Решение по дело №465/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 октомври 2019 г. (в сила от 19 ноември 2019 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20197140700465
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

540

гр. Монтана  30 октомври 2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, ТРОЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ  в публично заседание на 25.10.2019 г. в състав:

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

                                                                     ЧЛЕНОВЕ: СОНЯ КАМАРАШКА

                                                                                       РЕНИ ЦВЕТАНОВА

при секретаря ПЕТЯ ВИДОВА в присъствието на Прокурор ГАЛЯ АЛЕКСАНДРОВА, като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА адм.д. № 465 по описа на АдмС Монтана за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:  

            Производството е по чл. 185 и  следващите  АПК.

Производството по делото е образувано на основание Протест от Районен Прокурор И*** К*** , Прокурор при Районна прокуратура – Лом, с който оспорва Наредба за пожарната безопасност и защита на населението на територията на Община Лом, приета с Решение № 635 по Протокол № 78 на заседание на Общински съвет Лом проведено на 26.06.2019 г. (Наредбата).

Протестиращият Прокурор твърди, че оспорената Наредба за пожарна безопасност и зашита на населението на територията на Община Лом, приета с решение № 635 по протокол № 78 на заседание на Общински съвет — Лом, проведено на 26.06.2019 г., по естеството си е нормативен административен акт, по смисъла на чл. 75, ал. 1 АПК, тъй като съдържа административноправни норми, отнасят се за неопределен и неограничен брой адресати, които имат многократно правно действие. Видно от представената разпечатка от интернет страницата на Община Лом /л. 9/, както и от писмо изх. № 30/05.07.2019 г. на Председателя на Общински съвет Лом /л. 6/ е, че проектът на Наредбата заедно с мотивите е публикуван на 04.06.2019 г. В така публикуваните мотиви е посочено, че на заинтересованите лица се предоставя 30-дневен срок от публикуването на настоящия проект, в който могат да направят предложения и да изразят становища по проекта /л. 17/. Даденият 30-дневен срок изтича на 04.07.2019 г., като преди същият да е изтекъл, на 26.06.2019 г., с решение № 635 по протокол № 78 е проведено заседание на Общински съвет – Лом и Наредбата е приета. Позовава се на чл. 26, ал. 4 от ЗНА, в който закон е уредена процедурата по приемането на нови подзаконови нормативни актове, който текст изисква в процеса по изработване на проекта за нормативния акт да се провеждат обществени консултации с гражданите и юридическите лица, за което в настоящия случай липсват доказателства. Срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни. Видно от публикуваните мотиви е, че вносителят на проекта не е стигнал до извода, че е налице изключителен случай, защото е предоставил 30 дневен срок за изразяване на предложения и становища. В тази връзка и като е приел Наредбата на 22 ден след публикуването на проекта с мотивите, органът е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Моли отмяна на Наредбата за пожарна безопасност и защита на населението на територията на община Лом, приета с решение № 635 на заседание на Общински съвет Лом, в нейната в цялост и присъждане на разноските по делото. 

В с.з. протестът изцяло се поддържа от Прокурор Галя Александрова – ОП Монтана по съображенията изложени в него.

С определение от 02.10.2019 г. касационен състав при Административен съд Монтана е дал указания на ответната страна при условията на чл. 171, ал. 4 от АПК.

            Оспорването е съобщено чрез обявление в ДВ, качено е на таблото на Административен съд Монтана и е публикувано на интернет страницата на ВАС.

Ответникът по оспорването – Общински съвет Лом не ангажира становище по делото. 

Настоящият съдебен състав, като прецени събраните по делото доказателства, становищата на страните и след служебна проверка на нормативния  акт, съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено следното:

Касае се до оспорване на подзаконов нормативен акт, издаден от орган на местно самоуправление, който подлежи на безсрочно оспорване, съобразно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от АПК. Оспорването е направено чрез Протест на Районна прокуратура Лом, съобразно правомощията визирани в чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК и в защита на обществения интерес, поради което Протестът се явява подаден от надлежна страна и се явява допустим за разглеждане по същество. 

Съставът на Административен съд споделя изложеното в Протеста, а именно, че оспорената Наредба по естеството си представлява нормативен административен акт, по смисъла на чл. 75, ал. 1 АПК, както и че процедурата по приемането на нов подзаконов нормативен акт е изрично уредена в Закона за нормативните актове.

Съгласно чл. 76, ар. 3 от АПК - Общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение, поради което този орган е компетентен да приема акт с характер на оспорения.

Съгласно чл. 26, ал. 2 и ал. 4 от ЗНА – В процеса по изработване на проект на нормативен акт се провеждат обществени консултации с гражданите и юридическите лица. Срокът за предложения и становища по проектите, публикувани по съответния ред, е не по-кратък от 30 дни. Второто изречение на четвъртата алинея на цитираната норма предвижда и изключение, а именно: съставителят на проекта да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни. Изключението е допустимо единствено в изключителни случаи, като изрично в мотивите или доклада се посочват  причините за това. Случаят не е такъв, тъй като такива изключителни случаи освен, че не са посочени от съставителя на проекта, същият сам е предоставил срок от 30 дни за предложения и становища, поради което меродавен остава този срок.

В случая Наредбата е приета преди изтичане на срока от 30 дни, считано от датата на публикуване на проекта с мотивите към него. Предвидените в чл. 26 от ЗНА срокове са императивни и не подлежат на дерогиране от изпълнителните органи на местно самоуправление, поради което само и единствено тяхното неспазване, води до съществено процесуално нарушение на процесуалните правила по приемането на съответния подзаконов нормативен акт, а това от своя страна съставлява самостоятелно и достатъчно основание да обуслови неговата незаконосъобразност. В тази връзка обстоятелството, че към дата 25.06.2019 г., каквото е посочено в писмо на Общински съвет Лом до Районна Прокуратура Лом, не са постъпили предложения или оспорване на публикувания Проект, е без правно значение.  

С оглед на изложеното, настоящият състав приема Протеста на РП Лом за основателен и като такъв следва да бъде уважен изцяло.  

При този изход на спора и при своевременно направено искане на Районна прокуратура Лом следва да бъдат присъдени направените в производството разноски. 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 193, ал. 1, във връзка с чл. 146, т. 4 от АПК  съдът

                             РЕШИ:

ОТМЕНЯ по Протест на Районен Прокурор при Районна прокуратура – Лом, като незаконосъобразна Наредбата за пожарната безопасност и защита на населението на територията на Община Лом, приета с Решение № 635 по Протокол № 78 на заседание на Общински съвет Лом проведено на 26.06.2019 г.

           ОСЪЖДА Община Лом да заплати на Районна прокуратура Лом  сумата от 20.00 /двадесет/ лева деловодни разноски в производството по адм.д № 465/2019 г. по описа на Административен съд Монтана.

           РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез АдмС - Монтана пред ВАС-София в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 от АПК да се изпрати препис от същото.

           РЕШЕНИЕТО да  се  обнародва  след влизането му в сила по начина, по който е обнародвана Наредбата и влиза в сила от деня на обнародването му /чл. 194 от АПК/.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       ЧЛЕНОВЕ: 1.                                  2.