Решение по дело №549/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 февруари 2022 г. (в сила от 8 март 2022 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20217140700549
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

42/14.02.2022г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на единадесети февруари през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                                          Председател: Огнян Евгениев

                                                                                            Членове: Соня Камарашка

                                                                                                            Бисерка Бойчева

 

при секретаря Антоанета Лазарова и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Камарашка административно дело № 549 по описа на съда за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.185 и сл. от Раздел ІІІ, глава Х от АПК

 

Административното производство е образувано по повод подаден протест и уточнение по него на прокурор при Окръжна прокуратура Монтана по реда на Глава десета, Раздел ІІІ от АПК за оспорване на отделни разпоредби от подзаконов нормативен акт, на основание чл.145, ал.6 от ЗСВ, чл.186, ал.2 във вр. с чл.185 във вр. чл.16, ал.1 от АПК. Протестира се чл.5, ал.2, чл.17 и чл.18, ал.1 и ал.2 в частта „Председателки съвет” от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Вършец, неговите комисии и взаимодействието им с общинската администрация за мандата 2019-2023година, приета с Решение №10 по Протокол №2 от 04.12.2015год., изм. с Решение №557 по Протокол №41 от 28.03.2018год. изм. и доп. с Решение №22 по Протокол №3 от 20.12.2019год. на Общински съвет Вършец. В протеста се релевират доводи за незаконосъобразност на оспорените разпоредби, като противоречащи с материалноправните норми на нормативен акт от по-висок ранг, по аргумент от чл.23,ал.4, чл.24, чл.25 и чл.48 от ЗМСМА и чл.76, ал.3 от АПК и чл.8 от ЗНА. Посочва се, че с правилника на Председателския съвет са предоставени права, които закона е нормативно дал на други органи. Иска се отмяна на оспорените разпоредби, в оспорената им част като незаконосъобразни. Претендират се разноски.

В открито съдебно заседание протестът и уточнението се поддържа от представителят на Окръжна прокуратура – Монтана, като се иска отмяна на оспорените разпоредби по съображения изложени в протеста. Претендират се разноски по делото.

Ответникът – Общински съвет Вършец чрез надлежно упълномощения юрисконсулт Петя Петкова в съдебно заседание ангажира становище за недопустимост и неоснователност на протеста. Поддържа развитите съображения за това в представено писмено възражение към протеста, като счита същият за неоснователен и недоказан, поради което моли за отхвърленото му.

Подаването на протеста е съобщено по реда на чл. 188 във връзка с  чл. 181, ал. 1 и ал. 2 от АПК, като обявление е публикувано в бр. 110/2021 година на „Държавен вестник” /л.120/, обявено е на таблото на Административен съд – Монтана /л. 116/ и интернет страницата на Върховен административен съд /л. 121/.

Не са постъпвали искания за присъединяване или встъпване по реда на чл. 189, ал. 2 от АПК от други лица.

Касационния състав на Административен съд Монтана, след анализ на събраните по делото писмени доказателства, становищата на страните и въз основа на закона, намери за установено следното:

С докладна записка вх.№279/22.11.2019г. от Председателя на Общински съвет Вършец до Общински съвет Вършец е предложено създаване на временна комисия за изготвяне на проект на Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Вършец, неговите комисии и взаимодействието им с общинската администрация за мандата 2019-2023година. С докладна записка вх.№319/05.12.2019г. от Председателя на комисията по съставяне на проекто-правилник до Общински съвет Вършец е направено предложение за изменение и допълване на Правилник за организацията и дейността на общинския съвет Вършец, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандата 2019-2023, към което е приложен проект на Правилника, ведно с направените предложения на проведената обществена консултация и справката за тях. С Решение № 22 на Общински съвет Вършец по Протокол № 3/20.12.2019 г. навсякъде в Правилник за организацията и дейността на общинския съвет Вършец, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандата 2015-2019г. се заменя с мандат 2019-2023. Решението е взето със 7 гласа "за", "против" - 4 гласа и "въздържали се" – 1. Приложен е и поименен списък на гласувалите общински съветници. Приложени са и доклад от временната комисия създадена от Общински съвет Вършец за изменение и допълнение на Правилника за мандат 2019-2023 до Общински съвет Вършец. Представен е и доклад за цялостна предварителна оценка на въздействието на Правилника, както и протокол от заседание на временната комисия за изработка на проект на Правилника от 04 и 05.12.2019 г. Налице е публикуване на интернет страницата на Община Вършец на предложението за изменение и допълнение на Правилника, ведно с мотиви към предложението за изменение и допълнение на Правилника, както и частична оценка за въздействието, видно от приложения протокол на л.80 от делото.

С докладна записка вх.№408/24.11.2015г. от комисията по съставяне на проекта за Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Вършец, неговите комисии и взаимодействието им с общинската администрация за мандата 2015-2019година същият е внесен в Общински съвет Вършец и приет с Решение №10 от Протокол №2/04.12.2015г. на л.37 от делото с нужното мнозинство С докладна записка вх.№100 от 15.03.2018г. на Председателя на Общински съвет Вършец е предложено изменение на Правилника на л.44 от делото, като същото ведно с мотивите и извършена частична оценка за изменението е качено на сайта на Община Вършец, видно от л.48 от делото и е прието с Решение №557 по Протокол №41 от 28.03.2018год., видно от л.54 по делото с пълно мнозинство от общинските съветници.

По делото е приложен Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Вършец, неговите комисии и взаимодействието им с общинската администрация за мандата 2019-2023година приета с Решение №10 по Протокол №2 от 04.12.2015год., изм. с Решение №557 по Протокол №41 от 28.03.2018год. изм. и доп. с Решение №22 по Протокол №3 от 20.12.2019год. на Общински съвет Вършец, както и Правилника преди изменението.

При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав приема, че се касае до оспорване на разпоредби от подзаконов нормативен акт, като актът е издаден от орган на местно самоуправление и подлежи на безсрочно оспорване, съобразно разпоредбата на чл.187, ал.1 АПК.

Оспорването е направено чрез протест на Окръжна прокуратура, съобразно правомощията по чл.16, ал.1, т.1 АПК в защита на обществения интерес, с оглед на което оспорването се явява допустимо, поради което и възраженията на ответника са неоснователни, още повече, че в обстоятелствената част на протеста са посочени по аргумент от кои конкретни разпоредби от ЗМСМА оспорените разпоредби противоречат.

Разгледан по същество протеста е и основателен по следните съображения:

Съгласно чл.7, ал.1 ЗНА "правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за вътрешния ред на тяхната дейност". С оспорения правилник се регулира организацията на местния общински съвет и е издаден в изпълнение на чл.21, ал.3 ЗМСМА. Същия е приет от компетентен орган и с необходимото мнозинство. Спазена е и процедурата по приемане на Правилника, както и по неговото изменение и допълнение, видно от данните по приложената преписка.

По отношение на спазване на материалния закон настоящата инстанция намира, че оспорените разпоредби противоречат на акт от по-висока степен - ЗМСМА, при което се явяват незаконосъобразни и следва да бъдат отменени. Основателно в протеста се поддържа, че с правилника са предоставени права, които закона е дал на други органи.

Предмет на контрол за законосъобразност са разпоредбите на чл.5, ал.2, чл.17 и чл.18, ал.1 и ал.2 в частта „Председателки съвет” от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Вършец, неговите комисии и взаимодействието им с общинската администрация за мандата 2019-2023година.

Оспорените разпоредби на Правилника предвиждат в чл.4, ал.2 - провеждане на заседание на Общинския съвет и на друго място по решение на председателски съвет; чл. 17 - устройството и конкретни правомощия на председателския съвет, като в ал. 1 е посочено, че дейността на Председателя на Общинския съвет се подпомага в работата от Председателски съвет, който е консултативен орган и се състои от председателя и заместник-председателите на Общинския съвет, председателите на постоянните комисии и по един представител от политически партии и коалиции на политически партии, представени в Общинския съвет, които нямат избран техен представител за Председател на постоянна комисия. В чл.18, ал.1 и ал.2 са разписали, че в ал.1. Председателя на Общинския съвет свиква Председателски съвет за консултации по програмата и дневния ред на заседанията на Общинския съвет, както и по други въпроси от дейността на Общинския съвет, в ал.2. Председателският съвет заседава минимум един път в подготовка на всяка сесия, като на заседанията на съвета могат да присъстват кмет, зам. кмет или секретаря на Община Върщец.

От съдържанието на оспорените разпоредби е видно, че създадения с правилника председателски съвет не е помощен и консултативен орган, в каквато насока са възраженията на ответника. На същия са предоставени определени правомощия с оспорените разпоредби, част от които правомощия със ЗМСМА са предоставени на Председателят на Общински съвет и на самия Общински съвет. С разпоредбата на чл. 5, ал. 2 от Правилника са предоставени правомощия на председателския съвет, вкл. и да взема решения, които ЗМСМА е предоставил на Общински съвет и на Председателя на Общински съвет – чл.21, чл.23 и чл.25 ЗМСМА. Същото се отнася и до чл. 17 и чл.18, ал.1 и ал.2 в частта „Председателски съвет” от Правилника. Видно от оспорените разпоредби с формирането на Председателски съвет се създава орган със самостоятелна компетентност, който изземва част от правомощията на други, законово регламентирани органи в ЗМСМА, същият не е предвиден да изпълнява тези правомощия по ЗМСМА и е в противоречие с разпоредбите на закона /чл.21-25, чл.28а, чл.29а, чл.48 и др. ЗМСМА/. В чл.21, ал. 1 е прието, че Общинският съвет създава постоянни и временни комисии и определя техните членове, в чл. 24, ал. 1 и ал. 2 се предвижда общинските съветници да изберат от своя състав председател и зам. -председатели. Не е предвидено в състава на Общинските съвети да съществуват други органи, а с приетия Правилник не може да се доразвива закона и да се създават допълнителни органи със съответните правомощия. С оспорените разпоредби се създават задължения за Председателския съвет по отношение на провеждане на заседанието, подготовката на същото, както и подпомагане дейността на Председателя на Общински съвет при дейността му или други дейности на Общинския съвет в това число подготовка на всяка сесия, каквито не са предвидени в закона.

По изложените съображения съдът намира, че оспорените разпоредби от Правилника на Общински съвет Вършец са незаконосъобразни, тъй като противоречат на нормативен акт от по-висока степен, а именно на ЗМСМА, поради което следва да бъдат отменени като незаконосъобразни. Съгласно чл.21, ал.2 от ЗМСМА в изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. А съгласно ал.3 от ЗМСМА общинските съвети приемат Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. В този смисъл Правилника е приет от компетентен орган, в предвидената от закона форма. Спазена е и процедурата по приемане, но доколкото оспорените разпоредби противоречат на норми от по-висока степен, следва да се отменят, като незаконосъобразни.

Възраженията на ответника, че председателският съвет не изземва функциите, а го подпомага са неоснователни, тъй като от съдържанието на оспорените разпоредби е видно, че на същият са предоставени правомощия по ЗМСМА, които са от компетентността на Председателя на Общинският съвет и на Общинския съвет. Няма пречка Председателят на Общинският съвет да се съветва с представители на различни групи и да чува техните мнения, както и да се подпомага в дейността си от помощен, консултативен орган, в каквато насока се навеждат доводи, но от оспорените текстове на правилника е видно, че на създадения с правилника Председателският съвет са предоставени права, вкл. и да взима самостоятелни решения и не е създаден, като помощен и консултативен орган, който да подпомага работата на председателят на Общинският съвет, в каквато насока се правят възражения. Същият не може да има правомощия и да взема решения, както му е вменено с правилника още повече, че не е предвидена никаква процедура за вземането на тези решения.

С оглед на горното, подаденият протест е основателен, поради което и следва да бъде уважен. Оспорените разпоредби от Правилника са незаконосъобразни, като противоречаща на материалноправните норми на нормативен акт от по-висока степен - отменително основание по смисъла на чл.146, т. 4, вр. чл.196 АПК.

По направеното искане за разноски от протестиращия прокурор при ОП-Монтана същите му се дължат с оглед изхода на делото на основание чл. 143, ал. 1 от АПК. Окръжна прокуратура - Монтана е внесла държавна такса за обнародване на протеста в Държавен вестник в размер на 20.00лв. /двадесет/, които следва да бъдат присъдени, като поискани и сторени в производството.

По изложените съображения и на основание чл.193, ал.1 във вр. чл.146, т.4 от АПК, Административен съд - Монтана, в троен състав:

 

                                                             Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ по протест на Окръжна прокуратура Монтана разпоредбите на чл.5, ал.2, чл.17 и чл.18, ал.1 и ал.2 в частта „Председателки съвет” от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Вършец, неговите комисии и взаимодействието им с общинската администрация за мандата 2019-2023година, приета с Решение №10 по Протокол №2 от 04.12.2015год., изм. с Решение №557 по Протокол №41 от 28.03.2018год. изм. и доп. с Решение №22 по Протокол №3 от 20.12.2019год. на Общински съвет Вършец.

ОСЪЖДА Община – Вършец да заплати на Окръжна прокуратура гр.Монтана поисканите и сторени разноски по делото в размер на 20.00лева /двадесет/, представляващи държавна такса за обнародване в ДВ, както и 5.00лева /пет/ лева държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист в полза на Административен съд гр.Монтана.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба и протест чрез Административен съд - Монтана пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщението до страните.

 

Решението след влизането му в законна сила да се обнародва от Общински съвет Вършец, по начина по който е бил обнародван акта, съгласно чл.194 от АПК.

 

На основание чл.138, ал.3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

 

 

                                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

        ЧЛЕНОВЕ: