Решение по дело №14384/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1279
Дата: 13 декември 2021 г.
Съдия: Иван Диянов Мичев
Дело: 20211110214384
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 1279
гр. София, 13.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 111-ТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на десети декември през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:ИВАН Д. МИЧЕВ
при участието на секретаря М. МАНОВА
като разгледа докладваното от ИВАН Д. МИЧЕВ Административно
наказателно дело № 20211110214384 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59, ал.1 и сл. от ЗАНН.
Софийски Районен съд е сезиран с жалба от ,,БЪЛГАРИЯ ЕР“ АД, с
ЕИК: ................. със седалище и адрес на управление: гр.София, район
Слатина, Аерогара София, бул.,,Брюксел“ № 1 против Наказателно
Постановление № 155/20.09.2021г. издадено от Началник ГПУ- София към
РДГП – АЕРОГАРИ – ГДГП – София, с което на жалбоподателя е наложено
наказание имуществена санкция в размер на 2 000 (две хиляди) лева за
извършено административно нарушение по чл.20, ал.1 т.1 във вр. с чл.19, ал.1
т.1 от ЗЧРБ.
В жалбата си лицето се оплаква за законосъобразността на
наказателното постановление, изразяваща се в противоречието му със закона
и съществени процесуални нарушения при неговото съставяне. В заключение
се иска от съда да постанови решение, с което същото да бъде отменено.
В съдебно заседание жалбоподателят ,,БЪЛГАРИЯ ЕР“ АД, редовно
пР.ан, не се представлява.
Административно – наказващият орган Началник ГПУ- София към
РДГП – АЕРОГАРИ – ГДГП – София, редовно пР.ан, не се явява.
1
Представлява се от упълномощен юрисконсулт, който оспорва жалбата и
моли същата да бъде оставена без уважение. Претендира за юрисконсултско
възнаграждение.
Съдът, след като прецени събраните в хода на производството писмени
доказателства, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок и от легитимирана с това
право страна, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по
същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
Съдът, като взе предвид събраните по делото гласни и писмени
доказателства приема за безспорно установена следната фактическа
обстановка:
На 16.07.2021г. около 19:45ч. в гр.София, на КПП - Аерогара София,
при извършване на гранична проверка на влизане в страната на пътници,
пристигнали с полет FB 438 от Франкфурт за София младши експерт А.С.,
съвместно с К.Р. и Г.Т. установили, че след като бил длъжен да провери
документите за пътуване преди да извърши услугата по превозване на лицето
И.О., родена на .............г., руска гражданка, с паспорт № .............., издадена на
.................г., превозвачът я е превозил до Република България без валидна
виза или разрешение за пребиваване, като е издал превозни документи –
билет и бордна карта. Проверяващите, както и впоследствие административно
наказващия орган приели, че лицето не отговаря на изискванията на чл.8, ал.1
от ЗЧРБ и чл.6, ал.1 тб. от Регламент (ЕС) 2016/399. Бил съставен АУАН на
жалбоподателя, който бил връчен на деловодител и подписан от него без
възражение. Въз основа на акта било издадено и обжалваното наказателно
постановление.
Горната фактическа обстановка съдът възприе за безспорно установена
въз основа на разпитаните в хода на съдебното производство свидетели, както
и от приобщените по реда на чл.283 от НПК писмени доказателства.
Видно от показанията на свидетелите А.С. и Г.Т. е, че при разпитите си
и двамата са категорични относно обстоятелството на извършената проверка,
както и констатираното деяние. Съдът кредитира твърденията им относно
обстоятелството, че към момента на констатираното от двамата, руската
гражданка не е имала входна виза за страната. По отношение на показанията
на свидетеля К.Р. съдът не би могъл да отчете неговите показания тъй като
2
същият призна, че не си спомня за случая дори и след предявяването на
АУАН от съда. Показанията на свидетелите намират опора и в писмените
доказателства и в частност справката за актуално състояние на
жалбоподателя.
Предмет на преценка на настоящето производство е съответствието на
санкционния акт както с материалния, така и с процесуалния закон.
Както АУАН, така и обжалваното НП са издадени от компетентните
органи и в рамките на законоустановените давностни срокове по чл.34, ал.1 и
ал.3 от ЗАНН. Същите обаче не отговарят на изискванията на чл. 42, ал. 1, т. 5
и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН.
При извършена служебна проверка по законосъобразността на
наказателното постановление акт съдът констатира, че същото е било
издадено при наличие на допуснати съществени процесуални нарушения,
обуславящи отмяната на процесуално основание.
Видно от данните по делото е, че АУАН и впоследствие обжалваното
наказателно постановление са били връчени на лицето Лидия Д. –
деловодител. Съгласно справката за актуално състояние на ,,БЪЛГАРИЯ ЕР“
АД въпросното лице не фигурира като представител на дружеството, имащо
правото да получава актове за установяване на административни нарушения.
Представител на превозвача е лицето Х. Т., който е упълномощил
мл.юрисконсулт ЗДР. Д., който е подал и съответната жалба срещу
наказателното постановление. В приложеното пълномощно от 11.11.2020г. е
упоменато, че упълномощеното лице има представителна власт пред всички
държавни органи на страната както и правото му да изисква и получава
документи и извършва всички процесуални действия. Няма спор, че
получаването на АУАН също е сред документите, които лицето е следвало да
получи. Връчвайки АУАН на деловодител, за когото липсват данни да е бил
нарочно овластяван да получава такъв документ, накърнява правото на
защита на търговеца.
От друга страна фактическите параметри на административното
обвинение са неясни. Административно наказващият орган е санкционирал
жалбоподателя, че е превозил лице, което не отговаря на изискванията на
чл.8, ал.1 от ЗЧРБ без словесно да е посочил в какво се изразяват тези
изисквания. В ал.2 и ал.3 на същия член са посочени случаите, при които не
3
се изисква виза – когато това е предвидено в регламент в Регламент (ЕО) №
539/2001 на Съвета, в други актове на ЕС с обвързващо действие, в
международен договор, по който Република България е страна, или в акт на
Министерския съвет, както и когато чужденецът притежава валидно
разрешение за продължително, дългосрочно или постоянно пребиваване в
Република България. чужденецът притежава валидно разрешение за
продължително, дългосрочно или постоянно пребиваване в Република
България.
Горното води до извода, че при описанието на административното
нарушение не са посочени правните и фактическите основания, от които да
следва, че за да бъде превозен чуждия гражданин, е следвало да му бъде
издадена виза или разрешение за пребиваване в Република България към
конкретната дата на проверката. Единствено позоваването на факта, че е
гражданин на Руската федерация, т. е. на трета страна, не може да се
обективира и такова съждение. Описанието на нарушението не съответства на
задължението за превозвачите, произтичащо от посочените като нарушени
разпоредби – чл. 20, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 19, ал. 1, т. 1 от ЗЧРБ. И двете
разпоредби посочват само "виза, когато е необходимо", без да конкретизират
или препращат към конкретна хипотеза, в която се изисква издаването на
виза, в това число на граждани на Руската федерация. Тези разпоредби не
съдържат хипотеза, свързана със задължение за превозвача във връзка с
"разрешение за пребиваване".
Разпоредбата на чл. 20, ал. 1, т. 1 от ЗЧРБ, не е свързана с нарушение
на задължение във връзка с превозването на лицето до Република България, а
само със задължение за проверка на документи: – редовността на документ за
пътуване, какъвто е националният паспорт на лицето, като превозвачът е
задължен да извърши проверка за "наличието на българска виза, когато такава
е необходима".
Нещо повече, чл. 19, ал. 1, т. 1 от ЗЧРБ не се съдържа забрана да бъде
превозен чужд гражданин до Република България без валидна виза или
разрешение за пребиваване, каквото неизпълнение на задължение се твърди,
че е допуснало дружеството превозвач.
Наличието на виза при влизане на територията на РБ, следва от
разпоредбата на чл. 1 от Регламент (ЕО) № 539/2001 г. на Съвета от
4
15.03.2001 г. за определяне на третите страни, чиито граждани трябва да
притежават виза, когато преминават външните граници на държавите-членки,
както и тези, чиито граждани са освободени от това изискване. Съгласно
разпоредбата на чл. 1, § 1 от Регламента, гражданите на третите страни, които
са изброени в списъка в Приложение 1, трябва да притежават виза при
преминаване на външните граници на държавите-членки. Тази разпоредба,
обаче не е посочена нито в АУАН, нито в НП, което е в нарушение на
императивните изисквания на чл. 42, ал. 1, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН.
Същото е от категорията на съществените, тъй като ограничава правото на
защита на наказаното лице и препятства възможността му адекватно да я
организира. (в този смисъл е и Решение № 6664/24.11.2020г. по КАНД №
8034/2020г. по описа на АССГ).
С оглед отмяната на наказателното постановление на процесуално
основание се явява безпредметно неговото обсъждане за законосъобразност и
обоснованост по същество.
Поради изложените съображения съдът намира, че обжалваното
наказателно постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде
отменено.
Воден от горното и на основание чл.63 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно Постановление № 155/20.09.2021г. издадено от
Началник ГПУ- София към РДГП – АЕРОГАРИ – ГДГП – София, с което на
от ,,БЪЛГАРИЯ ЕР“ АД, с ЕИК:................... със седалище и адрес на
управление: гр.София, район Слатина, Аерогара София, бул.,,Брюксел“ № 1 е
наложено наказание имуществена санкция в размер на 2 000 (две хиляди) лева
за извършено административно нарушение по чл.20, ал.1 т.1 във вр. с чл.19,
ал.1 т.1 от ЗЧРБ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 - дневен срок
от съобщаването му на страните пред Административен съд – София град.

5
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6

Съдържание на мотивите


Софийски Районен съд е сезиран с жалба от ,,БЪЛГАРИЯ ЕР“ АД, с
ЕИК: ............ със седалище и адрес на управление: гр.София, район Слатина,
Аерогара София, бул.,,Брюксел“ № 1 против Наказателно Постановление №
155/20.09.2021г. издадено от Началник ГПУ- София към РДГП – АЕРОГАРИ
– ГДГП – София, с което на жалбоподателя е наложено наказание
имуществена санкция в размер на 2 000 (две хиляди) лева за извършено
административно нарушение по чл.20, ал.1 т.1 във вр. с чл.19, ал.1 т.1 от
ЗЧРБ.
В жалбата си лицето се оплаква за законосъобразността на
наказателното постановление, изразяваща се в противоречието му със закона
и съществени процесуални нарушения при неговото съставяне. В заключение
се иска от съда да постанови решение, с което същото да бъде отменено.
В съдебно заседание жалбоподателят ,,БЪЛГАРИЯ ЕР“ АД, редовно
пР.ан, не се представлява.
Административно – наказващият орган Началник ГПУ- София към
РДГП – АЕРОГАРИ – ГДГП – София, редовно пР.ан, не се явява.
Представлява се от упълномощен юрисконсулт, който оспорва жалбата и
моли същата да бъде оставена без уважение. Претендира за юрисконсултско
възнаграждение.
Съдът, след като прецени събраните в хода на производството писмени
доказателства, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок и от легитимирана с това
право страна, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по
същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
Съдът, като взе предвид събраните по делото гласни и писмени
доказателства приема за безспорно установена следната фактическа
обстановка:
На 16.07.2021г. около 19:45ч. в гр.София, на КПП - Аерогара София,
при извършване на гранична проверка на влизане в страната на пътници,
пристигнали с полет FB 438 от Франкфурт за София младши експерт А.С.,
съвместно с К.Р. и Г.Т. установили, че след като бил длъжен да провери
документите за пътуване преди да извърши услугата по превозване на лицето
И. О., родена на ..............., руска гражданка, с паспорт № .........., издадена на
...............г., превозвачът я е превозил до Република България без валидна виза
или разрешение за пребиваване, като е издал превозни документи – билет и
бордна карта. Проверяващите, както и впоследствие административно
наказващия орган приели, че лицето не отговаря на изискванията на чл.8, ал.1
от ЗЧРБ и чл.6, ал.1 тб. от Регламент (ЕС) 2016/399. Бил съставен АУАН на
жалбоподателя, който бил връчен на деловодител и подписан от него без
възражение. Въз основа на акта било издадено и обжалваното наказателно
постановление.
1
Горната фактическа обстановка съдът възприе за безспорно установена
въз основа на разпитаните в хода на съдебното производство свидетели, както
и от приобщените по реда на чл.283 от НПК писмени доказателства.
Видно от показанията на свидетелите А.С. и Г.Т. е, че при разпитите си
и двамата са категорични относно обстоятелството на извършената проверка,
както и констатираното деяние. Съдът кредитира твърденията им относно
обстоятелството, че към момента на констатираното от двамата, руската
гражданка не е имала входна виза за страната. По отношение на показанията
на свидетеля К.Р. съдът не би могъл да отчете неговите показания тъй като
същият призна, че не си спомня за случая дори и след предявяването на
АУАН от съда. Показанията на свидетелите намират опора и в писмените
доказателства и в частност справката за актуално състояние на
жалбоподателя.
Предмет на преценка на настоящето производство е съответствието на
санкционния акт както с материалния, така и с процесуалния закон.
Както АУАН, така и обжалваното НП са издадени от компетентните
органи и в рамките на законоустановените давностни срокове по чл.34, ал.1 и
ал.3 от ЗАНН. Същите обаче не отговарят на изискванията на чл. 42, ал. 1, т. 5
и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН.
При извършена служебна проверка по законосъобразността на
обжалваното наказателно постановление съдът констатира, че същото е било
издадено при наличие на допуснати съществени процесуални нарушения,
обуславящи отмяната му на процесуално основание.
Видно от данните по делото е, че АУАН и впоследствие обжалваното
наказателно постановление са били връчени на лицето Л. Д. – деловодител.
Съгласно справката за актуално състояние на ,,БЪЛГАРИЯ ЕР“ АД
въпросното лице не фигурира като представител на дружеството, имащо
правото да получава актове за установяване на административни нарушения.
Представител на превозвача е лицето Христо Тодоров, който е упълномощил
мл.юрисконсулт ЗДР. Д., който е подал и съответната жалба срещу
наказателното постановление. В приложеното пълномощно от 11.11.2020г. е
упоменато, че упълномощеното лице има представителна власт пред всички
държавни органи на страната както и правото му да изисква и получава
документи и извършва всички процесуални действия. Няма спор, че
получаването на АУАН също е сред документите, които лицето е следвало да
получи. Връчвайки АУАН на деловодител, за когото липсват данни да е бил
нарочно овластяван да получава такъв документ, накърнява правото на
защита на търговеца.
От друга страна фактическите параметри на административното
обвинение са неясни. Административно наказващият орган е санкционирал
жалбоподателя, че е превозил лице, което не отговаря на изискванията на
чл.8, ал.1 от ЗЧРБ без словесно да е посочил в какво се изразяват тези
изисквания. В ал.2 и ал.3 на същия член са посочени случаите, при които не
2
се изисква виза – когато това е предвидено в регламент в Регламент (ЕО) №
539/2001 на Съвета, в други актове на ЕС с обвързващо действие, в
международен договор, по който Република България е страна, или в акт на
Министерския съвет, както и когато чужденецът притежава валидно
разрешение за продължително, дългосрочно или постоянно пребиваване в
Република България. чужденецът притежава валидно разрешение за
продължително, дългосрочно или постоянно пребиваване в Република
България.
Горното води до извода, че при описанието на административното
нарушение не са посочени правните и фактическите основания, от които да
следва, че за да бъде превозен чуждия гражданин, е следвало да му бъде
издадена виза или разрешение за пребиваване в Република България към
конкретната дата на проверката. Единствено позоваването на факта, че е
гражданин на Руската федерация, т. е. на трета страна, не може да се
обективира и такова съждение. Описанието на нарушението не съответства на
задължението за превозвачите, произтичащо от посочените като нарушени
разпоредби – чл. 20, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 19, ал. 1, т. 1 от ЗЧРБ. И двете
разпоредби посочват само "виза, когато е необходимо", без да конкретизират
или препращат към конкретна хипотеза, в която се изисква издаването на
виза, в това число на граждани на Руската федерация. Тези разпоредби не
съдържат хипотеза, свързана със задължение за превозвача във връзка с
"разрешение за пребиваване".
Разпоредбата на чл. 20, ал. 1, т. 1 от ЗЧРБ, не е свързана с нарушение
на задължение във връзка с превозването на лицето до Република България, а
само със задължение за проверка на документи: – редовността на документ за
пътуване, какъвто е националният паспорт на лицето, като превозвачът е
задължен да извърши проверка за "наличието на българска виза, когато такава
е необходима".
Нещо повече, чл. 19, ал. 1, т. 1 от ЗЧРБ не се съдържа забрана да бъде
превозен чужд гражданин до Република България без валидна виза или
разрешение за пребиваване, каквото неизпълнение на задължение се твърди,
че е допуснало дружеството превозвач.
Наличието на виза при влизане на територията на РБ, следва от
разпоредбата на чл. 1 от Регламент (ЕО) № 539/2001 г. на Съвета от
15.03.2001 г. за определяне на третите страни, чиито граждани трябва да
притежават виза, когато преминават външните граници на държавите-членки,
както и тези, чиито граждани са освободени от това изискване. Съгласно
разпоредбата на чл. 1, § 1 от Регламента, гражданите на третите страни, които
са изброени в списъка в Приложение 1, трябва да притежават виза при
преминаване на външните граници на държавите-членки. Тази разпоредба,
обаче не е посочена нито в АУАН, нито в НП, което е в нарушение на
императивните изисквания на чл. 42, ал. 1, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН.
Същото е от категорията на съществените, тъй като ограничава правото на
3
защита на наказаното лице и препятства възможността му адекватно да я
организира. (в този смисъл е и Решение № 6664/24.11.2020г. по КАНД №
8034/2020г. по описа на АССГ).
С оглед отмяната на наказателното постановление на процесуално
основание се явява безпредметно неговото обсъждане за законосъобразност и
обоснованост по същество.
Поради изложените съображения съдът намира, че обжалваното
наказателно постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде
отменено.
4