Решение по дело №394/2025 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 5252
Дата: 14 май 2025 г. (в сила от 14 май 2025 г.)
Съдия: Кремена Данаилова
Дело: 20257050700394
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 февруари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 5252

Варна, 14.05.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - XXIX състав, в съдебно заседание на двадесет и девети април две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА

При секретар АНГЕЛИНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА административно дело № 20257050700394 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Съдебното производство е по реда на чл. 145, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) и чл. 40, ал. 1 от Закон за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

Образувано е по жалба от Я. Г. Г., [ЕГН] против Решение рег. № ДОИ25000014ВН_003ВН/28.01.2025 г. издадено от секретар на Община Варна и Решение рег. № ДОИ25000014ВН_008ВН/17.02.2025 г. издадено от секретар на Община Варна за допълване на първото решение.

Жалбоподателят сочи, че е подал заявление за достъп до обществена информация рег. № ДОИ25000014ВН/14.01.2025 г., по което е издадено решение, формално предоставящо достъп. Въпреки позитивното решение обаче не е предоставен достъп до поисканите документи и липсва отговор на поставените въпроси. С допълнителна молба от 03.02.2025 г., жалбоподателят е отправил искане за допълване на решението и отговора по реда на чл. 62, ал. 1 от АПК. С отговор рег. № ДОИ25000014ВН_008ВН/17.02.2025 г. е получил уверение, че са предприети мерки пътя да бъде ремонтиран. Счита, че Община Варна, като орган по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, не изпълнява вменените ú задължения и въпреки постановените позитивни решения, не е предоставен достъп до поисканата информация и документи. В допълнителна молба с.д. № 5141/26.03.2025 г. уточнява, че не е предоставена поисканата информация от т. 1 до т. 5 от заявлението. В съдебно заседание, лично и чрез адв. Р. Д. жалбата се поддържа. Изложени са подробни съображения за основателността й. Претендира се присъждане на сторените разноски в производството.

Ответната страна – секретар на Община Варна, редовно призован, не изпраща процесуален представител. В депозирана молба чрез юрисконсулт Л. Г. е изразено становище, че органът е издал две решения за предоставяне на достъп до обществена информация по подаденото заявление от Я. Г., поради което счита жалбата за недопустима, подадена при липса на правен интерес да се обжалва благоприятен за заявителя акт. В условията на евентуалност оспорва жалбата като неоснователна, т. к. в законния срок органът е предоставил наличната в Община Варна информация по заявлението. Предвид изложеното, моли жалбата да бъде оставена без разграждане, евентуално да се отхвърли като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Направено е възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение от жалбоподателя.

Съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Със заявление вх. № ДОИ25000014ВН/14.01.2025 г. от Я. Г. Г. до кмета на Община Варна е поискано на основание ЗДОИ да бъде предоставена следната информация и документи:

1. Препис от последният периодичен доклад, отразяващ състоянието на стопанисваният от Община Варна път VAR 2028 в участъка от кръговото кръстовище с път III-2909 до граница община (Аксаково - Варна) - пътна настилка, банкет, хоризонтална маркировка, вертикална сигнализация.

2. Препис от всички доклади от периодично обследване, изготвени от длъжностни лица с вменено задължение обход на пътищата стопанисвани от Община Варна, отразяващи състоянието на гореописаният участък от път VAR 2028 за периода 01.01.2015 г. - 31.12.2024 г.

3. Препис от всички доклади от периодично обследване на описания пътен участък изготвени от длъжностни лица от Кметство [населено място] и длъжностни лица от Община Аксаково, на чиято територия се намира останалата част от път VAR 2028, ако има изготвени и предоставени на Община Варна такива за периода 01.01.2015 г. - 31.12.2024 г.

4. Препис от всички документи, отразяващи полаганите от Община Варна грижи - поддръжка и ремонт (текущ или основен) на посоченият пътен участък за периода 01.01.2015 г. – 31.12.2024 г.

5. Информация колко сигнала има постъпили в Община Варна от граждани свързани със състоянието на пътна настилка, банкет, хоризонтална маркировка, вертикална сигнализация в участъка от път VAR 2028, попадащ на територията на Община Варна, за периода 01.01.2023 г. - 31.12.2024 г. Във връзка с подадените сигнали какви мерки са взети от Община Варна за поддръжката на път VAR 2028 в състояние, осигуряващо целогодишно, бързо, сигурно и безопасно придвижване?

Посочено е, че желае да получи информацията в писмен вид на адрес [населено място], [улица]или електронен път на имейл адрес: [електронна поща].

По заявлението е издадено Решение ДОИ25000014ВН_003ВН/28.01.2025 г. от секретар на Община Варна. Административният орган е изложил мотиви, че по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ обществена информация е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение, относно дейността на задължените по закон субекти. Понятието „обществена информация" следва да бъде възприемано като сведение, знание за някого или нещо, свързано с обществения живот в страната. На основание чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ е предоставил достъп до наличната в Община Варна информация. Посочил е, че исканата информация е изготвена под формата на писмена справка и същата следва да се сканира и предостави на заявителя по електронен път на ел. поща: [електронна поща] от служител на отдел „Деловодно обслужване и архив", съгласно чл. 26, ал. 1, т. 4 и чл. 35, ал. 3 от ЗДОИ.

В писмената справка се сочи, че Община Варна всяка година извършва дейности по проектиране и изграждане на пътища и улици, и прилежащата им техническа инфраструктура съобразно действащите регулационни планове и в рамките на общинския бюджет за съответната година там, където е възможно. Проектобюджетът на Община Варна за съответната година се изготвя въз основа на приоритетните предложения на кметовете на райони на територията на общината. През 2022 г. е извършено обследване на всички общински пътища на територията на община Варна, включително на общински път VAR2028 /II - 29, Аксаково - Стожер/ - Новаково - Долище - Граница общ. (Аксаково - Варна) - Варна. През 2023 г. Община Варна е извършила проектиране и е издала разрешение за строеж за обект: „Основен ремонт на път VAR 2033 от кръстовището с VAR 2028 до кръстовище с [улица], по плана на [населено място], Община Варна". Във връзка с постъпили през 2024 г. сигнали от граждани и с оглед необходимостта от ремонт на пътната настилка на път VAR 2028 са предприети действия от Община Варна чрез Дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване" и в бюджета на Община Варна за 2025 г. е включено изготвянето на инвестиционен проект за обект: „Основен ремонт на общински път VAR 2028 /II - 29, Аксаково - Стожер/ - Новаково - Долище - Граница общ. (Аксаково - Баран) - Варна от кръстовище с VAR 2033 до граница на Община Варна". След изготвянето и съгласуването му съгласно нормативните изисквания ще се пристъпи към изпълнение. За 2025 г. е осигурено финансиране за извършване на основен ремонт на път VAR 2033 от кръстовище с VAR 2028 до кръстовище с [улица], по плана на [населено място], Община Варна, който е с готова проектна документация и влязло в сила разрешение за строеж.

С молба рег. № ДОИ25000014ВН_005ВН/03.02.2025г. до кмета на Община Варна, Я. Г. заявява, че предоставения отговор съдържа непълноти и на основание чл. 62, ал. 1 от АПК отново е поискани документите по точки от 1 до 4 и информацията по т. 5.

С Решение рег. № ДОИ25000014ВН_008ВН/17.02.2025 г. на секретар на Община Варна на основание чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ е предоставен достъп до наличната информация в Община Варна по искане за допълване с рег.№ ДОИ25000014ВН_005ВН/03.02.2025 г. Исканата информация е обективирана в писмена справка, съгласно която в най-кратки срокове ще бъде извършен текущ ремонт на най-компрометираният участък на общински път VAR2028 /11-29, Аксакова - Стожер/ - Новаково - Д. Г. общ. (Аксаково - Варна) - Варна, в участъка от кръговото кръстовище до границата на Община Варна. В проектобюджета па Община Варна за 2025 г. е включено изготвяне на инвестиционен проект и основен ремонт на общински път VAR2028 /11-29, Аксаково - Стожер/ - Новаково - Долище - Граница общ. (Аксаково - Варна) в участъка от кръговото кръстовище до границата на Община Варна.

При така установените факти, съдът прави следните правни изводи:

Решението на секретаря на Община Варна от 28.01.2025 г. е връчено на жалбоподателя на 28.01.2025 г. Той е подал на 03.02.2025 г. молба за допълване на решението, в условията на евентуалност е посочил да се счита за жалба, при спазване на чл.62, ал.1 от АПК, съответно чл. 149, ал.1 от АПК, вр. чл. 40, ал. 2 от ЗДОИ. Допълнителното решение от 17.02.2025 г. на секретаря на Община Варна е връчено чрез електронна поща на жалбоподателя на 17.02.2025 г., жалбата е подадена в съда чрез Системата за сигурно електронно връчване на 24.02.2025 г., в 14 – дневния срок по чл. 149, ал.1 от АПК, вр. чл. 40, ал. 2 от ЗДОИ. Същата е от надлежна страна, срещу административни актове, подлежащи на съдебен контрол, което обуславя допустимостта й.

Неоснователни са възраженията на ответника за недопустимост на жалбата, поради липсата на правен интерес от оспорването, тъй като на жалбоподателя е предоставена поисканата обществена информация. В случая Я. Г. изрично е поискал да му бъдат предоставени по електронен път копия на посочени от него документи, каквато форма за предоставяне на достъп до обществена информация е предвидена в разпоредбата на чл. 26, ал. 1, т. 4 от ЗДОИ. Предвид характера на исканата информация, касаеща периодично обследване на стопанисван от Община Варна пътен участък, кметът на общината по силата на служебните си функции по чл. 167в от Закона за движение по пътищата, следва да разполага с въпросните документи, съдържанието на които е предмет на търсената информация и които следва да се намират в общината, като възложител на такъв вид работи. Поради това той е териториалният орган на изпълнителната власт, съхраняващ въпросната информация по смисъла на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, което обстоятелство не се отрича и от ответника. Същевременно, макар в обжалваните решения да е посочено, че на Я. Г. се предоставя пълен достъп до поисканата обществена информация, в действителност исканите от него документи не са му предоставени. Правният интерес на заявителя от оспорване на решенията за предоставяне на обществена информация е обусловен от качеството му на лице, притежаващо и стопанисващо имот в [населено място], както и в качеството му на член на гражданското общество, който има право на гарантиран достъп до обществена информация във връзка с възможността да си създаде собствено мнение относно прозрачността на работата на съответните институции при разходване на обществени средства. След като е подал заявление за предоставяне на достъп до обществена информация в изискуемата от закона форма, той е активно легитимиран да обжалва не само отказите, а и решенията за предоставяне на такава, ако счита, че същата не е съответна като вид и обем на изисканата съгласно чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, дефинираща понятието "обществена информация", това е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение, относно дейността на задължените по закона субекти, посочени в чл. 3 от същия закон. В чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, като задължени да предоставят обществена информация субекти са определени държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. Съгласно чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, в срока по ал. 1 органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение

Със Заповед № К-063/07.11.2022 г. издадена от кмет на Община Варна е наредил на 07.11.2022 г. на основание чл. 39, ал. 2 от ЗМСМА, във връзка с ползване на платен годишен отпуск функциите му да се изпълняват от Х. И. – зам. - кмет на Община Варна. От справка – дневник за ползван платен годишен отпуск от И. П., издадена на 01.10.2024 г. от дирекция „Финансово – стопански дейности“ в Община Варна се установява, че на 07.11.2022 г. И. П. е бил в отпуск. Със Заповед № 3620/07.11.2022 г. кметът на Община Варна, в условията на заместване е делегирал правомощия на секретаря на Община Варна да разглежда постъпилите заявления за достъп до обществена информация по ЗДОИ и взема решения, в съответствие с чл.28, ал.2 от ЗДОИ и чл.39, ал.2 от ЗМСМА.

На основание чл.3, ал.1 от ЗДОИ кмета на общината, съответно в случая секретаря на общината е задължен субект за предоставяне на исканата информация, която е създадена и се съхранява от органите на местно самоуправление. От изложеното следва, че оспорените решения са издадени от компетентен орган.

Процесните решения на секретар на Община Варна са постановени в качеството му на задължен субект по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ и имат характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и съгласни чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ, представляват годен предмет на съдебно оспорване. Решение рег. № ДОИ25000014ВН_003ВН/28.01.2025 г., допълнено с Решение рег. № ДОИ25000014ВН_008ВН/17.02.2025 г. и двете издадени от секретар на Община Варна са в предписаната от чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ писмена форма и съдържат реквизитите по чл. 34, ал. 1 от същия закон. С това от формална страна оспорените актове отговарят на императивно установеното в ЗДОИ изискване към органа за мотивирано писмено произнасяне, независимо дали решението му е с позитивен или негативен за заявителя резултат. При извършената служебна проверка съдът намира, че процедурата по издаване на оспорените актове е съобразена с приложимите за случая процесуални норми на ЗДОИ и АПК, като не са налице процесуални нарушения, засягащи тяхната законосъобразност.

Решенията са издадени в нарушение на материалния закон и в противоречие с целта на закона, по следните съображения:

Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация са уредени в Закона за достъп до обществена информация. Легално определение на понятието обществена информация е дадено в чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ и това е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Обществената информация представлява сведение, знание за някого или нещо, свързано с обществения живот в страната. Тази информация може да се съдържа в документи или други материални носители, създавани, получавани или съхранявани от задължените по ЗДОИ субекти. Следователно, обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. Обществената информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации е официална и служебна, арг. чл. 9 от ЗДОИ. Официална е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия, арг. чл. 10 от ЗДОИ. Служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации, арг. чл. 11 от ЗДОИ. За субектите по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ е регламентирано задължение да предоставят информация, която е създадена в кръга на тяхната компетентност и е налична.

Съдът намира, че поисканата информация в заявлението на жалбоподателя следва да се квалифицира като официална по смисъла на чл. 10 от ЗДОИ, тъй като се събира, създава и съхранява по повод дейността на Община Варна, съобразно задълженията на кмета на съответната община, разписани в чл. 167в от ЗДвП.

В случая жалбоподателят е пожелал да се запознае с конкретно проявление на тази дейност /по т.1, т.2, т.3 и т.4 от заявлението/, а именно със създадени за целите на чл. 167в от ЗДвП доклади за периодично обследване на състоянието на стопанисван от Община Варна път VAR 2028 в участъка от кръговото кръстовище с път III-2909 до границата на О. А. с Община Варна за периода 01.01.2015 г. - 31.12.2024 г., както и документи за поддръжка и ремонт /текущ или основен/, поради изключително лошото и опасно състояние на територията на участък от 2,4 км, засягащо безопасността на движение. Видно от предоставените на жалбоподателя писмени справки неразделна част от двете решения, ответникът не отрича извършено обследване на общински път VAR2028 /II - 29, Аксаково - Стожер/ - Новаково - Долище - Граница общ. (Аксаково - Варна) – Варна през 2022 г.; извършено проектиране и издаване на разрешение за строеж за обект: „Основен ремонт на път VAR 2033 от кръстовището с VAR 2028 до кръстовище с [улица], по плана на [населено място], Община Варна" през 2023 г.; подадени сигнали от граждани във връзка с нуждата от ремонт на посочения път. Предвид така установената фактическа обстановка и въпреки изложените мотиви в решенията, че поисканата информацията е обществена, административният орган не е предоставил преписи/копия на поисканите документи. Следва, че информацията която е дадена не може да се счете за предоставена обществена информация по т.1, 2, 3 и 4 от заявлението.

В т. 3 от заявлението е направено искане за предоставяне на препис от всички доклади от периодично обследване на описания пътен участък изготвени от длъжностни лица от Кметство [населено място] и длъжностни лица от Община Аксаково, на чиято територия се намира останалата част от път VAR 2028, ако има изготвени и предоставени на Община Варна такива за периода 01.01.2015 г. - 31.12.2024 г. Съгласно чл. 32, ал. 1, изр. първо от ЗДОИ когато органът не разполага с исканата информация, но има данни за нейното местонахождение, в 14-дневен срок от получаване на заявлението той препраща съответно заявлението, като уведомява за това заявителя. Същата разпоредба е неприложима в случай, че органът разполага с информацията. След като разполага с нея, той е длъжен да предостави достъп, освен ако са налице основания за мотивиран отказ. В конкретния случай, органът незаконосъобразно не е предоставил информацията, съответно не е посочил налична ли е при него и не е препратил заявлението на кмета на Община Аксаково, в случай че обществената информация не е при него.

Административният орган не отрича за подадени сигнали от граждани, във връзка със състоянието на пътния участък, но в решенията не сочи техния брой, съгласно заявеното искане по т. 5. Единственото възможно основание за отказ би било по чл. 27, ал. 1 от ЗДОИ, но в решенията липсва такава обосновка, че е нужна допълнителна обработка на данните, в какво се състои тя, има ли техническа възможност да бъде извършена, ще има ли допълнителни разходи за нейното обобщаване и други обективни причини. Това са все въпроси, които административният орган не е взел предвид и на които не е отдал дължимото значение, като единствено е посочил, че са постъпили сигнали, но не е и техния брой. По отношение на искането по т.5, изречение 2, административният орган е предоставил информация за предприетите мерки за поддръжка на път VAR 2028, чрез включването в бюджета на Община Варна за 2025 г. на средства за изготвяне на инвестиционен проект за обект „Основен ремонт на общински път VAR 2028 /II - 29, Аксаково - Стожер/ - Новаково - Долище - Граница общ. (Аксаково - Варна) - Варна от кръстовище с VAR 2033 до граница на Община Варна" и осигурено финансиране през 2025 г. за извършването на основен ремонт на път VAR 2033 от кръстовище с VAR 2028 до кръстовище с [улица], по плана на [населено място], Община Варна, който е с готова проектна документация и влязло в сила разрешение за строеж. В допълнителното решение от 17.02.2025 г. е посочено: „в най – кратки срокове ще бъде извършен текущ ремонт на компрометираният участък от път VAR 2028 /II - 29, Аксаково - Стожер/ - Новаково - Долище - Граница общ. (Аксаково - Варна) – Варна в участъка от кръговото кръстовище до границата на община Варна. Тази информация е обща, без конкретни данни както за разрешението за строеж, така и датите, на които се планира текущия ремонт. Поради това, съдът приема, че и поисканата информация по т.5, изречение 2 от заявлението не е предоставена. Установеното води до извод, че решенията са издадени в нарушение на чл. 3, ал.1 ЗДОИ.

Непредоставянето на исканата обществена информация е довело до нарушаване на основните принципи при осъществяване правото на достъп до обществена информация, установени с чл. 6, ал.1, т. 1-4 ЗДОИ, поради което оспорените решения са издадени в нарушение на чл. 6, ал.1 и 2 от АПК.

По изложените мотиви, съдът намира, че Решение рег. № ДОИ25000014ВН_003ВН/28.01.2025 г. издадено от секретар на Община Варна и Решение рег. № ДОИ25000014ВН_008ВН/17.02.2025 г. издадено от секретар на Община Варна са незаконосъобразни и като такива следва да бъдат отменени, а преписката да се върне на административния орган за ново произнасяне при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.

При този изход на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК на жалбоподателя се дължат извършените разноски и възнаграждение за адвокат. Ответникът е направил възражение за прекомерност на стореното възнаграждение за адвокат. Съгласно Договор за правна защита и съдействие от 18.02.2025 г. е договорено и платено в брой от жалбоподателя на адв. Р. Д. възнаграждение в размер на 800 лева. На основание чл. 8, ал.3 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за възнагражденията за адвокатска работа, за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес, извън случаите по ал. 2, възнаграждението е 1000 лева. При съобразяване фактическата и правна сложност на спора, обема и качеството на осъществената от процесуалния представител на жалбоподателя процесуална защита, чрез представителство в открито съдебно заседание, съдът намира, че размера на адвокатското възнаграждение не е прекомерен. Община Варна следва да бъде осъдена да заплати в полза на жалбоподателя сумата от 810 лв., представляваща заплатени държавна такса в размер на 10 лева и договорено и платено адвокатско възнаграждение в размер на 800 лв.

Предвид изхода на спора по аргумент на противното на чл.143, ал.3 от АПК искането на ответника за присъждане на възнаграждение за юрисконсулт е неоснователно и съдът го оставя без уважение.

На основание чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ решението не подлежи на касационно обжалване.

Водим от горното и на основание чл. 173, ал. 2 и чл.174 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Решение рег. № ДОИ25000014ВН_003ВН/28.01.2025 г. издадено от секретар на Община Варна и Решение рег. № ДОИ25000014ВН_008ВН/17.02.2025 г. издадено от секретар на Община Варна.

ИЗПРАЩА административната преписка на секретаря на Община Варна за ново произнасяне по заявление с рег. № ДОИ25000014ВН/14.01.2025 г. от Я. Г. Г., [ЕГН], в 14-дневен срок от връчването на постановения съдебен акт, при изпълнение на указанията по приложението на закона, дадени с настоящото решение.

ОСЪЖДА Община Варна да заплати в полза Я. Г. Г., [ЕГН], сумата в размер на 810 (осемстотин и десет) лева, представляваща сторени по делото разноски и възнаграждение за адвокат.

Решението не подлежи на обжалване.

Съдия: