Решение по дело №123/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 април 2023 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20237150700123
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

    221/18.4.2023г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ХІ касационен състав, в открито съдебно заседание на петнадесети март две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

 

                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

                             ЧЛЕНОВЕ:

1. ГЕОРГИ ВИДЕВ

2. ДИЯНА ЗЛАТЕВА-НАЙДЕНОВА

 

 

При секретар

Антоанета Метанова

и с участието

на прокурора

Станка Димитрова

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

к.н.а.х. дело № 123 по описа на съда за 2023 г.

 

Производството е по реда на чл. 63в, от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във връзка с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Делото е образувано по касационна жалба на Директора на Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – Пловдив, чрез процесуалния му представител главен юрисконсулт Т. С., и касационна жалба на „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД, ЕИК *********, подадена чрез адв. Н.Б., против Решение № 25 от 10.01.2023 г. на Районен съд – Пазарджик, постановено по НАХД  № 1505/2022 г.

В касационната жалба на Директора на Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – Пловдив се твърди, че решението на първоинстанционния съд е неправилно и незаконосъобразно поради нарушение на материалния закон. Моли се да бъде отменено решението на Районен съд – Пазарджик и постановено ново, с което да се потвърди наказателното постановление и наложената с него имуществена санкция като правилно и законосъобразно.

С подадената от „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД касационна жалба се обжалва решението в частта му относно размера на определената имуществена санкция. Наведени са доводи за неправилност на постановеното решение, поради нарушение на закона. Моли се да бъде отменено решението на Районен съд – Пазарджик в частта за потвърдена имуществена санкция над 200 лева и в частта за разноските. Прави искане за присъждане на разноски, направени пред касационната инстанция по представен списък по чл. 80 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, ведно с Договор за правна защита и съдействие.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пазарджик счита касационната жалба на „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД за основателна.

Административен съд – Пазарджик, като взе предвид събраните доказателства, доводите на страните и посочените касационни основания, прие за установено следното:

Касационните жалби са подадени в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК от надлежни страни, за които съдебният акт е неблагоприятен в обжалваната от всяка от тях част, поради което са процесуално допустими.

Разгледана по същество касационната жалба на Директора на Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – Пловдив е неоснователна, а тази на „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД е основателна.

При проверка на обжалваното решение, настоящата инстанция счита, че същото е валидно и допустимо, но при постановяването му е допуснато нарушение на материалния закон.

С решението си Районен съд – Пазарджик е изменил Наказателно постановление № 666085-F648576 от 05.10.2022 г., издадено от Директора на Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – Пловдив, с което на „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД, е наложена, на основание чл. 180, ал. 2, във връзка с чл. 102, ал. 3, т. 1, чл. 86, ал. 1 и ал. 2 и чл. 113 ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, имуществена санкция в размер на 1 940,83 лева, като нарушението е преквалифицирано като извършено на основание чл. 180, ал. 4 от ЗДДС и размерът на имуществената санкция е намален на 400 лева.

Въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът правилно е възприел фактическата обстановка по делото, а именно че при извършена проверка от органи по приходите е установено, че за периода от 01.04.2020 г. до 31.03.2021 г. дружеството „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД е достигнало облагаем оборот в размер на 50 137 лева, поради което дружеството е следвало да подаде заявление за регистрация по чл. 96, ал. 1 от ЗДДС до 07.04.2021 г. (в 7-дневен срок от изтичане на данъчния период, през който е достигнат оборот от 50 000 лева), съответно до 21.04.2021г. – да бъде регистрирано с нарочен акт от ТД на НАП, като считано от последната дата – да започне да начислява ДДС за извършените облагаеми доставки. „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД е подало заявлението за регистрация по ЗДДС на 07.01.2022 г. поради което било регистрирано от органите на НАП считано от 27.01.2022 г. – датата на връчване на Акт за регистрация по ЗДДС № 130422200260196/21.01.2022 г. За периода от 21.04.2021 г. (датата, на която е следвало да бъде издаден акт за регистрация, ако лицето е било подало заявление в срок) до 27.01.2022 г. (датата на регистрация на дружеството по ЗДДС), дружеството е следвало да бъде регистрирано по ЗДДС и да начислява ДДС за извършените от него доставки по арг. на чл. 102, ал. 3 от ЗДДС. Търговецът е извършил облагаеми доставки за периода от 01.12.2021 г. до 31.12.2021 г. на обща стойност 11 645 лева, за което е следвало да начисли ДДС в размер на 1 940,83 лева в срок до 14.01.2022 г. Посоченият ДДС в размер на 1 940,83 лева е начислен от дружеството с Протокол по чл.117 от ЗДДС №2/31.03.2022 г. и включен в дневника за продажби и СД по ЗДДС №13001869988/11.04.2022 г. за месец март 2022 г. За горното на „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № F648576 от 13.04.2022 г., въз основа на който е издадено оспореното пред първоинстанционния съд Наказателно постановление (НП) № 666085-F648576 от 05.10.2022 г.

Районният съд е установил правилно фактите по делото и извършеното нарушение. Видно и от касационните жалби, спор по това между страните няма. Спорът е за приложението на привилегированите състави на чл. 180, ал. 3 и ал. 4 от ЗДДС.

В мотивите на оспореното решение е посочено, че в случая е приложим привилегированият състав на чл. 180, ал. 4 от ЗДДС, относим към ал. 2, а към ал. 1 по отношение само на санкцията – когато регистрираното лице е начислило данъка след 6 месеца от края на месеца, в който данъкът е следвало да бъде начислен, но не по-късно от 18 месеца от края на месеца, в който данъкът е следвало да бъде начислен, глобата, съответно имуществената санкция, е в размер 10 на сто от данъка, но не по-малко от 400 лева, а при повторно нарушение – не по-малко от 800 лева. В конкретния случай в изложената в АУАН и НП фактическа обстановка е посочено, че данъкът е следвало да бъде начислен за данъчен период от 01.12.2021 г. до 31.12.2021 г., но бил начислен за данъчен период 01.03.2022 г. – 31.03.2022 г. Предвид това, съдът е приел, че следва да се приложи по-благоприятна за търговеца – нарушител санкционна норма.

Касационната инстанция счита, че районният съд правилно е установил, че нарушението е следвало да се подведе под по-благоприятната за нарушителя санкционна норма, като съдът не споделя доводите в касационната жалба на Директора на Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – Пловдив, че текстът на привилегирования състав по чл. 180, ал. 4 от ЗДДС следва да се тълкува стриктно и разпоредбата не препраща към нарушения по ал. 2. При систематичното и граматическо тълкуване на нормите на чл. 180, ал. 1-4, следва извод, че се касае за нарушение, свързано с неначисляване на ДДС, поради което привилегированите състави на чл. 180, ал. 3 и ал. 4 от ЗДДС следва да намерят приложение и в случаите, когато това неначисляване се дължи на факта, че задълженото лице не се е регистрирало по ЗДДС в срок. Санкция обаче се налага след регистрирането му, което и в настоящия случай е факт.

Независимо от горното настоящият касационен състав споделя доводите на касационния жалбоподател – „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД относно неправилната правна квалификация, дадена от първоинстанционния съд.

Както стана ясно данъкът е следвало да бъде начислен за данъчен период от 01.12.2021 г. до 31.12.2021 г., но е бил начислен за данъчен период 01.03.2022 г. – 31.03.2022 г. Видно е, че дружеството е начислило ДДС в срок до шест месеца от края на месеца, в който данъкът е следвало да бъде начислен, така както предвижда алинея 3 на чл. 180 от ЗДДС. Неправилно инстанцията по същество е приела, че данъкът е бил начислен извън рамките на 6-месечния срок по чл. 180, ал. 3 от ЗДДС, но в срока по чл. 180, ал. 4 от ЗДДС. След като ДДС е начислен в шестмесечния срок, правилното процедиране на административнонаказващия орган е било да наложи имуществена санкция в размер на пет на сто от дължимия данък, но не по-малко от 200 лева, а при повторно нарушение – не по-малко от 400 лева.

В тази връзка настоящият касационен състав споделя изложените съображения, с които е изменено наказателното постановление, но не и дадената от съда нова правна квалификация.

Предвид гореизложеното съдебното решение следва да бъде отменено, а делото върнато за ново разглеждане от друг състав на първоинстанционния съд, при спазване на дадените указания по прилагане на закона, тъй като съгласно т. 2 от Тълкувателно решение № 8 от 16.09.2021 г. на ВАС по т. д. № 1/2020 г. в касационното производство по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс, след като отмени решението на районния съд, административният съд няма правомощие да преквалифицира описаното в наказателното постановление изпълнително деяние, подвеждайки установените от административнонаказващия орган факти под друга нарушена законова разпоредба.

На основание чл. 226, ал. 3 от АПК съдът следва да се произнесе и за разноските пред настоящата инстанция.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, пр. 2 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН Административен съд – Пазарджик

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 25 от 10.01.2023 г. на Районен съд – Пазарджик, постановено по НАХД  № 1505/2022 г. и вместо него постановява:

ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на същия съд.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:     (П)                             

 

                                                           ЧЛЕНОВЕ: 1. (П)

 

                                                                               2. (П)