Протокол по дело №547/2021 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 472
Дата: 6 декември 2021 г. (в сила от 6 декември 2021 г.)
Съдия: Сийка Златанова
Дело: 20215440200547
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2021 г.

Съдържание на акта


ПРОТОКОЛ
№ 472
гр. Смолян, 01.12.2021 г.
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на тридесети
ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Сийка Златанова
при участието на секретаря Сирма Купенова
Сложи за разглеждане докладваното от Сийка Златанова Административно
наказателно дело № 20215440200547 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 14:00 часа се явиха:

Страните по делото редовно призовани.
Жалбоподателят Н.М. не се явява. За него адв. К, редовно упълномощен от преди.
Въззиваемият Областна дирекция Безопасност по храните се представлява от адв.
Р, редовно упълномощена от преди.
Свидетелите М., М. и У. налице.
Свидетелката А., редовно призована не се явява.
Адв. К – Да се даде ход на делото.
Адв. Р - Да се даде ход на делото.
Съдът намира, че не са налице процесуални пречки за даване ход на делото и затова
О П Р Е Д Е Л И :
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
Адв.К - Поддържам жалбата.
Адв. Р - Оспорвам жалбата.
Съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ДОКЛАДВА СЕ ЖАЛБАТА
ПРОЧИТА И ПРИОБЩАВА съдържащите се в адм.нак.преписка доказателства –
заверено копие на констативен протокол № 3-1 /3-2 / 06.08.2021 г., заверено копие на
покана с изх. № 4326/10.08.2021 г., заверено копие на АУАН № 0000791/16.08.2021 г.,
1
съставен от д-р Г. К. М. – главен инспектор отдел ЗЖ; заверено копие на възражение с вх. №
4454/20.10.2021 г., заверено копие на НП № 029/15.10.2021 г., ведно с обратна разписка.
Сне се самоличността на свидетелите както следва:
Г. К. М. – ****
МА М. – *****
ЕЛ. С. УР. –****
СЪДЪТ ПРЕДУПРЕДИ свидетелите за наказателната отговорност по чл. 290 НК и
същите обещаха да кажат истината, след което бяха изведени от съдебната зала.
Адв. К – Представям досиетата за безстопанствените животни в ***.
Съдът пристъпи към разпит на свидетелите:
СВИДЕТЕЛЯТ М. – Проверката беше инициирана по постъпил сигнал в отдел
Здравеопазване в **** – Смолян, в който ни сигнализираха, че не се извършва реваксинация
и обезпаразитяване както се изисква програмата за безстопанствените кучета. Отидохме на
проверка в Общинска администрация Смолян да извършим документално проверката. Бях с
колегата В.Я. – официален ветеринарен лекар и главен инспектор в отдел Здравеопазване в
**** – Смолян. Документите ни бяха представени от г-жа И.А., служител в общината и
поискахме всички документи, касаещи изпълнението на националната, съответно
общинската програма. Общинската е изготвена на база националната програма. Беше ни
предоставен регистър с обработените безстопанствени кучета, протоколи за залавяне,
връщане по места, обработка. При поискване на един от задължителните елементи, посочен
в самата общинска програма и включен в договора – издаването на ветеринарно медицински
паспорт не ни беше предоставен за нито едно от кучетата. Не само тези, които обхващат
периода на проверката, нямаше и за предходни години, никакъв паспорт нямаше.
Служителката ни обясни, че нямат такива паспорти и съответно това нещо го констатирахме
като несъответствие при изпълнение на програмата. Другото нещо, за което ни насочи
сигнала, при обработката всички манипулации се документират от ветеринарните лекари в
паспорта и данните се отразяват в ВетИС на БАБХ и съответно има някаква проследимост и
видимост на всички мероприятия, които се извършват. Паспорта, който е по изискване, по
европейския регламент има идентификационен номер и с този идентификатор се регистрира
животното във ВетИС на БАБХ, съответно там се отразяват и извършените манипулации.
След като няма такъв документ, дефакто няма идентификатор, с който да бъде въведено
животното във ВетИС на БАБХ, съответно там няма данни за тези животни. При запитване
дали да извършвани такива манипулации въобще служителката ни отговори, че няма
информация да са извършвани, освен първоначалното обработване – реваксинация и
обезпаразитяване, които се извършват на три месеца. Установи се, че в обхвата на
проверката първоначално са обработени 100 бр. безстопанствени кучета по места. От тези
100 бр. 30 бяха идентифицирани с електронен транспондер от д-р Тиганев, който е имал
договор от 01.01.2021 г. до 04.06.2021 г. В този период са обработени от д-р Тиганев 30 бр.
животни. Тези животни също нямат издаден паспорт, а съгласно нормативните разпоредби
2
паспорта е задължителния елемент за идентификацията на животните. Специално за
безстопанствените трайна маркировка с ушна марка, видима трайна маркировка, чип, т.е.
транспондер или паспорт. Всеки номер е уникален. Всеки идентификатор е с номер на
транспондера. Транспондера е вид уникален идентификатор, с който се идентифицират
домашни любимци. Ако има паспорт, в него трябва да има залепен стикер с
идентификатора. Номера представлява баркод с цифри. Във ВетИС на БАБХ се отразява
едно животно с двата номера, с номера от транспондера и с идентификационния код от
паспорта. В случая, когато се касае за безстопанствени кучета законодателя дава възможност
вместо ел.транспортер или чип да се използва ушна марка или маркировка, но паспорта е
задължителен елемент от идентификацията. Паспорта е образец по регламент. Номера от
ушната марка също се отразява в паспорта. Транспондера представлява малък чип, който се
поставя подкожно в животното, той не може да бъде заменен, изгубен, остава в животното
до край. Документите от представената днес папка, съдържаща досиетата на животните ми
беше предоставена частично. Проверката беше в август, а сега видях, че в нея има и
документи за месец септември. При въвеждане на данни във ВетИС на БАБХ системата
автоматично записва датата на която се е случило събитието и датата, с която се работи в
системата. С чл. 39 от ЗЗЖ практикуващите ветеринарни лекари се задължават в 7-дневен
срок да отразяват във ВетИС на БАБХ информацията. Тъй наречената здравна книжка на
животното не носи конкретна информация, тъй като в нея липсва идентификационен код.
При проверката тези здравни книжки не ми бяха предоставени, може да са издадени в
последствие, може да ги е нямало, но не пречи да бъдат попълнени след проверката със
задна дата, но това няма как да се установи. Законово нарушение е ако се работи със задна
дата повече от седем дни. Здравната книжка съдържа някакви информация, но тя е
непроследима съгласно нормативните изисквания, всеки може да манипулира този
документ. Служителката в Общината ни отговори, че няма паспорти и че не могат да ни ги
представят. Паспорта трябва да се съхранява от собственика, в случая собственик на
безстопанствените кучета е Общината. След като бях запознат с възражението се свързах по
телефонен разговор с представител на фирма **** ООД, фирмата в която се твърдеше, че са
били паспортите по време на проверката. Поисках да ми изпратят копие на тези паспорти, за
да ги видя. Увериха ме по телефона, че паспортите са в *** и когато са издавани със срок и
се съхраняват там. Поисках тези думи да ми бъдат изпратени в писмен вид до края на
работния ден. Изпратено ми беше писмо, в което беше описано колко обработени кучета
има, колко ваксинирани,колко кастрирани, но никъде не се упоменаваше къде се намират
тези паспорти. На другия ден сутринта помолих с два реда да се допълни написаното, къде
се намират паспортите. До края на работния ден не получих отговор. След второто обаждане
съставих констативен протокол след като до края на деня не ми беше изпратена
необходимата информация. Мога да кажа, по памет си спомням, че 16 бр. бяха обработени
в края на 2020 г. и 84 бяха обработени от 01.01.2021 г. до момента на проверката, общо
100 бр. кучета. Тази информация Ви я съобщавам от регистъра на общината, където в
колонка се отбелязва датата залавяне, на обработване и датата на идентифициране. В
последствие в регистъра се отбелязва датата и мястото където е заловено и върнато
3
животното. Тази информация се води и се съхранява в общината съгласно изискванията на
законодателството. Първоначално имаме животни, които са обработени, установени като
безстопанствени, идентифицирани. Обработваме и връщаме по места, това е заложено в
програмите. Ангажимента не се изчерпва до там. Съгласно ЗЗЖ, съгласно националната
програма, съответно съгласно Общинската програма и това е заложено в нея, трябва да бъде
извършвана реваксинация срещу бяс, задължителната ваксина, това ще рече не повече от
една година от предходната ваксинация. В такъв срок трябва да бъде реваксинирано
животното, а обезпаразитяването в период не повече от три месеца след предходното.
Обезпаразитяването е един постоянен процес повтарящ се на всеки три месеца, а
реваксинацията повтаряща се на всяка година. Констатациите ми бяха, че кучета, които са
обработени първоначално в предходен период преди 01.07.2020 г. в този период, който е
01.07.2020 г. до 06.08.21 г. в обхвата на моята проверка нямаше никакви данни, никаква
проследимост за извършени повторни реваксинации или обезпаразитяване на животни.
Тези, които са обработени в този период подлежат на тези манипулации. Такива данни не ни
бяха предоставени. Беше ни отговорно, че акцента е при първоначалната обработка, тъй
като проблема е голям. Общинската програма съществува на сайта на общината. Доколкото
извадих информация от регистрите 45 бр. кучата в този период следваше да бъдат
реваксинирани и обезпаразитени, което за една година трябва да бъде 4 бр. За такова
обезпаразитяване нямаше никакви данни. Всеки един препарат трябва да се води в
дневник/книга. Тези 45 кучета първоначално са били обработени до 01.07.2020 г. Тези
които бяха обработени в първото полугодие на 2020 г., във първото полугодие на 2021 г.,
трябваше да бъдат реваксинирани. Моята проверка беше във второто полугодие на 2021 г.
Общината всяка година по закон през март месец дава отчет за изпълнение на общинската
програма, която ние обобщаваме, съответно ЦУ на БАБХ обобщава за цялата страна и
съответно тази информация е до министъра на земеделието. Ако е имало тези обработени,
вече починали кучета, не са между живите си има ред по който следва да бъдат установени.
Пример установен е труп, трябва да бъде обезвреден и съответно в регистъра се отразява
датата на смъртта. През последните години при нас няма данни за нито едно умряло куче.
Данни за умрели кучета не са давани нито при проверката, нито след това, което ще рече, че
тези животни са живи и здрави и да подлежат на всички тези манипулации. Нямаме
информация животните да са били търсени и да не са хванати. Съгласно Наредба 4, която е
за приложение на националната програма, издадена в съответствие на 44 ЗЗЖ, когато се
организира такова мероприятие се обявява на сайта на общината и могат да се включат
неправителствени организации и доброволци за извършване на това мероприятие. Никъде не
видях за обявено такова мероприятие. Не е предоставен график къде се извършват тези
манипулации, кога, което също е в съответствие с закона. От служителя нямаше оспорване,
не съм убеждаван от него, че е имало инициатива за търсене на животни. Служителя ми
каза, че по-скоро се акцентира върху първоначалната обработка, тъй като кучетата са много
и това било по-важно от реваксинацията. След констатациите от проверката, тъй като те
бяха в присъствие на негови служители, в случая г-жа А. ми предостави документите, кмета
не е присъствал при извършване на проверката. След констатациите изпратихме писмена
4
покана до кмета да се яви при нас. Кмета не се яви. В резултат на това, съгласно
процедурите му съставихме акт без негово присъствие, а в присъствие на двама свидетели д-
р У. и д-р М.. След това аз в присъствие на д-р М. отидохме в ***, думите му бяха Знам за
какво сте дошли и подписа акта. Преди това му прочетох акта. Кмета едва ли не ни обвини в
някаква пристрастност, някакво лично отношение. В последствие имаше нови сигнали
съгласно изпълнението на общинските програми. Тези сигнали не бяха до нас, а до
Министерства, Президенства, ЦУ на БАБХ. На 20.10.2021 беше извършена почти същата
проверка с мое присъствие от комисия, назначена от ЦУ на БАБХ. В една от констатации,
касаещи конкретния случай констатира и констатираното от нас и отбеляза в протокола, че
са предприети съответните административно наказателни мерки. След това беше изготвен
доклад до изпълнителния директор, който беше одобрен и ми беше изпратено копие от него.
Това не съм го констатирал само аз, а и комисия назначена от изпълнителния директор на
ЦУ на БАБХ. Сигнала беше подаден от жена, която живее в София и е представител/член
на неправителствена организация. Ветеринарно медицинските паспорти се издават от
регистриран ветеринарен лекар. Издаването на паспортите има и финансова част, тъй като
за това следва да се заплати от възложителя. Тези дейности се извършват от фирма, с която
общината сключва договор за конкретни действия. Общината е възложила, но след
възлагането следва и контрол, до колко тази фирма си изпълнява задълженията. Паспортите
се издават от регистриран ветеринарен лекар, в случая, този който има сключен договор.
Паспортите нямат срок на валидност, те са доживотни. Не съм останал с убеждение,
документите които ми бяха представени в хода на проверката да са били съставени за
нуждите на проверката. Няма установени кучета с Бяс. Идеята е профилактика. При
проверката не бяха представени и здравни книжки. Предоставиха ми се протоколите за
първоначална обработка и профилактика, залавяне, обработка и връщане по места, както и
регистъра за безстопанствените кучета, който се води в ***. Здравната книжка няма правна
основа, не е регламентирана. Единствено е утвърден образеца с регламент 577/2013 г. за
паспорта. Информацията в здравната книжка може да се види, но не е легитимен документ и
не може от нея да се проследяват манипулациите. След като няма идентификатор, с който
животното да се въведе във ВетИС на БАБХ не може да се въведе информация, няма и
проследимост.
СВИДЕТЕЛКАТА У. – Нарушението се изразява в това, че кмета не е организирал
изпълнение на програмата, няма реваксинация на кучетата, годишната такава,
обезпаразитяване и също така липса на паспорти, които са по европейски образец. Акта
беше съставен от д-р М.. Аз не съм присъствала на проверката в Общината. Документалната
проверка е извършена от д-р М.. Г-н М. не е присъствал при съставяне на акта. Имаше
отправена покана. Акта се състави на 16.08.2021 г. ден понеделник в мое и на д-р М.
присъствие. Аз не съм присъствала при връчване на акта.
СВИДЕТЕЛКАТА М. – Проверката, която е извършена от д-р М. е във връзка с
постъпил сигнал в ОБДХ Смолян, изискващ проследяващ изпълнението на общинската
програма за безстопанствените кучета. Проверката е извършена на 06.08.21 г. от д-р М. и д-
5
р Я.. Съставен е констативен протокол. Аз съм присъствала при съставянето на акта. Кмета
М. не е присъствал при съставяне на акта. Беше му отправена покана, но не се яви. Аз съм
присъствала при връчване на акта. М. устно обясни неговото виждане за нещата. Акта е
връчен лично на кмета на 16.08.2021 г. не си спомням точно, но датата е отразена в акта.
Съдържанието на акта беше изчетено на жалбоподателя. Акта беше съставен за нарушение
на чл. 40, ал. 4 ЗЗЖ за неизпълнение на общинската програма, в която е записано, че
кучетата, които се залавят и обработват трябва да им се извършва и обезпаразитяване на
всеки три месеца, както и реваксинация против бяс. Изискани бяха и паспорти за
животните, но не бяха представени по време на проверката.
Адв. К - Считам, че делото е неизяснено. Неявилата се свидетелка е именно
служителката на общинска администрация, която е участвала в проверката и следва да бъде
разпитана. По нейни данни, същата е карантинирана и затова не се явява. В
адм.нак.преписка не се съдържат договорите с фирмите изпълнители по дейностите Ви моля
да изискате от *** договорите, сключени във връзка с изпълнение на общинската програма
за безстопанствените кучета в периода юни 2020 г. до месец август 2021 г.
Адв. Р - Представям и моля да приемете програма за овладяване популацията на
безстопанствените кучета на територията на ***, която е разпечатана от сайта на общината
и констативен протокол № 7 от 20.10.2021 г. от последващата проверка, за която говори
свидетеля М.. Не се противопоставям на исканията, направени от страна на процесуалния
представител на жалбоподателя. Моля да бъде призован като свидетел и д-р ВЛ. АНТ.
ЯНК., който е присъствал по време на извършване на проверката на 06.08.2021 г. в ***.
Съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ПРОЧИТА И ПРИОБЩАВА констативен протокол 7-1 от 20.10.2021 г., програма
за овладяване популацията на безстопанствеите кучета на територията на *** и план за
действие 2019-2024 г., както и представените от пълномощника на жалбоподателя досиета
за безстопанствените животни в ***.
Съдът счита за основателно искането, заявено от пълномощника на жалбоподателя
да бъдат изискани договорите от ***, сключени с фирмите изпълнители по дейностите
свързани с общинската програма и затова
О П Р Е Д Е Л И:
ИЗИСКВА от *** договорите, сключени във връзка с изпълнение на общинската
програма за безстопанствените кучета в периода юни 2020 г. до месец август 2021 г.
Съдът счита за необходимо да бъде изискана информация от **** ЕООД Стара
Загора относно изпълнението на сключения между *** и нея договор за изпълнение на тази
програма във връзка с предприетите от същото дружество действия във връзка с договора и
как са отразени документално тези действия, в какви информационни носители, както и
информация – издавани ли са и попълвани ли са от тази фирма ветеринарно медицински
паспорти на бездомните кучета и кога и затова
6
О П Р Е Д Е Л И :
ИЗИСКВА информация от **** ЕООД Стара Загора относно изпълнението на
сключения между *** и нея договор за изпълнение на програмата за овладяване
популацията на безстопанствеите кучета на територията на ***, какви са предприетите от
същото дружество действия във връзка с договора и как са отразени документално тези
действия, в какви информационни носители, както и информация – издавани ли са и
попълвани ли са от тази фирма ветеринарно медицински паспорти на бездомните кучета и
кога
Съдът счита искането да бъде разпитан свидетеля Я., който е присъствал при
проверката във връзка със съставения АУАН за основателно и затова
О П Р Е Д Е Л И :
Отлага и насрочва делото за 27.01.2022 г., 10:00 ч., за когато страните се считат
редовно призовани. Да се призоват свидетелите Я. и свидетелката А..
Протоколът изготвен в с.з.
Заседанието закрито в 15:20 ч.
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
Секретар: _______________________
7