Решение по КНАХД №1829/2025 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 11593
Дата: 27 октомври 2025 г. (в сила от 27 октомври 2025 г.)
Съдия: Елена Янакиева
Дело: 20257050701829
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 август 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 11593

Варна, 27.10.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - I тричленен състав, в съдебно заседание на втори октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА
Членове: ИВЕТА ПЕКОВА
ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

При секретар ПЕНКА МИХАЙЛОВА и с участието на прокурора ЗЛАТИН АТАНАСОВ ЗЛАТЕВ като разгледа докладваното от съдия ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА канд № 20257050701829 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 от Административнопроцесуалния кодекс АПК), вр. чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по жалба на директора на ТД Митница Варна в Агенция „Митници“, чрез юрисконсулт Р. Г. против решение № 719/11.06.2025 г. по НАХД № 20233110205162/2023г. по описа на Районен съд - Варна (ВРС), с което е отменено издаденото от директора на ТД Митница Варна Наказателно Постановление № BG2023/2000-182/НП от 27.10.2023г.

В подробно развити в жалбата доводи се твърди, че решението е неправилно, постановено при нарушение на материалния закон и при съществено нарушение на съдопроизводствените правила. Касаторът посочва, че отговорът от Конфедерация [държава] е официален свидетелстващ документ по см. на чл. 179 ГПК има обвързваща доказателствена сила и на основание чл. 11 от Допълнителен протокол относно административна взаимопомощ в митническата област към Споразумение между ЕИО и Конфедерация [държава] тази информация може да се използва в съдебни или административни процедури. Издаден е след извършена проверка от митническата администрация на Конфедерация [държава], установила, че договорите за продажба на автомобилите не са издадени и подписани от посочения продавач, същите са с невярна информация, включително и по отношение на продажните цени. Санкционираното дружеството не е представило допълнителни документи в подкрепа на декларираната стойност. Поради това основателно съществуват съмнения относно неправилно деклариране на митническата стойност – чл. 140 Регламент (ЕС) № 2015/2447 и митническата стойност на автомобила е определена на основание чл. 70 § 1 от МК. Сочи, че с влязло в законна сила Решение № 879/27.06.2024 г. постановено по адм. дело № 326/2023 г. по описа на Административен съд Шумен, потвърдено с Решение № 874/05.02.2025 г. по адм. дело № 5619/2024 г. по описа на ВАС на РБ е отхвърлена жалбата на „Леон Карс“ ЕООД против Решение № 32-5625552/20.09.2023 г. издадено от директора на ТД Митница Варна за досъбиране на държавни вземания, в чийто предмет попада и митническа декларация [Наименование]/29.09.2021 г. Отправено е искане за отмяна на решението и НП да бъде потвърдено. В съдебно заседание, чрез юрисконсулт жалбата се поддържа. Претендира за присъждане на юрисконсултско възнаграждение за две инстанции.

В съдебно заседание касаторът се представлява от гл. юрисконсулт Т. К., който поддържа жалбата и моли да се отмени оспорваното решение и да се потвърди наказателното постановление. В условията на евентуалност се иска делото да бъде върнато на РС-Варна за ново произнасяне. Претендира се юрисконсултско възнаграждение и се прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Ответникът - „Леон Карс“ ЕООД не изразява становище по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура – Варна дава заключение за основателност на касационната жалба, за отмяна на първоинстанционното решение и за потвърждаване на наказателното постановление.

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за разглеждане.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Предмет на проверка във въззивното производство е било Наказателно постановление № BG2023/2000-182 /НП/ от 27.10.2023 г. на Директора на Териториална дирекция „Митница Варна“ при Агенция „Митници“, с което за две отделни нарушения, всяко по член 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците (ЗМ), извършено във връзка с Митническа декларация [Наименование]/29.09.2021 г., на основание чл. 234, ал. 2, т. 1, във вр. с ал. 1, т. 1 ЗМ на „Леон карс “ ЕООД, [ЕИК] е наложена имуществена санкция общо в размер на 21 177,20 лева, представляваща 100 % от избегнатите публични държавни вземания.

За да отмени издаденото наказателно постановление, от фактическа страна, районният съд е установил, че на 29.09.2021г. от представител на „Леон Карс“ ЕООД на МП Пристанище Варна е подадена митническа декларация за поставяне под режим „допускане за свободно обращение и крайно потребление“, за две стоки, а именно: стока № 1 - употребяван лек автомобил с повреди, марка „Мерцедес-Бенц“ модел „GLA200d“, с шаси №[Наименование]и стока 2 - употребяван лек автомобил с повреди, марка „Мерцедес-Бенц“ модел „GLS450“, с шаси №[Наименование]Митническата декларация била регистрирана в митническа информационна система под MRN № ***/29.09.2021г., код по ТАРИК **********, държава на преференциален произход – Конфедерация [държава], цена на стока № 1 - 4600 CHF; митническа стойност 8887,87 лева и цена на стока № 2 - 5500 CHF; митническа стойност 10 528,98 лева. Било декларирано представянето на съответните документи: за стока № 1 - N380 – Търговска фактура [рег. номер] и оценка на лек автомобил; за стока № 2 - N380 - Търговска фактура ZG 99 527 и оценка на лек автомобил. ВРС установил, че поради възникнали съмнения за митническата стойност на всяка от двете стоки и предвид това, че дружеството не било представило допълнителни документи в подкрепа на декларираната митническа стойност, е предприета проверка на декларираната митническа стойност по линия на международното сътрудничество, при която постъпило от митническите власти на Конфедерация [държава] писмо-отговор рег. № 32-140639 от 11.04.2023, че приложените към искането за проверка договори за продажба на общо 53 броя автомобили са фалшиви. Изпратени били и заверени копия на фактури, получени от продавача. Съгласно получения отговор от швейцарската митническа администрация и приложените 2 бр. търговски фактури от 13.09.2021 г. за л. а. Мерцедес-Бенц GLA200d и за л. а. Мерцедес-Бенц GLS450 било прието, че тези превозни средства са били продадени и фактурирани на 13.09.2021 от Е.С. Export Center SA на „Леон Карс" ЕООД за цени съответно 14200 CHF и 28200 CHF, които стойности били приети за действително платени или подлежащи на плащане.

Въз основа на отговора от швейцарските митнически власти и приложените фактури от 13.09.2021г. било прието, че е извършено неправилно деклариране, като за стока №1 са били заплатени публични държавни вземания А00 Мито – 0,00 лева и ДДС – 1777,57 лева, вместо дължимите публични държавни вземания А00 Мито – 2639,30 лева и ДДС – 5806,46 лева, а за стока № 2 са били заплатени публични държавни вземания А00 Мито – 0,00 лева и ДДС – 2105,80 лева, вместо дължимите публични държавни вземания А00 Мито – 5192,13 лева и ДДС – 11422,68 лева, като избегнатите общо публични държавни вземания възлиза на 21 177,20 лева, от които Мито – 7831,43 лева и ДДС – 13 345,77 лева.

Поради това на 04.07.2023г. бил съставен АУАН на „Леон карс“ ЕООД за това, че с действията си е осъществило състава на две отделни митнически нарушения по чл.234, ал.1, т.1 от Закона за митниците. Въз основа на съставения акт на 27.10.2023г. било издадено и атакуваното наказателно постановление, с което наказващият орган наложил на „Леон карс“ ЕООД наказание „имуществена санкция“ в размер 100% от стойността на избегнатите публични държавни вземания: 6668,19 лева за л. а. „Мерцедес-Бенц GLA200d“ и 14 509,01 лева за л. а. „Мерцедес-Бенц GLS450“ или обща имуществена санкция в размер на 21 177,20 лева.

При така описаните факти, от правна страна районният съд приема, че актът за установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него НП са формално законосъобразни, издадени от компетентни органи по смисъла на чл. 231 ЗМ. Наказателното постановление е издадено от компетентен орган съгласно Заповед № ЗАМ-988/32-220316 от 13.06.2023 г. на Директора на Агенция „Митници”. Посочва още, че не са допуснати съществени процесуални нарушения в административнонаказателното производство, че актът и постановлението съдържат изискуемите по закон реквизити.

За да отмени обжалваното НП, районният съд е приел, че извода на митническите органи за осъществено нарушение митническа измама бил направен на базата на предположение, тъй като при ползващи се с еднаква доказателствена сила частни документи /две фактури от българския купувач и две фактури от швейцарския продавач/, наказващият орган не е представил доказателства, че изпратените от швейцарските власти фактури с по-висока стойност отразява действителната продажна цена на стоките. Конкретно е изложил мотиви, че в хода на съдебното следствие безспорни и категорични доказателства в подкрепа на извода за извършено от страна на дружеството нарушение по чл. 234, ал. 2, т. 1 от ЗМ не са били събрани. Уточнил е, че такива доказателства не са били налични и към момента на ангажиране административнонаказателната отговорност на дружеството със съставяне на АУАН. Прието е за безспорно, че има разминаване в стойностите на стоката посочена в декларацията подадена от дружеството и представените с нея фактури, и фактурите изпратена от Швейцарските власти. Въззивният съд е приел, че при тази фактическа обстановка е следвало да бъдат събрани допълнителни доказателства за проверка достоверността на документите. Изложени са мотиви, че липсват доказателства, че стойността, посочена в изпратената от швейцарските власти фактура е действителната продажна цена.

Разгледана по същество, касационната жалба е основателна.

Спорът в настоящото производство се свежда до наличието или липсата на основания за определяне от страна на митническата администрация на митническа стойност за внесените автомобили, различна от декларираната от „Леон карс“ ЕООД, респективно – за начина, по който същата е била определена.

По силата на чл. 56, § 1 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. дължимите вносни и износни мита се основават на Общата митническа тарифа. Въз основа на чл. 70, § 1 от Митническия кодекс, административнонаказващият орган е установил действителната митническа стойност на внасяната стока, тъй като е налице официален документ, получен по линия на международно сътрудничество, издаден от компетентните органи на Конфедерация [държава] въз основа на Допълнителния протокол към Споразумението за свободна търговия между Конфедерация [държава] и Европейската общност от 22.07.1972 година. Поради това основателно административнонаказващия орган е заключил, че предоставената от швейцарската митническа администрация информация притежава обвързваща доказателствена сила.

Според чл. 69—71 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 09.10.2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза, митническата стойност се основава на действително платената или подлежащата на плащане цена на стоката. Тя евентуално може да бъде коригирана по реда на чл. 32 и чл. 33 от Споразумението между Европейската икономическа общност и Конфедерация [държава], по аргумент от чл. 70 от Регламент /ЕС/ 952/2013.

В несъответствие с установените от доказателствата факти и обстоятелства е извода на ВРС, че неправилно е определена новата по-висока митническа стойност. Информацията е получена след отправена от българските митнически власти молба за административна взаимопомощ въз основа на допълнителен протокол към споразумението за свободна търговия между [държава] и Европейската общност от 22.07.1972 г. за административна взаимопомощ в областта на митниците от 09.06.1997 г. В случая, въз основа на запитване от страна на българските митнически органи, е извършена проверка от швейцарските митнически власти, чиито резултати са обективирани в писмо рег. № 32-140639 от 11.04.2023 г. Изрично в него от митническите власти на Конфедерация [държава] е посочено, че след извършване на проверки при износителя е установено, че приложените към искането за проверка договори за продажба на общо 53 броя автомобили, включително и процесните два, са фалшиви. След извършена проверка при продавача са изпратени заверени копия на фактури за продажбата на процесните автомобили на българското дружество. Настоящият състав счита, че не е необходимо продавачът изрично да декларира получаването на по-висока стойност за конкретния автомобил, след като представя писмени доказателства за тези обстоятелства, а именно фактура от 06.05.2021 година.

Приложените към писмото фактури/квитанции за продажба, сочещи продажна цена на процесните автомобили от 14200 CHF и 28200 CHF, действително са частни документи. Годни доказателства представляват и представените от санкционираното дружество фактури на стойност за стока №1 - 4600 CHF, съответно за стока № 2 - 5500 CHF, но те подлежат на съвкупна преценка с останалия събран доказателствен материал. Доказателствената им стойност следва да се преценява съвкупно с официалното изявление на компетентните швейцарски митнически органи. Към отправеното запитване българските митнически органи са приложили наличните фактури, но същите не са потвърдени документи от страна на митническата администрация на Конфедерация [държава]. Писмото представлява документ, който е изискан по линия на международното сътрудничество, осъществено въз основа на Споразумението и Допълнителния протокол и изхожда от компетентните власти на изпращащата го държава. Поради това информацията, която се съдържа в отговора на швейцарската митническа администрация, притежава висока степен на доказателствена стойност в частта относно цената на процесните автомобили при износа. В него изрично е уточнено, че приложените към искането на българската митническа администрация фактури са фалшиви.

Неправилно ВРС е кредитирал заключението по ССЕ и е приел, че реално платената цена на стоката е тази, която е отразена в счетоводството на „Леон Карс“ ЕООД. Съдът взе предвид, че спорът за новата митническа стойност на процесните автомобили, предмет на внос по MRN № ****/29.09.2021г., е разрешен от компетентните административни съдилища. С влязло в законна сила Решение № 879/27.06.2024 г. постановено по адм. дело № 326/2023 г. по описа на Административен съд Шумен, потвърдено с Решение № 874/05.02.2025 г. по адм. дело № 5619/2024 г. по описа на ВАС на РБ е отхвърлена жалбата на „Леон Карс“ ЕООД против Решение № 32-5625552/20.09.2023 г. издадено от директора на ТД Митница Варна за досъбиране на държавни вземания, с което е определена новата митническа стойност на автомобилите.

Правилно административнонаказващият орган е извършил преценка на обществената опасност на нарушението, с оглед на която е приел, че не е налице основание за квалифициране на случая като маловажен. В съответствие с разпоредбите, определящи вида и размера на санкцията, в НП е определен размер на имуществените санкции, при отчитане размера на избегнатите мита и ДДС, дължими съобразно митническата стойност на внесените стоки.

Като е приел друго и е отменил оспореното НП, ВРС е постановил неправилен съдебен акт, който следва да бъде отменен, като бъде потвърдено издаденото НП.

При този изход на спора, претенцията на касатора за присъждане на разноски за процесуално представителство се явява основателна. Същото следва да се определи по реда на чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл. 27е /изм. ДВ бр. 53 от 2025 г., в сила от 1.10.2025 г./ от Наредбата за заплащането на правната помощ, в размер на 260 лева общо за две инстанции.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, изречение първо, предложение първо от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд – Варна, I тричленен състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 719/11.06.2025 г., постановено по АНД № 20233110205162/2023г. по описа на Варненски районен съд.

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № BG2023/2000-182/НП от 27.10.2023 г. на Директора на Териториална дирекция „Митница Варна“ при Агенция „Митници“, с което за две отделни нарушения, всяко по член 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците (ЗМ), извършено във връзка с Митническа декларация [Наименование]/29.09.2021 г., на основание чл. 234, ал. 2, т. 1, във вр. с ал. 1, т. 1 ЗМ на „Леон карс “ ЕООД, [ЕИК] е наложена имуществена санкция общо в размер на 21 177,20 лева, представляваща 100 % от избегнатите публични държавни вземания.

ОСЪЖДА „Леон карс “ ЕООД, [ЕИК], да заплати на Агенция „Митници“ сума в размер от 260 лева, съставляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно.

   

 

Председател:  
Членове: