Решение по дело №1104/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1403
Дата: 25 ноември 2022 г.
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20227040701104
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

         №1403               дата 25 ноември 2022г.                град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 10 ноември 2022г., в следния състав:

 

                                                                                          Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

 

Секретар: Илияна Георгиева

Прокурор: ………………….…

 

разгледа адм. дело № 1104 по описа за 2022г.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.220 от ЗМ и чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на В.Б.М. *** против Решение № 32-169060/25.05.2022г. на Директора на ТД Митница Бургас, с което е определена нова митническа стойност в размер на 13681,27лв. на стока поставена под режим допускане за свободно обращение с МД с MRN 20BG001008020215R7/20.05.2020г., определено е ново митническо вносно задължение в размер на 1368,13лв., определена е нова данъчна основа в размер на 15149,40лв., въз основа на която е определено задължение за ДДС в размер на 3029,88лв., в резултат на което е установен размер за вземане под отчет и досъбиране на допълнителна сума общо в размер на 2702,40лв. и законната лихва върху сумата за периода 20.05.2020г. до датата на връчване на решението, както и е определен жалбоподателят за отговорен длъжник за заплащане на задължението. 

Жалбоподателят М. оспорва решението като незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния закон, като възразява, че митническият орган не е посочил обстоятелствата породили съмнение относно договорената стойност на внесения автомобил, както и оспорва извода, че автомобилът е бил закупен на сочената от органа, като в тази насока  възразява, че този извод се основава не на факти, а на предположения, тъй като позоваването на електронна страница в интернет не представлява официален и надлежен източник на информация. Иска се отмяна на решението.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата на сочените в нея основания, както и подробни доводи са развити в писмени бележки, представя допълнителни доказателства, претендира разноски.

Ответникът – Директор на ТД Митница Бургас, чрез представляващия го юрисконсулт, оспорва жалбата като неоснователна, претендира възнаграждение.

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, засегната от действието на оспорения административен акт и депозирана в предвидения от закона срок.

Разгледана по същество е основателна.   

Данните по делото сочат, че на 20.05.2020г., в МБ Свободна зона Бургас,  жалбоподателят В.М. е представил митническа декларация с MRN 20BG001008020215R7 за режим за допускане за свободно обращение на стока, представляваща употребяван пътнически автомобил-катастрофирал, марка Мазда, модел СХ3, шаси № (VIN) JM1DKFC77J0327195. За стоката е посочена държава на изпращане – САЩ, условие на доставка – франко борд, метод на определяне на стойността – договорна стойност на внасяните стоки, цена на стоката – 2480 USD (щатски долара), добавяния – разходи за транспорт в размер на 772,78лв., както и разходи след пристигане на място – 100лв. Представил е договор за покупко-продажба на автомобила за сумата от 2480 USD, както и фактура за  транспортните разходи. На база на така декларираните данни, преизчислени към български лев, размерът на митническата стойност е определен на 5236,26лв., въз основа на която са взети под отчет и заплатени 523,63лв. мито и 1171,98лв. ДДС.

Извършен е последващ контрол на декларацията, като е анализирана налична информация за автомобил със същите характеристики и идентичен номер на шаси VIN JM1DKFC77J0327195, открита на уебсайт https://autoauctions.io, с обявена продажна цена на аукцион с дата 07.02.2020г., със статус „продадена“, за сумата от 7200 USD, същия пробег 27381 actual miles в страната на износа, с посочен продавач Insurance Company.

Въз основа на тази информация са възникнали основателни съмнения относно действителната цена на стоката като елемент при определяне на митническата стойност на вноса.

С изпратено писмо рег.№ 32-318453/07.10.2021г. от жалбоподателя са изискани доказателства в потвърждение на декларираната цена - търговско досие по сключената сделка, договор с продавача, договор с крайния получател на автомобила, оферта, поръчка, ценови листи, потвърждения, проформа фактура и друга кореспонденция, както и документи относно извършените плащания към доставчика – продавач на стоката и всякакви други данни, сведения и документи удостоверяващи цената по сделката.

В отговор е постъпило писмено обяснение с вх.№ 32-415786/21.12.2021г., видно от което, жалбоподателят е посочил, че за процесния внос е ползвал посредничеството на митническа агенция, на която е предал търговското досие, получено от продавача, съответно всички необходими документи във връзка с регистрацията на автомобила са представени на компетентните митнически органи, а след обмитяването всички останали документи са били представени в КАТ за регистрацията на автомобила.

С писмо рег. № 32-418410/22.12.2021г. до жалбоподателя е изпратено съобщение по чл.22, § 6 от Регламент (ЕС) 952/2013, видно от което отново са сравнени декларираните от него данни в митническата декларация и тези, намерени на електронната страница https://autoauctions.io относно продажбата на същия автомобил, като е посочено, че не са представени нови доказателства в подкрепа на точността на декларираната цена, нито за извършени плащания към продавача. При тези данни е прието, че намерената на проведения аукцион цена на автомобила следва да се счита за действително платената и да послужи за определяне на неговата митническа стойност на основание чл.70 от Регламент (ЕС) 952/2013.

По това съобщение жалбоподателят е изпратил становище рег. № 32-29323/27.01.2022г., видно от което, посочил е, че митническата стойност е определена въз основа на представен договор, в който е посочена продажната цена. Възразил е, че предположенията на органа за друга цена не се основават на надлежни доказателства, а публикация на интернет страница няма как да се установи дали е действителен факт. 

Въз основа на горните фактически данни е издадено процесното Решение № 32-169060/25.05.2022г. на директора на ТД Митница Бургас, с което на основание чл.70, §1 във връзка с чл.71, §1, б.“д“, подб.“i“ от Регламент № 952/2013г. за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение по МД с MRN 20BG001008020215R7 е определена митническа стойност в размер на 13681,27лв. (левова равностойност на 7200 USD), възникване на вносно митническо задължение на 20.05.2020г. (дата на приемане на митническата декларация) и на основание чл.85, §1 от Регламент № 952/2013г. при прилагане на ставка от 10 % за вносно мито е определено вносно митническо задължение в размер на 1 368,13лв.  На основание  чл. 55, ал.1 от ЗДДС е определена и данъчна основа при внос по смисъла на чл.16, ал.1 от с.з. за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение в размер на 15 149,40лв., съответно - на основание чл.67, ал.1 от ЗДДС е определено задължение за ДДС в размер на 3 029,88 лв. Като са съобразени и приспаднати вече внесените съобразно митническата декларация митни сборове – 523,63лв. мито и 1171,98лв. ДДС, на основание чл.105, §3 и §4 от регламента е определено за вземане под отчет и досъбиране вносно мито в размер на 844,50лв. и ДДС в размер 1857,90лв. или общо 2702,40лв., за чието внасяне като отговорен длъжник е определен жалбоподателя В.М.. 

 Решението е незаконосъобразно.

Процесната стока, предмет на митническо остойностяване, е поставена под режим "допускане до свободно обращение" на 20.05.2020г. при действието на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза (МК).

Съгласно чл.70, §1 от Регламента, митническата стойност на внасяните стоки е договорната им стойност, тоест действително платената или подлежащата на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, коригирана при необходимост. По арг. от §2 на същата разпоредба действително платената или подлежащата на плащане цена е общата сума, която купувачът е платил или трябва да плати на продавача или която купувачът е платил или трябва да плати на трета страна в полза на продавача за внасяните стоки, и включва всички суми, които са платени или трябва да бъдат платени като условие за продажбата на внасяните стоки. Предвид значението на митническата стойност за определяне на размера на възникналите от вноса митнически задължения, МК и Регламента за изпълнение 2015/2447 за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 въвеждат редица правила и мерки за контрол и определяне елементите на облагане, гарантиращи както добросъвестното деклариране на относимите към вноса обстоятелства, така и установяването, обезпечаването и събирането на действителния размер на митническите задължения.

В правомощията на митническите органи съгласно чл.48 от Регламента е извършването на последващ контрол, за целите на който митническите органи могат, след вдигане на стоките, да проверяват точността и пълнотата на информацията, подадена в митническа декларация, както и наличието, автентичността, точността и валидността на всички придружаващи документи, и могат да проверяват счетоводната отчетност на декларатора и други видове отчетност, която се отнася до операциите с въпросните стоки или до предварителни или последващи търговски операции, включващи тези стоки.

В хода на последващия контрол по подадената митническа декларация с MRN 20BG001008020215R7 относно верността на данните за реално платената цена за автомобила, административният орган е изложил съображения за възникнали основателни съмнения относно действителната цена на стоката, изхождайки от информация намерена на уеб сайт https://autoauctions.io за проведен аукцион на автомобил със същия идентификационен номер и като действително платена цена е определил тази, намерена на сайта, респ. нея е възприел като нова митническа стойност. 

В чл.140 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2015/2447 за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза е предвидена възможност за неприемане на декларираните договорни стойности – в случаите, когато митническите органи имат основателни съмнения дали договорната стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, посочена в чл.70, §1 от Митническия кодекс, и тези съмнения не са отпаднали след изискване на допълнителна информация от декларатора. 

Когато митническата стойност не може да бъде определена по правилата на чл.70 от МК, остойностяването на внасяните стоки се извършва по реда на чл.74 от МК при последователно прилагане на методите в чл.74, §2, букви а) до г), докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи митническата стойност на стоките.

Отнесено към настоящия случай, административният орган е приел, че посочената в представения за покупката договор стойност не е действително платената, поради което не може да служи за база за митническата стойност. Като действително платена, респ. договорена, е приел стойност намерена на интернет сайт за продажба на автомобил на 07.02.2020г. с идентичен номер на шаси. Няма спор, че този сайт не е част от митническата информационна система, а информацията получена от него няма данни да е била проверена чрез някой от способите по чл.84д, ал.2 от ЗМ. При наличието на противоречиви данни между представените от вносителя документи и такива открити от митническата администрация от друг източник, не дава основание да се приеме, че действително платената стойност е безспорно установена.

В този случай са били приложими вторичните методи за определяне на митническата стойност съгласно посочения чл.74 от регламента. Органът обаче не е процедирал съобразно регламентираните методи в букви от а) до г) на § 2 на чл.74. Той е приравнил сайта, от чиито данни са възникнали съмненията за стойността на стоката, на източник на тази стойност. Това обаче не е приложим вторичен метод в никоя от хипотезите на посочените букви на § 2 на чл.74, нито е разумен способ по смисъл на § 3 на същата правна, тъй като стойността не е определена въз основа на наличните данни на митническата територия на Съюза, а и за да бъде способът разумен следва да съответства на принципите и разпоредбите на изброените в буквите на тази точка източници. В този смисъл, в процесния случай митническата стойност не е била определена съобразно приложимите методи, поради което материалният закон е неправилно приложен.

Издаденото решение за определяне на нова митническа стойност и следващите се от това допълнителни задължения за мито и ДДС следва да бъде отменено, като при този изход на процеса в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноските по делото в размер на  460лв.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Бургаският административен съд, ІХ-ти състав,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение № 32-169060/25.05.2022г. на Директора на ТД Митница Бургас.

ОСЪЖДА Агенция Митници да заплати на В.Б.М. ***, с ЕГН **********, разноски по делото в размер на  460лв.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                    

                                                    СЪДИЯ: