Р
Е Ш Е
Н И Е
Гр.Момчилград, 04.07.2019г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Момчилградският
районен съд в публично заседание, проведено на първи юли, през две хиляди и деветнадесета
година в състав;
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СУНАЙ
ОСМАН,
при участието на секретаря ХЮСНИЕ
АЛИШ, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 150/ 2019г. по описа на
съда, и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по чл.63 от ЗАНН, и е образувано по жалба на С.Р.Х. с ЕГН- **********, с
адрес-***, против ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ за
налагане на глоба серия К № 2715972 на ОДМВР- Кърджали, с което на осн.чл.189
ал.4 вр.182 ал.2 т.3 от ЗДвП, на жалбоподателят е било наложено административно
наказание- “глоба” в размер на 100 лева, за допуснато нарушение на чл.21 ал.2
вр.ал.1 от ЗДвП.
В жалбата, подадена от жалбоподателят се
изразява недоволството от процесният електронен фиш, с който му е била наложена
горната глоба, като сочи, че същият е незаконосъобразно издаден, при допуснати съществени
нарушения на материалния закон и процесуалните правила за издаването му. Не
били спазени правилата за издаването на ел.фиш, т.к., не са били налице
условията по процесуалният закон и по чл.189 ал.4 от ЗДвП, и това било така
защото при заснемането на управляваният от него л.а. е била използвана автоматизирана
мобилна система, но не били спазени правилата за ползването на същата, които
били отразени в подзаконови нормативни актове. Позовава на конкретни, нарушени
правила от подзаконовият акт, които били нарушени или неспазени. Иска
отменяване на наложената със ел.фиш глоба, като развива подробни съображения в
жалбата.
В
съдебно заседание– жалбоподателят, редовно призован, се явява, и се
представлява от адв.Р.Х. ***, който поддържа жалбата и развива допълните доводи
в тазе насока.
Ответната страна- административно- наказващият орган,
ОДМВР- Кърджали, не се представлява и не взема становище по жалбата. От РУ-
Кирково към ОДМВР- Кърджали, е постъпило писмо със писмени доказателства и без
становище.
Съдът,
като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено следното:
С електронен фиш серия К № 2715972 на ОДМВР-Кърджали, на жалбоподателят е било наложено на основание чл.189 ал.4 вр. с чл.182 ал.2 т.3 от ЗДвП, административно
наказание „Глоба“ в размер на 100 лева, за това, че на 05.04.2019г. в 17,35ч. в с.Първица, общ.Кирково, на път Е 85 1-5, км 374+100, в посока на движение гр.Кърджали за ГКПП „Маказа“ при разрешена скоростта от 50 км/ч., с
МПС- л.а. „СЕАТ ИБИЗА 1,9 ТДИ“ с рег.№ К 19 92 ВА, извършил нарушение за скорост, което е било установено и заснето с
автоматизирано техническо средство № TFR 1- M 574. В ел.фиш е посочено, че разрешената скорост е 50 км/ч, установената скорост е била 71 км/ч, а превишението е било с 21 км/ч, което представлява нарушение на чл.21 ал.2 вр.1 от ЗДвП.
Като доказателство по делото АНО е
приложил 1/ клип № 2774 от радар № 574 от 05.04.2019г. от 16,57 часа-
съдържащ снимка на знак В 26 за разрешена скорост от 50 км/ч, в която са отразени и координатите на
местоположението на знака и посоката на движение; и 2/ клип № 2484 от радар № 5745, който съдържа 4 броя снимки от дата 05.04.2019г. от
17,35,54 часа и в 3 от които се вижда МПС с рег.№ К 19 92 ВА, като
измерената скорост е 74км/ч., при
ограничение от 50км/ч., и превишение на скоростта с
24 км/ час, и е прието като ст-ст на наказуемата скорост 71 км/час, като наказуемо превишение на скоростта е от 21 км/ч. Сиреч, е приложен и законовият толеранс от минус 3 км/ч. Към този клип е
приложена и снимка на географска карта за месторазположението на самото АТСС. В този снимков
материал е посочено и мястото на нарушението, но само с координати. Посочен е
също така и регистрационният номер на автомобила, който съвпада с посочения
номер във фиша, в който точно и ясно е посочено мястото на нарушението.
С копие на протокол с рег. № 313-р- 5956/ 08.04.2019г. на РУ- Кирково към ОДМВР- Кърджали, се
установява, че автоматизираното техническо средство /упоменато по-горе/ на 05.04.2019г.
за времето от 16,55 до 18,29 часа е било разположено Е 85 1-5, км 374+100, в
посока на движение гр.Кърджали за ГКПП „Маказа“, където е имало пътен знак за
ограничение на скоростта от 50 км/ч.- като разстоянието от автоматизираното
техн.средство /мобилно/ до пътният знак е възлизало на 120 метра. От този
протокол е видно, че за това време са били направени 15 клипа /с нарушения/ с
№№ 2477- 2491, т.е. в това число и процесният, упоменат по-горе, клип № 2484. Приложена
е и схема/скица на разположението на самата мобилна система за видеоконтрол. От
Протокол № 24.02.2012г., Протокол за извършено обучение от 24.02.2012г., и
Удостоверение за одобрен тип за измерване /а и Протокол за използване на АТСС/,
приложени по делото, се установява, че използваната по време на установяване на
процесното нарушение мобилна система е от одобреният тип средство за измерване,
което е преминало проверка и е било годно за експоатация до м.10.2019г. /за
последното са налице данни в Протокол за използване на АТСС/.
По делото е приложена разписка за
връчване на процесният ел.фиш- на
30.05.2019г., както и копие на методически указания, касаещ реда за обработка,
съставяне и отчет на ел.фишове за нарушения, установени с АТСС.
При така приетата фактическа обстановка от права страна
съдът съобрази следното: Жалбата е процесуално допустима, и е подадена лице, което има правен интерес от обжалването- т.е. от
легитимирана страна, и подадена в 7 дневен срок от датата на
връчване на електронният фиш на жалбоподателя, поради и което съдът приема, че е същата
е подадена в срок.
Жалбата, разгледана по същество, се явява неоснователна.
Съдът, като се запозна със
съдържанието на обжалваният Ел. фиш, намери, че
същият съдържа всички задължителни реквизити, посочени
в разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП, както следва; 1/ посочена е териториалната структура на МВР, където нарушението е установено /и
това е ОДМВР- Кърджали/. Следва да се
подчертае, че няма законово изискване да се
посочва конкретно кой е неговия издател, а така също и по какъв ред следва да
се обжалва, както и същият да съдържа подпис и
печат на издателя му, посочване на мястото и датата на издаването му. Съдът счита, че не може по аналогия да се прилагат правилата на ЗАНН, относно
съдържанието на АУАН и НП, тъй като такова препращане не е предвидено. Нещо повече, в случаят е използван утвърден образец на ЕФ от Министъра на вътрешните работи.
Обжалваният
ЕФ съдържа и мястото, на което е установено нарушението, което е задължителен реквизит на издаденият електронен фиш, като същото е
посочено коректно с текстово описание и координатите индивидуализиращи точно
определено място на извършване на нарушението. От приложените веществени
доказателствени средства също се установява точното място, на което е извършено
нарушението, както и посоката на движение, а така също датата и точният час, както и регистрационният номер
на автомобила, а и всички останали реквизити на акта.
При така посоченото място– на територията на Община Кирково, безспорна е компетентността на ОД на МВР-Кърджали
да издаде ЕФ, както и компетентността на настоящият съд да се произнесе по спора.
От събраните по делото доказателства се стига до
извода, че извършването на процесното административно
нарушение по чл.21 ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП /където е посочена
различието от разрешената скорост на движение в извън населено място за
съответният вид МПС, установено с пътен знак В-26/ е установено и заснето с автоматизирано техническо средство- описаното по-горе като вид и съответен номер, което представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на
правилата за движение от одобрен тип, преминала и съответна проверка и е годна за експлоатация до
м.10.2019г.
Както се установява от мотивите на Тълкувателно решение № 1 от
26.02.2014 година по т.д. № 1/2013 година на ВАС, издаването на електронния фиш
е строго ограничено и възможно само в случаите на предварително стационарно
позиционирани технически средства със съответните предварителни обозначения за
съществуването им /чл.165 ал.2 т.6 и т.7 от ЗДвП/, същите да работят на
автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен контролен орган. В
останалите случаи при използване на мобилни технически средства, обслужвани и
използвани непосредствено от контролен орган, тази разпоредба е неприложима и
за констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е приложим общият
ред за съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление. Следва да се
посочи, че с изменението на ЗДвП /с ДВ от 13.03.2015г/., електронни фишове
могат да се издават и от автоматизирани технически средства или системи,
съответно стационарни или монтирани на автомобил, какъвто е настоящия случай
при спазване на изискванията на Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015г. Съгласно § 65. /Нова– ДВ, бр.19/ 2015 г./ от ДР на
ЗДвП, "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за
контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закона за измерванията,
които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие
на контролен орган и могат да бъдат два вида, както следва; 1/стационарни–
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; и 2/ мобилни– прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работният
процес.
Трябва да се упомене, че с последното
изменение на чл.189 ал.4 от ЗДвП /ДВ бр.54/2017г., в сила от 09.07.2017г./, и която редакция е в
сила към момента на извършване на процесното нарушение,
се предвижда издаването на ЕФ да става в отсъствие на контролен
орган и на нарушител, при наличието на предпоставки за това, а именно- Нарушението
да е установено и заснето с АТС или система, както и за него да не се предвижда
наказание „лишаване от право да се управлява МПС“ или „отнемане на контролни
точки“. Или казано иначе, отсъствието на
контролният орган и нарушителят е меродавно към момента на издаването на ЕФ, а
не на установяването на административното нарушение.
Следва да бъде съобразена и законовата промяна от 09.07.2017г. на
чл.165 ал.2 т.8 от ЗДвП, с която е отпадна изискването контролните органи да
обозначават, чрез поставяне на пътни знаци и да оповестяват в средствата за
масово осведомяване или на интернет страницата на МВР участъкът от пътя, на
който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез АТСС.
Предвид изложеното по-горе следва извода, че ограничението с ТР №
1/26.02.2014г. на ВАС в случая е неприложимо, предвид последвалите
законодателни изменения в ЗДвП.
В цитираното по-горе Тълкувателно решение, както и в чл.7 ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г.,
която понастоящем е отменена, е посочено, че при контролиране на движението с
горепосочената система следва да е поставен предупредителният знак. Такова
изискване нормативно към настоящия момент липсва, предвид, че чл.7 от Наредбата
е отменен, а и дори при неговото действие в практиката на съдилищата се
приемаше, че непоставянето на знака не е съществено нарушение.
Предвид гореизложеното съдът приема, че обжалваният електронен фиш е издаден в съответствие с
разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП. Съобразно и това
се налага извода, че е установено
и заснето нарушение на ЗДвП с АТСС, а именно с мобилна
система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение- посоченият по-горе по вид и №, за което свидетелства приложеният клип със съответният номер от датата на нарушението, който съгласно разпоредбата на чл.189
ал.15 от ЗДвП е веществено доказателствено средство в
административнонаказателният процес.
Съгласно съдържанието на специалната разпоредба на чл.188 ал.1 от ЗДвП, собственикът
или този, на когото е предоставено МПС, отговаря за извършеното с него
нарушение, а в случай, че собственикът не посочи на кого е предоставил МПС, се
наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение. В настоящия казус
се установява от електронният фиш, че МПС е регистрирано на името на
жалбоподателят. Същият не се е възползвал от правото си по чл.188 ал.2 предл.2
от ЗДвП да посочи името на
лицето, което е управлявало моторното превозно средство, поради което съдът
намира, че правилно жалбоподателят е
привлечен към административнонаказателна отговорност, доколкото е доказано
авторството на деянието.
Съдът приема за правилна и правната квалификация на нарушението, тъй като безспорно е обстоятелството, че жалбоподателят е извършил административно нарушение на чл.21 ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, като е управлявал МПС със
скорост 71 км/ч /с отчетен толеранс
от минус 3 км в час- при установена и записана в снимковият материал скорост от
74 км/ч./, при разрешена скорост в извън населеното място от 50 км/ч /което е било
регламентирано в пътен знак В 26, и което обстоятелство се установява с
обсъденият по-горе клип, съдържащ снимков материал, като превишението на
скоростта е от 21 км/ч. В ЗДвП е предвидено, че превишението на разрешената скорост с 21 км/ч. е
наказуемо, поради и което съдът намира, че правилно е определено и следващото
се административно наказание, което съгласно нормата на чл.182 ал.2 т.3 от ЗДвП
е „Глоба“ в размер на 100 лв.
Не са констатирани по делото пороци при установяване на нарушението, при използването на АТСС, при
издаване и връчване на електронният фиш.
Въз основа на изложените по-горе съображения съдът намира, че обжалваният
електронен фиш е законосъобразен, като не са налице основанията за отмяната на
същият, поради и което той следва да бъде потвърден.
Воден от горното, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА ЕЛЕКТРОНЕН
ФИШ за налагане на глоба серия К № 2715972, издаден от ОДМВР- Кърджали, с който
на жалбоподателят С.Р.Х. с ЕГН- **********, с адрес-***, на осн.чл.189 ал.4
вр.182 ал.2 т.3 от ЗДвП, е било наложено административно наказание- “глоба” в
размер на 100 лева, за допуснато нарушение на чл.21 ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП.
Решението подлежи на обжалване от страните пред
Административен съд гр.Кърджали в четиринадесет дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: