Определение по дело №427/2017 на Окръжен съд - Русе

Номер на акта: 373
Дата: 12 юли 2017 г.
Съдия: Юлиян Стаменов Стаменов
Дело: 20174500200427
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 23 юни 2017 г.

Съдържание на акта

            Препис-извлечение!

 

           П Р О Т О К О Л

                   гр. Р., 12.07.2017  г.

 

ОКРЪЖЕН СЪД - Р., наказателно отделение, в открито съдебно заседание на 12 юли 2017 година, в състав:

        

                                                              Председател: Ю. СТАМЕНОВ  

                                                   Съдебни заседатели:  М.К.

                                                                                  Ю.Л.

 

при участието на секретаря  ДИМАНА С.

и прокурора НИКОЛАЙ Н., сложи за разглеждане

НОХ дело № 427 по описа за 2017 година, докладвано от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

На именното повикване в 9,30 часа се явиха:

 

……………………………………………………………………………….

 

                   СЛЕД произнасяне на присъдата, СЪДЪТ се занима служебно с мярката за неотклонение, взета по отношение на подсъдимия К.К.А. и на осн.чл.309, ал.1 НПК намира, че същата следва да бъде потвърдена, поради което

           О П Р Е Д Е Л И:

          ПОТВЪРЖДАВА мярката за неотклонение, взета по отношение на подсъдимия К.К.А., ЕГН ********** - „ПОДПИСКА”.

 

           ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва или протестира с частна жалба в 7-дневен срок от днес пред Апелативен съдВелико Търново.

ЗАСЕДАНИЕТО приключи в  11.20  часа.

         ПРОТОКОЛЪТ се изготви в съдебно заседание.

 

 

 

СЕКРЕТАР:                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                      СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: 1.

 

 

                                                                                   2.

Съдържание на мотивите

 

    

         

М О Т И В И към присъдата по н.о.х.д. № 427/2017 г. на РОС.

          Р.нската окръжна прокуратура е обвинила подсъдимия К.К.А. в това, че на 16.01.2015 г. в гр. Р., на кръстовището между ул. „Н.“ и ул. „М.“, при управление на МПС - л.а. „А. А4“ с рег. № РР****ВА, нарушил правилата за движение по:

- чл. 5, ал.2 от ЗДвП - „Водачът на пътно превозно средство е длъжен:

1. да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са … и водачите на двуколесни пътни превозни средства;“ - като водач на пътно превозно средство не е бил внимателен и предпазлив към уязвимия участник в движението – водачът на двуколесно пътно превозно средство – велосипед марка „Спринт“, управляван от П. Я. Н..

- чл. 50. (1) „На кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с предимство.“ - като водач на пътно превозно средство, навлязъл в кръстовището от ул. „Н. Б.“ към ул. „М.“, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, не пропуснал пътното превозно средство - велосипед марка „Спринт“, управляван от П. Я. Н., което се движело по пътя с предимство на ул. „Н.“, посока центъра на град Р. и

чл. 104 (1) ППЗДвП  „На кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с предимство.“ -  като водач на пътно превозно средство не пропуска движещия се по пътя с предимство велосипед марка „Спринт“, управляван от П. Я. Н.,

в следствие на което по непредпазливост причинил смърт на П. Я. Н., с ЕГН **********,*** – престъпление по чл.  343, ал. 1, б. „в“, вр. чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК.

В съдебно заседание обвинението се поддържа както е внесено.

Подсъдимият и защитникът му считат, че обвинението е доказано, но при условията на съпричиняване от страна на пострадалия, като на база последното пледират за наказание в минималноустановения от закона размер.

След като прецени и обсъди материалите по делото и доводите на страните съдът прие следното:

Подсъдимият е направил признание по чл. 371 т. 2 от НПК изцяло на фактите, изложени в обстоятелкствената част на обвинителния акт и е дал съгласие за тях да не се събират доказателства. Въз основа на това самопризнание. След дадени му разяснения от съда по чл. 372 ал. 1 и преценката, че  така направеното самопризнание се подкрепя изцяло от доказателствата по делото, а именно: свидетелските показания на И.Ц., И.К., М.А., А.С., от обясненията на обв. К.А. и приложените по делото писмени доказателства и доказателствени средства – протокол за оглед на ПТП с фотоалбум; протокол за оглед на веществени доказателства и фотоалбум, съдебномедицинска експертиза; автотехническа експертиза, ведно със скица на мястото на ПТП; фотокопия на СУМПС, на контролен талон и на свидетелство за регистрация на МПС; карта за проверка на спирачна уредба; акт за смърт  и удостоверение за наследници; констативен протокол за ПТП; справка за съдимост, автобиография, декларация за семейно и материално положение и имотно състояние.

както и въз основа на постановено определение по чл. 372 ал. 4 от НПК

съдебното следствие е протекло по реда на чл. 373 ал. 2 вр. чл. 371 т. 2 от НПК, респективно констатациите в мотивите са формирани по реда на чл. 373 ал. 3 от НПК. Така

 

от фактичеста страна съдът прие следното:

Обв. К.К.А. е роден на *** ***, работи, неосъждан, има завършено средно образование, женен.

          Подсъдимият е правоспособен водач на МПС, категории В, М, АМ от 2004 год. Притежава валидно СУМПС, издадено на *** г. от ОДМВР - Р..              Многократно е наказван по административен ред за нарушения на ЗДвП. Ползувал моторно превозно средство - лек автомобил „А.“, модел „А4“, с рег. № РР****ВА, собственост на Х. Б. Х.

На 16.01.2015 г., в 12,35 часа подсъдимият управлявал посочения лек автомобил като се движел по бул. „Н. Б.“ в гр. Р. в посока към ул. „М.“. Пътната настилка била суха, от едрозърнест асфалт, без видими неравности по пътното платно, времето било слънчево, а видимостта нормална.

Управяваният от подсъдимия автомобил достигнал до кръстовището, което се образувало между бул. „Н. Б.“, ул. „Н.“ и ул. „М.“.

Кръстовището било регулирано с пътни знаци и маркировка. На бул. „Н. Б.“ вдясно преди кръстовището били поставени пътни знаци Б1 (пропусни движещите се по пътя с предимство) и Г4 (движение само направо или надясно след знака). Преди кръстовището вдясно на ул. „Н.“ имало знак Б-3 (път с предимство). Движението по бул. „Н. Б.“ било двупосочно, с три ленти за движение, с  ширина на пътното платно непосредствено преди кръстовището 19,50 м. Движението по ул. „Н.“ било еднопосочно в посока към центъра на гр. Р., с три ленти за движение, с ширина на пътното платно 11,30 м. ул. „М.“ била с двупосочно движение, с две ленти и ширина на пътното платно 6,40 м.

Преди да пресече ул. „Н.“, подсъдимият преустановил движението на автомобила, за да се огледа. Не видял по ул. Н.“ да преминават други участници в движението и преценил, че може да премине безпрепятствено. Отново привел автомобила в движение като го управлявал равноускорително, изминал около 9 метра и скоростта му достигнала 24,15 км./ч.

По същото време, в крайната лява лента за движение на ул. „Н.“, в посока към центъра на града, се движел П. Я. Н., на 83 г., който управлявал велосипед „Спринт“ с около 8 км./ч.

Подсъдимият, навлязъл междувременно по посочения начин в кръстовището, не възприел своевременно велосипедиста и след като двете превозни средства продължили движението си,

възникнал удар между предното колело на велосипеда и предната половина на предния ляв калник на л.а. „А.“ с рег. № РР****ВА. Под действието на инерционната сила тялото на велосипедиста П. Н. се преместило напред и достигнало до челното стъкло на автомобила. При този удар върху стъклото, велосипедът и велосипедистът били отхвърлени напред и наляво спрямо посоката на движение на автомобила и П. Н. паднал на пътното платно.

Подсъдимият веднага преустановил движението на управлявания от него лек автомобил, излязъл от него и отишъл до пострадалия Н., който бил в съзнание, но неадекветен.

По същото време свидетелите И.Ц. и И.К. се намирали в непосредствена близост до местопроизшествието и след като чули силен звук от настъпилия удар между превозните средства, веднага се обърнали в посоката, от която чули звука и се приближили до пострадалия Н.. Св. Ц. и неустановено по делото лице с име Ц., подали сигнал на тел. 112 и

на място пристигнали екипи на ЦСМП – Р. и ОДМВР – Р..

Извършената проверка на подсъдимият за наличие на алкохол в издишания въздух с техническо средство – „Алкотест 7510+“ с № АRDN0006 показала отчел отрицателен резултат.

Клед надлежен медицински преглед от екипа

пострадалият бил откаран в УМБАЛ – Р., където,  въпреки положените усилия за неговото лечение, един месец по-късно - на 17.02.2017 г. той починал. Съгласно заключението на неоспорената съдебномедицинска експертиза по делото, пострадалият П. Я. Н. е получил оток на мозъка с малкомозъчно вклиняване, счупване на черепа, контузии на мозъка, вътремозъчна колекция от кръв, състояние след трепанация на черепа, течност в гръдната и коремната кухини, хидроперикард, охлузвания, кръвонасядания по главата, тялото и крайниците. При тези данни непосредствената причина за настъпването на смъртта на Н. е черепномозъчната травма, довела до оток на мозъка с малкомозъчно вклиняване. Описаните травматични увреждания са резултат на действието на твърди тъпи и тъпоръбести предмети и могат да бъдат получени при ПТП на 16.01.2015 г. В съответствие с константната практика на съдилищата тази причинно-следствена връзка между вредоносното деяние и настъпилия съставомерен резултат не се влияе по никакъв начин от възможността по принцип и конкретно повече или по-малко успешната медицинска ингтервенция, в повече ило по-малка вероятност за избягване на вредоносните последици, вкл. настъпилия в случая летален изход.

          От заключението на неоспорената комплексна автотехническа експертиза по делото се установява следното по относимите обстоятелства касаещи механизма на настъпването на произжшествието и свързатните с него действия на участниците – подсъдимия и пострадалия, както и странични фактори:

след като подсъдимият е преустановил движението на автомобила по горепосочения наичин на бул. „Н. Б.“ преди кръстовището с ул. „Н.“, от мястото на потегляне до мястото на удара обвиняемият

е имал достатъчно време да възприеме движението на велосипедиста и да прецени посоката и скоростта на неговото движение. Същевременно

елосипедистът също е имал възможност да види автомобила непосредствено преди произшествието и да наблюдава л.а. „А.“, след като последния е започнал да навлиза в ул. „Н.“.

Опасната зона за спиране (минималната зона, която е необходима на водача да спре ППС от момента на възприемане на опасност за движението до окончателното спиране) на л.а. „А.“, управляван от обв. А. със скорост 24,15 км./ч. е 11,4 м., а опасната зона за спиране на велосипед „Спринт“, управляван от П. Н. със скорост около 8 км./ч. е 3,9 метра.

Експертизата е приела, че причина за произшествието е нарушаване на правилата за движение при преминаване на кръстовище, регулирано с пътни знаци. Водачът на автомобила е имал възможност да предотврати произшествието, ако е изчакал или управлявал автомобила по такъв начин, че велосипедистът да премине през кръстовището преди л.а. „А.“. Лекият автомобил „А.“ с рег. № РР****ВА е бил с технически изправна спирачна уредба към момента на произшествието на 16.01.2015 г. , поради което са липсвали обективни причини от техническо или друго обективно естество да изпълни това си задължение и предотврати потнотранспортното произшествие.

По фактическите и на тази база правни доводи на защитата на подсъдимия относно съпричиняване на процесното пътнотрансхпортно произшествие от пострадалия съдът намира, че те действително намират опора в данните по делото. При това, каткто правилно възразява предстнавителят на обвинението, без значение в тази насока е обстоятелствата, че съгласно автотехническата ексхпертиза велосипедистът съща е имал обективна нвъзможност да предотврати сблъсъка при горепосочените негова скорост и посоко и като цяло ситуация на местопроизшествието. Даденото му от закона предимство при движението в инкриминирания ,участък и ситуация изклячва да му се вменява задължение да преустановява движението си по предположение за нарушения на правилата от които и да било други участници в движението, пред които има предимство. Доводът е основателен обаче на база безспорните обстоятелства, застъпени и в обвинителния акт, че пострадалият се е движел не в в дясната лента за движение, както го задължава ЗДвП, а в дясната такава, което е създало затруднение при преценката на подсъдимия за цялостната ситуация преди предприемането на пресичане на път с предимстнво. При това, видно от огрледния протокол и фотоалбума, по тази дясна лента за движение в момента, наред с движгещи се и паркирани автомобили, непосредствено преди кръстовището е имало купчина строителни материали, която създава допълнителни усложнения и вероятности за движението и местонахождението на ,участниците в движението на местото. Като се прибави и също безспорния факт, че велосипедистът е бил без светлоотразителна жилетка, съдът намиар, че

са налице две нарушения на правилата за движение по пътищата, допуснати от пострадалия, намиращи се в причинно следствена връзка с настъпилото прлоизшествие. Те не са от цзначение за съсганвомерността на деянието, а само за тежстта на евентуално дължимите наказателно санкция, както и гражданскоправна обезвреда.

Доводите на прокуротурата за необезпеченост тезата за съпричиняване с доказателкства, тъй като процесните свидетели не възприели самия удар в конкретния случай не можге да бъде споделена, тъй като същото се отнася и за главния факт, предмет на установяване по делото – свидетелите не са възприели по същия начин и стореното от подсъдимия, като то се изяснява съобразно гореизложеното въз основа на комплексния анализ на всички доказателства по делото, включващи наред с гласните такива също и веществени, писмени и от експертен порядък.

По тази фактическа устанвеност съдът прие следното

 

ОТ МАТЕРИАЛНОПРАВНА СТРАНА:

Подсъдимият е пълнолетно и вменяемо, следователно наказателноотговорно лице.

По гореописаните начин, на 16.01.2015 г. в гр. Р., на кръстовището между ул. „Н.“ и ул. „М.“, при управление на МПС - л.а. „А. А4“ с рег. № РР****ВА,

подсъдимият нарушил правилата за движение по:

чл. 5, ал.2 от ЗДвП – „Водачът на пътно превозно средство е длъжен: 1. да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са |…| и водачите на двуколесни пътни превозни средства;“ – като водач на пътно превозно средство не е бил внимателен и предпазлив към уязвимия участник в движението – водачът на двуколесно пътно превозно средство – велосипед марка „Спринт“, управляван от П. Я. Н..

чл. 50. (1) „На кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с предимство.“ – като водач на пътно превозно средство, навлязъл в кръстовището от ул. „Н. Б.“ към ул. „М.“, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, не пропуснал пътното превозно средство - велосипед марка „Спринт“, управляван от П. Я. Н., което се движело по пътя с предимство на ул. „Н.“, посока центъра на град Р..

чл. 104 (1) ППЗДвП  „На кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с предимство.“ -  като водач на пътно превозно средство не пропуска движещия се по пътя с предимство велосипед марка „Спринт“, управляван от П. Я. Н.,

и в пряка и непосредствена причинно следствена връзка с тези му нарушения били причинени гореописаните телесни увреждания на пострадалия П. Я. Н., с ЕГН **********,***, в резултат на които, както се изложи, настъпила неговата смърт.  

Обективен принос за настъпването на произшествието, макар и в твърде незначителна кстепен, имал и пострадалият, който в нарушение на ЗДвП се движел не в дясната, а в лявата лента за движение по ул. „Нисолаевска“, както и без светлоотразителна жилетка, с което затруднил своевременното му възприемане от подсъдимия - водач на МПС.

От субективна страна деецът е осъзнавал гореизложените обективни признаци - знаел е че като водач на МПС е длъжен да спазва ЗДвП, вкл. горепосочените щконкретни правила и че движгейки се в разрез с тях може да причини щети, мкл. Телесни повреди и смърт на други участници в движението.

Престъплението е извършено виновно, по непредпазливост, във формата й на небрежност /по леката от двете затконоустановени/, тъй като подсъдимият не е предвиждал настъпването на съставомерните общественоопасни последици, но е бил длъжен да ги предвиди и предотврати при спазване на законосъобразно поведение като нводач на МВС.  

Ето защо съдът прие за доказано по несъмнен и категоричен начин и призна поднсъдимия за виновен по процесното обвинение за престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „в“, вр. чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК.

При ИНДИВИДУАЛИЗАЦИЯТА НА НАКАЗАНИЕТО на подсъдимия съдът отчете като смекчаващи отговорността му обстоятелства чистото съдебно минало, трайно вграждане в обществото с постоянна работа и семейство, изразеното от обвиняемия съжаление и допуснатите от пострадалия нарушения свъзани с пътнотранспортното произшествие, а като отегчаващи - множеството административни наказания за извършени от него нарушения на ЗДвП. При значителен превес на първите и специално приноса на пострадалия, съдът определи размера на предвиденото в закона наказание лишаване от свобода в минимално установения размер от две години, а размера на наказанието лишаване от правоуправление – в размер на една година и шест месеца.

На основание чл. 58а ал. 1 вр. чл. 373 ал. 2 от НПК съдът редуцира така определения по общите правила размер на наказанието лишаване от свобода с една трета или на една година и четири месеца лишаване от свобода.

В съответствие със съвпадащите в това отношщение тези на обвинението и защитата съдът прие, че доказателствата по делото относно личността на подсъдимия, като основна предпоставка - неосъждан,

изключват необходимостта от ефективно изтърпяване на наказанието – дова очевидно би довело до отрицателни последици за живота и сациалните му контакти, като го отдалечи от всичко трайно в жинвота му и го постави в средите типични за пенитенциарните заведения. Ето защо съдът

отложи ефективното изтърпяване на това наказание на основание чл. 66 ал. 1 от НК за изпитателен срок от три години и шест месеца.

Причини за извършване на престъплението - неспазване на установените правила за движение по пътищата в Р България.

Следва подсъдимият да поеме деловодните разноски от доксъдебното производство.

По тези съображения съдът се произнесе с присъдата си. 

 

                             Окръжен съдия: