлага тя да бъде отхвърлена.

 В сроковете и по реда на чл. 189 ал.2 от АПК не са встъпили други страни, нито са се присъединили към оспорването.

Съдът, като изслуша становището на страните и се запозна с приобщените по делото писмени доказателства, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

 По отношение на допустимостта на подадената жалба, съдът счита, че същата се явява недопустима поради следните за това съображения:

Нормата на чл.37в от ЗМСМА определя, че по решение на общото събрание на населението в кметствата могат да бъдат избирани кметски съветници при условия и по ред, определени с правилника по чл. 21, ал. 3, като те подпомагат кмета при изпълнение на функциите му по чл. 46. Посочената норма се намира в Глава IV Общински съветници от ЗМСМА и касае безспорно дейността на общинския съвет. В тази връзка обжалваният нормативен акт на общински съвет - Правилник за изменение и допълнение на Правилник за организация и дейността на Общински съвет-Брезово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация на Община Брезово, е акт по смисъла на чл. 76 ал.3 от АПК. Оспорването му пред съда се осъществява от кмета на Община Брезово на осн. чл. 186 и сл. от АПК, във връзка с чл. 45, ал. 5 изр.1 от ЗМСМА. Посочената разпоредба закрепва правомощието на кмета на съответната община да оспори пред съда като незаконосъобразни актове на общинския съвет, като орган чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него, или за които той поражда задължения. Процесуална легитимация да оспорват решенията на общински съвет законодателят е предоставил на областния управител и кмета, поради което е презюмиран правният интерес от заявеното оспорване от настоящия жалбоподател. Същевременно разпоредбата на чл.45 ал.5 изр.2 от ЗМСМА създава изключение от посочената възможност, като определя, че кметът на общината не може да върне за ново обсъждане по целесъобразност вътрешнослужебни актове, свързани с организацията и дейността на общинския съвет и на неговите комисии. Безспорно  обжалваният Правилник за изменение и допълнение на Правилник за организация и дейността на Общински съвет-Брезово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация на Община Брезово съставлява вътрешнослужебен акт, определящ взаимодействието му с общинската администрация. Решението на общинския съвет за създаване на кметски съвети и обществени съвети са свързани с изграждането на органи за взаимоотношения между Общинския съвет и гражданите с цел осигуряване на по – активното им участие в местното самоуправление и се явяват вътрешни на него органи, които не подлежат на съдебен контрол. Така създадените съвети нямат статут на едноличен орган на държавна власт, а единствено осигуряват по- активно участие на обществеността в решаването на въпроси от местно значение. Те имат преди всичко организационно-представителни функции осъществявани във връзка с дейността на общинския съвет и взаимоотношенията с други субекти. Същите не приемат актове, които да създават права и задължения за гражданите и юридическите лица, не са органи на изпълнителната власт, длъжността съветник в  тях е изборна, по принцип се заема за определен срок, който съвпада с мандата на съответния кмет на населено място, но няма пречка за предсрочно прекратяване на правомощията. С обжалваното решение са създадени  длъжности с представителни функции, като заемането не е право, гарантирано от закона. Изборът на кметски съвети е предоставен на преценката на самото общо събрание на населението от съответното населено място, следователно е решение по целесъобразност, а такава преценка не подлежи на съдебен контрол, защото вътрешнослежебните актове, които организират дейността на общинския съвет не подлежат на обжалване от кмета на общината. С така издаденият акт не се накърняват лични права и интереси, или обществени такива, за да бъде обоснован правен интерес от съдебно обжалване. Недопустимо е по пътя на съдебното обжалване да се подлага на контрол волята на общинските съветници кой да ги представлява и как да ръководят местното самоуправление. По тези съображения жалбата се явява недопустима за разглеждане, а съдебното производство следва да бъде прекратено, като преди това се отмени хода по същество на делото.

По така изложеното и на основание чл. 159, т.1 от АПК, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ОТМЕНЯ хода по същество на делото.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на кмета на община Брезово срещу решение № 333 по протокол №27 от 27.05.2021 г. на Общински съвет Брезово, с което е приет Правилник за изменение и допълнение на Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Брезово, с който е създаден нов раздел V „кметски наместници“ и са създадени разпоредбите на чл.30а – чл.30г от него.

ПРЕКРАТЯВА съдебното производство по адм. дело № 1506/2021 г. по описа на Административен съд -Пловдив.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването пред ВАС на РБ.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

            ЧЛЕНОВЕ:1./п/

                               2./п/