Решение по дело №211/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 30
Дата: 4 февруари 2021 г. (в сила от 20 октомври 2021 г.)
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20207110700211
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

        30                                                      04.02.2021г.                                     град Кюстендил

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на двадесет и пети януари                                             две хиляди двадесет и първа година

в открито съдебно заседание в следния състав:

                                           Административен съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

с участието на секретаря С. К.

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

административно дело №211 по описа на съда за 2020г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл.140 от ЗУТ.

Адв.В.В. като пълномощник на К.Г.Т., ЕГН ********** *** обжалва виза за проектиране №47/10.04.2018г. на главния архитект на община Кюстендил. Релевира основанието за оспорване по чл.146, т.4 от АПК. Нарушението на материалния закон свързва с отсъствие на предвидено по ПУП свързано застрояване между нейния имот и имота на заявителя. Моли за отмяна на акта и присъждане на деловодни разноски.

В с.з. и писмена защита пълномощникът на жалбоподателката поддържа жалбата.

В с.з. и писмени бележки пълномощникът на ответния главен архитект на община Кюстендил оспорва жалбата като неоснователна. Претендира юрисконсултско възнаграждение. В условията на евентуалност прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение за жалбоподателката.

Заинтересованата страна Б.Д.Н. не изразява становище по жалбата.

Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбата, становищата на страните и събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическата обстановка по спора:

Административното производство е образувано на подадено от Б.Д.Н. заявление рег.индекс 94-00-1237/22.03.2018г. до главния архитект на община Кюстендил за издаване на виза за проектиране на жилищна сграда, съгласно ПУП-ПЗ от 1993г. и гараж, долепен до съществуваща и новопредвидена плътна ограда с височина 2.20м. в УПИ X-5965 в кв.292 по рег. план на гр.Кюстендил. Заявлението е придружено със скица №15-1089/04.01.2016г. на СГКК – Кюстендил, касаеща ПИ с идентификатор 41112.503.109 по КККР на гр.Кюстендил, съотвестващ на УПИ X-5965 в кв.292 по рег. план на града; нотариален акт №126, том I, рег.№1781, дело №113/2014г. на нотариус Б.А. с район на действие района на КРС за продажба на посочения ПИ на заявителя, ведно с построената в имота сграда и скица с предложеното изменение на ПУП-ПЗ.

С оспорената виза за проектиране №47/10.04.2018г. на главния архитект на община Кюстендил на основание чл.140, ал.1-3 във вр. с чл.134, ал.6 от ЗУТ и действащ ПУП – ПРЗ, одобрен със заповед №925/02.08.1993г. и изменен със заповед №РД-00-101/22.01.2016г. на кмета на общината е допуснато изготвянето на инвестиционен проект за строеж „Жилищна сграда и гараж, долепен до съществуваща и новопредвидена плътни огради с височина 2.20м“ в УПИ X, кв.292 на гр.Кюстендил при спазване на устройствените показатели за Жм с малка височина /до 10м/ съгласно чл.14, ал.1 и чл.19, ал.1 от Наредба №7/22.12.2003г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони. Визата е придружена с комбинирана скица от 28.03.2018г. за пълна или частична идентичност на ПИ 41112.503.109, приложена на л.25 от делото, върху която е означено съществуващото застрояване, предвиденото по ПУП-ПЗ в имота на заявителя и новопредвиденото по визата с отстоянията до дворищните регулационните линии на имота. С визата е предвидено свързано застрояване на новопредвидената жилищната сграда с подобна такава в съседния УПИ IX-5966 по рег.план на града, ПИ с идентификатор 41112.503.110 по КККР на града.

Визата е съобщена на заявителя на 17.04.2018г., но не е съобщавана на жалбоподателката.

Въз основа на нотариален акт за доброволна делба на недвижими имоти №16, том II, рег.№2113, нот.дело №192/2009г. на нотариус Н. М. с район на действие района на КРС жалбоподателката се легитимира като собственик на ПИ с идентификатор 41112.503.110 по КККР на гр.Кюстендил, ведно с изградените в имота сгради.

От приетото заключение на вещо лице арг.Д.Д.С. се установява градоустройствената осигуреност за двата УПИ-та в обхвата на оспорената виза и изграденото на място, както следва:

1/с посочената във визата заповед №925/02.06.1993г. на кмета на община Кюстендил е одобрен проект за нов застроителен, регулационен и кадастрален план на ЦГЧ на гр.Кюстендил, като предвижданията за УПИ IX-5966 и УПИ X-5965, кв.292 са следните:

-съществуващите жилищни сгради в имотите не се запазват,

-за УПИ IX-5966 се предвиждат две новопроектирани жилищни сгради, първата /триетажна/ е в близост до уличната регулация към ул.“Х. К.“, изградена сключено към новопредвидено застрояване в УПИ VIII-6718, а втората е предвидена като двуетажна във вътрешността на имота, изградена сключено към новопредвидената жилищна сграда в УПИ X-5965,

-за УПИ X-5965 се предвиждат две новопроектирани жилищни сгради, първата от които /триетажна/ е разположена в близост до уличната регулация към ул.“Х. К.“ и е изградена сключено към новопредвидено застрояване в УПИ XIV-5964 /към момента УПИ XI-5964/, а втората жилищна сграда /двуетажна/ е предвидена във вътрешността на имота сключено към новопредвидената жилищна сграда в УПИ IX-5966.

Конкретните предвиждания в ПУП-ПРЗ са онагледени на схема №1 към приложение №1 от заключението на л.103 от делото.

2/с решение от 28.02.1994г. по гр.д.№244/1993г. на КОС /приложено на л.8 от делото/ по жалбата на родителите на жалбоподателката Г. И. П. и Д. П. е отменена заповед №925/02.06.1993г- на кмета на общината в частта, в която са нанесени имотните граници и е определен начин на застрояване на имот пл.№5966 в кв.292 по плана на града. Решението е окончателно.

До момента липсва нова заповед за одобряване на ПЗ в обхвата на УПИ IX-5966, кв.292, издадена след 28.02.1994г., която да регламентира застрояването в имота.

Представеното решение от раздел V, т.2 от Протокол №11/11.04.1995г. на Специализиран експертен съвет на община Кюстендил допуска частично изменение на КЗСП по заповедта от 1993г. на основание чл.32, ал.1, т.1 и т.6 от ЗТСУ и решението на КОС по гр.д.№244/1993г., като определя сключено застрояване за п.VII, VIII, IX и X за пар.XIV, XII, XIII, но липсва графика за допуснатото частично  изменение на плана и данни за вляла в сила заповед на компетентния орган за неговото одобрение. Протоколът е приложен на л.86-89 от делото.

3/с последващи заповеди на кмета на общината с №314/08.03.1995г. и №56/12.01.1998г.  е одобрено попълване на кадастралната основа на плана с вярната имотна граница между имоти пл.№6718 и пл.№5966, имоти пл.№5966 и пл.№5973 и изменения на дворищнорегулационните линии по имотните граници между парцелите.

4/с цитираната във визата заповед №РД-00-101/22.01.2016г. на кмета на общината е одобрен проект за изменение на ПУП-ПР в обхвата на УПИ IX-5966 и УПИ X–5965 в обхвата на отменената част с решението на КОС от 1994г. за привеждане на граничната регулационна линия между двата УПИ-та в съответствие със съществуващата имотна граница между ПИ 41112.503.109 и ПИ 41112.503.110 по КККР на града.

Регулационните отреждания за двата УПИ-та са отразени графично на комбинираната скица към визата. Заповедта за изменение на ПУП-ПР и графичната й част е приложена на л.84-85 от делото.

Местоположението на новопредвиденото застрояване по визата и предвижданията на ПУП-ПРЗ от 1993г., изменен в частта ПР от 2016г. са съвместени на втората схема от Приложение №1 към заключението на вещото лице /вж. л.103/.

5/с виза за проектиране №7/13.01.2017г. на главния архитект на общината е допуснато изготвяне на ивестиционен проект за строеж „Жилищна сграда“ в УПИ IX-5966 по заявление на жалбоподателката с графична част към него, приложени на л.17-18 от делото. При огледа на място вещото лице констатира, че застрояването по визата не е реализирано. Съществуващата на място едноетажна жилищна сграда е разположена на уличната регулационна линия и на страничната регулационна линия с УПИ X-5965.

6/разрешеното с процесната виза застрояване в УПИ X-5965 е започнало, видно от снимковия материал на Приложение №2 към заключението. За строежа е одобрен инвестиционен проект №107/26.11.2019г. и е издадено РС №151/26.11.2019г. на главния архитект на общината. Инвестиционният проект и процесната виза са съгласувани със становище на министъра на културата с изх.№33-Н-239/31.05.2019г. Застрояването с виза за проектиране №67/01.06.2016г. в УПИ XXIV-5964, кв.292, предвидено като свързано с УПИ X-5965, кв.292 /вж. л.83/ не е реализирано, като само е реализирана жилищната сграда на страничната регулационна линия в УПИ XXIV.

7/за територията на общината е в сила ОУП, одобрен с решение №291/29.09.2016г. на ОбС – Кюстендил, чиято графика включва в зона „Ц“ – смесена централна зона УПИ IX-5966 и УПИ X-5965 с предвидени параметри на застояване по чл.3, ал.2 от Правилата и нормативите за прилагане на ОУП, посочени на л.97 от делото.

Заключението на вещото лице съдът намира за обективно и достоверно, т.к. е във връзка с писмените доказателства по делото. Страните не го оспорват.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе доказателствени средства.

С оглед установената фактическа обстановка, съдът намира жалбата за допустима. Съгласно правилото на чл.131, ал.2, т.2 във вр. с ал.1 от ЗУТ жалбоподателката е с активна процесуална легитимация за оспорване на Визата. Същата е собственик на УПИ IX-5966, кв.292 по рег.план на града, представляващ ПИ 41112.503.110 по КККР, който е съседен на имота по визата /УПИ X-5965, кв.292, представляващ ПИ 41112.503.109 по КККР на града/ и двата имота се включват в свързано застрояване, видно от графичната част на визата /комбинирана скица от 28.03.2018г./. Виза подлежи на оспорване като индивидуален административен акт по см. на чл.214, т.2 от ЗУТ. Жалбата е подадена в срока по чл.215, ал.4 от ЗУТ пред компетентния административен съд.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна. Съображенията за това са следните:

            От извършената служебна проверка за законосъобразност на оспорения административен акт по реда на чл.168, ал.1 от АПК във вр. с чл.213 от ЗУТ съдът установява, че визата е издадена от компетентен орган в кръга на неговите правомощия. Компетентността на главният архитект на общината се извежда от императивната норма на чл.140, ал.7 от ЗУТ.

Визата е надлежно мотивиран от фактическа и правна страна административен акт и отговаря по форма на общите правила по чл.59, ал.2 от АПК. Налице са ясни, конкретни, взаимно допълващи се мотиви, разпоредителна част и издател на акта.

Липсват нарушения на административнопроизводствените правила при издаване на визата. В съответствие с общото правило на чл.35 от АПК визата е издадена след изясняване на правнозначимите факти и обстоятелства, съобразно представените от възложителя писмени документи в срока по чл.140, ал.7, изр.последно от ЗУТ.

Визата е съответна на материалния закон.

От приобщените писмени доказателства във връзка с градоустройствения статут на УПИ IX-5966 и УПИ X-5965 и заключението на вещото лице е видно, че към момента на издаване на визата има действащ ПУП-ПР в обхвата на имотите, чиито предвиждания са отразени коректно върху графичната част на визата, действащ ПУП-ПЗ по отношение имота на заявителя и липсата на ПУП-ПЗ за имота на жалбоподателката, предвид частичната отмяна на заповедта на кмета от 1993г. за одобряване на сключеното застрояване между УПИ-тата по отношение УПИ IX-5966. Съдът следва да зачете силата на присъдено нещо на съдебното решение на КОС от 1994г. /обективни и субективни предели/. В частта обаче за УПИ X-5965 одобреният със заповедта от 1993г. ПУП-ПЗ е останал да действа в първоначалния му вид поради липсата на реализирано строителство по виза за проектиране №67/01.06.2016г. Така, предвижданията за УПИ X-5965 включват строителството на схема №1 към Приложение №1 от заключението, което ще рече, че ПУП-ПЗ съдържа отреждане на строителство на мястото на това по процесната виза но с по-малки параметри на застрояване /вж. схема №2 към Приложение №1 от заключението/. За съседния УПИ IX-5966 обаче процесната виза е издадена при липса на ПУП-ПЗ поради отмяната на плана от 1993г. и липсата на процедиран друг.

Видно от изложеното, допуснатото с процесната виза инвестиционно проектиране включва едновременно хипотезите по чл.140, ал.3 във вр. с чл.134, ал.6 от ЗУТ за имота на възложителя и по чл.140, ал.5 от ЗУТ за имота на оспорващата. Липсата на изрично посочване във визата на основанието по чл.140, ал.5 от ЗУТ не е съществено нарушение и не засяга правата на страните, т.к. се извежда от документалната обоснованост на действащите планове и графичната част на акта.

Допуснатото с визата проектиране за УПИ X-5965 не нарушава изискванията на чл.134, ал.6 от ЗУТ, т.к. нейн предмет в обхвата на посочения УПИ е промяната на разположението на предвидената в ПУП-ПЗ жилищна сграда, като се увеличава нейния обем без да се променят начина и характера на застрояването по ПЗ. Характерът на застрояването остава ниско по см. на чл.23, ал.1, т.1 от ЗУТ, а начинът на застрояването е свързано с УПИ IX-5966 по см. на §5, т.22 от ДР на ЗУТ, т.к. това предвиждане по ПУП-ПЗ за имота на възложителя не е отменено с решението на КОС от 1994г. По терминологията на отменения ЗТСУ „сключено“ застрояване е идентично със „свързано“ такова по ЗУТ /вж. определение №5355/18.10.1999г. на ВАС по адм.д.№3388/1999г., II о./. Съгласно чл.140, ал.2 от ЗУТ визата е копие извадка от действащия ПУП, но разпоредбата на чл.140, ал.3 от ЗУТ за визираните в нея обекти във вр. с чл.134, ал.6 от ЗУТ допуска заявената промяна в застрояването да се извърши с издаването на виза, а не чрез процедиране изменение на ПУП-ПЗ. Визата в частта за УПИ X-5965 съответства на действащия ПУП-ПЗ относно конкретното предназначение на имота и вида на застрояване. Същата изменя и допълва ПУП-ПЗ, поради което е част от него. Нормата на чл.134, ал.6 от ЗУТ третира сградите от основното застрояване, като законосъобразността на визата по отношение допуснатото с нея допълващо застрояване /гаража/ се извежда от правилото на чл.41, ал.2 от ЗУТ. Гаражът е предвиден като допрен до сграда от основното застрояване в УПИ-то. Новопредвидената с визата плътна ограда съответства на устройствените правила по чл.48, ал.1, ал.3, изр.последно и ал.5, изр.1 от ЗУТ.

Допуснатото с визата свързано застрояване в УПИ IX-5966 е при липса на одобрен и действащ ПУП-ПЗ, поради което е приложима хипотезата на чл.140, ал.5 от ЗУТ. Касае се за населено място с действащ ПУП-ПР, определен за ниско жилищно застрояване, поради което инвестиционното проектиране може да започне въз основа на виза, т.к. не се променя характера на застрояването /остава ниско/ и се предвижда свързано застрояване между имота и съседния на възложителя. Приложението на чл.140, ал.5 от ЗУТ за посочения УПИ прави неотносими разпоредбите на чл.134, ал.6 във вр. с чл.140, ал.3 от ЗУТ. Приложението на последните е обусловено от одобрен ПЗ, чиито параметри могат да бъдат измененяни /вж. решение №9513/14.07.2020г. на ВАС по адм.д.№8581/2019г., II о./. Следвайки горното, възражението на жалбоподателката за липса на предвидено свързано застрояване за нейния имот се явява неоснователно.

Предвидените във визата устройствени показатели са за Жм с малка височина /до 10м/ и съответстват на предвижданията в ОУП на общината за устройствена зона „смесена централна зона“ – Ц в която попадат двата имота. В Правилата и нормативите за прилагане на ОУП на общината са заложени показатели, в които се включват показателите по визата /вж. л.97 от делото/.

На основание чл.172, ал.2, пр.последно от АПК във вр. с чл.213 от ЗУТ съдът ще отхвърли оспорването като неоснователно.

Поради изхода от спора жалбоподателката няма право на деловодни разноски.

На основание чл.78, ал.8 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК във вр. с чл.37 от ЗПП и чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ жалбоподателката дължи на Община Кюстендил юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв.

Мотивиран от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ОТХВЪРЛЯ оспорването в жалбата на К.Г.Т. /с посочени лични данни/ срещу виза за проектиране №47/10.04.2018г. на главния архитект на община Кюстендил.

            ОСЪЖДА К.Г.Т. *** деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв. /сто лева/.

            Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на съобщенията за изготвянето му.

Решението да се съобщи на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: