Решение по дело №203/2023 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 октомври 2023 г. (в сила от 24 октомври 2023 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20237250700203
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 139                         24.10.2023 година                                           град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен съд                                                                                     втори състав

На двадесет и четвърти октомври                                                                 2023 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                       ЧЛЕНОВЕ:  АЛБЕНА СТЕФАНОВА   

                                                                                            СТОЯН КОЛЕВ   

 

Секретар: СТОЯНКА ИВАНОВА

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 203 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

  

Производството е по чл. 88, ал. 1, изр. 2 от Изборния кодекс ИК), във връзка с чл. 58 от ИК, във връзка с чл. 98, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 Делото е образувано по жалба  на И.Х.М. ***  против Решение № 69/14.10.2023 г., Решение № 70/14.10.2023 г. на ОИК Антоново и Решение № 2712-МИ/18.10.2023 г. на ЦИК. Твърди, че с решение № 48/25.09.2023 г. на ОИК Антоново бил регистриран като кандидат за  кмет на с. Кьосевци от листата на ПП „ГЕРБ“. Това решение било обжалвано пред ЦИК и  потвърдено с   решение № 2553-МИ/29.09.2023 г., което не  е обжалвано и  е влязло в сила на 03.10.2023 г. На 30.09.2023 г. ОИК Антоново направила опит да промени своето решение като на гласуване било подложено предложение за дерегистрацията му, но предложението било отхвърлено с Решение № 60/30.09.2023 г. на ОИК Антоново, което не било обжалвано и влязло в сила на 02.10.2023 г. На 14.10.2023 г. ОИК Антоново подложила на ново гласуване същото предложение, като предложението било подкрепено и с Решение № 69 /14.10.2023г, на ОИК бил заличен от кандидатската листа като кандидат за кмет на с. Кьосевци. Обжалва  решение № 69/14.10.2023г. на ОИК Антоново като противоречащо на разпоредбите на Избирателния кодекс. В т. 20 от Решение № 2122-МИ/29.08.20923г. на ЦИК било предвидено регистрацията на кандидатските листи в ОИК да се извърши от 19 до 26 септември. В този срок комисията трябвало да направи проверка дали кандидатите отговарят на изискванията на чл. 397  от ИК и ако отговарят да постанови решение за регистрация. Такова решение е постановено/ Р. № 48/25.09.2023г./ и е влязло в сила.  Влязлото в сила решение е задължително и може да бъде пререшено само ако бъдат установени нови обстоятелства, които не са били известни при постановяване на първоначалния акт. Такива обстоятелства не са налице. В Решение № 69/14.10.2023г. на ОИК Антоново липсват мотиви за взетото решение. В него е посочено, че комисията е получила методическо указание от ЦИК, но според жалбоподателя то не може да бъде основание за дерегистрация. Съгласно чл. 53, ал.4 от ИК ЦИК се произнася с решения, които се вземат по предвидения от закона ред. Дадените указания, подписани само от председател и секретар на комисията, имат само насочваща роля и не могат да заместят мотивите на ОИК при вземане на решения. Проверка на обстоятелствата по чл. 397 от ИК е направена от МВР и МП по искане на ЦИК още при вземане на първото решение на 25.09.2023 г. Тогава ОИК го е регистрирала като кандидат и решението е влязло в сила. Счита, че всички последващи действия на комисията са незаконосъобразни.

Обжалва и  Решение № 70/14.10.2023 г. на ОИК Антоново като постановено в противоречие на закона. С Решение № 42/25.09.2023 г. на ОИК Антоново бил регистриран като кандидат за кмет. Решението за деригистрацията   не е влязло в сила, но името му не фигурирало в бюлетината за избор на кмет на с. Кьосевци. В утвърдения от ОИК образец на бюлетина, кандидатската листа е различна от листата на регистрираните от комисията кандидати.

С Решение № 2712-МИ /18.10.2023 г. на ЦИК бил отхвърлен проекта за решение за дерегистрация поради това, че не е събрано необходимото мнозинство за вземане на решение. В тази връзка решението на ОИК за вида на бюлетината, в който отсъства  като кандидат за кмет счита за незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично. Заявява, че поддържа жалбата и уточнява изрично, че обжалва само Решение № 69/14.10.2023 г. в частта, с която е заличена регистрацията му като кандидат кмет за кметство с.Кьосевци, общ.Антоново. Сочи подробни доводи за незаконосъобразност. Моли за отмяна.

В съдебно заседание, ОИК – Антоново се представлява от секретаря Цв.И., който оспорва жалбата.

Съдът, приема за установено от фактическа страна следното:

С решение № 48/25.09.2023 г. на ОИК Антоново  жалбоподателят бил регистриран като кандидат за  кмет на с. Кьосевци от листата на ПП „ГЕРБ“. Същото е потвърдено с   решение № 2553-МИ/29.09.2023 г. на ЦИК. С Решение № 60/30.09.2023 г. на ОИК   Антоново  подложила ново гласуване, като предложението било подкрепено и с Решение № 69 /14.10.2023г, на ОИК бил заличен от кандидатската листа като кандидат за кмет на с. Кьосевци. С  Решение № 70/14.10.2023 г. били утвърдени графичните файлове с образците на бюлетини за избор на кмет на кметство за селата Добротица и Кьосевци, в които   не фигурира като кандидат. До заличаване регистрацията на жалбоподателя, съобразно предмета на жалбата, като кандидат за кмет на с. Кьосевци, общ. Антоново, се е стигнало след извършена допълнителна проверка дали регистрираните кандидати за участие в местните избори за общински съветници и кметове, насрочени за 29 октомври 2023 г., отговарят на законоустановените условия, вкл. и дали имат постоянен и настоящ адрес на територията на Р България към 28 април 2023 г. Тази проверка е била възложена на ГД “ГРАО“ в МРРБ. 

С писмо с изх. № МИ-15-779/ 13.10.2023 г. ЦИК е уведомила ОИК - Антоново, че при извършената проверка е констатирано несъответствие на изискванията за уседналост на кандидатите за кметове, като е приложен списък, в който  фигурира името на жалбоподателя. 

Към преписката са представени удостоверение за постоянен адрес и за настоящ адрес: Изх.№ 3700-45 /1/ от 20.10.2023 г. и Изх.№ 3700-45 /2/ от 20.10.2023 г., от които се установява, че адреса постоянен и настоящ е в с. Стойново, общ.Антоново. Посоченото обстоятелство е декларирано от жалбоподателя в заявление-декларация за кандидат, за кмет от 20.09.2023 г.

Видно от писмо из.№3700-44 /18 от 20.10.2023 г. на Община Антоново към кметствата с.Добротица и с.Кьосевци няма съставни села.

След като прецени горната фактическа обстановка във връзка с доводите и съображенията на страните, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна, в срока по чл. 58, ал. 1 от ИК, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Редът за регистриране на кандидатите за кметове и общински съветници за участие в избори е уреден в Глава Осемнадесета на ИК. Изискванията, на които трябва да отговаря кандидатът за кмет, са изчерпателно уредени в чл. 397. Съгласно чл. 397, ал. 1 от ИК - право да бъдат избирани за общински съветници и кметове имат българските граждани, които са навършили 18 години към изборния ден включително, не са поставени под запрещение, не изтърпяват наказание лишаване от свобода и са живели най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място. Съгласно § 1, т. 5 от Допълнителните разпоредби на ИК, живял най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място по смисъла на чл. 397 е този:

а) български гражданин, който има адресна регистрация по постоянен и настоящ адрес на територията на съответната община или кметство;

б) български гражданин, който има постоянен и настоящ адрес в различни общини или кметства на територията на Република България;

в) гражданин на друга държава - членка на Европейския съюз, който има адрес на пребиваване на територията на съответната община или кметство, към дата 6 месеца преди датата на произвеждане на изборите.

Жалбоподателят е с българско гражданство, то за него са относими б. „а” и „б” на § 1, т. 5 от ДР на ИК.

При така разписаните изисквания законодателят е определил в чл. 57, ал. 1, т. 36 от ИК, че Централната избирателна комисия определя реда за проверка на кандидатските листи и възлага изпълнението на Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване” в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Същевременно в разпоредбата на чл. 414, ал. 6 от ИК е посочено, че проверка на обстоятелствата по чл. 397 се извършва от Министерството на вътрешните работи и Министерството на правосъдието по искане на Централната избирателна комисия.

В случая при осъществяване на тези си правомощия ЦИК е възложила проверка, при която е установено, че жалбоподателя има вписан   постоянен и настоящ адрес, който не е в населеното място, за което кандидатства като кмет  към 28 април 2023 г., т.е. шест месеца преди изборния ден. Факта, не се оспорва в жалбата.

Данните от проверката са изпратени на ОИК - Антоново, която според чл. 87, ал. 1, т. 15 от ИК е длъжна да заличи регистрацията, когато се установи, че кандидатът не отговаря на условията по чл. 397, ал. 1 от ИК. Изискването на закона за българските граждани, пренесено в Решение № 2122-МИ/ 29.08.2023 г., във връзка с Решение № 1955-МИ от 03.08.2023 г., да са живели най-малко през последните шест месеца в съответното населено място е предвидено кумулативно с два елемента – да имат адресна регистрация и по постоянен, и по настоящ адрес на територията на Република България, в случая към 28.04.2023 г. 

При тази законова регламентация настоящият състав на съда намира, че оспореното решение на ОИК - Антоново е законосъобразно.

Следва да се отбележи, че предмет на съдебното производство по чл. 88, ал. 1 от Изборния кодекс е законосъобразността на решението на общинската избирателна комисия, т.е. дали то е постановено при наличие на необходимия кворум и мнозинство, дали е взето в границите на предоставената от законодателя компетентност и дали са налице материалноправните предпоставки за решаване на въпроса по един или друг начин. В случая Решението за заличаване регистрацията на кандидата за кмет на кметство е взето при наличие на необходимия кворум и мнозинство, на валидно правно основание - чл. 87, ал. 1, т. 15 от ИК и на валидно фактическо основание, констатирано в хода на възложени от ЦИК на  ГД “ГРАО“ проверки, извършени в границите, указани в Изборния кодекс.

Уседналостта, изискуема по чл. 397, ал. 1 от ИК, е свързана с адресната регистрация съгласно § 1, т. 5, б. „а“ и „б“, в случая, а адресната регистрация се установява от записванията в регистрите на населението.

Административните органи, отговорни за провеждане на изборите, ОИК и ЦИК, съобразяват решенията си единствено с данните, вписани за кандидатите за участие в изборите в Националния регистър на населението. Съгласно чл. 111, ал. 2 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР), предоставяните от ЕСГРАОН данни за гражданската регистрация на лицата имат задължителен характер за останалите информационни системи, извършващи административно обслужване на населението. В съдебното производство по чл. 88 от ИК се осъществява контрол за законосъобразност единствено на решението на ОИК. Законодателят е определил, че това производство следва да приключи в 3 - дневен срок от постъпване на жалбата съобразно нормите на чл. 88, ал. 2, във връзка с чл. 58, ал. 3 от ИК, като съдът следва да се произнесе незабавно.  В случая   не е спорно, че жалбоподателя има различен постоянен и настоящ адрес от населеното място, за което кандидатства като кмет. Не е спорно и че към кметствата с.Добротица и с.Кьосевци няма съставни села.

Предвид изложеното, настоящият съдебен състав приема, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде оставена без уважение.

Водим от горното и на основание чл. 88, ал. 2, във връзка с чл. 58, ал. 3 от Изборния кодекс съдът,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на И.Х.М. ***,  срещу Решение на ОИК Антоново № 69/14.10.2023 г.  потвърдено от ЦИК с  Решение № 2712-МИ/18.10.2023 г. на ЦИК, в частта, в която с Решението, на основание чл. 87, ал. 1, т. 15, чл. 414, ал. 6, чл. 417, ал. 1 от Изборния кодекс, е обявена за недействителна и е заличена регистрацията на И.Х.М. ***, предложен  от ПП „ГЕРБ“, за участие в изборите за общински съветници и кметове на 29 октомври 2023 г. поради несъответствие с разпоредбата на чл. 397, ал. 1 от ИК, във връзка с § 1 от ДР на ИК и Решение № 2122-МИ от 29.08.2023 г. на ЦИК.

Решението е окончателно.

Решението да се обяви на интернет-страницата на съда.

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:                       ЧЛЕНОВЕ: 1.                          2.