Решение по дело №72/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 май 2021 г. (в сила от 28 май 2021 г.)
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20217190700072
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 80                                         28.05.2021 год.                                   град  Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в открито заседание на осемнадесети май две  хиляди двадесет и първа година, в  състав:

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: ИВА КОВАЛАКОВА - СТОЕВА

                                                                                                       М.М.

 

при секретаря Пламена Михайлова, с участието на прокурора Ива Рангелова разгледа докладваното от съдията М.М.  касационно АНД № 72 по описа за 2021 год. и, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на глава ХІІ от Административно процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63 ал. 1 изр. ІІ – ро от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по жалба на С. Р. Н. от гр. Р., чрез адв. М. Р. М. от АК – Разград, срещу решение № 43 от 15.02.2021 год., постановено по АНД № 782 по описа за 2020 год. на Районен съд Разград. С него  е потвърдено НП №  РД-05-36 от 12.11.2020 год. на директора на РЗИ – Разград, с което на жалбоподателя на основание чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето е наложена глоба от 300 лв. В жалбата се твърди, че обжалваното решение е постановено в нарушение на материалния  и процесуалния закон. Жалбоподателят твърди, че не е извършил вмененото му във вина нарушение. В АУАН не било конкретизирано обвинението. Съдържанието на НП не отговаряло на изискванията за форма по чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, без да се посочва в какво точно се изразява несъответствието.  Твърди, че в нормата на чл. 63, ал. 4 от Закона за здравето не се съдържа състав на административно нарушение. Жалбоподателят иска от съда да отмени обжалваното решение и да постанови съдебен акт, с който да отмени  наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба – Регионална здравна инспекция – Разград, чрез процесуалния си представител – юрисконсулт С. Г., оспорва жалбата като неоснователна и иска от съда да остави в сила решението  на районния съд.

Прокурорът от Окръжна прокуратура Разград дава становище, че жалбата е неоснователна  и предлага на съда да потвърди решението на районния съд.

Административен съд Разград, като обсъди посочените в жалбата касационни основания, доводите и становищата на страните  и доказателствата по делото,  и след като извърши служебна проверка, съгласно чл. 218 ал. 2 от АПК,  прие за установено следното:

Касационната жалба, като  подадена от активно легитимирано лице в законоустановения 14-дневен срок и насочена срещу акт, подлежащ на касационен съдебен контрол, е процесуално допустима.

От фактическа страна районният съд е приел, че на 21.10.2020 г., за овладяване разпространението на КОВИД 19, Министър на здравеопазването издал Заповед № РД – 01- 609 от 21.10.20 г., с която, в Раздел І, т. 7, задължил «…Всички лица, когато се намират в закрити обществени места, в т. ч. транспортни средства за обществен превоз, лечебни и здравни заведения, аптеки, оптики, национални центрове по проблемите на общественото здраве, административни учреждения и други места, в които се обслужват или имат достъп гражданите, железопътни гари и автогари, летища, метростанции, търговски обекти, църкви, манастири, храмове, музеи и др., са длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал, шлем и др.), които се използват съгласно препоръките в приложение № 3…“.

На 26.10.2020 г., контролни органи по спазване на Заповедта на Министъра –служители в РЗИ – Разград., съвместно със служител на РУМВР - Разград., извършили проверка в бензиностанция на „ Лукойл“ в гр. Разград., бул. „Априлско въстание” № 39а. В хода на проверката в търговската зала на бензиностанцията в касовата зона, констатирали жалбоподателят, който бил без поставена предпазна маска на лицето или друго средство, покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал, шлем и др.). Това поведение на жалбоподателя, контролните органи преценили като нарушение на Раздел І, т. 7 от Заповед № РД – 01- 609 от 21.10.20г. на Министър на здравеопазването, за което му бил съставен АУАН № 054/26.10.2020 г. Актът бил предявен на нарушителя, който го подписал без възражения и копие от същия му бил връчен. Въз основа на  АУАН на 12.11.2020 г. било издадено и обжалваното НП, в което адм. наказващият орган, по идентичен с АУАН начин описал нарушението от фактическа страна.

При тези  факти районният съд е приел от правна страна, че  НП и АУАН, са съставени в предвидените за това срокове, от надлежен орган и при спазване на изискуемите се за тяхната валидност форма и съдържание. Изложил е подробни доводи в тази насока, които се подкрепят от касационната инстанция. Районният съд счел за безспорно установено, че жалбоподателят от обективна и субективна страна с бездействие е осъществил вмененото му във вина административно нарушение, защото на посочената дата в търговската сграда на бензиностанция „Лукойл” в гр.Разград /която е търговски обект и закрито обществено достъпно място за неограничен брой лица/, в касовата зона, е бил без поставена защитна маска за лице или друго средство, покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал, шлем и др.), с което е нарушил процесната заповед на Министър на здравеопазването. Правилно е квалифицирано нарушението от фактическа и правна страна, като е посочена нормата на Раздел І, т. 7 от Заповед № РД – 01- 2 - 609 от 21.10.20г. на Министър на здравеопазването и намира възраженията на жалбоподателя и процесуалния представител за неоснователни.

Разградският административен съд намира въззивното решение за валидно и правилно.

Съгласно чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето  в действащата редакция, който наруши или не изпълни въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв. С посочената в НП заповед на министъра на здравеопазването, публикувана на официалната интернет страница на министерството /https://www.mh.government.bg/media/filer_public/2020/10/21/zapoved_ob6ti_merki_21_10_20_1.pdf/ на основание чл. 63, ал. 4 от Закона за здравето са въведени временни противоепидемични мерки, подборно описани в заповедта. Една от мерките е тази по т. 7, подборно описана по-горе. По делото безспорно е установено, че на инкриминираната дата в посочената в НП бензиностанция – закрито обществено място, жалбоподателят  е бил без поставена защитна маска за лице или друго средство, покриващо носа и устата.   Тази противоепидемична мярка е действала към датата, на която е извършено деянието. По този начин Н. е осъществил състава на  чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ.  В обжалваното НП деянието е описано кратко, точно и ясно по време, място, начин на извършване и деец. Наказаното лице е разбрало ясно какво нарушение му се вменява във вина  и е упражнило правото си на защита в пълен обем.  Ето защо твърдението на ответника по касацията за допуснато нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН  е неоснователно.Твърдението му, че не е извършил вмененото във вина нарушение, е неоснователно и недоказано,  и е резултат от защитната му позиция. По делото няма нито едно доказателство, което да поставя под съмнение извода, че Н. е извършил нарушението, за което е наказан.

В случая описаното в НП деяние е квалифицирано от правна страна като административно нарушение по  чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето,  която административно наказателна разпоредба свързва налагането на санкция в случаите на нарушаване или неизпълнение на противоепидемични мерки, въведени на основание 4 или ал. 7 от ЗЗ с акт на министъра на здравеопазването или директор на РЗИ. Адресати на правните норми по ал 4 и ал. 7 от Закона за здравето са съответните държавни органи, които имат правомощието да въвеждат с изричен писмен акт противоепидемични мерки, задължителни за спазване под страх от административно или углавно наказание. Ето защо за попълване на общо формулирания състав на административното нарушение по  чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ следва да се конкретизира актът на компетентните държавни органи, в противоречие с който се явява поведението на привлеченото към отговорност лице. В случая това е сторено като е посочен номерът на заповедта, органът който я е издал и конкретната точка от заповедта, която е нарушена с деянието. 

 С оглед на това настоящият касационен състав приема, че при издаване на обжалваното НП е изпълнено изискването на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН, доколкото именно разпоредбата на чл. 209, ал. 1 от Закона за здравето се явява нарушената законова разпоредба и с посочването ѝ административно наказателното обвинение се явява конкретизирано в необходимата и достатъчна степен от правна страна.

Предвид изложеното, настоящият касационен състав счита, че обжалваното решение е валидно, допустимо и е в съответствие с материалния закон. Не са налице посочените в жалбата касационни основания, предполагащи отмяна на решението и то следва да бъде оставено в сила като правилно.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 1 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 43 от 15.02.2021 год., постановено по АНД № 782 по описа за 2020 год. на Районен съд Разград.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

          ЧЛЕНОВЕ:1./п/

                                                                                     2./п/