РЕШЕНИЕ
№ 896
Варна, 28.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - XXII състав, в съдебно заседание на тридесети май две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ЯНКА ГАНЧЕВА |
При секретар АННА ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното от съдия ЯНКА ГАНЧЕВА административно дело № 286 / 2023 г., за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145-178 от
Административно-процесуалния кодекс /АПК/
във връзка с чл. 215 от Закона
за устройство на територията /ЗУТ/.
Образувано
е по жалба на "Макс Екстрийм" ЕООД,
представлявано от П.Г., със седалище и адрес на управление: гр. Варна, ****,
партер, чрез адв. М., против Заповед № ДК-02-ВН/17.11.2022 г. на Началника на
РДНСК - Варна, с която е наредено на осн.
чл. 57а, ал. 1, т. 2, вр. ал. 3, ал.6 и ал. 7 от ЗУТ премахне на преместваем обект "заведение за бързо
хранене" /поз.10 от одобрена от Министерство на туризма схема за поставяне
на преместваеми обекти и съоръжения от 7.04.2017 г./, находящ се на територията
на морски плаж "Кабакум юг - част І" община Варна от собственика на
преместваемия обект "Макс Екстрийм" ЕООД.
В
жалбата се поддържа, че оспорения акт е незаконосъобразен, постановен при
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и неправилно възприета
фактическа обстановка. На 1.09.2022 г. е извършена проверка от служители на
РДНСК на плаж "Кабакум юг - част І" в отсъствие на представител на
дружеството. По време на проверката е прието, че в ПИ с идентификатор ***,
представляващ морски плаж е поставен преместваем обект - заведение за хранене,
разположен на границата между крайбрежната плажна ивица и прилежащ път.
Проверяващите са преценили, че собственик и ползвател на обекта е "Макс
Екстрийм" ЕООД, въз основа на касов бон издаден на 18.08.2022 г. Сочи, че
описания в заповедта касов бон предхожда проверката, не е доказателство, че
дружеството е собственик и ползвател на заведението. В заповедта е посочено, че
павилиона е незаконно поставен, констатацията е неправилна, обекта е изграден
въз основа на одобрена от Министерство на туризма схема от 11.04.2017 г. в
изпълнение на сключен договор за наем и допълнително споразумение, издадено е и
разрешение за поставяне №8/2018 г., и разрешение за поставяне № 20/2021 г.
Дружеството е поставило обекта съгласно изискванията на закона. По изложените
доводи моли да се отмени оспорената заповед. За с.з. жалбоподателят редовно
призован не изпраща представител.
Ответникът
– Началникът на РДНСК - Варна, чрез процесуалния си представител, оспорва
жалбата и моли да се отхвърли. В депозирано становище с.д. № 3281/2.03.2023 г.
сочи, че оспорени акт е издаден за обект, който няма законосъобразно издадено
разрешение за поставяне за 2022 г. Не е спорно между страните, че през годините
на дружеството са издадени две разрешения за поставяне, като на последното
крайния срок за разполагане на обектите е изтекъл на 23.10.2021 г. Без значение
е дали по време на поставяне на процесния обект е имало правно основание за
поставянето му или не, както и дали при поставянето му са били спазени
техническите изисквания и схемата на плажа. В с.з поддържа, че от събраните по
делото доказателства е установено, че за 2022 г. дружеството няма издаден
разрешение за поставяне на обект, последното такова е издадено през 2021 г.
Прави искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Съдът,
след като обсъди доводите на страните, прецени
представените по делото доказателства и извърши проверка на оспорения акт на
всички основания по чл. 168 АПК, за да се произнесе съобрази следното:
На
12.08.2022 г. е получено писмо в РДНСК - Варна от Министерство на туризма
относно премахване на незаконно поставени преместваеми обекти на територията на
плаж "Кабакум-юг". Отразено е, че при извършена проверка на 3.08.2022
г. е установено че на плажа е разположено заведение за бързо хранене, което
осъществява дейност в нарушение на чл. 26, ал.1 от ЗУЧК. Съгласно чл. 57а, ал.5
от ЗУТ компетентен да състави констативни актове по реда на ЗУТ е Началника на
РДСК - Варна.
На
18.08.2022 г. работна група от служители на РДНСК - Варна са посетили заведението,
като на място не са установили собственика. При проверката е предоставен касов
бон, съгласно който собственик и ползвател на заведението е "Макс
Екстрийм" ЕООД. За установеното е съставен констативен протокол. Приложен
е касов бон от 18.08.2022 г., за сумата от 2 лв.
На
25.08.2022 г. работна група от служители на РДНСК - Варна посетили плаж
"Кабакум-юг". В хода на проверката установили, че собственик на
преместваемия обект е "Макс Екстрийм" ЕООД, от дружеството са
представени договор за наем от 2016 г., одобрена от Министъра на туризма схема
за поставяне на преместваем обект от 2017 г., разрешение за поставяне от 2018
г. Служителите констатирали, че заведението /поз.10 съгласно схема/ е
разположено на морски плаж "Кабакум-юг част І" на границата между
плажна ивица и прилежащ път с идентификатор ****. Установили, че на място има
медицински пункт /поз.4 съгласно схема/, заведение за бързо хранене /поз. 10 по
схема/, кухня /поз.11/, и допълнителна търговска площ /поз.23/. Подобектите,
без медицински пункт са монтирани върху дървен подиум с дължина 14 м. и ширина
12 м. Медицинския пункт представлява ремарке, тип фургон, паркиран до
заведението за бързо хранене. Заведението за бързо хранене - поз.10 по схемата,
представлява едноетажна дървена постройка с двускатен покрив от леки ПВЦ
плоскости и открит бар под двускатен навес, застроена площ 34,2 кв.м. Кухнята е
едноетажно помещение, дървена конструкция, едноскатен покрив, с покритие от
дъски, върху тях камъш. Застроена площ 17,5 кв.м. Допълнителна търговска площ
представлява подиум, монтиран върху подравнени дървени греди, част от
допълнителната търговска площ е покрита с лек двускатен навес с покритие зебло.
Застоена площ 140 кв.м.
На
1.09.2022 г. е съставен констативен акт № 10 от служители на РДСК - Варна. При
проверката е констатирано, че ПИ с идентификатор ***, представлява морски плаж
"Кабакум-юг част І", който е изключителна държавна собственост.
Установен е преместваем обект, който е собственост и се стопанисва от
"Макс Екстрийм" ЕООД, съгласно касов бон от 18.08.2022 г. За обекта
няма одобрена схема и разрешение за поставяне. В акта е описан следния обект:
заведение за бързо хранене и обслужване, разположен на морски плаж
"Кабакум - юг - част І", ПИ с идентификатор ***, до улица ПИ с
идентификатор ****. Преместваемия обект е приблизително с размери 12 м./14 м.,
и площ около 168 кв.м. Обектът представлява дървен подиум, върху който са
разположени кухня с приблизителна площ 17 кв.м., изпълнена от дървена конструкция
с едноскатен покрив с покритие от дъски, хидроизолация камъш и заведение за
бързо хранене с площ от 34 кв.м., изпълнено от метални колони с двускатен
покрив от леки ПВЦ плоскости и покритие от камъш. На останалата част от подиума
са монтирани дървени колони и ребра, покрити със зебло и метална конструкция
покрита с камъш. Установено е нарушение поставяне на обекта без одобрена схема
от Министъра на туризма и без издадено разрешение за поставяне от гл.архитект
на Община Варна. Като нарушена е посочена нормата на чл. 13, ал.3 о ЗУЧК.
Предвид установеното нарушение е прието, че акта е основание за започване на
административно производство по реда на чл. 57а, ал.3 от ЗУТ, вр. чл. 13, ал.6
ЗУЧК и издаване на заповед за премахване на обекта. Към констативния протокол е
приложена снимка, извадка от КК, както и схема на разположението на процесния
обект. При извършване на проверката не е присъствал представител на
дружеството.
Констативния
протокол е изпратен на жалбоподателя с писмо с обратна разписка, която се е
върнала с отметка, че пратката не е потърсена.
На
17.10.2022 г. е изготвен констативен протокол от двама служители на РДНСК -
Варна. Видно от същия на посочената дата служителите са посетили адреса на
дружеството: гр. Варна, бул. "Осми приморски полк" №139, както и
адреса за кореспонденция: гр. Варна****, като на двата адреса не е открит офис
на "Макс Екстрийм" ЕООД.
Изготвено
е съобщение №7/17.10.2022 г. до дружеството, с което е уведомено, че е изготвен
КП № 10/2022 г., с който дружеството може да се запознае в РДНСК - Варна и да
депозира възражение.
Съгласно
представени служебни бележки от 17.10.2022 г., на същата дата служители на
РДНСК - Варна са поставили съобщение по реда на §4 от ДР на ЗУТ, констативен
протокол № 10/2022 г. чрез залепване на съобщение №7/2022 г. на видно място на
преместваемия обект, находящ се на морски плаж "Кабакум - юг - част
І", както и на таблото за информация на РДНСК - Варна.
На
2.11.2022 г. е публикувано и съобщение №7/2022 г. на страницата на ДНСК.
На
16.11.2022 г. е изготвен констативен протокол, съгласно който от служители на
РДНСК - Варна е констатирано, че в законоустановения срок от публикуване на
съобщение №7/2022 г. не са постъпили възражения.
На
17.11.2022 г. е издадена Заповед № ДК-02-ВН-09 от Директора на РДНСК - Варна, в
която са възприети изцяло констатациите от КА № 10/2022 г., като е прието, че
преместваем обект "заведение за бързо хранене" е разположен на плаж
"Кабакум-юг - част І" в ПИ *** на границата между крайбрежната плажна
ивица и прилежащ път с идентификатор ****. Обекта е приблизително с размери 12
м./14 м., и площ около 168 кв.м. Обектът представлява дървен подиум, върху
който са разположени кухня с приблизителна площ 17 кв.м., изпълнена от дървена
конструкция с едноскатен покрив с покритие от дъски, хидроизолация камъш и
заведение за бързо хранене с площ от 34 кв.м., изпълнено от метални колони с
двускатен покрив от леки ПВЦ плоскости и покритие от камъш. На останалата част
от подиума са монтирани дървени колони и ребра, покрити със зебло и метална
конструкция покрита с камъш. Обектът е поставен без разрешение за поставяне,
издадено от гл. архитект на гр. Варна и без схема за поставяне, одобрена от
Министъра на туризма, в нарушение на чл. 13, ал.3 от ЗУЧК. Поради което на осн.
чл. 57а, ал.1, т.2 вр. ал.3, ал.6, ал.7 от ЗУТ е наредено да бъде премахнат
преместваем обект "заведение за бързо хранене" /поз.№10 по одобрена
схема на Министерството на туризма от 2017 г./ Заповедта е връчена на жалбоподателя
на 16.01.2023 г.
Съгласно
скица издадена от СГКК – Варна от 7.03.2023 г. морски плаж „Кабакум – юг“,
попада в ПИ с идентификатор ***, който имот е с предишни идентификатори ****, ****,
****, ****.
По
делото е представен договор от 23.06.2016 г. сключен между "Макс
Екстрийм" ЕООД и Държавата, представлявана от Министъра на туризма,
съгласно който е отдаден на дружеството за временно и възмездно ползване обект,
представляващ морски плаж "Кабакум-юг - част І" описан в АДС №
1466/2014 г. с идентификатор ****. Договора е сключен със срок от 5 години.
Представено е допълнително споразумение от 22.12.2020 г., съгласно което срокът
на договора се удължава до 23.10.2021 г.
От
жалбоподателят са представени разрешение за поставяне №8/14.05.2018 г.,
съгласно което на дружеството е разрешено да постави 21 бр. преместваеми
обекти, сред които и заведение за бързо хранене с площ от 223.20 кв.м., кухня
от 17.5 кв.м. На 23.07.2021 г. е издадено разрешение за поставяне №20 на
преместваем обект и съоръжения на осн. чл. 13, ал.3 от ЗУЧК, съгласно схема,
одобрена от МТ, видно от което на дружеството е разрешено да постави 21 бр.
преместваеми обекти, сред които кухня от 17.5 кв.м., заведение за бързо хранене
– 4 бр. - 223.20 кв.м. Горепосочените разрешения са издадени на осн. чл. 13,
ал.3 от ЗУЧК.
От
Министерство на туризма е представена схема одобрена на 7.04.2017 г. от
Министъра на туризма, направено е уточнени, че в последствие до изтичане срока
на договора за наем няма друга одобрена схема по реда на чл. 13, ал.3 от ЗУЧК.
При така
установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата
е подадена от надлежно легитимиран субект, имащ право и интерес от оспорването,
адресат на заповедта, в срока по чл. 215, ал. 4 ЗУТ, против административен
акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.
Разгледана
по същество, същата е неоснователна.
Процесната
заповед е издадена в производство по реда на чл. 57а, ал. 3 от ЗУТ във вр. с
чл. 13, ал. 6 от ЗУЧК. Издадена е от компетентния орган – Началник РДНСК -
Варна, и касае премахване на преместваем обект по смисъла на чл. 56, ал. 1, т.
2 ЗУТ. Съгласно чл. 57а, ал. 2 ЗУТ наличието на обстоятелства, водещи до
премахване на обекти, находящи се на територията на национални курорти и на
морски плажове, се установява с констативен акт, съставен от органите на ДНСК,
а съгласно ал. 3 при установяване на такива обстоятелства заповедта за
премахване се издава от началника на ДНСК или оправомощено от него длъжностно
лице. В настоящия случай, видно от КА № 10/2022 г., с който е поставено
началото на производството за премахване по чл. 57а от ЗУТ, същият е съставен
от инспектори при РДНСК - Варна, а оспорената заповед е издадена от Началника
на РДНСК-Варна, оправомощен със Заповед № РД-13-047/4.02.2022 г. на Началника
на ДНСК.
Процесната
заповед е издадена в предписаната от закона форма – писмена и отговаря на
формалните изисквания на чл. 59, ал. 2 от АПК. В нея са посочени фактическите и
правните основания за издаването й. Обектът предмет на премахване е
индивидуализиран в достатъчна степен посредством местонахождение и технически
параметри, конкретно е посочен адресатът и наложените му със заповедта
задължения.
Съдът не
констатира допуснати съществени процесуални нарушения в хода на
административното производство.
Констативния
акт, с който е започнало производството, е редовно съставен от компетентни
длъжностни лица, като е връчен по реда на §4 от ДР на ЗУТ. В случая до
дружеството е изпратено съобщение за изготвения КП, което е върнато в цялост, с
отметка - непотърсено. Съставен е КП, в който е удостоверено от две длъжностни
лица, че не е намерен представител на дружеството на адреса посочен в ТР и този
за кореспонденция. Залепено е съобщение на обекта предмет на заповедта, както и
на таблото на РДНСК. В указания срок не са депозирани възражения от
дружеството.
Заповедта
е обоснована от установените в КА обстоятелства и събраните в производството
доказателства, издадена е при правилно приложение на материалния закон.
Обектът
предмет на премахване представлява преместваем обект по смисъла на §1, т.80 от
ДР на ЗУТ, поставен върху морски плаж “Кабакум - юг - част І”, поради което
поставянето му е предмет на разрешителен режим съгласно ЗУТ.
Към
момента на издаване на заповедта не е налице одобрена схема на Министъра на
туризма, не е издадено разрешение за поставяне на преместваем обект на
дружеството, липсва и облигационно отношение между Държавата и “Макс Екстрийм”
ЕООД, а представеното по делото разрешение за поставяне е изтекло през 2021 г.
Съгласно
чл. 13, ал.3 от ЗУЧК поставянето на преместваеми обекти и съоръжения на
територията на морските плажове, в т. ползваната допълнителна търговска площ по
чл. 10, ал.8, и на територията на националните курорти се разрешава от главния
архитект на общината въз основа на схема, одобрена от министъра на туризма.
Съгласно ал.5 от същия член преместваемите обекти които не отговарят на
условията по ал.3 и 4 и чл. 10 от ЗУЧК се премахват по реда на чл. 57а от ЗУТ.
Съгласно
чл. 57, ал.1 т.2 от ЗУТ обектите по чл. 56, ал.1 и чл. 57, ал.1 от ЗУТ се премахват,
когато са поставени без правно основание или правното основание за одобряване
на схемата и/или за издаване на разрешението за поставяне е отпаднало.
Жалбоподателят
не е ангажирал доказателства, че обекта предмет на премахване има издадено
разрешение за поставяне, въз основа на одобрена схема, чиито срок не е изтекъл.
Съдът не
споделя доводите на жалбоподателят, че неправилно въз основа на касов бон,
проверяващите са преценили, че дружеството е собственик и ползвател на
процесния обект. Доказателства, че обекта се ползва или е собственост на друго
лице по делото не са ангажирани. Не е спорно между страните по делото, а и от
събраните по делото доказателства се установява, че имота в който е разположен
обекта предмет на заповедта е плажна ивица, т.е. изключителна държавна
собственост. Поставянето на преместваем обект в чужд поземлен имот се
осъществява при наличие на писмено съгласие от собственика на имота или писмен
договор за наем. В случая жалбоподателя дори няма договор за наем, представения
такъв е изтекъл и то повече от една година от съставяне на КП. Това е
правопораждащият фактически състав на правото на поставяне, като в случая
такова съгласие, респективно наличие на действащ договор за наем липсва,
процесния обект е поставен без валидно правно основание.
Предвид
гореизложеното, съдът счита, че обжалваната заповед не страда от твърдяните в
жалбата пороци, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена
При този
изход от производството и с оглед направеното искане, в полза на ответника
следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в минимален размер по
чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37 от ЗПП - 100
лв.
Предвид
горното и на осн. Чл. 172, ал.2 предл. Второ от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалба
на "Макс Екстрийм" ЕООД, представлявано от П.Г., със седалище и адрес
на управление: гр. Варна, ****, партер против Заповед № ДК-02-ВН/17.11.2022 г.
на Началника на РДНСК - Варна, с която е наредено на осн.
чл. 57а, ал. 1, т. 2, вр. ал. 3, ал.6 и ал. 7 от ЗУТ премахне на преместваем обект "заведение за бързо
хранене" /поз.10 от одобрена от Министерство на туризма схема за поставяне
на преместваеми обекти и съоръжения от 7.04.2017 г./, находящ се на територията
на морски плаж "Кабакум юг - част І" община Варна от собственика на
преместваемия обект "Макс Екстрийм" ЕООД.
ОСЪЖДА
"Макс Екстрийм" ЕООД, представлявано от П.Г., със седалище и адрес на
управление: гр. Варна, ****, партер да заплати на РДНСК - Варна сумата от 100
/сто/ лева.
Решението не подлежи на
обжалване
Съдия: |
||