№ 569
гр. Пещера, 22.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕЩЕРА, I ГР. СЪСТАВ, в публично заседание на
тринадесети юли през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Атанаска Ст. Павлова-
Стоименова
при участието на секретаря Севделина М. Пенчева
като разгледа докладваното от Атанаска Ст. Павлова-Стоименова
Гражданско дело № 20215240100435 по описа за 2021 година
Постъпила е искова молба от „Теленор България" ЕАД със седалище и
адрес на управление: гр. София, ж.к. Младост 4, Бизнес Парк София, сграда 6,
банкова сметка: IBAN: ВG52CITI92501000104111, с ЕИК: *********, чрез
адв. В.П. Г., против АЛБ. В. В., ЕГН **********, с адрес: 4550, гр. Пещера,
ул. „**" № 2, с основание чл. 422 във вр. чл. 415 ал. 1 от ГПК,чл. 373 ТЗ и чл.
79 ЗЗД.
Твърди ищецът, че въз основа на подадено заявление за издаване на
заповед за изпълнение на парично задължение по реда на чл. 410 от ГПК,
срещу А.П.М. е образувано ч. гр. д. № 1407/2020 г. по описа на Районен съд
Пещера.
Против длъжника е издадена Заповед за изпълнение на парично
задължение в размер на 193.37 лв.Във връзка с връчване на заповедта за
изпълнение на парично задължение на длъжника при условията на чл. 47, ал.
5 ГПК, е предявен на основание чл. 422, във вр. с чл. 415 ГПК иск за
установяване на вземането по издадената заповед за изпълнение в размер на
193.37 лв. , която сума представлява цена на потребени и незаплатени
месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги.
Твърди ищецът че е сключен договор за мобилни услуги от дата
1
17.12.2018 г., с ответникът с клиентски номер № ********* и титуляр на
мобилен номер 0892/756347 по избрания абонамент Тотал 26.99 със срок на
действие 24 месеца до 17.12.2020 г.
Въз основа на посочения договор ответникът е ползвал предоставяните
от Дружеството мобилни услуги, като потреблението за мобилен номера
0892/756347 е фактурирано под клиентския номер на абоната№ *********.
Според чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „ при ползване на
услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се
извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на името на
потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки потребител -
страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която ще му бъде
издавана фактура. Неполучаването на фактурата не освобождава потребителя
от задължението му за плащане на дължимите суми. ". За потребените от
абоната-ответник услуги за периода 20.11.2018 г. до 19.02.2019 г. Теленор
България ЕАД е издал:Фактура №**********/20.12.2018 г. за отчетния
период на потребление от 20.11.2018- 19.12.2018 г. с дължима стойност 21.88
лв., представляващи частична цена на абонаментния план Тотал 26,99.
Дължимата сума е платима в срок 04.01.2019 г. Към фактурата е приложено
извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера. - Фактура
№**********/20.01.2019 г. за отчетния период на потребление от 20.12.2018-
19.01.2019 г. с дължима стойност 144.50 лв., от които: 22.49 лв. без ДДС за
месечен абонамент и потребление извън месечния абонамент, изразяващо се
в: 260.01 лв. без ДДС за Роуминг таксуване общо.Дължимата сума е платима
в срок 04.02.2019 г. Към фактурата е приложено извлечение от потреблението
на ползваните мобилни номера. Към фактурата е прибавена и незаплатената
стойност от предходния отчетен период в размер на 21.88 лв., при което общо
дължимото задължение възлиза на сума в размер на 166.38 лв. Фактура
№**********/20.02.2019г. за отчетния период на потребление от
20.01.2019г.- 19.02.2019г. с дължима стойност 26.99 лв., от които: 22.49 лв.
без ДДС за месечен абонамент. Дължимата сума е платима в срок 07.03.2019
г. Към фактурата е приложено извлечение от потреблението на ползваните
мобилни номера. Към фактурата е прибавена и незаплатената стойност от
предходния отчетен период в размер на 166.38 лв., при което общо
дължимото задължение възлиза на сума в размер на 193.37 лв. За посочените
месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил задължението си да
2
заплати на Теленор България дължимите месечни абонаменти, съобразно
използваните от него услуги в общ размер на 193.37 лв. Към всяка от
фактурите има приложено извлечение-детайлизирана справка от
потреблението на ползвания номер.
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 193.37 лв. е ангажирало
договорната отговорност на абоната по т.11 от процесния договор за услуги,
като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор, Теленор
България ЕАД е прекратил едностранно индивидуалните договори на
ответника за ползваните абонаменти и е издал по абонатен номер №
********* Крайна фактура № ********** от дата 20.04.2019 г. Като абонат
на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния оператор
„ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД ответникът се е съгласил и е приел Общите
Условия на Оператора за взаимоотношения с потребителите на мобилни
телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор има право да
получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното
количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят е длъжен да
заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за плащане,
посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. Съгласно
сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и задължения,
описани в него и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към
индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните общи условия
и те са неразделна част към него. По силата на същите, индивидуалният
договор влиза в сила от момента на подписването му от страните, а за
неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила общите условия на
договора за предоставяне на мобилни услуги. В чл. 20 от Общите условия е
посочено, че, всички услуги се заплащат в зависимост от техния вид и
специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на Теленор. Съгласно
чл. 23, б) месеченния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е
сключен индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на
Мрежата и се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно
избрания от потребителя абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл.
26 неполучаването на фактура, не освобождава потребителя от задължението
му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговаря и дължи връщане
3
на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи, свързани със
събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27
от Общите условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва
в срока указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на
издаването й. При неспазване на срока, потребителят дължи неустойка за
забава в размер на законната лихва за всеки ден закъснение. В конкретният
случай ответникът е подписал договор за услуги с мобилния оператор,
ползвал е процесиите мобилни номера и не е изпълнил задължението си по
договор да заплаща стойността на предоставените услуги, като с това си
поведение е изпаднал в забава. Издадени са фактури и в срок не ги е заплатил.
Изпълнен бил фактическият състав на едно договорно неизпълнение по чл.
79 ЗЗД, за което ответникът следва да понесе отговорността си.
Моли да се постанови решение, с което да се признае за установено по
отношение на АЛБ. В. В., ЕГН **********, с адрес: 4550, гр. Пещера, ул. „**"
№ 2, че към нея съществува изискуемо вземане на ищеца „ТЕЛЕНОР
БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в
град София, район „Младост", ж.к. „Младост 4", Бизнес Парк София, сграда
6, представлявано от Джейсън Кристос Кинг и Марек Слачик, в размер на
193.37 лв. (Сто деветдесет и три лв. и 37 ст.), представляваща дължими и
незаплатени месечни абонаментни такси по договор за мобилни услуги за
ползване на мобилен номер 0892/756347 от дата 17.12.2018г. за потребление
на мобилни услуги, за периода от 20.11.2018 г. до 19.02.2019 г., ведно със
законната лихва за забава, считано от датата на подаване на заявлението по
реда на чл. 410 ГПК до окончателното плащане на сумата. Прави
доказателствени искания и присъждане на разноски.
В срока за отговор е постъпил такъв от ответника АЛБ. В. В. чрез адв.
Д. Ц., особен представител на ответника. Твърди че иска е допустим, но
неоснователен. Оспорва изцяло описаните в исковата молба обстоятелства.
Твърди , че искът е срещу лицето А.П.М., като се противопоставя и на
прилагане на частното гражданско дело. Твърди че в декларацията съгласие
не е представено заверено копие на личната карта на ответника, и трите имена
да са собственоръчно изписани. Твърди че шрифтът в декларацията съгласие
и ОУ е под 12. Моли иска да се отхвърли като неоснователен. Прави
доказателствени искания за графологическа експертиза за установяване на
почерка и подписа на ответника в договора за мобилни услуги, както и
4
експертиза за размера на шрифта в ОУ и декларацията съгласие и
приложение –ценова листа.
Въз основа на събраните по делото доказателства преценени поотделно
и в тяхната съвкупност във връзка с твърденията ,възраженията и доводите на
страните и при съобразяване с разпоредбите на чл.235 и сл. от ГПК ,съдът
приема за установено следното :
Безспорно в случая се касае за техническа грешка от страна на ищеца
при посочване на името на ответника, като няма съмнение че се касае за
АЛБ. В. В..
В хода на процеса е променено наименованието на ищеца - ТЕЛЕНОР
БЪЛГАРИЯ ЕАД, който е преименуван на ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ ЕАД .
От приложеното ч.гр.д.№1407/2020 на РС Пещера са установява, че е
издадена заповед за изпълнение по чл. 410 от ГПК №260135/18.12.2020г.,с
която е разпоредено длъжникът АЛБ. В. В., ЕГН: **********, адрес:
гр.Пещера, общ.Пещера, п.к.4550, ул. „**“ № 2, да заплати на кредитора
„ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, ЕИК: *********, Седалище/адрес на
управление: гр. София, ж.к. Младост 4, Бизнес Парк София, сграда 6, п.к.
1766, Законен представител: Джейсън Кристос Кинг – Изпълнителен
директор,заедно с Марек Слачик – член на Съвета на Директорите,
Пълномощник: адв.В.Г., съдебен адрес : гр.София,бул.“България“ № 81, ет.8,
ап.22, тел. 02 465 01 01, 0895544 007 сумата 193,37 лева / сто деветдесет и три
лева и тридесет и седем стотинки/ главница, както и сумата от 205,00 лева
разноски по делото, в т.ч. 25,00 лева за внесена ДТ и 180,00 лева за
адвокатски хонорар.
Заповедта е връчена на длъжника по реда на чл. 47 ал. 5 от ГПК поради
което и на основание чл. 415 ал. 1 т. 2 от ГПК е указано на заявителя да
предяви иск относно вземането си. Искът по чл. 422 от ГПК е предявен в
указания едномесечен срок, поради което е процесуално допустим.
От приетия по делото Договор за мобилни услуги от 17.12.2018 г. и
фактури се установява, че между страните са възникнали облигационни
отношения по предоставяне на мобилни услуги. На ответника е предоставен
абонаментен план Тотал 26,99 с неограничени национални минути и роуминг
в ЕС, сключен между „Теленор България" ЕАД и АЛБ. В. В. за тел. номер -
0892 756347 на потребителя при месечен абонамент 26.99 лв. на месец по
5
стандартен месечен абонамент с 1 бр. СИМ карта към този договор. Срока на
договора е 24 месеца и влиза в сила на 17.12.2018 г. и изтича на 17.12.2020 г.
Датата на издаване на фактурата е 20-то число на всеки месец. В месечния
абонамент са включени са включени стандартни минути на месец - 100
минути към международна зона 1,2 и Балкани. На абоната са предоставени и
следните допълнителни услуги : 3000 MB мобилен интернет на максимална
скорост в БГ зона и зона ЕС ; отказване от хартиена фактура ; роуминг.
Съгласно договора след изтичане на първоначалния срок на
договора,същия се превръща в безсрочен при стандартните условия на
избрания абонаментен план и може да бъде прекратен с едномесечно писмено
предизвестие. В случай на прекратяване на договора преди изтичане на срока
по вина на потребителя или при нарушение на задълженията му по договора
потребителя дължи неустойка за в размер на всички стандартни месечни
абонаменти за периода от прекратяване до изтичане на уговорения срок ,като
максималния размер не може да превишава трикратния размер на
стандартните месечни абонаменти.
А.В. е подписала Декларация-съгласие с която се е съгласила с
условията на „Теленор България" ЕАД и се задължила да ги спазва.
Съгласно т.27 от Общите условия плащането на посочената във
фактурата сума се извършва в срока ,указан във фактурата,но не по-късно от
18 дни след датата на издаването и.
От приетата по делото икономическа експертиза се установява, че
общия размер на предоставените и фактурирани услуги за периода 17.12.2018
г. до 19.02.2019 г. от „Теленор България" ЕАД на А.В. е 201.09 лв.За периода
17.12.2018 г. до 19.02.2019 г. „Теленор България" ЕАД е издал следните
фактури за ползвани услуги на името на АЛБ. В. В., клиентски номер -
*********, за тел. № ********** : фактура № **********/20.12.2018 г. за
отчетен период 17.12.2018 г. до 19.12.2018 г. на стойност 29,60 лв. с ДДС.
Издадена е фактура № **********/20.01.2019 г. за отчетен период 20.12.2018
г. до 19.01.2019 г. на стойност 144.50 лв. с ДДС с включени следните суми :
Абонаментен план Тотал 26.99 - 22.49 лв. без ДДС или 26.99 лв. с ДДС
;Роуминг таксуване - 260.15 лв. без ДДС, от която сума са приспаднати 162.22
лв. начислени компенсации . Обща сума по фактурата - 120.42 лв. без ДДС
или 144.50 лв с ДДС. Предоставени са следните услуги :Разговори с Теленор -
6
99 мин. ;мобилен интернет - 3661,34 MB ; разговори към други
национални мобилни мрежи - 15 мин.;разговори към „Грижа за клиента" - 9
мин. ;роуминг-99 MB ;Обща стойност за периода - 144.50 лв.; Задължения от
предходен период - 29.60 лв. Обща сума за плащане - 174.10 лв.
Фактура № **********/20.02.2019 г. за отчетен период 20.01.2019 г. до
19.02.2019 г. на стойност 26,99 лв. с ДДС. За отчетен период 20.01.2019 г. до
19.02.2019 г. на стойност 26,99 лв. с ДДС.Стойността на предоставените
услуги е както следва :Абонаментен план Тотал 26.99 - 22.49 лв. без ДДС или
26.99 лв. с ДДС. По следните предоставени услуги : Обща стойност за
периода с ДДС - 26.99 лв.; Задължения от предходен период -174.10 лв.
Обща сума за плащане - 201.09 лв.
Експертизата е приета в о.с.з.
От приетата по делото графологическа експретиза се установява, че
подписите на потребителя върху Договор за мобилни услуги между „Теленор
България „ЕАД и АЛБ. В. В. с дата 17.12.2018год. са положени от АЛБ. В.
В..
Експертизата е приета в о.с.з.
От приетата по делото техническа експертиза на размера и вида на
шрифта се установява, че текста на Документ „Условия" е използван
безсерифен шрифт от типа на „Ериал" (Arial). На определени места в текста,
шрифтът е от описания тип и е удебелен (получер). Навсякъде в текста на
договора, размерът на шрифта е 9,7 pt. В текста на Документ „Декларация-
съгласие" е използван безсерифен шрифт от типа на „Ериал" (Arial). На
определени места в текста, шрифтът е от описания тип и е удебелен
(получер). Навсякъде в текста на договора, размерът на шрифта е 9,7 pt. В
текста на Документ „Приложение-ценова листа" е използван безсерифен
шрифт от типа на „Ериал" (Arial). На определени места в текста, шрифтът е
от описания тип и е удебелен (получер). Навсякъде в текста на договора,
размерът на шрифта е 9,5 pt.В Договор за мобилни услуги е използван
безсерифен шрифт от типа на „Ериал" (Arial). На определени места в текста,
шрифтът е от описания тип и е удебелен (получер). Навсякъде в текста на
договора, размерът на шрифта е 9,7 pt.
Експертизата е приета в о.с.з.
7
Настоящият състав кредитира заключенията и по трите допуснати и
приети експертиза.
Ищецът е не е направил искане за увеличение на иска поради
претенцията е ограничена до заявената.
Настоящият съдебен състав приема, че в конкретния случай са налице
валидно възникнали и съществували облигационни правоотношения между
ищеца – мобилен оператор и ответницата – потребител по сключените
помежду им договор за мобилни услуги. Договорът е подписан от страните
по тях – ищеца и ответницата. Същите съдържат необходимите реквизити и
договорените условия, посочени по-горе, като срок, описание на услугите,
тарифен план. Освен това в договора за мобилни услуги са посочени
конкретни номера, посредством които потребителят се идентифицира сред
абонатите на ищеца. Посочени са предадените активни СИМ карти, които
дават /осигуряват/ достъп на потребителя до мрежата и услугите на мобилния
оператор. С това ищецът е изпълнил задълженията си по договорите. Освен
това е издал на ответницата фактури за месеците от процесния отчетен
период.
Неоснователно е възражението за недействителност на сключените
между страните договори, поради нарушаване на разпоредбата на чл. 5, ал. 1 и
ал. 4 от Закона за потребителския кредит и чл. 5, ал. 1 и ал. 2 от Закона за
защита на потребителите- тъй като договорите са написани на шрифт по-
малък от 12 pt. От една страна, изискванията на Закона за потребителския
кредит, регламентиращи размера на шрифта, касаят единствено случаите, в
които се отпуска кредит на потребителя, какъвто не е настоящият случай,
отнасящ се до сключени договори за предоставяне на мобилни услуги.
Съгласно чл. 5, ал. 1 и ал. 2 от Закона за защита на потребителите, търговецът
е длъжен да предостави информация за стоката или услугата в писмена
форма, който позволява възприемането й от потребителя, на български език.
Информацията трябва да бъде вярна, пълна, четлива, ясна и разбираема, като
според настоящият съдебен състав, всички тези нормативни изисквания са
били спазени от ищцовото дружество.
В настоящия случай не се твърди ответницата да не е потребила и
използвала посочените мобилни услуги, нито се твърди да ги е заплатила.
Установява се и че същата е подписала лично договора за мобилни услуги.
8
Установи се и че договорът, е със шрифт под 10 , но в случая това
обстоятелство е ирелевантно, тъй като се претендира единствено стойността
по договора, в размер на месечната такса. В случая дали договорът е
прекратен предсрочно също е ирелевантно, тъй като се претендират
незаплатени услуги за три месеца с настъпил падеж.
Ето защо искът се явява основател като доказан по основание и по
размер. Предвид на което следва да се уважи, като в тежест на ответника
следва да се възложат сторените разноски в заповедното производство в
размер на 205 лева, а в исковото производство в размер на 955 лева, а в полза
на съда в размер на 390 лева.
Мотивиран от горното съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на АЛБ. В. В., ЕГН:
**********, адрес: гр.Пещера, ул. „**“ № 2, че същата дължи на „ЙЕТТЕЛ
БЪЛГАРИЯ“ ЕАД / с предишно наименование „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“
ЕАД/ ЕИК: *********, седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к.
Младост 4, Бизнес Парк София, сграда 6, сумата 193,37 лева / сто деветдесет
и три лева и тридесет и седем стотинки/ главница, за които е издадена
Заповед за изпълнение по чл. 410 ГПК по ч.гр.д. № 1407/2020 година по описа
на Районен съд Пещера.
ОСЪЖДА АЛБ. В. В., ЕГН: **********, адрес: гр.Пещера,
общ.Пещера, ул. „**“ № 2, да заплати на „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД / с
предишно наименование „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД/ ЕИК: *********,
разноски в заповедното производство в размер на 205 лева, разноски в
исковото производство в размер на 955 лева, а в полза на РС Пещера да
заплати разноски в размер на 390 лева.
Решението м о ж е да бъде обжалвано пред Пазарджишки окръжен съд в
двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Пещера: _______________________
9