Решение по дело №113/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 141
Дата: 17 ноември 2020 г. (в сила от 17 ноември 2020 г.)
Съдия: Виктор Динев Атанасов
Дело: 20207120700113
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Номер

 

      година

  17.11.2020

          град

      Кърджали

 

 В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

  Кърджалийският 

         административен  съд

          състав

      

 

На

  28.10.2020   

   година

 

 

В  открито  съдебно заседание  и  следния  състав:

 

                                                        Председател:

 ВИКТОР  АТАНАСОВ

 

                                                               Членове:

 АЙГЮЛ  ШЕФКИ

 МАРИЯ БОЖКОВА

 

 

  и  при  участието  на

 

Секретар

                  Мариана  Кадиева    

 

 

Прокурор

                  Росица  Георгиева  от  Окръжна  прокуратура  -  Кърджали

 

 

 

като  разгледа   докладваното  от

съдията  Виктор  Атанасов

 

 

Кас.  Адм.  Нак.  Дело

    номер

       113

  по описа  за

    2020

 година

 

и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63, ал.1, предл.ІІ/второ/ от ЗАНН, във вр. с чл.208 и следв. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.

Образувано е по касационна жалба от В. Д. Д., с посочен адрес: ***, подадена против Решение171 от 29.06.2020 год., постановено по АНД №495/2020 год. по описа на Кърджалийския районен съд, с което е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба серия ** №***, издаден от ОДМВР – Кърджали, за нарушение на чл.21, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство.

В жалбата, изписана ръкописно, касаторът заявява, че е срещу Решение171 от 29.06.2020 год., постановено по АНД №495/2020 год. по описа на Районен съд – Кърджали, защото не е шофирал той, като с това цялото съдържание на жалбата се изчерпва.

Редовно призован за съдебното заседание, касаторът В. Д. Д. от ***, не се явява и не се представлява.

Ответникът по касация - Областна дирекция на МВР - Кърджали, редовно призован, не се представлява и не изразява становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура – Кърджали дава заключение, че касационната жалба е неоснователна и предлага съда да потвърди първоинстанционното решение, като правилно и законосъобразно. Счита, че събрани достатъчно доказателства, които потвърждават извършеното нарушение, така, както е отразено в издадения електронен фиш и че в първоинстанционното решение са обсъдени всички писмени доказателства, от които следва изводът за извършено нарушение и че правилно е приложена санкционна норма, досежно, определяне на размера на наказаниетоглоба”, която следва да заплати нарушителя. Моли за решение в този смисъл.

Кърджалийският административен съд, в настоящия съдебен състав, като извърши проверка на атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, с оглед наведените в нея касационни основания, приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК, от страна по делото, за която то е неблагоприятно и като такава е процесуално допустима.

От изложеното, т.е. ръкописно изписано едно единствено изречение в жалбата, може да се предположи, че релевираното от касатора касационно основание е неправилно приложение на материалния закон, което отговаря на касационното основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК - нарушение на закона.

Разгледана по същество, касационната жалба е НЕОСНОВАТЕЛНА.

С обжалваното Решение171 от 29.06.2020 год., постановено по АНД №495/2020 год., Кърджалийският районен съд е потвърдил Електронен фиш за налагане на глоба серия ** №***, издаден от ОДМВР – Кърджали, с който, на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, на В. Д. Д., с посочен адрес: ***, с ЕГН **********, е наложено наказание „глоба”, в размер на 100.00/сто/ лева, за нарушение на чл.21, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство, на 03.03.2019 год., в 14:06 часа, в град Кърджали, като със същото решение е осъден В. Д. Д., с посочен адрес: ***, с ЕГН **********, да заплати по сметка на ОДМВР – Кърджали юрисконсултско възнаграждение, в размер на 80.00/осемдесет/ лева.

За да постанови решението си, районният съд е приел за установено от фактическа страна, че на 03.03.2019 год., в град Кърджали се осъществявал видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение със Стационарно преносим уред за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера ARH CAM S1, с фабр.№***. Същият бил позициониран на път **, км.*** м., на разклона за ***, където било въведено ограничение на скоростта от 60 км/час, с пътен знак В26. В 14:06 часа на 03.03.2019 год. бил заснет движещ се от *** към ***, лек автомобил, марка „Рено Клио”, с рег.№***, със скорост 86 км/час, при ограничение от 60 км/час. След обработване на информацията от заснемането било установено, че собственик на автомобила е Д. В. Д. от ***, който на 03.01.2020 год. подал Декларация по чл.189, ал.5 от ЗДП, в която декларирал, че на описаните в ЕФ дата и час, автомобилът е бил управляван от В.Д., на който бил издаден атакуваният електронен фиш, в който, като нарушител било вписано името на касатора в настоящото производство - В.Д.Д. от ***, с ЕГН **********, в графа собственик/ползвател. В описателната част на електронния фиш било вписано движение с установена скорост от 83 км/час - превишаване с 23 км/час, съставляващо нарушение на чл.21, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗДвП, за което, на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП, на жалбодателя Д. било наложено административно наказание „глоба”, в размер на 100 лева.

Горната фактическа обстановка съдът е приел за установена от приложените по делото писмени и веществени доказателства и доказателствени средства.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, от правна страна районният съд  е приел най-напред, че жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок по чл.189, ал.8 от ЗДвП, поради което следва да бъде разгледана по същество.

Районният съд е посочил, че в разпоредбата на чл.21, ал.1 от са посочени стойностите на скоростта, които водачите на пътни превозни средства не следва да превишават, в зависимост от вида на превозното средство, както и от това, дали движението се осъществява в населено място, извън населено място или автомагистрала и че в процесния случай, нарушението е констатирано при наличие на пътен знак В26, който се отнася за ограничение на скоростта за движение до 60 км/час. Посочил е също, че тъй като е отчетено превишение на допустимата скорост за движение с 23 км/час, е приложена санкционната разпоредба на чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП, предвиждаща налагане на административно наказание „глоба”, в размер на 100 лева, за водач, който превиши разрешената максимална скорост извън населено място, въведена с пътен знак В26, ако превишаването е от 21 до 30 км/час и следователно, че деянието, за което е реализирана отговорността на жалбодателя, е обявено от закона за наказуемо с административно наказание. Съдът е приел, че обосновано в електронния фиш името на жалбодателя е посочено като нарушител в качеството на ползвател, предвид подадената декларация от лицето, на което е регистрирано моторното превозно средство и че жалбодателят попада в кръга на лицата по чл.188, ал.1 от ЗДвП и затова следва да отговаря за извършеното нарушение, отразено в електронния фиш.

При извършената служебна проверка районният съд не е констатирал в хода на административнонаказателното производство да са допуснати твърдените в жалбата нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, които да съставляват основание за отмяна на атакувания акт. Съдът е посочил, че изписването в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП - „в отсъствието на контролен орган и на нарушител” е пояснение, което се отнася за процедурата по издаването на електронния фиш, а не до установяването на нарушението с техническото средство и че не е необходимо самото нарушение да е установено в отсъствие на контролен орган. На следващо място, съдът е отбелязъл, че чл.189, ал.4 от ЗДвП изисква нарушението да е установено с техническо средство или система, без да е конкретизирано, дали същото следва да е стационарно или мобилно и не е налице основание жалбодателят да се позовава на Тълкувателно решение №1/2014 год. на ВАС, в което било дадено тълкуване на нормата чл.189, ал.4 от ЗДвП и било възприето становището, че електронен фиш може да се издаде само в хипотезата на установяване на нарушението със стационарно техническо средство и че законодателната промяна в ЗДвП настъпила именно в резултат на това тълкувателно решение, като след изменението в закона се предвидило възможността електронен фиш да се издаде и когато нарушението е установено с мобилно техническо средство, а последното било включено в обхвата на автоматизирано техническо средство по смисъла на §6, т.65 от ДР на ЗДвП, приложим във връзка с чл.189, ал.4 от ЗДвП. Посочил е, че към момента законодателната уредба позволява издаване на електронен фиш както когато нарушението е установено посредством стационарно техническо средство, така и когато е установено с мобилно такова и че за целта била издадена и нарочна Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, в която са уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Контролният орган в патрулния автомобил по никакъв начин не оказва въздействие върху процеса на установяване и заснемане на нарушението, тъй като измерването и регистрирането на скоростта и записа на доказателствения видеоматериал се извършва напълно автоматично от мобилната система. Тук следва да се отбележи, че е неясно, защо въззивният съд е правил всички тези разсъждения, при положение, че в случая нарушението е установено не с мобилно АТСС, монтирано в патрулен полицейски автомобил, а със стационарно преносим уред за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера ARH CAM S1, с фабричен №***, както и че в подадената жалба до Районен съд – Кърджали, изписана ръкописно, която също се състои от едно единствено изречение, не се съдържат каквито и да е твърдения за допуснати нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, а в това единствено изречение жалбодателят е заявил, че „не е шофирал той и нищо повече.

Съдът е посочил, че по делото е представен задължителния в случаите на ползване на мобилно АТСС/отново следва да се посочи, че използваното в случая АТСС е стационарно преносим уред за контрол на скоростта/ протокол по чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-532 от 05.03.2019 год., съгласно одобреното приложение, който е доказателство относно мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, както и други обстоятелства, необходими за преценката относно законосъобразността на издадения електронен фиш. Съдът е приел, че няма основание да не кредитира приложената по делото разпечатка на Снимка***, заснета с преносима система за контрол на скоростта на МПС, тъй като по силата на чл.189, ал.15 от ЗДвП, изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес и че именно посоченият клип доказва, че автомобилът, марка „Рено Клио”, с рег.№***, се е движил със скорост 86 км/час на посочените в електронния фиш дата, час и място, като АНО, ръководейки се от методичните (!?-вероятно се има предвид методическите) указания за работа с АТСС, е намалил установената скорост с 3 км. Посочил е, също така, че при съставянето на ЕФ са спазени всички изисквания на чл.189, ал.4 от ЗДвП и че са посочени: териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението - ОДМВР - Кърджали, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на МПС, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката и начините за доброволното й заплащане. Съдът е отбелязъл, че сред тези реквизити, на които трябва да отговаря съдържанието на електронния фиш, не са предвидени име, длъжност, компетенции и подпис на лицето издало фиша, датата на неговото издаване и макар чл.189, ал.11 от ЗДвП да предвиждал, че влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление, това приравняване било само относно последиците, с които се ползват влезлите в сила наказателни постановления и електронни фишове и не обосновавал необходимост от механично пренасяне на правилата относно процедурата за съставяне и реквизити на наказателното постановление, въведени в разпоредбите на ЗАНН и по отношение на електронния фиш, както и че няма изискване, последният да има реквизитите на наказателно постановление, така както са изброени в чл.57 от ЗАНН. Така, предвид изложените съображения, районният съд е извел и окончателния си извод, че обжалваният електронен фиш се явява законосъобразно издаден и следва да бъде потвърден, като при този изход на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК, във вр. с чл.63 от ЗАНН, във вр. с чл.8, ал.1, т.1 от Наредба №1/09.07.2004 год. е приел също, че жалбодателят следва да бъде осъден да заплати по сметка ОД на МВР - Кърджали следващото се и своевременно поискано юрисконсултско възнаграждение, в размер на 80 /осемдесет/ лева.

При извършената служебна проверка, в съответствие с разпоредбата на чл.218, ал.2 от АПК и с оглед правомощията на касационната инстанция, съгласно цитираната разпоредба, настоящият състав намира най-напред, че оспореният съдебен акт е валиден, като постановен от надлежния районен съд, съобразно правилата на родовата и местната подсъдност, в надлежен съдебен състав и в рамките на правораздавателната власт на този съд. Решението на Кърджалийския районен съд, също така, е допустимо, като постановено по подадена от надлежно легитимирано лице и в законоустановения срок жалба, срещу електронен фиш за налагане на глоба, който подлежи на съдебен контрол, т.е. не са налице процесуални пречки, изключващи допустимостта на проведеното пред този съд производство и не са налице основания за неговата ревизия в този смисъл.

Настоящият състав на касационната инстанция намира за правилни и обосновани и в пълна степен споделя изводите на районния съд, за това, че оспореният електронен фиш е издаден при правилно приложение на материалния закон и при липса на допуснати нарушения на процесуалните правила, т.е. че са изпълнени изискванията на на чл.189, ал.4 от ЗДвП и на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи и съответно, че не са констатирани процесуални нарушения, които да са допуснати при издаването му от административнонаказващия орган. В пълна степен се споделят и изводите ва първинстанционния съд и относно правилното приложение и на материалния закон.

Същевременно, обаче, следва да се посочи, че районният съд на практика почти не е обсъдил единствения довод, който е бил изложен от жалбодателя в хода по същество, а именноче по време на косстатиранато нарушение не е управлявал той посочения лек автомобил и че по това време бил в ***, а след като го освободили, му връчили фишовете и нямал време да реагира, като този единствен довод, т.е. твърдение се поддържа и в жалбата до настоящата съдебна инстанция. В тази връзка следва да се посочи, че по административно-наказателната преписка, представена в Районен съд - Кърджали, е налице приложена декларацция от датата 03.01.2020 год., по чл.189, ал.5, предл.2 от ЗДвП, с Вх.№*** от *** год. на ОДМВР – ***, приета като доказателство по делото, в която законния представител на собственика на описаното в електронния фиш превозно средство – лек автомобил, марка „Рено Клио”, с рег.№***, а именно – Д. В. Д. е декларирал, че на датата 24.02.2019 год., в 16:00 часа, след като се е убедил, че е правоспособен водач, законно пребиваващ на територията на РБългария, е предоставил това МПС, технически изправно, на касатора в настоящото производство – В.Д.Д., с постоянен адрес: ***, притежаващ валидно свидетелство за управление на МПС, категории АМ, В1, В, издадено от МВР – ***, като на основание чл.102 от ЗДвП го е предупредил да спазва правилата за движение и да не преотстъпва превозното средство на неправоспособни или употребили алкохол или упойващи вещества лица. В същата декларация от 03.01.2020 год. Д. В. Д. е декларирал, че на датата 03.01.2020 год. – датата на извършване на нарушението, в 14:06 часа, превозното средство с Рег.№*** е било във владение на посоченото по-горе лице, както и че превозното средство му е било върнато в 16:00 часа на 26.03.2020 година. Декларацията, в която са попълнени надлежно всички изискуеми се реквизити и която съдържа всички необлодими данни, свързани с ползването на посоченото в нея превозно средство, вкл. и към датата на нарушението, е подписана саморъчно от декларатора Д. В. Д., като в същата се съдържа и отпечатан текст, че същият е запознат с наказателната отговорност, която носи по чл.313, ал.1 от Наказателния кодекс, като е възпроизведен и пълният текст на тази разпоредба, след което е положен саморъчен подпис от декларатора.

Така, предвид наличието на тази декларация по чл.189, ал.5, предл.2 от ЗДвП и съответно, декларираните в нея обстоятелства, процесният електронен фиш е издаден на касатора В.Д.Д.. Съдържанието на тази декларация не е опровергано, нито дори разколебано, от касатора Д. в призводството пред районния съд, като същият, между впрочем, не е отрекъл, че тази кола, т.е. описаното в електронния фиш МПС, е била взета от него под наем. Твърдението му, че по време на извършване на нарушението е бил в *** и съответно, че не е управлявал той колата по това време, остава абсолютно голословно и неподкрепено с нито едно доказателство. В крайна сметка, ако касаторът Д. наистина е бил в *** по това време, той при всички случаи е могъл да се снабди с някакъв документ, с който да удостовери това или поне да поиска от съда да му бъде дадена възможност да се снабди с такова и да го представи в следващо съдебно заседание. В изявлението си в хода по същество на делото пред районния съд, Д. е заявил, че е бил в ***, но нито е посочил ***, нито в какъв период от време, т.е. от коя до коя дата. Доказателства в тази насока, между впрочем, не са представени и с подадената жалба до настоящата съдебна инстанция, нито пък е поискано събирането на такива, като следва да се отбележи, че в жалбата на Д. против постановеното от районния съд решение дори няма твърдение към датата на установяване на нарушението, да е пребивавал в ***, а само в едно изречение е заявено, че не е шофирал той. Така, доколкото в касационната жалба няма изложени други доводи и твърдения за незаконосъобразност на обжалваното съдебно решение, то касационната инстанция в настоящия съдебен състав няма и какво повече да обсъжда в мотивите на настоящото решение.

При това положение, предвид всичко изложено по-горе, се налага крайния извод, че касационната жалба, подадена от В. Д. Д., с посочен адрес: ***, с изложеното в нея едно единствено твърдение, се явява неоснователна и недоказана и че обжалваният електронен фиш за налагане на глоба серия ** №*** на ОДМВР - Кърджали, за нарушение на чл.21, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство, е законосъобразно и правилно издаден, без допуснати нарушения на правилата, регламентиращи издаването на електронни фишове и след като го е потвърдил с обжалваното решение като законосъобразно и правилно издаден, районният съд е постановил едно материално законосъобразно решение, постановено при правилно приложение на материалния закон, без допуснати нарушения на съдопроизводствените правила и при правилна преценка на събраните по делото доказателства, поради което и с решението по настоящото дело, същото следва да бъде оставено в сила.

Съдебни разноски не са претендирани за производството пред настоящата инстанция, поради което съдът не следва да се произнася по този въпрос.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2, предл.І/първо/ и чл.217, ал.3, предл.ІV/четвърто/ от АПК, във връзка с чл.63, ал.1, предл.ІІ/второ/ от ЗАНН, Административният съд

                                             

Р      Е      Ш     И :

                  

        ОСТАВЯ В СИЛА Решение171 от 29.06.2020 год., постановено по АНД №495/2020 год. по описа на Районен съд – Кърджали.

                 Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протестиране.

 

 

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                   ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

                                             

                                                                                                                                      2.