Решение по дело №128/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 172
Дата: 1 октомври 2021 г. (в сила от 13 юли 2022 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20217280700128
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 172/1.10.2021 г.

 

01.10.2021 г., гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   трети административен     състав

На петнадесети септември                                                        2021 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

 

Секретар  Велина  Митева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Драганов

Административно дело № 128 по описа на 2021 година.

        За да се произнесе, взе предвид следното:        

        Производството по делото е  образувано  по жалба  на Й.Г.И., ЕГН **********  и   адрес: ***  против Уведомително писмо  за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания 2017, с изх.№ 02-280-6500/1549 от 30.01.2021г.  на  зам. изпълнителния директор на Държавен фонд ”Земеделие” гр.София.

       В жалбата се твърди, че оспорения адм. акт е незаконосъобразен, тъй като е издаден  при съществени нарушения на административно производствените правила и в нарушение на материалния закон. Прави се искане заповедта да бъде отменена  с присъждане на направените в производството разноски.

       В съдебно заседание оспорващата се явява лично и с пълномощника си адв. С. С. от АК - Ямбол, който поддържа жалбата и направеното искане. Счита, че следва да бъде коригирана извършената оторизация и изплатена цялата дължима сума за всички заявени 21 земеделски парцела, тъй като в хода на делото не е доказано, че растителността в тях не отговаря на нормативно установените изисквания. Допълнителни съображения излага в писмени бележки.

      Ответната страна - зам. изпълнителния директор на Държавен фонд ”Земеделие” гр.София, редовно призована изпраща процесуален представител ст.юрисконсулт Д. Б., която оспорва жалбата и претендира отхвърлянето й, с присъждане на направените разноски. В условията на евентуалност прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

 

      След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС приема за установена следната  фактическа обстановка:

          По делото не е спорно, че жалбоподателката Й.Г.И. има регистрация в Интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/ с Уникален регистрационен номер /УРН/ 626366 и кандидатства по схеми и мерки на директни плащания за кампания 2017 г. със заявление за подпомагане с УИН 28/010617/84887 от 30.04.2017 г. в което декларира 21 блока на земе­делски стопанства в землищата на селата Воден, Горска поляна и Странд­жа от общ.Болярово, с обща площ 25.31 ха както следва:

          ЗП 11658-889-24-2 /44636888/,с.***,площ 5.07 ха. Схеми по които е заявен парцела: BG 0002066 -Западна Странджа, Схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприят­ни за климата и околната среда /ЗДП/, Мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични ог­раничения“ от ПРСР 2014 - 2020 г./ Мярка 13 / HP, Схема за единно плащане на площ/СЕПП/. Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

          ЗП 11658-889-25-2/44637669/,с.***, площ 0.62 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа; ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

          ЗП 11658-889-23-2/44636885/,с.***, площ 0.75 ха.

Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

          ЗП 17097-699-11-2/44636884/,с.***, площ 0.33 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

          ЗП 17097-699-12-2/44637666/,с.***, площ 0.35 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

         ЗП 69674-672-10-2/44637667/, с.***, площ 2.31 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

          ЗП 69674-735-29-2/44637665,с.***, площ 0.86 ха.  Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

        ЗП 69674-672-9-3/44637664/, с.***, площ 0.31 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

        ЗП 69674-576-10-2/44637663/, с.***, площ 0.23 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

       ЗП 69674-730-11-2/44636891/, с.***, площ 0.73 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

       ЗП 69674-681-25-2/44636890/, с.***, площ 2.66 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

       ЗП 69674-730-10-2 /44636889/, с.***, площ 0.29 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

       ЗП 69674-576-9-2 /44636887/,с.***, площ 0.21 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

        ЗП 69674-768-8-2 /44636886/,с.***, площ 0.46 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

       ЗП 69674-664-9-2 /44636883/, с.***, площ 1.75 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

       ЗП 69674-667-11-3 /44637668/, с.Странджа, общ. Болярово,площ 1.64 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

       ЗП 69674-668-6-3 /44637670/, с.***, площ 0.11 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

       ЗП 69674-155-5-2/44637671/,с.***, площ 0.81 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

        ЗП 69674-768-9-2/44637672/,с.***, площ 0.41 ха. Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП. Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

       ЗП 69674-544-1-2/44637674/,с.***, площ 0.83 ха Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

       ЗП 69674-225-4-2/44637673/, с.***, площ 4.58 ха Схеми по които е заявен парцела : BG 0002066 -Западна Странджа, ЗДП, Мярка 13 / HP, СЕПП.Декларирана култура - 315000 - Ливади за косене /Постоянни пасища/.

       Подаденото от оспорващата заявление за подпомагане е избрано за проверка на място /ПнМ/ и проверено от А.Г.-ст.експерт в ДФЗ-РТИ Ямбол на 17 и 18.10.2017г., съгласно Заповед 342261/13.10.2017 г. на ДФЗ - Регионален технически инспекторат-Ямбол на 17 и 18 октомври 2017 г.за извършване на проверка на място. Констатациите от проверката са обективирани  в изготвения от експерта и приет по делото Доклад за проверка на площи, с изготвени фотоснимки на парцелите, копие от който с Уведомително писмо  с изх.№ 01-282-6500/635 от 06.11.2017г.  е изпратен на оспорващата за възражения в 14 дневен срок. Липсват данни такива да са направени от оспорващата.

      Видно от съдържанието на процесния доклад за 18 бр. от заявените парцели  експертът е посочил следното: „парцелът не се поддържа в добро земеделско състояние и е недопус­тим за подпомагане“, без да е посочено конкретното нарушено условие за допустимост на подпомагането за всеки отделен парцел, като в графата „метод за контрол“ е посочено „визуален“.  Не се установява при проверката  да са извършени и документирани измервания на площи, на височините на тревната, храстовата и дървесната растителност и/или преброявания на количеството й, там където я има, когато има съмнения за нарушения на нормативната уредба.

      Според доклада следните три парцела са без забележка за недопустимост за подпомагане: ЗП 69674-576-10-2/44637663/, с.***, площ 0.23 ха ЗП 69674-576-9-2 /44636887/,с.***, площ 0.21 ха ЗП 69674-768-8-2 /*********/,с.***, площ 0.46 ха.

     Въз основа на процесния доклад и сигнал до органите на прокуратурата, с постановление на прокурор от Окръжна прокуратура Ямбол е образувано ДП № 65/2018г. по описа на ОСлО-Ямбол, за това, че в процесното заявление за подпомагане пред ДФ „Земеделие“ са представени неверни данни, че през стопанската 2016-2017г.  са ползвани и обработвани в  землищата на селата *, * и * от общ.*, 18 бр. земеделски парцели с обща площ 24.41 ха, за да бъдат получени средства от фондовете на ЕС – престъпление по чл.248а, ал.2 вр. с ал.1 от НК. Наказателното производство по ДП № 65/2018г. по описа на ОСлО-Ямбол е прекратено поради липса на извършено престъпление с постановление от 15.11.2019г. на прокурор от ОП-Ямбол.

      На 30.01.2021г.  на  зам. изпълнителния директор на Държавен фонд ”Земеделие” гр.София е издал оспореното в настоящото производство Уведомително писмо  за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания 2017 с изх.№ 02-280-6500/1549, с което по подаденото заявление за подпомагане е оторизирана сумата от 111,61 лева по  Схемата за плащане на селскостопански практики, които са благоприят­ни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/. Процесната сума представлява разликата от исканата от оспорващата  по тази схема сума в размер на 2883,23 лева и извършеното намаление  от адм. орган в размер на 2771,62 лева. По останалите  схеми и мерки  с уведомителното писмо са извършени намаления до пълния размер на исканите от оспорващата суми както следва: по Мярка 13.2/НР 2 -3465,09 лв.; по СЕПП-4570,49лв; по Мярка 12/Натура 2000-4108,61 лв и по СПП-3248,49 лв.

      Уведомително писмо  с изх.№ 02-280-6500/1549 от 30.01.2021г.  на  зам. изпълнителния директор на Държавен фонд ”Земеделие” гр.София е връчено лично на Й.И. на  02.04.2021 г., а жалбата  й е депозирана чрез адм. орган с вх.№ 02-280-6500/14.04.2021г.

       По делото е приета цялата преписка по издаване на оспореното уведомително писмо. По искане на процесуалния представител на адм. орган  по делото е назначена и изслушана съдебно-агротехническа експертиза, изготвена от вещото лице  агроном инж. А.Н., заключението по която е прието от съда като компетентно изготвено, обосновано и неоспорено от страните.

      С оглед така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

     Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна и против акт, подлежащ на съдебен контрол, с оглед на което е допустима.    

      Разгледана по същество жалбата се преценя като основателна по следните съображения:

      В съответствие с разпоредбата на чл. 168 от АПК, вр. чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения административен акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия, като установяването на нови факти от значение за делото след издаването на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания. За да е законосъобразен един административен акт, е необходимо да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административнопроизводствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да е в съответствие с целта на закона. Липсата на някое от посочените изисквания за законосъобразност опорочават административния акт и предпоставят неговата отмяна.

Съгласно разпоредбата на чл. 11, ал. 1, ал.2, т.1 и т. 4 от ЗПЗП Държавен фонд “Земеделие“ подпомага финансово регистрираните земеделски стопани и изпълнява функциите на Разплащателна агенция от датата на издаване на акта за акредитация. Според чл. 2б, ал. 2 от ЗПЗП Разплащателната агенция извършва всички плащания на територията на страната от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и от Европейския фонд за морско дело и рибарство. Съгласно § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от ЗПЗП изпълнителният директор на ДФЗ е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който представлява същата. Същият, на осн. чл.20а, ал.4 от ЗПЗП може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2017 с изх.№ 02-280-6500/1549 от 30.01.2021г. е издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“- П.С., на която по силата на Заповед №03-РД/2891/23.07.2019г. Изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ е делегирал правомощия по Закона за подпомагане на земеделските производители, сред които и да издава и да подписва всички уведомителни писма по схеми и мерки за директни плащания(т.1 от заповедта). С оглед на изложеното ЯАС приема, че обжалваното писмо е издадено от материално компетентен орган в кръга на предоставените му правомощия, в писмена форма, но същото не отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл. 59, ал.2, т.4 от АПК.

Нормата на чл.59, ал.2, т.4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно  своите права и интереси. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт. Фактическите и правни основания за издаване на акта, относно отказа за финансово подпомагане, съставляващи мотиви на административния орган се съдържат в табличен вид, като включват и разясненията по колони на самите таблици.  Поясненията към тези колони по съществото си и според утвърдената съдебна практика, представляват мотивите за постановяване на отказа.

       В случая, административният орган е направил опит да мотивира крайния си извод да откаже финансово подпомагане изцяло по Мярка 13.2/НР 2, по СЕПП, по Мярка 12/Натура, по СПП и частично по ЗДП с разясненията към колона 3 от Таблица 1 в УП – „намаления“. В процесните разяснения се посочва, че намаления се отчитат: след извършени адм. проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление-проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени то МЗХГ и МОСВ; намаление на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението съгл.чл. 12 от Наредба 5/2009г.; наложена ставка на корекция/финансова дисциплина/ определена съгл. чл.26 от Регламент ЕС 1306/2013 и чл.8, пap. 1 от Регламент ЕС 1307/2013; Линейно намаление съгл.чл.65 пар.2 буква „в“ от Регламент ЕС 1307/2013, налагано съгл. чл.6 пар.2, буква е/   от Регламент за изпълнение ЕС 809/2014 на Комисията.  не става ясно по кое от всичките или по всичките основания административният орган е наложил процесните намаления, както и как е изчислена сумата на намаленията. В съдържанието на процесното УП липсва каквато и да е конкретизация в тази връзка, не е налице и препращане към определен документ, съдържащ се в преписката по издаване на акта, който да обоснове извода на административния орган. Както бе посочено по горе по делото е приет Доклад за проверка на площи, извършена от ст.експерт в ДФЗ-РТИ Ямбол на 17 и 18.10.2017г., с изготвени фотоснимки на парцелите. В същия за 18 бр. от заявените и проверени парцели   е отразено, че  не се поддържат в добро земеделско състояние и са недопус­тими за подпомагане, т.е.  без да е посочено конкретното нарушено условие за допустимост на подпомагането за всеки отделен парцел. По делото е безспорно установено, че експертът извършил проверката на площите е достигнал до извода, че същите са недопус­тими за подпомагане използвайки визуалния метод на контрол, без да са извършени каквито й да е било измервания на височината на тревостоя  и гъстотата на растителността.

      Към момента на извършване на проверката, критериите за допустимост за подпомагане на заявените от оспорващата площи като ливади за косене /постоянни пасища/ са били регламентирани в Наредба № 2 от 17.02.2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ/отм ДВ., бр. 29 от 30.03.2018г./ Съгласно чл.9, ал.1, т.1 от посочената наредба допустими за подпо­магане са постоянно затревени площи, когато на тях има не повече от 100 броя дървета и /или храсти на хектар с височина над 0.5 м/ за клек и хвойна - независимо от височината/, които са с мозаечно разположение, а съгласно

ал.3 на същия текст ливадите за косене са допустими за подпомагане, когато отговарят на изискванията на ал.1 и в зависимост от климатичните условия и почвените ха­рактеристики на земята са извършени коситби, които осигуряват максимална височина на тревостоя 0.7 м във всеки момент на годината. Адм. орган не е конкретизирал в УП кое  от посочените условия не е изпълнено от страна на оспорващата. Липсва такава конкретизация и в процесния доклад за проверка на площи, което обстоятелство сочи на пълна липса на фактически основания послужили  за издаване на оспореното писмо.

      В тази връзка следва да се посочи, че е  недопустимо  едва в хода на съдебното производство/ в случая при изслушване на вещото лице в с.з./, съдът да формира предположения какви са били действителните съображения на административния орган за издаване на обжалвания акт и въз основа на какви конкретни факти те са основани. Липсата на ясно и точно посочени фактически основания и съответните на тях изводи, нарушава правото на защита на засегнатото от издадения акт лице и поставя същото в невъзможност да формира конкретните си възражения срещу неблагоприятния за него краен резултат, съответно изключва възможността за осъществяване на реален съдебен контрол и проверка относно фактическите и правни основания за постановяване на оспорения акт.

         Предвид изложеното оспореното УП следва да бъде отменено като    постановено при допуснати нарушения на изискванията за неговата форма и тъй като естеството на спора не позволява решаването му от съда,  преписката следва  да бъде върната на основание чл. 173, ал. 2 АПК на органа за ново произнасяне по заявлението с УИН 28/010617/84887 от 30.04.2017г.   

При този изход на делото  своевременно направеното от процесуалния представител на оспорващата искане за присъждане на разноски  е основателно.  Ответникът следва да заплати на  Й.Г.И. направените в производството разноски в размер на 310/ триста и десет/ лева, от които 10 лева внесена държавна такса и 300 лева  адвокатско възнаграждение, съгласно договор за правна защита и съдействие серия Я № 82396 от 10.06.2021г. Посоченото адвокатско възнаграждение е в минимален размер, поради което възражението за прекомерност на процесуалния представител на ответника е изцяло неоснователно.

          

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал.2  от АПК,  ЯАС, трети административен състав

 

                                   Р   Е   Ш   И:

 

 ОТМЕНЯ по  жалба на Й.Г.И., ЕГН **********  и   адрес: ***  против Уведомително писмо  за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания 2017, с изх.№ 02-280-6500/1549 от 30.01.2021г.  на  зам. изпълнителния директор на Държавен фонд ”Земеделие” гр.София.

 

ВРЪЩА преписката на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд ”Земеделие” гр.София за ново произнасяне по Заявление за подпомагане с УИН: 28/010617/84887 от 30.04.2017г. при спазване на указанията, дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд ”Земеделие” да заплати на Й.Г.И., ЕГН **********  и   адрес: *** разноски по делото в размер на 310 /триста и десет/ лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

      Решението да се съобщи на страните по реда на чл. 138, ал.1 от АПК.

 

 

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/ не се чете