Решение по дело №148/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260105
Дата: 5 март 2021 г. (в сила от 30 март 2021 г.)
Съдия: Светослава Иванова Алексиева
Дело: 20211720200148
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  260105/05.03.             Година 2021                                                 Град   Перник

                                   В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд                                                    IV – ти наказателен състав

На шестнадесети февруари                                                                         Година 2021

 

В публичното заседание в следния състав:

       Председател: Светослава Алексиева

                                                                 Съдебни заседатели:

Секретар: Катя Василева

Прокурор:     

като разгледа докладваното от  съдията административнонаказателно дело № 00148  по описа за 2021 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

С електронен фиш, серия К, №3597401 на ОД МВР – Перник, на основание чл.189, ал. 4, във връзка с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП на С.И.С. с ЕГН **********, в качеството му на  законен представител на  „***“ ООД с ЕИК ***, е наложена глоба 100 лева за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Против електронния фиш в срок е постъпила жалба от С.С., в която се излагат възражения, че е издаден в нарушение на закона, при неспазване на  процесуалните правила, че събраните доказателства не установяват описаното в съдържанието му нарушение. Моли за отмяна на издадения електронен фиш като незаконосъобразен и необоснован.

В съдебното производство, жалбоподателят – редовно призован, не е участвал лично.

Пълномощникът му - адв. Я. С. поддържа и допълва доводите в жалбата и пледира за отмяна на електронния фиш като незаконосъобразен. 

Въззиваемата страна – ОДМВР – Перник, не изразява становище по жалбата. В съдебно заседание, представител не е участвал. .

Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, във вр. с чл.84 от ЗАНН, както и доводите на страните, намира за установено следното:

На 14.05.2020 г., в 10.16 часа, в гр. Перник, по ул. Юрий Гагарин, в посока кв. Изток – кв. Тева, се движело МПС – т.а. “Ауди СК7“, с рег. №***. На посочената улица, в района на бившата фирма „Ескада“, с преносима система за контрол на скоростта с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип АRH САМ S1, №11743d0, насочена към приближаващия трафик, се извършвало измерване на скоростта на преминаващите пътни превозни средства в стационарен режим, чрез заснемане. Разрешената скорост на движение за посока кв. Изток - кв. Тева, а и за противополжната посока  била 50/км/ч., съгласно чл.21, ал.1 от ЗДвП. В 10.16 часа през обсега на преносимата система за контрол на скоростта преминал и горепосоченият автомобил.

 След изтичане времето за контрол, полицейският служител попълнил  протокол, рег. № 1158р-5483/27.06.2020г. /приложение  към чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол  на правилата за движение по пътищата.

При обработка на заснетите нарушения, въз основа на разпознатия  регистрационен номер на МПС, бил изготвен електронен  фиш, в който били въведени данни за това, че след навлизане на превозното средство в контролираната зоната е измерена скорост на движение от 75 км/ч. /след съответно приспадане от  измерената скорост от 78 км/ч  на допустимата грешка при измерването/.

След справка в ЦБД КАТ – МВР се установило, че превозното средство, с което е извършено нарушението е собственост на ЮЛ „***“ ООД, представлявано от управителите С.С. и С.С., заедно и поотделно. Затова и с оглед разпоредбата на чл.188, ал.2 от ЗДвП срещу С.С. - законен представител на ЮЛ, бил издаден електронен фиш серия К, №3597401 на ОД МВР – Перник, с който на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП, във вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, му била наложена глоба 100 лв. за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП. 

Електронният фиш е връчен на жалбоподателя на 05.01.2021г., след което същият не упражнил правата  по чл.189, ал.5 и 6 от ЗДвП.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин като взе предвид приетите писмени доказателства: справка от централна база данни – КАТ, разписки, разпечатка от показанията на техническото средство – снимка №11743D0/0228270, протокол за използване на АТСС, рег. № 1158р-5483/17.06.2020г., удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 от 07.09.2017г. за вписване  на преносимата система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип ARH CAM S1 в регистъра на одобрените за използване средства за измерване, с приложение към удостоверението, писмо, рег. №20-00-38-2/19.06.2019г.  на  БИМ, протоколи за първоначална и последваща проверка №№248-ИСИ/11.12.2017г. и 55-С-ИСИС–30.09.2019г. на БИМ, писмо, рег. №115800-2427/12.02.2021г. на Началник отдел „ОП“ – Перник, заповед №313з-310/14.02.2020г. на Директор ОД МВР – Перник, снимка на разположението на АТСС, както и писмо, изх. №21/слу-964-1/11.02.2021г. на кмета на Община Перник, ведно със схема на участък от  ул. Юрий Гагарин, гр. Перник. 

Въз основа на установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира следното:

Жалбата е процесуално допустима, но разгледана по същество се явява неоснователна.

При извършена служебна проверка за законосъобразност, преценявайки и  възраженията на жалбоподателя, съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения на специалната процедура по издаването на електронния фиш, регламентирана в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.

Същата е приложена законосъобразно, при наличието на предпоставките за това, тъй като по делото безспорно е доказано, че процесното нарушение е установено и заснето с автоматизирано техническо средство/система преносима система за контрол на скоростта с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип АRH САМ S1, с №11743d0, с каквито съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП, може да се установяват и заснемат нарушения в тази  хипотеза. Съгласно §6, т.65, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, и мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес“.

Събраните писмени доказателства сочат, че АТСС, с което е установено и заснето процесното нарушение е мобилно многофункционално устройство за  контрол на скоростта с вградено разпознаване на регистрационните номера и комуникации. Същото е одобрен тип средство за измерване от Българския институт по метрология съгласно удостоверение №17.09.5126 със срок на валидност 07.09.2027г. Документът удостоверява, че преносимата система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип ARH CAM S1 е вписана в регистъра на одобрените за използване средства за измерване и съответства с одобрения тип и с метрологичните изисквания. Въз основа на това съдът приема, че АТСС, с което е установено и заснето нарушението на датата, визирана в електронния фиш, е било технически изправно и годно да бъде използвано за установяване на нарушения на скоростния режим по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП, чл. 4 и чл.5 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Същевременно, използването на мобилното АТСС на съответното място за контрол е удостоверено с протокол  /приложение към чл.10, ал.1 от наредбата/, съставен и подписан от обслужващия го полицейски служител И. И., в който изчерпателно са посочени релевантните обстоятелства – идентификационен номер на използваното АТСС, точното място на контрол, посока на движение на контролираните МПС, въведения за него скоростен режим, режим на измерване, посока на задействане, началото и края на работната смяна и броя на установените нарушения. Записите в съдържанието му, съпоставени със съдържанието на процесния фиш, позволяват формиране на еднозначен извод, че протокола е относим към описаното в него нарушение.  Неозначаването на датата, на която протоколът е проверен  от инспектор АСКПД не го компрометира като доказателствено средство, доколкото документът е регистриран с номер и дата,  подписан е от полицейския служител, който го е съставил, както и от извършилото проверката му длъжностно лице, удостоверено с посочване на име, длъжност и полагане на подпис. Отразените  в протокола място на използване на техническото средство –  гр. Перник, ул. Юрий Гагарин, преди Ви В, времето на работа с него, установеният скоростен режим, посока на движение на контролираните превозни средства и посока на задействане на АТСС дават основание да се приеме еднозначно, че на посочените в електронния фиш място, дата и час чрез техническото средство е установено нарушение при управление на визираното МПС, изразило се в превишаване на допустимата скорост от 50 км/ч. валидна за населено място, съгласно чл.21, ал.1  от ЗДвП. В пътния участък не е било въведено различно ограничение на скоростта с пътен знак, което се установява от предоставената информация от администрацията, стопанисваща пътя, обективирана в цитираното по-горе  писмо на кмета на Община Перник.

Превозното средство, при управлението на което е извършено нарушението е идентифицирано по несъмнен начин, а събраните доказателства еднозначно установяват измерената скорост на движението му при осъществявания контрол. Относимо доказателствено средство в тази насока представлява приложената снимка  №11743D0/0228270, в която са означени дата и час, точна локация, разрешена скорост /съответстващи на данните в протокола и ЕФ/, скорост на движение на заснетото превозно средство, и разстоянието на измерване. Направения запис на нарушението и снимковото му визуализиране е доказателствено средство по чл.189, ал.15 от ЗДвП за установеното нарушение, за което е издаден електронния фиш. На снимковия материал, който е достатъчно ясен, се наблюдава именно автомобила, визиран в електронния фиш , заснет при приближаването му към СПУКС, при какъвто режим на задействане е измерена скоростта, съгласно протокола за използване на АТСС  и  приложената снимка на разположението на уреда, поради което всяко съмнение чия скорост е регистрирало АТСС е изключено. Съгласно приетото приложение към удостоверение за одобрен тип №17.09.5126 на БИМ, превозното средство, чиято скорост е измервал лазерния лъч на модула в момента на заснемане на изображението е определяем от пресичането на маркерите на четирите страни на изображението. В случая, пресечната точка на маркерите е върху автомобила, посочен в електронния фиш.

В протокола за използване на АТСС е означено, че посоката на движение на контролираните МПС е кв. Изток - кв. Тева, и че същите са заснемани при приближаващ трафик, съответстващо на снимковия материал, което означава, че  АТСС е било насочено към кв. Изток, Перник, както е посочено в издадения електронен фиш. Следователно посоката на движение на жалбоподателя /към кв. Тева, гр. Перник/ е установена по несъмнен начин. В пътния участък към 14.05.2020г. не е било въведено различно ограничение на скоростта с пътен знак, а разрешената скорост за двете посоки  е била 50 км./ч, видно от предоставената информация от администрацията, стопанисваща пътя, обективирана в писмо изх. №21/слу-964-1/11.02.2021г. на Кмета на  Община – Перник. 

Възражението на пълномощника на жалбоподателя, че е неясно мястото на извършване на нарушението поради различното му означаване в  протокола за използване на АТСС и ЕФ е неоснователно. Посочването на този реквизит е установено с цел определяне подсъдността на делото и установяване  на обстоятелствата, относими към елементите от  административнонаказателната норма – в случая  в населено или извън населено място е  извършено нарушението и какъв скоростен режим е въведен на мястото на заснемането. Решаването на тези въпроси  в казуса  не е затруднено. Видно е, че такъв изричен запис е наличен, както в електронния фиш, така и в протокола за използване на АТСС /гр. Перник, ул. Юрий Гагарин, „до бившата Ескада“/“преди В и В“/, поради което процесуалните изисквания са спазени, а преценката за точно приложение на материалния закон в случая не е ограничена. От приложената с горецитираното писмо на  Кмета на Община Перник схема на  организацията на движението ясно са обозначени  обектите „Ескада“ и комплекс „В и В“ на ул. Юрий Гагарин и предвид посоката на движение на автомобила, управляван от жалбоподателя, респ. посоката на задействане на АТСС /приближаващ/, то конкретизацията на мястото на нарушението е напълно точна – заснемането му е извършено по време на движение, в момент, в който се е намирал до „Ескада“, преди комплекс „В и В“.  Видно е, че в района на всеки от обектите няма въведено ограничение на скоростта с ПЗ В26 и е валидна максимално разрешената скорост за населено място - 50 км/ч. Ирелевантно е обстоятелството известно ли е или не на жалбоподателя местонахождението на всеки от двата обекта, тъй като тези ориентири само детайлизират мястото на нарушението - ул. Юрий Гагарин, гр. Перник, като  дават информация и за това, че извършването му е заснето  по време на движение от кв. Изток към кв. Тева и в момент, в който автомобилът се е намирал срещу посочения обект. Описанието на мястото на нарушението е повече от достатъчно от гледна точка императивното изискване за означаването му в съдържанието на ЕФ, за установяване и доказване на действащия скоростен режим в съответния пътен участък, и за упражняване правото на защита.   

 Предвид горното, съдебният състав приема, че обсъдените доказателствени материали удостоверяват с необходимата достоверност, че отразените в съдържанието на електронния фиш обстоятелства относно съответната пътна структура и скоростен режим, измерената скорост на движение, отчетеното превишение по отношение разрешената максимална скорост и превозното средство, при управлението на което е извършено нарушението, съответстват на действителното положение, интерпретирани са обективно и са оценени правилно в съответствие с материалния закон, а оттук - че квалифицирането на нарушението съответства на изложените факти и е извършено законосъобразно. Установените факти реализират състава на чл. 21, ал.1 от ЗДвП, която норма забранява превишаване на скорост от 50 км/ч. за населено място, предвид  категорията на превозното средство.

Безспорно доказано е, че жалбоподателят е субект на установеното административно нарушение и следва да понесе отговорност за него, съгласно чл.188, ал.2 от ЗДвП, в качеството си на законен представител на ЮЛ – собственик на автомобила, с който е извършеното нарушението. С.С. не е упражнил възможността в чл.189, ал.5 от ЗДвП, видно от предоставения от ОДМВР – Перник отговор с писмо рег. №115800-2427/12.02.2021г., поради което законосъобразно е ангажирана отговорността му за установеното и доказано по несъмнен начин административно нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Не на последно място, обжалваният електронен фиш съответства на утвърдения със Заповед № Iз - 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец, носи лимитивно установеното в нормата на  чл.189, ал.4 от ЗДвП съдържание, поради което е редовен от процесуална страна. Изискванията към формата, съдържанието, реквизитите и реда за издаване на АУАН и НП са неприложими по отношение на ЕФ. Същият се издава по алтернативна, съкратена процедура, законосъобразното протичане на която се предпоставя единствено от съблюдаването на  специалните правила и изисквания регламентирани в нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, а те в случая са спазени - отразени са данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.

Всичко изложено мотивира съдебния състав да приеме, че доказателствената съвкупност  е достатъчна за несъмнен извод, че на посочените дата и място С.С. е управлявал описаното превозно средство със скорост над разрешената, установена с технически изправно АТСС – преносима система за контрол на скоростта с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип АRH САМ S1, №11743d0, поради което законосъобразно отговорността му е ангажирана по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП с издаване на електронен фиш. 

По отношение вида и размера на наложеното административно наказание:

За констатираното нарушение – превишаване на разрешената максимална скорост в населено място, санкцията се съдържа в разпоредбата на чл.182, ал.1 от ЗДвП, вида и размера на която е определена в зависимост от стойността на превишението на скоростта. В конкретния случай скоростта е превишена с 25 км/ч. /стойност, получена след приспадане на допустимата техническа грешка при изчисляване скоростта на движение/, поради което за нарушението е приложима санкцията по т.3 от визираната разпоредба. Последната предвижда за превишаване на разрешената максимална скорост от 21 до 30  км/ч. наказание, определено в абсолютен  размер – глоба от 100 лв., изключващо възможността за преценка на обстоятелствата по чл.27, ал.2 от ЗАНН.

В случая именно такова наказание е наложено на С.С. и предвид законосъобразното му определяне, обжалваният електронен фиш следва да бъде потвърден. Намаляване на наказанието под законоустановения размер е недопустимо.

Предвид изхода на делото, присъждане на претендираните от страна на жалбоподателя разноски за възнаграждение на адвокат не се дължи.

Мотивиран от гореизложеното, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш, серия К, серия К, №3597401 на ОД МВР – Перник, с който на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП на С.И.С. с ЕГН **********, в качеството му на  законен представител на  „***“ ООД с ЕИК ***, е наложена глоба 100 лева за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Оставя без уважение искането за присъждане на разноски в полза на жалбоподателя.

 РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.       

      

                      Председател:/п/

Вярно с оригинала

ИЗ