Решение по дело №4469/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3219
Дата: 9 юли 2024 г.
Съдия: Емилия Атанасова Колева
Дело: 20241110204469
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 март 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 3219
гр. София, 09.07.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 114 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и девети май през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Емилия Ат. Колева
при участието на секретаря СИЛВИЯ М. МИЛАНОВА
като разгледа докладваното от Емилия Ат. Колева Административно
наказателно дело № 20241110204469 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения
и наказания /ЗАНН/, вр. чл. 189, ал. 8 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/.
Образувано е по жалба на Д. К. Д. ЕГН **********, срещу електронен фиш серия К №
5181963 на СДВР, с който за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП и на основание чл.
189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 5 ЗДвП му е наложена „глоба” в размер на 600 лева.
В жалбата се твърди незаконосъобразност на издадения електронен фиш и се моли за
неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява и не изпраща
представител.
Въззиваемата страна редовно призована, не изпраща представител. В писмени бележки
от 23.04.2024г. процесуалният представител на СДВР поддържа становище за
законосъобразност на атакувания електронен фиш. Моли същият да бъде потвърден.
Претендира присъждането на юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като прецени обхвата на съдебния контрол, събраните по делото доказателства
и направените доводи, намира следното:
Жалбата е подадена в законоустановения в чл. 189, ал. 8 от ЗДвП срок, от процесуални
легитимирано лице и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което същата е
процесуално допустима.
Съдът след като се запозна с депозираната по делото жалба, изложените в нея доводи и
1
материалите по делото, намира за установено следното от фактическа страна:
На 04.08.2021г. преди обяд в района на гр. София, бул. „Владимир Вазов” до
бензиностанция „Теком” полицейски екип от ОПП-СДВР, в чийто състав бил**– младши
автоконтрольор, изпълнявал служебните си задължения, като осъществявал контрол по
спазване правилата за движение, в частност измервал скоростта на движение на
автомобилите, движещи се по бул. „Владимир Вазов“ с посока от ул. „Витиня” към бул.
„Ботевградско шосе”. Измерването на скоростта се извършвало с АТСС № TFR1-M 653.
АТСС било преминало последваща проверка за техническа годност на дата 23.10.202020г.
със срок на валидност една година.
Ограничението на скоростта било 50 км./ч. за населено място.
В 11:30ч. на същата дата и място била засечена скорост на движение на МПС - лек
автомобил „**. Била отчетена скорост на движение 95 км./ч. (след отчитане на допустима
грешка в полеви условия 3 км./ч. при скорост до 100 км./ч.). Автомобилът бил собственост
на „** с управител Д. К. Д..
Въз основа на тези данни от СДВР бил издаден електронен фиш за налагане на глоба в
размер на 600 лева на жалбоподателя Д. като представител на дружеството – собственик на
МПС.
След връчване на електронния фиш управителят на дружеството не подал декларация
по чл. 189, ал. 5 ЗДвП.
Към датата на нарушението Иван Бенчев, който бил част от екипа, извършващ
измерване на скоростта на движение на процесното място и време, бил преминал успешно
курс за обучение за работа с АТСС TFR1-M на 21.04.2014г.
Горната фактическа обстановка се установява от приобщените по делото писмени
доказателства, а именно: снимков материал относно измерената скорост; протокол за
използване на техническо средство, ежедневна форма на отчет; протокол за преминал
технически преглед на техническо средство; удостоверение за одобрение на типа уред за
измерване; справка за собствеността на автомобила; справка – картон за водач; протокол за
извършено обучение на Иван Бенчев; извлечение от ТР по партидата на „**
Изводи относно екипа на ОПП-СДВР, извършвал проверка за спазване на ЗДвП,
измервайки скоростта на движение в процесния ден и час, както и мястото на извършване
на проверката, съдът направи на база ежедневната форма за отчет, протокола за използване
на АТСС и снимковия материал, съдържащ сведение относно координатите на мястото на
измерване на скоростта.
Изводи относно годината на завършване на курс за обучение за работа с АТСС TFR1-M
от страна на ** - младши автоконтрольор в ОПП-СДВР – през 2014г. съдът направи на база
приобщения протокол за преминало обучение.
Изводи относно собствеността на лекия автомобил, с който е извършено нарушението,
съдът направи на база справката за собственост предоставена от ОПП-СДВР.
2
Изводи относно представителството на дружеството към датата на нарушението –
управител Д. К. Д. съдът направи на база служебно извършената справка в ТР.
При така установените факти съдът намира следното от правна страна:
Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП - при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на
нарушител, се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение.
Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението да е
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система без човешка
намеса при установяване на нарушението, за да се избегне субективния човешки фактор. В
процеса по издаването на ел. фиш не участват двете страни, характерни за първата фаза на
административнонаказателното производство.
С измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., законът беше
съобразен с изложените в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. на ВАС становища
относно използването на мобилни камери за установяване на нарушенията на ограниченията
на скоростта. В разпоредбата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП беше добавен терминът
"автоматизирано техническо средство или система“. Съгласно § 6, т. 65 от допълнителните
разпоредби на ЗДвП - "Автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес", тоест
контролният орган не се намесва в работата на мобилното автоматизирано техническо
средство, а само го позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след
преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява
поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган.
Използването на АТСС е автоматизиран процес, при който единствената намеса на
контролен орган се свежда до позиционирането и настройката на автоматизираното
техническо средство. Същите установяват нарушенията по аналогичен със стационарните
средства способ. Всички автоматизирани технически средства - мобилни и стационарни, са
преминали метрологична проверка съгласно Закона за измерванията, в това число и
софтуера за обработка на доказателствения материал и са въведени в експлоатация при
стриктно спазване на нормативните предписания. При въвеждането в експлоатация на всяко
техническо средство, сертифициращият орган - Български институт по метрология,
осъществява проверка и на софтуерната програмата, генерираща снимковия материал, което
е отразено и в сертификата и първоначалната метрологична проверка. Принципът на
действие, както на стационарните, така и на мобилните системи е един и същ: измерване на
скоростта от сертифициран измерител и задействане на камера, визуализираща измерването,
3
респективно превозното средство. Обработката и издаването на електронен фиш и за двата
вида системи е от централизирана информационна система.
В случая приложение не намира разпоредбата на чл. 34 ЗАНН. Действително, съгласно
разпоредбата на чл. 189, ал.11 от ЗДвП, влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в
сила наказателно постановление. Самият електронен фиш е приравнен от законодателя на
наказателно постановление, тъй като с него освен, че се установява нарушението, се налага и
конкретно наказание за това нарушение. Т.е., тук процедурата е различна от тази по ЗАНН,
като нямаме отделен АУАН и НП, а двата акта са инкорпорирани в електронния фиш.
Следователно не може да се приложи разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН, относно сроковете за
издаване на АУАН и НП, тъй като ел. фиш е приравнен на наказателно постановление, а за
дата на издаването му се счита датата на извършеното нарушение.
Нарушението е установено от АТСС, надлежно калибровано, при което измерването,
регистрирането и записът на нарушенията се извършва от система радар-камера-компютър,
като единствената роля на оператора на системата е да позиционира техническото средство,
като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за
скоростта на този участък. Ето защо, съдът намира, че процесната система за контрол на
скоростта отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е установено и
заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при
установяването и заснемането на всяко едно конкретно нарушение. Именно по тази причина
в електронния фиш липсва посочване на конкретен издател, тъй като операторът на
системата за видеоконтрол няма това качество.
Съдът приема за доказано конкретното нарушение, тъй като автомобилът е заснет с
АТСС за превишена скорост и снимката е приложена по делото, като върху нея са посочени
датата и часът на нарушението. Върху снимковия материал се вижда регистрационния номер
на автомобила, като по делото по безспорен начин се установява и мястото на нарушението.
Касае се за ограничение на скоростта за движение 50 км./ч. за населено място, което е
установено в закона.
Съгласно разпоредбата на чл. 188, ал. 1 от ЗДвП, собственикът или този, на когото е
предоставено моторното превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение,
като собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не
посочи на кого е предоставил моторното превозно средство.
Съгласно чл. 188, ал. 2 от ЗДвП - когато нарушението е извършено при управление на
моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон
наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на
което е предоставил управлението на моторното превозно средство. В случая управителят на
дружеството не е подал декларация по чл. 189, ал. 5 ЗДвП, в която да посочи лицето, на
което е било предоставено МПС, поради което законосъобразно е ангажирана неговата
отговорност.
Електронният фиш съдържа всички необходими реквизити във връзка с извършеното
4
нарушение, визирани в чл. 189, ал. 4 ЗДвП а именно: дата, място, начин на извършване на
нарушението, лицето, което се санкционира в качеството му на представител на
юридическото лице, чиято собственост е процесния автомобил.
Разликата в засечената скорост от 98 км/ч и посочената в ел. фиш скорост от 95 км/ч се
дължи на така наречения "толеранс", който представлява възможната процентна грешка при
засичането на скоростта. Този толеранс е 3 км./ч. от засечената скорост и се отчита в полза
на нарушителя, като засечената от радара скорост се намалява именно с тези 3 км./ч., когато
скоростта на автомобила е до 100 км./ч. Точно заради това не може да се говори за
нарушаване правата на жалбоподателя, поради неяснота или противоречия в издадения ел.
фиш. Напротив, правата му са напълно защитени, тъй като евентуално възможната грешка
при отчитането на скоростта е изчислена в негова полза.
Приложеният към преписката протокол от проверка на АТСС, се установява, че
система за видеоконтрол е одобрена да служи за видеоконтрол на нарушенията на правилата
за движение, надлежно калибрована и технически годна към датата на нарушението за
осъществяване на посочения видеоконтрол. Мястото на извършване на проверката е мястото
на позициониране на системата, а мястото на позициониране е именно мястото, където е
установено нарушението.
В конкретния случай нарушението е безспорно установено, доколкото при разрешена
скорост на движение до 50 км./ч. за населено място установено в закона, водачът се е движел
със скорост 95 км./ч., превишавайки допустимата скорост с 45 км./ч.
Нарушението е извършено виновно при форма на вината непредпазливост. Водачът е
съзнавал задължението си да спазва ограничението на скоростта за населени места, въведени
с пътен знак, но не го е спазил, проявявайки небрежност.
При това положение законосъобразно на представителя на „**– Д. Д. е наложена глоба
в размер на 600 лева на основание чл. 182, ал. 1, т. 5 ЗДвП. Съгласно последния текст на
закона - водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място, се
наказва, както следва: ...т. 5 - за превишаване над 40 км./ч. - с глоба 600 лв. Размерът на
глобата е фиксиран такъв, поради което обсъждането на въпроса за нейното намаляване се
явява безпредметно.
С оглед на горното, електронният фиш се явява издаден съобразно правилата на
материалния и процесуалния закон и като такъв следа да бъде потвърден.
Съгласно изричната разпоредба на чл. 63д, ал. 1 ЗАНН съдът следва да се произнесе по
извършените от страните разноски, съобразявайки изрично отправеното искане в очертаната
насока, като с оглед изхода на делото, въззиваемата страна има право на юрисконсултско
възнаграждение. Предвид липсата на правна и фактическа сложност на делото, съдът счита,
че юрисконсултското възнаграждението следва да се определи в предвидения в разпоредбата
на чл. 27е от Наредбата за заплащане на правна помощ минимален размер, а именно 80 лева.
Така мотивиран, Софийски районен съд, НО, 114 състав,
5
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К № 5181963 на СДВР.
ОСЪЖДА, на основание чл. 63д, ал. 4 във вр. с ал. 1 ЗАНН Д. К. Д. ЕГН **********
да плати на СДВР, ул. „Антим I” № 5 разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер
на 80,00 /осемдесет/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - София
град, на основанията предвидени в НПК, и по реда на Глава Дванадесета от АПК, в 14-
дневен срок от съобщението.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6