Определение по дело №290/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 юни 2021 г. (в сила от 22 юни 2021 г.)
Съдия: Росен Петков Буюклиев
Дело: 20217060700290
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 200

 

  град Велико Търново, 08.06.2021 г.

 

Административен съд – Велико Търново, VI - ти състав, в закрито съдебно заседание на осми юни през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСЕН БУЮКЛИЕВ

 

като разгледа докладваното от докладчика адм. дело № 290/2021 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе, съобрази следното:

Жалбоподателят Г.С.П. ***, чрез адв. Б.Б. от ШАК, е обжалвал отказ на заместник министъра на земеделието, храните и горите, обективиран в писмо с изх. №94-775/5.04.2021 година като незаконосъобразен.

В жалбата се твърди, че като регистриран земеделски стопанин, жалбоподателят е подал заявление №УИН 04/201951/0113710 за подпомагане по схема за държавна помощ „Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“, като не е бил уведомен по него и впоследствие подал молба от 6.06.2018 година, по която е получил писмо от ответника – заместник министъра на земеделието, храните и горите. Съответно, на 2.04.2021 година е подал отново молба, с която е поискал произнасяне по заявлението си, като с процесното писмо е уведомен за резултата от проверките на приложените към заявлението фактури по реда на инструкцията предвидена в разпоредбата на чл.47д от ЗПЗП.

Жалбата е недопустима, тъй като не е налице индивидуален административен акт – арг. от чл.21 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл. 47в, ал. 2 от ЗПЗП земеделските стопани подават заявление за държавна помощ по образец, формат и ред, утвърдени със заповед на министъра на земеделието и храните. Според чл. 47в, ал. 3 от ЗПЗП заявлението се подава в общинската служба по земеделие към областната дирекция "Земеделие" по постоянен адрес на физическите лица или едноличните търговци или по адрес на управление на юридическите лица в срок, определен със заповед на министъра на земеделието, храните и горите. Към заявлението се прилагат копия от и опис на фактурите за закупен газьол, както и други документи, посочени в указанията по чл. 47а, ал. 4.

Със заповед № РД09 - 764 от 10.10.2016 г., издадена от министъра на земеделието и храните, са утвърдени Указания за прилагане на схема за държавна помощ "Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство" и методика за определяне на индивидуалните годишни квоти във връзка с прилагане на схема за държавната помощ и образец на заявление за държавната помощ /Указанията за лаконичност/. В т. 5.1 от Указанията, е предвидено, че за участие в схемата земеделският стопанин подава заявление по образец в общинската служба по земеделие към Областната дирекция "Земеделие" по постоянен адрес на физическите лица или едноличните търговци или по адрес на управление на юридическите лица, в срок, определен със заповед от министъра на земеделието и храните (чл. 47в, ал. 2 от ЗПЗП). Към заявлението се прилагат копия от и опис на фактури (по образец) за закупен газьол и удостоверение за липса на изискуеми публични задължения. При установени технически грешки, същите могат да бъдат коригирани в рамките на периода за прием на заявления, а след приключване на приема, корекции не се допускат. Съгласно т. 5.2 от Указанията, видът и площите на културите, съответно видът и броят на животните, се попълват в заявлението автоматично от софтуер и представляват допустимите за подпомагане площи по схемата за единно плащане на площ (СЕПП) и установеният брой животни по схемите за обвързано подпомагане за животни. Пак в тази точка е разписано, че държавен фонд „Земеделие“ определя максимално допустимото количество газьол (в литри), за което може да се възстанови част от стойността на акциза на газьола, след извършване на проверките по чл. 37 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

Съобразно разпоредбата на чл.37, ал.2 от ЗПЗП „Разплащателната агенция извършва административни проверки на подадените заявления чрез интегрираната информационна система, като съпоставя данните от заявленията с данните в регистрите. Административните проверки се извършват автоматизирано, като резултатите от тях се отразяват само в административния акт, с който се взема решение по чл. 11а, ал. 1, т. 1 по заявленията за подпомагане.“.

Посоченото означава, че по заявлението на жалбоподателя следва да е налице реализиран текущ контрол за изпълнение на условията за предоставяне на държавна помощ, завършващ с административен акт по чл.11, ал.1, т.1 от ЗПЗП, издаван в конкретния случай от администратора на помощта според т.5.4.1 от Указанията и по аргумент от чл.4, ал.2 от ИНСТРУКЦИЯ № 17 от 4.11.2016 г. за реда за извършване на проверка на фактурите за закупен газьол във връзка с прилагане на схема за държавна помощ "Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство".

Оспореното писмо не представлява административен акт, издаден по заявлението на жалбоподателя за получаване на държавна помощ, а има информационен характер, като го информира за механизма на получаването на тази помощ и механизма на контролирането на достоверността на приложените към заявлението фактури.

От друга страна, тъй като в представената преписка липсва изричен административен акт, който следва да се издаде в резултат на прилагането на Указанията и на разпоредбата на чл.37 от ЗПЗП във връзка с чл.47и от ЗПЗП, то следва да намерят приложение общите разпоредби на чл.58, ал.1 и ал.2 от АПК във връзка с чл.57, ал.1 и ал.7 от АПК, тъй като следва да се приеме, че по заявлението от 29.09.2027 година е бил формиран мълчалив отказ, срокът за обжалване срещу който е изтекъл и валидността на който няма как да се оспори пред съда.  Подаването на последваща молба за произнасяне по вее започнало административно производство, обективно не може да доведе до издаване на нов административен акт, който да има различни прави последици от вече проявените.

Водим от горното Великотърновският административен съд, шести състав

О П Р Е Д Е Л И :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.С.П. ***, ЕГН *********** против отказ на заместник министъра на земеделието, храните и горите, обективиран в писмо с изх. №94-775/5.04.2021 година и ПРЕКРАТЯВА производството по делото.

Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

                                                

ПРЕДСЕДАТЕЛ: