Решение по дело №440/2015 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 април 2016 г. (в сила от 9 юни 2016 г.)
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20157240700440
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 октомври 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

134                                         27.04.2016г.                              Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На двадесет и шести април 2016г.

в открито заседание в следния състав:

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Секретар: М.П.

        Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №440 по описа за 2015г. и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.128 и сл. от АПК, образувано по жалбата на „ФЕРМЕПЕРСПЕКТИВ” ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление село Малко Дряново, община Братя Даскалови, област Стара Загора, против Уведомително писмо №02-240-26006735/29.09.2015г., с което на основание чл. 43 ал.4 от ЗПЗП е отказано финансиране по СЕПП в размер на 10 699.07лв. на основание чл.43 ал.3 т.4 и т.6 от ЗПЗП и чл.16а ал.6 от Наредба №105 от 22.08.2006г – кандидата е заявил площи, които не стопанисва и попадат извън специализирания слой „Площи в добро земеделско състояние”;  по НР2 в размер на 4867.01лв. на основание чл.16а ал.6 от Наредба 0105/22.08.2006г. във връзка с чл.12 т.1 от Наредба №11 от 03.04.2008г. –кандидата е заявил по-големи площи в сравнение с реално ползваните от него и попадащи извън специализирания слой „Площи в добро земеделско състояние” за 2014г.;  и СПП в размер на 1762.25лв. на основание чл.15г ал.2 от Наредба №2 от 21.02.2011г. за специалните изисквания за участие в схемите за национални доплащания и за специфично подпомагане.

В уведомителното писмо са изложени следните мотиви за  отказаните суми по СЕПП и НР2 : В изпълнение на чл.16г, ал.5 от Наредба №105/22.08.2006г. РА извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година въз основа на одобрения от Министъра на земеделието и храните специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане”. Специализирания слой за 2014г. е одобрен със Заповед №РД09-807/05.12.2014г. и РД №46-287/06.03.2015г. на Министъра на земеделието и храните. За извършената процедура по актуализиране на цифровите географски данни за специализирания слой площи в добро земеделско състояния, заявителя е информиран с писмо на Министъра от 29.05.2015г. за резултата, касаещ парцелите, посочени във възражението му.

В уведомителното писмо в табличен вид са дадени площите след извършените административни проверки по чл.37 от ЗПЗП – РА извършва административни проверки на подадените заявления, чрез ИСАК, като съпоставя данните от заявленията с данните в регистрите. Административните проверки се извършват автоматизирано, като резултатите от тях се отразяват само в административния акт, с който се взема решение по заявления за подпомагане и заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика.

С жалбата се иска от съда да отмени уведомителното писмо в частта му, с която е отказано плащане по СЕПП в размер на 10 699,07лв., по НР2 в размер на 4867.01лв. и по СПП в размер на 1762.25лв., като се твърди, че писмото е немотивирано, не може да се установи коя хипотеза на чл.43 от ЗПЗП за кой парцел се отнася, не е доказано, че са налице фактическите основания за извършените намаления на исканите суми за подпомагане. На следващо място и като основен довод, жалбоподателя твърди, че не административните проверки по чл.37 от ЗПЗП, а извършените теренни проверки за взети предвид при издаване на обжалваното уведомително писмо. За това твърдение се позовава на отговора на Министъра на земеделието и храните №70-2538/29.05.2015г., изпратен по повод възраженията на жалбоподателя против проекта на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане”,  в който отговор се  сочат резултатите от теренните проверки. Следващия довод почива на Решение №7501 от 22.06.2015г. на петчленен състав на ВАС на РБ, с който са отменени чл.16а ал.3 относно израза „чрез извършване на теренни проверки на характеристиките на физическите блокове и допустимата за  подпомагане площ в тях”, чл.16а ал.4 и чл.16и ал.2 от Наредба №105 от 22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол, поради което жалбоподателя счита, че извършените теренни проверки и резултатите от тях, чрез които е определен специализирания слой са недопустими.

В съдебно заседание се поддържат същите доводи против законосъобразността на уведомителното писмо в частта му, с която е отказано плащане за пълния заявен размер земеделски площи, като се добавя, че правото на защита срещу отказа е препятствано от начина, по който се определя процента площ, която е заявена, но останала извън специализирания слой – върху ЦОФК за земите от 2012г. са насложени контурите на специализирания слой за 2014г., поради което не е спазена процедурата по определяне на допустимата за подпомагане площ.

Ответника изцяло оспорва жалбата и иска от съда да бъде отхвърлена с твърдение, че на жалбоподателя е дадена възможност да възрази против одобряването на специализирания слой, както и са разгледани възраженията му против изключването на части от заявените за подпомагане площи в хода на процедурата по изготвяне на същия слой. РА оторизира суми спрямо данните за допустимите за подпомагане площи, които се съдържат в ИСАК, които установява в хода на административните проверки преди решението за изплащане на сумите за подпомагане. Претендират се разноските по делото, включително възнаграждение за юрисконсулт.

Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

Уведомителното писмо е издадено по реда и на основание чл.43 от ЗПЗП, която норма определя лимитативно и императивно основанията за извършване на директни плащания, основанията за отказ да  бъде извършено директно плащане, задължителната процедура за проверка на заявленията, чрез която се установява съществуването на тези основания, както и критериите за преценка на съответствието на заявлението с изискванията за подпомагане. Съгласно чл. 43 ал.2 от ЗПЗП РА проверява заявленията за подпомагане по схемите за директни плащания, съгласно чл.37 от същия закон – като извършва административни проверки, представляващи автоматизирана съпоставка за съответствие между данните по заявленията и данните в регистрите на ИСАК. Резултатите от тези проверки задължително се посочват в решението по чл.11 ал.1 т.1 от ЗПЗПЗ, каквото представлява уведомителното писмо за оторизирани и отказани суми за подпомагане по схемите за директни плащания. В настоящия случай в писмото са посочени именно резултатите от тези проверки, които ако са оспорени могат да бъдат проверени, чрез съответните вещи лица. В жалбата обаче се излага твърдение, че не резултатите от проверките по чл.37 от ЗПЗП са взети предвид, а резултатите от теренните проверки, чрез които е определен допустимия за подпомагане специализиран слой за територията на страната, в която попадат и земите на жалбоподателя – виж стр. 168 по делото, на която е приложено писмото на Заместник-министъра на земеделието и храните от 22.03.3016г. В това писмо се сочи, че за заявените от кандидата площи не е извършвано през 2014г. самолетно или сателитно заснемане, съответно няма актуална ЦОФК, като актуализацията на специализирания слой „Площи в добро земеделско състояние за кампания 2014г. за района е извършена, чрез теренни проверки. Доказателствата за извършените теренни проверки  са приложени по делото и въз основа на тях е изготвено заключение вещо лице, чрез което се цели да се провери верността на резултата от административните проверки, извършени от РА. Вещото лице имаше задача да отговори на въпроса дали посочените части от заявените за подпомагане парцели остават извън специализирания слой. Следователно, има възможност да се провери дали посочените резултати от извършените административните проверки отговарят на данните в ИСАК. Последните са предоставени по делото, а въз основа на тях вещото лице е отговорило, че размера на площта от всеки парцел, която остава извън допустимия слой се определя с компютърна програма, с която не разполага. В отговор на поставената задача да провери включени ли са специализирания слой, заявените за подпомагане парцели, вещото лице отговаря, че от заявените 16 парцела, за 15 се установява, че частично остават извън специализирания слой за подпомагане т.е. налице е основанието по чл.43 ал.3 т.6 от ЗПЗП, а именно част от площите, заявени за подпомагане остават извън специализирания слой. Действително части от 15 парцела, заявени за подпомагане са изключени от специализирания слой като парцелите са посочени в заключението. Относно правилното изчисление на размера на площта останала извън слоя, спор с жалбата не е повдигнат, поради което и не следва да се обсъжда липсата на специалната програма, с която вещото лице отново да провери дали автоматизираното средство изчислява вярно площта на парцела останала извън специализирания слой. От правно значение за настоящото производство, предвид посоченото основание, по  чл.43 ал.3 т.4 вр. с т.6 от ЗПЗПЗ, за отказ да се извърши плащане по  СЕПП и НР2 –З, е да се провери дали резултата от административната проверка е вярно отразен в писмото т.е. дали наистина е налице несъответствие между заявената за подпомагане площ на парцела и допустимата за подпомагане площ, която е включена в специализирания слой. След като са отразени резултатите от проверки, и са указани в писмото, то следва извод, че същото е мотивирано с необходимото и достатъчно съдържание, което чл.43 от ЗПЗПЗ изисква.

Оплакването за недопустимост на теренните проверки, чрез които да се определят площите, годни за включване в специализирания слой, е не относимо към законосъобразността на обжалвания в настоящото производство акт. Жалбоподателя е имал възможност да участва и е участвал в производството по изготвяне и одобряване на специализирания слой, като е подал възражение на стр. 170 по делото, срещу обхвата на слоя за 2014г. по отношение на 14 парцела. Видно от писмо №70-2538/29.05.2015г.,на Министъра на Земеделието и храните, възражението му е било частично уважено при издаване на Заповед № РД-46-287/06.03.2015г. на Министъра на земеделието и храните за одобряване на окончателния слой за 2014г.  В тази връзка следва да се каже, че в уведомителното писмо изрично е указано правото на жалба срещу Заповед №РД-46-287/06.03.2015г., което означава, че въпроса за изключването на части от заявените за подпомагане парцели от обхвата на специализирания слой, е окончателно разрешен. РА е длъжна да се съобрази с обхвата на този слой, а не да го променя, което е сторила при издаване на обжалваното уведомително писмо. Жалбата срещу отказа да се извърши директно плащане, с изключение на бланкетните оплаквания за липса на мотиви, съдържа изцяло неотносими към обжалвания акт, доводи. Не се спори нито по съответствието на сумите с допустимата за подпомагане площ, нито се твърди не вярност на резултатите от административните проверки, а освен това се и установи, че същите сочат на изключване на части от заявените парцели от допустимия слой, чиято площ се изчислява посредством компютърна програма и човешкия фактор е изключен. Установява се въз основа на заключението, че посоченото правно основание на чл.43 ал.3 т.6 от ЗПЗПЗ е налице , а освен това е приложимо. От писмото става ясно, че всички площи в колона 6 остават извън слоя и поради това сумите, които се следват за тях не са оторизирани. В настоящото производство, дори да се отмени отказа за плащане, тези площи няма да бъдат включени в допустимия слой за 2014г, което означава, че целения резултат не може да се постигне, чрез заявеното в жалбата и неоснователно искане.

На ответника се следват разноските по делото, които е заплатил – 150лв. възнаграждение за вещо лице/ стр.116 по делото/, както и възнаграждение за юрисконсулт в размер 1 049.85лв, изчислено въз основа на материалния интерес от 17 328.33 лв., представляващ общия сбор от сумите, за които е отказано плащане с обжалваното писмо- чл.8 от Наредбата за минималните адвокатски възнаграждения.

 

              Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172 ал.2 от АПК, Административен съд Стара Загора

 

Р Е Ш И

 

   ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ФЕРМПЕРСПЕКТИВ” ООД, село Малко Дряново против Уведомително писмо №02-240-26006735/29.09.2015г., издадено от заместник-изпълнителен Директор на ДФ „Земеделие” .

                 ОСЪЖДА „ФЕРМПЕРСПЕКТИВ” ООД ЕИК *********, село Малко Дряново, община Братя Даскалови, област Стара Загора, да заплати на Държавен фонд „Земеделие” сума в размер на 1 199.85 лв. /хиляда сто деветдесет и девет и осемдесет и пет/   

                 Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                              СЪДИЯ: