Определение по дело №471/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 април 2023 г.
Съдия: Дианка Денева Дабкова
Дело: 20227060700471
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 юли 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

189

гр. Велико Търново, 26.04.2023 г.

 

Административен съд – гр. Велико Търново, VII-ми  адм.състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и шести април две хиляди двадесет и трета година, в състав:

АДМ. СЪДИЯ: ДИАНКА ДАБКОВА

 

като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 471/2022 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 248 от Гражданския процесуален кодекс /ГПК/, във вр. с чл.144 от АПК.

Образувано е по молба вх. № 1718/06.04.2023г., подадена от името на дружеството жалбоподател – „АЛЕКС ОК“ЕООД с ЕИК *********, действащ чрез упълномощения адвокат. Същата съдържа искане за изменение на Решение № 69 от 30.03.2023 г., постановено по адм. дело № 471/2022 г. по описа на АСВТ, в частта за разноските.

В молбата се излагат доводи, че съдът не е следвало да присъжда разноски в полза на ЗС-АПИ. Счита, че оспореното пред съда устно изявление на длъжностно лице от Агенция „Митници“ не е акт благоприятен за Агенция „Пътна инфраструктура“. Поради което нормата на чл.143, ал.4 от АПК не е приложима. В тази връзка моли съда да измени Решението, в частта за разноските, като присъди такива само на ответника, но не и  на ЗС.

След размяна на молбата, ответникът и ЗС ангажират становище  за неоснователност на молбата. Ответникът изтъква, че сумите от компенсаторните пътни такси постъпват в бюджета на АПИ. Агенцията, конституирана като ЗС по делото, чрез упълномощения ПП изтъква същото обстоятелство. Но освен постъпленията на таксите в бюджета на Агенцията сочи и още две обстоятелства. Органите на Агенция „Митници“ имат само контролни функции, а АПИ е структурата, която подържа ИС за установените нарушения. Освобождаването от АНО е именно с постъпването на сумата по сметка на АПИ. При отмяна на акта  за компенсаторните такси именно от бюджета на АПИ следва да се възстановят сумите. Поради което оспореният акт рефлектира пряко в правната сфера на АПИ и то благоприятно.

Съдът като съобрази данните по делото и приложимия закон, намери за установено следното от фактическа и правна страна:

Делото е образувано по жалба на дружеството„АЛЕКС ОК“ЕООД с ЕИК ********* срещу устно волеизявление  на длъжностно лице от Агенция „Митници“ – ГКПП  „Дунав мост-Русе“, с който акт е разпоредено заплащане на компенсаторна такса/2 бр. всяка по 750,00лв./, последното удостоверено с квитанция от 16.05.2022г.  

Постановено е Решение № 69/30.03.2023г., с което оспорването е отхвърлено като неоснователно, а на ответника и ЗС са присъдени по 100,00лв. за ЮКВ. Актът е съобщен на молителя, който в срока за обжалване е поискал изменение  на Решението в частта за разноските. Съдът намира, че Молбата за изменение е допустима. Подадена е в срока по чл. 248, ал. 1 от ГПК от страна, представила списък на разноските по чл. 80 от ГПК.

Разгледана по същество Молбата по чл.248 от ГПК е НЕОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения:

Нормата на член 81 от ГПК задължава съда да се произнесе по искането за разноски във всеки акт, с който приключва делото в съответната инстанция. Видно от мотивите на съда, разноски са присъдени на заинтересованата страна в процеса. Със съображение, че резултатът от съдебното производство рефлектира пряко в правната сфера на АПИ последната е конституирана като ЗС и на основание чл.143, ал.4 от АПК на същата се следват съдебни разноски. Страната е представлявана от ***, който своевременно  е направил искане за това.  

Разпоредбата на чл.143, ал.3 от  АПК гласи, че когато съдът отхвърли оспорването/както в случая/, право на разноски има и заинтересованата страна, за която актът е благоприятен. В случая това е АПИ. Съдът не сподели виждането на молителя, че оспореният АА не бил благоприятен за ЗС, поради следното:

Основателно е възражението на ответника, че органите на Агенция „Митници“ имат само контролни функции. В действителност именно Агенция „Пътна инфраструктура“ е институцията, която подържа централизирана информационна система за установените нарушения. Освобождаването  на превозвачите от АНО е именно с постъпването на сумата по сметка на АПИ. При евентуална отмяна на акта  за компенсаторните такси именно от бюджета на АПИ следва да се възстановят сумите. В този ред на мисли логиката и законодателната конструкция сочи, че оспореният акт за заплащане на компенсаторни такси е акт благоприятен за АПИ. Поради това не са налице основания за исканото изменение.

Воден от горните мотиви, на основание чл. 248, ал. 3 от ГПК, във вр. с чл.144 от АПК, съдът в посочения състав:

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ поисканото от дружеството „АЛЕКС ОК“ЕООД с ЕИК *********, с Молба вх. № 1718/06.04.2023г., изменение на Решение № 69 от 30.03.2023 г., постановено по адм. дело № 471/2022 г. по описа на АСВТ, в частта за разноските, като такива не се присъдят на АПИ като ЗС.

Определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от настоящото да се изпрати на страните.

 

 

                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: