РЕШЕНИЕ
№ 540
гр.
Монтана 30 октомври 2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – МОНТАНА, ТРОЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ
в публично заседание на 25.10.2019 г. в състав:
ЧЛЕНОВЕ:
СОНЯ КАМАРАШКА
РЕНИ ЦВЕТАНОВА
при
секретаря ПЕТЯ ВИДОВА в присъствието на Прокурор ГАЛЯ АЛЕКСАНДРОВА, като
разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА
адм.д. № 465 по описа на АдмС Монтана за 2019 г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството
е по чл. 185 и следващите АПК.
Производството по делото е образувано на основание Протест от
Районен Прокурор И*** К*** , Прокурор при Районна
прокуратура – Лом, с който оспорва Наредба за пожарната безопасност и защита на
населението на територията на Община Лом, приета с Решение № 635 по Протокол №
78 на заседание на Общински съвет Лом проведено на 26.06.2019 г. (Наредбата).
Протестиращият Прокурор твърди, че оспорената Наредба за пожарна
безопасност и зашита на населението на територията на Община Лом, приета с
решение № 635 по протокол № 78 на заседание на Общински съвет — Лом, проведено
на 26.06.2019 г., по естеството си е нормативен административен акт, по смисъла
на чл. 75, ал. 1 АПК, тъй като съдържа административноправни норми, отнасят се
за неопределен и неограничен брой адресати, които имат многократно правно
действие. Видно от представената разпечатка от интернет страницата на Община
Лом /л. 9/, както и от писмо изх. № 30/05.07.2019 г. на Председателя на
Общински съвет Лом /л. 6/ е, че проектът на Наредбата заедно с мотивите е
публикуван на 04.06.2019 г. В така публикуваните мотиви е посочено, че на
заинтересованите лица се предоставя 30-дневен срок от публикуването на
настоящия проект, в който могат да направят предложения и да изразят становища
по проекта /л. 17/. Даденият 30-дневен срок изтича на 04.07.2019 г., като преди
същият да е изтекъл, на 26.06.2019 г., с решение № 635 по протокол № 78 е
проведено заседание на Общински съвет – Лом и Наредбата е приета. Позовава се
на чл. 26, ал. 4 от ЗНА, в който закон е уредена процедурата по приемането на
нови подзаконови нормативни актове, който текст изисква в процеса по
изработване на проекта за нормативния акт да се провеждат обществени консултации
с гражданите и юридическите лица, за което в настоящия случай липсват
доказателства. Срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за
обществени консултации е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи и
изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на
проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни. Видно от
публикуваните мотиви е, че вносителят на проекта не е стигнал до извода, че е
налице изключителен случай, защото е предоставил 30 дневен срок за изразяване
на предложения и становища. В тази връзка и като е приел Наредбата на 22 ден
след публикуването на проекта с мотивите, органът е допуснал съществено
нарушение на административнопроизводствените правила. Моли отмяна на Наредбата
за пожарна безопасност и защита на населението на територията на община Лом,
приета с решение № 635 на заседание на Общински съвет Лом, в нейната в цялост и
присъждане на разноските по делото.
В с.з. протестът изцяло се поддържа от Прокурор Галя
Александрова – ОП Монтана по съображенията изложени в него.
С определение от 02.10.2019 г. касационен състав при Административен
съд Монтана е дал указания на ответната страна при условията на чл. 171, ал. 4
от АПК.
Оспорването е съобщено чрез
обявление в ДВ, качено е на таблото на Административен съд Монтана и е
публикувано на интернет страницата на ВАС.
Ответникът по оспорването – Общински съвет Лом не ангажира
становище по делото.
Настоящият съдебен състав, като прецени събраните по делото
доказателства, становищата на страните
и след служебна проверка на нормативния
акт, съгласно разпоредбата на
чл. 168 от АПК, приема за установено следното:
Касае се до оспорване на подзаконов нормативен акт, издаден от
орган на местно самоуправление, който подлежи на безсрочно оспорване, съобразно
разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от АПК. Оспорването е направено чрез Протест на Районна
прокуратура Лом, съобразно правомощията визирани в чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК и
в защита на обществения интерес, поради което Протестът се явява подаден от
надлежна страна и се явява допустим за разглеждане по същество.
Съставът на Административен съд споделя изложеното в Протеста, а
именно, че оспорената Наредба по естеството си представлява нормативен
административен акт, по смисъла на чл. 75, ал. 1 АПК, както и че процедурата по
приемането на нов подзаконов нормативен акт е изрично уредена в Закона за
нормативните актове.
Съгласно чл. 76, ар. 3 от АПК - Общинските съвети издават
нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока
степен обществени отношения с местно значение, поради което този орган е
компетентен да приема акт с характер на оспорения.
Съгласно чл. 26, ал. 2 и ал. 4 от ЗНА – В процеса по изработване
на проект на нормативен акт се провеждат обществени консултации с гражданите и
юридическите лица. Срокът за предложения и становища по проектите, публикувани
по съответния ред, е не по-кратък от 30 дни. Второто изречение на четвъртата алинея
на цитираната норма предвижда и изключение, а именно: съставителят на проекта
да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни. Изключението е допустимо
единствено в изключителни случаи, като изрично в мотивите или доклада се
посочват причините за това. Случаят не е
такъв, тъй като такива изключителни случаи освен, че не са посочени от
съставителя на проекта, същият сам е предоставил срок от 30 дни за предложения
и становища, поради което меродавен остава този срок.
В случая Наредбата е приета преди изтичане на срока от 30 дни,
считано от датата на публикуване на проекта с мотивите към него. Предвидените в
чл. 26 от ЗНА срокове са императивни и не подлежат на дерогиране от
изпълнителните органи на местно самоуправление, поради което само и единствено
тяхното неспазване, води до съществено процесуално нарушение на процесуалните
правила по приемането на съответния подзаконов нормативен акт, а това от своя
страна съставлява самостоятелно и достатъчно основание да обуслови неговата
незаконосъобразност. В тази връзка обстоятелството, че към дата 25.06.2019 г., каквото
е посочено в писмо на Общински съвет Лом до Районна Прокуратура Лом, не са
постъпили предложения или оспорване на публикувания Проект, е без правно
значение.
С оглед на изложеното, настоящият състав приема Протеста на РП
Лом за основателен и като такъв следва да бъде уважен изцяло.
При този изход на спора и при своевременно направено искане на Районна
прокуратура Лом следва да бъдат присъдени направените в производството
разноски.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 193, ал. 1, във
връзка с чл. 146, т. 4 от АПК съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ по Протест на Районен Прокурор при Районна прокуратура – Лом,
като незаконосъобразна Наредбата за пожарната безопасност и защита на
населението на територията на Община Лом, приета с Решение № 635 по Протокол №
78 на заседание на Общински съвет Лом проведено на 26.06.2019 г.
ОСЪЖДА Община Лом да заплати на Районна прокуратура Лом сумата от 20.00 /двадесет/ лева деловодни
разноски в производството по адм.д № 465/2019 г. по описа на Административен
съд Монтана.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване чрез АдмС - Монтана пред ВАС-София в 14-дневен срок от
уведомяване на страните, на които на основание чл.138 от АПК да се изпрати
препис от същото.
РЕШЕНИЕТО
да се
обнародва след влизането му в
сила по начина, по който е обнародвана Наредбата и влиза в сила от деня на
обнародването му /чл. 194 от АПК/.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1. 2.