Р Е Ш
Е Н И Е
№ 321
гр. Русе, 06.12.2023 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен
съд-Русе, ІХ-състав, в публично заседание на тридесети ноември през две хиляди
двадесет и трета година, в състав:
Съдия:
ГАЛЕНА ДЯКОВА
при секретаря Мария Станчева като разгледа докладваното от съдия Дякова адм. дело №649 по описа за 2023 год., за да се произнесе, съобрази:
Производството
е по реда на чл. 38 от Закона
за държавната собственост /ЗДС/ вр. чл. 145 и сл.
от АПК.
Образувано е по жалба на ЕТ„ПМ-П.П.“ с ЕИК040155663, със седалище и адрес
на управление гр.В.Търново, ул.“Патриарх Евтимий“ №15 против Решение № 744 от 20.10.2023г. Министерски съвет на
Република България за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна
собственост, за държавна нужда за изграждане на обект Автомагистрала Русе –
В.Търново, участъци Русе –Бяла и обход на гр.Бяла в частта му, която касае
оценката на частично отчуждени недвижими имоти по реда на чл.34а и следващите
от ЗДС – имот с идентификатор по КККР № 57368.17.76 – земеделска територия, нива в землището на с.Полско
Косово, общ.Бяла, обл.Русе, от който е отчуждена площ от 0,096дка. Искането е
за изменение на решението в посочената му част относно определената пазарна
стойност на отчуждения недвижим имот.
В жалбата се твърди, че определените размери на паричните обезщетения са
занижени и несъобразени с нормативните изисквания. Считат, че е приложен
неправилен метод при определяне на средната цена на имотите. Претендират изменение
на размера на обезщетението, като искат същото да бъде увеличено, съобразно
пазарните цени. Претендират се разноски.
Ответната страна – Министерският съвет на Република България, в
придружителното до съда писмо вх.№4720 от 10.11.2023 г., с което е представена
административната преписка по издаване на оспореното частично решение, оспорва
жалбата като неоснователна с доводи за законосъобразност на решението на МС в
оспорената част. Изложени са допълнителни съображения в представено становище
вх.№ 5232 от 29.11.2023 г. по описа на АС-Русе. Претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Заинтересованата страна - Министърът на регионалното
развитие и благоустройството, чрез процесуален представител гл.юрисконсулт А.Антонова,
в писмена молба вх.№4971 от 21.11.2023 г. по описа на АС-Русе, оспорва жалбата,
като излага доводи по съществото на спора. Претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Заинтересованата страна - Министърът на финансите, в
представено писмено становище с вх.№4862 от 16.11.2023г. по описа на съда,
подадено от пълномощник ст. юрисконсулт Р. Славчева, оспорва жалбата и моли
същата да бъде отхвърлена изцяло като неоснователна.
Заинтересованата страна - Агенция "Пътна
инфраструктура" /АПИ/гр. София, чрез своя пълномощник – юрисконсулт Р.П.,
в съдебно заседание излага доводи за
неоснователност на жалбата и за законосъобразност на решението на МС в оспорената
част. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като обсъди събраните по делото
доказателства, приема за установено от
фактическа страна следното:
С решение № 660 на Министерския съвет от 15 септември
2022 г. /л.106 преписка/ Обект „Автомагистрала „Русе – Велико Търново“ е обявен
за национален обект по смисъла на § 1 от ДР на ЗДС и за обект с национално
значение по смисъла на § 5, т. 62 от ДР на Закона за устройство на територията.
Със Заповед № РД-02-15-110 от
10.10.2022г./ л.111 пр./ на Министъра на
регионалното развитие и благоустройството е одобрен проект на подробен
устройствен план за посочения горе обект в землищата на населени места от
обл.Русе, сред които и землището на с.Полско Косово, общ.Бяла, обл.Русе.
Срещу обнародваната в бр. 82/14.10.2022 г. на „Държавен
вестник“ Заповед с №
РД-02-15-110/10.10.2022г. на министъра на регионалното развитие и
благоустройството за одобряване на подробен устройствен план-парцеларен план за
процесния обект, касаещ и землището на с.Полско
Косово, общ.Бяла, няма постъпили възражения и същата е влязла в сила на
29.10.2022 г. С писмо с изх.№АУ13-8 от 03.11.2022г./л.117пр./ зам.министъра на
регионалното развитие и благоустройството е уведомил председателят на АПИ за
влизане в сила на заповедта. С възлагателно писмо изх.№ 53-00-14574 от
02.12.2022г./л.118 пр./ инвеститорът на
обекта – Агенция „Пътна инфраструктура“ възлага на „Бачовски консулт“ООД
гр.Пловдив/избрани след проведена обществена поръчка/ изготвянето на оценителни
доклади, за определяне на равностойни парични обезщетения, полагащи се при
отчуждаването на имоти и части от имоти, находящи се в землищата на населени
места, сред които и с.П.Косово, общ.Бяля за държавна нужда за изграждане на
АМ“Русе – В.Търново“, участък Обход на гр.Бяла от км0+500 до км 76+040. При
спазване разпоредбите на Глава три, чл.32 от ЗДС е изготвен оценителен
доклад/л.131-152 пр./. Чрез използване
на сделки като пазарни аналози за землището на с.П.Косово за периода
02.12.2021г. до 02.12.2022г. в доклада е определена осреднената цена за 1дка за
землището в с.Полско Косово в размер на 970,81лв/л.148 пр./. Въз основа на определената
осреднена цена е изготвена работна таблица за землището на с.П.Косово,
съдържаща информация за имотите и размера на определеното им обезщетение. С мотивирано
искане изх.№ 04-16-2280 от 08.09.2023г. /л.100-103/до Министерството на
регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/ и Министерството на финансите/МФ/ по реда на
чл.34 от ЗДС АПИ предлагат провеждане на
процедура по принудително отчуждаване на засегнатите имоти – частна собственост
в землищата на населени места, сред които и с. Полско
Косово, общ.Бяла, попадащи в обхвата на
одобрения ПУП-парцеларен план. Предложена е финансова обосновка /л.93-94 пр./
от министъра на регионалното развитие и
благоустройството , която е одобрена от министъра на финансите. Според нея
средствата, необходими за изплащане на дължимите парични обезщетения на собствениците на
засегнатите имоти – частна собственост, са в размер общо на 1 769 541
лв, които ще бъдат осигурени в рамките
на капиталовите разходи от бюджета за 2023г. на МРРБ, респективно от АПИ. С
доклад /л.43 пр./ от министъра на регионалното развитие и благоустройството и
министъра на финансите е предложено на Министерския съвет на РБългария да
разгледа и приеме предложения проект за решение за отчуждаване на имоти и части
от имоти- частна собственост за държавна нужда за изграждане на обект Автомагистрала „Русе – В. Търново“ участъци Русе – Бяла, обход
на гр.Бяла в определени участъци, на територията на община Бяла, обл.Русе.
На основание чл.34а, ал.1, вр. чл. 34б от ЗДС Министерски
съвет издава Решение № 744 /20.10.2023 г. за отчуждаване на имоти и части от
имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект
"Автомагистрала" Русе-Велико Търново“, участъци от „Русе-Бяла“ и
обход на гр.Бяла от км 0+500 до км 76 +040“ в участък „Обход на гр.Бяла“ от км
40+071 до км 49+497, от км 55+780 до км 56+372, от км 58+122 до км 59+657, от
км 69+696 до км 70+788, от км 70+788 до км 72+379, от км 72+379 до км
74+741,
от км
74+741 до км 76+040 на територията на Област Русе.
В Приложение към т.1 на издаденото решение, отнасящо се за имотите
от землището на с.П.Косово, обл.Бяла, в позиции под № 38 е посочен поземлен имот с идентификатор № 57368.17.76,
собственост на ЕТ„ПМ-П.П.“, като е определено обезщетение от 93лв за площ от
0,096дка . Целият имот, част от който е отчужден е с местонахождение в
землището на с. Полско Косово, общ.Бяла, обл.Р
усе. Собствеността върху имота е придобита от жалбоподателя чрез
покупко-продажба на земеделска земя с
Нотариален акт от 07.12.2009г., вписан с вх.№ 9426 от с.д., акт№78, т.16,
д.№2454 СлВп при РС Бяла/л.274
преписка/.
С писмо изх.№ 53-00-13211 от 23.10.2023г.
АПИ в съответствие с чл.34б, ал.2 от ЗДС, вр. чл.61 от АПК са уведомили
жалбоподателя П. за постановеното решение на МС, като към писмото е приложено
копие от решението, отнасящо се за имота и определеното обезщетение за
него.Указана е възможността за обжалване на решението. Въпреки указанията на
съда от АПИ не са представени доказателства кога е връчено решението на
жалбоподателя, с оглед допустимостта на неговата жалба. Жалбата е изпратена по
пощата с пощенско клеймо от 01.11.2023г. на плика/л.8дело/, поради което съдът
приема, че същата е подадена в предвидения от закона 14дневен срок за обжалване
от връчване на акта.
При така установената фактическа обстановка, от правна страна съдът намира, че
жалбата е допустима. Същата е подадена в законоустановения 14 дневен срок от
съобщаването. Оспорването е от лице, притежаващо активна процесуална легитимация
и интерес от оспорване, пред местно
компетентния административен съд по местонахождение на отчуждавания имот,
предвид разпоредбата на чл.38, ал.1 ЗДС, поради което е процесуално допустима.
По съществото жалбата е неоснователна по
следните съображения: Предмет на съдебен контрол е Решение на
Министерски съвет на Република България № 744 /20.10.2023 г. за отчуждаване на имоти и части от
имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект
"Автомагистрала" Русе-Велико Търново“, участъци от „Русе-Бяла“ и
обход на гр.Бяла от км 0+500 до км 76 +040“ в участък „Обход на гр.Бяла“ от км
40+071 до км 49+497, от км 55+780 до км 56+372, от км 58+122 до км 59+657, от
км 69+696 до км 70+788, от км 70+788 до км 72+379, от км 72+379 до км 74+741,
от км 74+741 до км
76+040 на територията на Област Русе, в частта, с която е определен размерът
на паричното обезщетение за отчуждените за държавна нужда за изграждане на
обекта поземлени имоти с идентификатор № 57368.17.76, собственост на ЕТ„ПМ-П.П.“, за който е
определено обезщетение за площ от 0,096дка
93лв. Няма спор, че посоченият земеделски имот е собственост на
жалбоподателя, видно от представения и приложен по преписката Нотариален
акт за продажба на земеделски земи от 07.12.2009г., вписан с вх.№ 9426 от с.д.,
акт№78, т.16, д.№2454 СлВп при РС
Бяла/л.274 преписка/.
Съгласно разпоредбата
на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС
отчуждаването на имоти и части от имоти – частна собственост, предназначени за
изграждането на национални обекти, се извършва с решение на Министерския съвет
по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и
министъра на финансите. Според § 1 от ДР на ЗДС,
национален обект е обект, определен като такъв със закон, както и подробно
посочени инфраструктурни обекти, определени като национални обекти с решение на
Министерския съвет. По делото няма спор, че „Автомагистрала „Русе – Велико Търново“ е национален обект по смисъла на § 1 от ДР на ЗДС и за обект с национално значение по смисъла на § 5, т.
62 от ДР на Закона за устройство на територията и като такъв, компетентен да издаде
административен акт за отчуждаване на имоти за изграждането му е Министерският
съвет. Оспореният административен акт е издаден от оправомощен
за това орган, в границите на неговата териториална
и материалноправна компетентност, по реда предвиден в ЗДС.
Решението
е издадено в изискуемата от закона писмена форма. В него е посочена държавната нужда, за която се отчуждават
имотите, видът, местонахождението и размерът им, стойността на дължимото
обезщетение и собствениците на имотите, поради което са налице
всички реквизити на съдържанието, посочено в
чл. 34б от ЗДС. При издаване на
обжалваното решение не е допуснато съществено нарушение на
административно производствените
правила. Спазена е поредността на процедурните
изисквания за вземане му, посочена в чл. 34, чл. 34а и чл. 34б, ал. 2 от ЗДС.
В съответствие на чл.33, ал.1 от закона за обекта, за
чиито нужди е извършено процесното отчуждаване, е налице влязъл в сила ПУП - парцеларен план /ПП/, съответно одобрен от Министъра на регионалното
развитие и благоустройството. Отчуждаването
на имотите е предприето в съответствие с
изискванията на чл. 33, ал. 2 ЗДС –
за държавна нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, с оглед
влязъл в сила подробен устройствен план за изграждане на национален обект. В чл. 32, ал. 1 от ЗДС е предвидено, че
имоти и части от имоти, които са собственост
на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за
задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг
начин, след предварително и равностойно обезщетение. Равностойното парично
обезщетение за имотите, предмет на отчуждаване, се определя в съответствие с
предназначението, което са имали преди влизането в сила на подробния
устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект и за който е
налице влязло в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение, въз
основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в
близост до отчуждавания – чл. 32, ал. 2 от ЗДС.
Легалната дефиниция на понятието "равностойно
парично обезщетение" е в разпоредбата на § 1а, т. 1 от ДР на ЗДС
– цената на отчуждавания имот или част от имот, определена по реда на този закон. Парично
обезщетение е дължимо само за имота или частта от него, която се отчуждава и то
се формира от оценката на този имот. Предвид разпоредбата на § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС
"пазарни цени" са "осреднените цени от всички сделки с имоти за
покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на
собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща
покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни
изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки,
с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от
страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане
на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота.
Ако в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по
вписванията по местонахождение на имота са вписани повече от 20 сделки, при
определяне на пазарната цена се вземат предвид последните вписани 20 сделки.
Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки. Стремежът на законодателя е да бъде определено справедливо парично
обезщетяване за имота, като по този начин се защитят интересите
на засегнатите собственици и същите бъдат
възмездени парично с цена близка до цената, която биха получили при свободно
договаряне на пазара на недвижими имоти, при отсъствие на каквато и да било
принуда. Съгласно § 1а, т. 4, б. "в"
от ДР на ЗДС, приложим с оглед изискването на чл. 32, ал. 2 от ЗДС
и съотнесен към настоящия случай, "имоти, намиращи се в близост до
отчуждавания" са имотите, които са разположени в едно и също землище в
земеделските територии. Съобразявайки се с тези критерии, АПИ в хода на адм.
производство, е възложила изготвяне на
Оценителски доклад на независим оценител - "Бачовски
консулт" ООД за определяне на равностойно парично обезщетение на поземлените
имоти, предмет на отчуждаване. Въз основа
на експертната оценка на оценителя е
определено обезщетението на база вписани сделки за имоти за периода от 02.12.2021
г. до 02.12.2022 г.,
със сходни характеристики, в землището на същото
село. Размерът
на обезщетението, изчислен по реда на § 1а, т.2 от ДР на ЗДС
е 970,81лв за 1дка
земеделска земя в землището на с.Полско Косово. При тази цена, за отчуждения земеделски имот, собственост на жалбоподателя, е определено съответното обезщетение в размер на 93лв, посочено в решението.
В хода на
съдебното призводство по искане на страните и за изясняване на
обстоятелствата по делото, съдът е
допуснал съдебно-оценителна експертиза със задача да даде заключение за
пазарната стойност на отчуждените поземлени
имоти. Експертизата е възложена на вещо лице,
което отговаря на изискванията, предвидени в § 1а, т. 3 от
ДР на ЗДС. Според заключението на
оценителната експертиза, стойността на дължимото
обезщетение за отчуждения процесен имот е 93лв.
С определение съдът е приел по делото заключението
на в.л., което изцяло кредитира, като изготвено по предвидения в закона метод от
професионалист с необходимата компетентност и квалификация. Вещото
лице е изследвало сделките със земеделски земи – ниви в
землището на с.П.Косово, за относимия период 02.12.2021 г. до 02.12.2022 г. по предоставените данни от СВ-гр. Бяла. Ползвало
е пазарни аналози по три от
осемнадесет от представени нотариални актове /по останалите актове сделките не
отговарят на критериите на закона/. Случайно една от сделките е със страна
жалбоподателят, като стойността на 1дка земеделска земя по сделката е
многократно по-ниска от оценката на в.л. Представеното заключение на в.л.
потвърждава оценката на административния орган относно стойността на процесната
земеделска земя и размера на дължимото за нея парично обезщетение. Неоснователно
е искането на жалбоподателя определеното обезщетение да бъде в размер на 93,20лв,
колкото е точното аритметично пресмятане, тъй като обезщетенията се изплащат в
сума, която е цяло число.
Предвид изложеното, доводите в
жалбата, че обезщетението е занижено и следва да бъде в по-голям размер, са
неоснователни.
При така събраните доказателства, съдът
намира, че оспореното решение на МС е законосъобразно, а жалбата –
неоснователна.
Страните са направили искания
за разноски, които са поискани своевременно, с представените становища по
жалбата, като по делото не са представени доказателства от жалбоподателя за техния
размер и реалното им заплащане. Предвид изхода на делото, направените от жалбоподателя
разноски в общ размер на 650 лв./50лв. за внесена държавна такса и 600 лева за
внесен депозит за вещо лице/ следва да останат в негова тежест.
Предвид
изхода на делото – отхвърляне на оспорването и на основание чл.143, ал.3 и ал.4 от АПК се дължат разноски на ответника –
МС и на заинтересованите лица, за
които актът е благоприятен - Министър на регионалното развитие и
благоустройството и АПИ-София. Претендираното
юрисконсултско възнаграждение от ответника и заинтересованите страни следва да бъде в
минимален размер
на 100лв, предвид еднотипния
характер на водените дела по обжалване на решението на МС. Разноски в този
размер следва да се присъдят на всяка от страните, съобразно нормата
на чл. 78, ал. 8 ГПК, вр. чл. 37, ал. 1
от ЗПП и чл. 24 от
Наредбата за заплащането на правната помощ.
Предвид изложеното и на основание
чл.172, ал.2 от АПК, съдът
Р
Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ„ПМ-П.П.“ с ЕИК040155663, със седалище и
адрес на управление гр.В.Търново, ул.“Патриарх Евтимий“ №15, представлявано от
управителя Петър Нейков П. против
Решение № 744 от 20.10.2023г.
Министерски съвет на Република България за отчуждаване на имоти и части от
имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект
Автомагистрала Русе – В.Търново, участъци Русе –Бяла и обход на гр.Бяла в частта, в която е определен размерът на паричното обезщетение за отчуждения за
държавна нужда за изграждане на обекта поземлен имот с идентификатор по КККР №
57368.17.76 – земеделска територия, нива в землището на с.Полско Косово,
общ.Бяла, обл.Русе, от който е отчуждена площ от 0,096дка, собственост на
ЕТ„ПМ-П.П.“ с ЕИК040155663, за който
имот е определено парично обезщетение в
размер на 93/деветдесет и три/лв, както неоснователна .
ОСЪЖДА ЕТ„ПМ-П.П.“ с ЕИК040155663, да заплати на Министерски съвет на Република България, сума
в размер на 100 /сто/ лева, представляваща възнаграждение
за юрисконсулт.
ОСЪЖДА ЕТ„ПМ-П.П.“ с ЕИК040155663, да заплати на Министерството на регионалното
развитие и благоустройството на Република България, сума в размер на 100 /сто/
лева, представляваща възнаграждение за
юрисконсулт.
ОСЪЖДА ЕТ„ПМ-П.П.“ с ЕИК040155663, да заплати на Агенция
"Пътна инфраструктура"- гр. София, сума в размер на 100 /сто/ лева,
представляваща възнаграждение за
юрисконсулт.
Решението
е окончателно съгласно чл.38, ал.8 от ЗДС.
Решението
да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.
СЪДИЯ: