№ 94
гр. Асеновград, 06.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – АСЕНОВГРАД, ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и пети септември през две
хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:С. Т. Пашова
при участието на секретаря Юрия Ив. Петрова
като разгледа докладваното от С. Т. Пашова Административно наказателно
дело № 20255310200460 по описа за 2025 година
Производство по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалван е електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал.1
от „Закон за пътищата“ № **********, с което на В. К. Б., ЕГН – **********
от град К., ул.“П.К.“ № 8, вх.А, ет.3, ап.8, е наложена глоба в размер на 300
лева – триста лева, за това, че на 12.03.2022 година в 17:55 часа, е управлявал
лек автомобил „Мерцедес МЛ 280 4 Матик“ с рег. № СА****МВ, с технически
допустима максимална маса 2830, в община Садово, за движение по път I – 8,
км. 243+000, посока Намаляващ километър, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, като за посоченото ППС не е заплатена дължимата пътна такса
по чл. 10, ал.1т.1 от „Закон за пътищата“.
По същество:
Страните, редовно призовани, не изпращат процесуални представители
по делото в хода по същество.
В депозираната жалба срещу обжалвания електронен фиш, се иска
неговата отмяна, като незаконосъборазен, предвид изтекла давност по чл. 80 и
чл. 81 от НК.
Въззиваемата страна, представлявана от юрисконсулт Галдийска,
изпраща становище, с което иска постановяване на съдебно решение, с което
да бъде потвърден обжалвания електронен фиш и да бъде присъдено
възнаграждение за юрисконсулт.
1
По процедурата и фактите:
Обжалваният електронен фиш е издаден на 12.03.2022 година за
нарушение, извършено същия ден, а е връчен с обратна разписка на 20.06.2025
година, поради което и съдът намери, че са спазени сроковете по чл.34 от
ЗАНН.
От извлечение от електронната тол система, се установява, че на
12.03.2022 година в 17:55 часа в тол секция 40722 е установено движение на
МПС под 3,5 тона без ремарке, без валидна заплатена винетка, по път I –
8 243+000 СКТ, намаляващ километър, Пловдив – Садово, на лек автомобил с
рег. № СА****МВ, собственост на В. К. Б., ЕГН – ********** с адрес: град К.,
ул.“П.К. Я.“ № 8, вх.А, ет.3, ап.8, с две оси на МПС-то, категория М1.
Което е заснето като нарушение № **********.
Направени са три броя снимки, ID: 09638, 31990, ID : e39638, на
12.03.2022 година в 17:55 часа.
Съгласно Протокол 28765/21 на Агенция „Пътна инфраструктура“ от
09.09.2021 година, Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, е
утвърдил образец на електронен фиш – Приложение № 1 – Образец на
електронен фиш за превозно средство с обща технически допустима
максимална маса по – малка или равна на 3.5 тона за собственик на ППС.
Със Заповед № РД – 11 – 983 / 13.09.2021 година на И.Д. Председател на
Агенция „Пътна инфраструктура“, е утвърден образец и на електронен фиш –
приложение 1 – Образец на електронен фиш за превозно средство с обща
технически допустима максимална маса по – малка или равна на 3.5 тона за
собственик на ППС.
Съгласно Разрешение за строеж № РС – 56 от 14.0.2019 година,
Министерство на Регионалното развитие и благоустройството е разрешило на
Агенция „Пътна инфраструктура“ да извърши предвидените строително –
монтажни работи за обект : „ Оборудване на 56 броя съществуващи АУЗПТ за
нуждите на електронна система за събиране таксите за ползване на
републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни
средства с обща технически допустима максимална маса над 3, 5 тона – ТОЛ
и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална
маса до 3,5 тона – електронна винетка, в рамките на териториалния обхват на
републиканските пътища, държавна собственост.
С протокол от 09.08.2019 година за установяване годността за приемане
на дооборудването на съществуващата на съществуваща стационарна
контролна точка, Възложителят „Агенция „Пътна инфраструктура“ и
изпълнителят Консорциум „Капш Трафик Солюшънс“ и Подизпълнител „ИТА
Инженеринг“оод, в изпълнение на Договор № Д – 7 от 16.01.2018 година за
възлагане на обществена поръчка с предмет „Проектиране, изграждане и
въвеждане на електронна система за събиране таксите за ползване на
републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни
средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 тона Тол и на
база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална
маса до 3, 5 тона – електронна винетка, изменен с Допълнително
2
споразумение изх. № 53 – 00 – 9055 от 28.09.2018 година – Договора
включително, са провели комисия в посочения състав, която е установила, че
по издадените строителни книжа и доклад за проведени тестове на обекта са
приети без забележки от всички участници в строителния процес, по
изпълнение на строежа – СКТ е изградена върху съществуваща метална рамка
тип Г и е със следната конфигурация, посочена в протокола, като поради което
и са решили, че приемат, че строежът е изпълнен съгласно изготвените
проекти, условията на договора и съответните анекси към него и че наличната
строителна документация в достатъчна степен характеризира изпълненото
строителство.
Бил е издаден обжалваният електронен фиш.
По доказателствата:
Така приетите за установени факти по делото, съдът намери за доказани от
надлежно приобщени писмени доказателства, които съдът кредитира, като не
констатира противоречивост в доказателствената съвкупност, а именно:
Известие за доставяне от 20.06.2025 година, извлечение от Тол системата за
констатираното нарушение, три броя снимки, справка от системата ТОЛ за
констатираното нарушение № **********, справка за извършени нарушения,
Протокол № 28765/21 година на Управителния съвет на Агенция „Пътна
инфраструктура“, Заповед № РД – 11- 983 от 13.09.2021 година на И.Д.
Председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“,
образец на електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от
електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал.1 от „Закон за
пътищата“,. Разрешение за строеж № РС – 56 от 14.06.2019 година, Протокол
за установяване годността за приемане на дооборудването на съществуваща
стационарна контролна точка, от 09.08.2019 година.
От правна страна:
Вмененото на жалбоподателя адм. Нарушение е извършено на
12.03.2022 година, за което е издаден обжалваният елекронен фиш, който
вменява извършването на адм. Нарушение, поради което и съдът намери, че са
спазени сроковете по чл. 34 от ЗАНН за издаване на същия.
Предвид на това, неговото връчване, на дата 20.06.2025 година не е
елемент от сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
За да бъде приложен института на давността по чл. 80 от НК, на
основание чл.11 от ЗАНН, следва да няма правна норма, която да
регламентира сроковете по ЗАНН за издаването на акт за установяване на
адм.нарушение и НП, или електронен фиш. В случая такава е налице и това е
специалната по отношение на нормата на чл. 80 и сл НК норма на чл. 34 от
ЗАНН, която именно урежда този въпрос, поради което и съгласно чл. 11 от
ЗАНН, не е налице законово основание за субсидиарно приложение на НК по
отношение на давността за ангажиране на административно – наказателна
3
отговорност.
Що се отнася до въпросът за изключване изпълнението на наложеното с
обжалвания електронен фиш адм. Наказание, то за да бъде приложена същата,
съгласно нормата на Чл. 82. (1) ЗАНН:
Административното наказание не се изпълнява, ако са изтекли:
а) (доп. - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) две години, когато
наложеното наказание е глоба или временно лишаване от право да се
упражнява определена професия или дейност;
б) (доп. - ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г., изм. - ДВ, бр. 64 от
2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) шест месеца, когато наложеното наказание е
безвъзмезден труд в полза на обществото;
в) три месеца, когато наложеното наказание е обществено порицание.
(2) Давността започва да тече от влизане в сила на акта, с който е наложено
наказанието, и се прекъсва с всяко действие на надлежните органи,
предприето спрямо наказания за изпълнение на наказанието. След завършване
на действието, с което е прекъсната давността, започва да тече нова давност.
(3) Независимо от спирането или прекъсването на давността
административното наказание не се изпълнява, ако е изтекъл срок, който
надвишава с една втора срока по ал. 1.
(4) (Нова - ДВ, бр. 28 от 1982 г.) Разпоредбата на предходната алинея не се
прилага по отношение на глобата, когато за събирането и в срока по ал. 1 е
образувано изпълнително производство. Това се отнася и за висящите дела,
давността по които не е изтекла до влизането на тази алинея в сила.
То същата не е приложима, той като за да започне тя да тече, следва
обжалваният електронен фиш да е влязъл в сила, а същият не е, тъй като е
обжалван - съгласно нормата на
Чл. 64. (Доп. - ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.) Влизат в
сила наказателните постановления, предупрежденията, резолюциите и
електронните фишове, които:
а) не подлежат на обжалване;
б) не са били обжалвани в законния срок;
в) (Изм. - ДВ, бр. 59 от 1998 г.) са били обжалвани, но са били
потвърдени или изменени от съда.
Следователно, докато не бъде връчен и докато бъде обжалван, тази
давност за погасяване на наказателното преследване, не може да бъде
приложена.
Тъй като е налице регламентирана давност за изпълнение в чл. 82 от
ЗАНН, съгласно нормата на чл. 11 от ЗАНН, не е допустимо субсидиарно
приложение на същата давност в НК.
Предвид на това, Съдът намери, че наказателното преследване по
отношение на обжалвания електронен фиш не е погасено по давност, поради
4
което и наведеното в обратния смисъл възражение от страна на
жалбоподателя, се отхвърля от съда, като неоснователно.
Въз основа на събраните по делото доказателства, от правна страна
съдът намери, че нарушението, вменено с обжалвания електронен фиш на
жалбоподателя е извършено както от обективна, така и от субективна страна.
По силата на нормата на чл. 139. Закон за движение по пътищата:
(5) (Нова - ДВ, бр. 6 от 2004 г., предишна ал. 3 - ДВ, бр. 85 от 2004 г.,
предишна ал. 4 - ДВ, бр. 51 от 2007 г., изм. - ДВ, бр. 39 от 2011 г., изм. - ДВ,
бр. 101 от 2015 г., в сила от 22.12.2015 г., изм. - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от
01.01.2019 г.
Движението на пътни превозни средства по път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, се извършва след изпълнение на съответните
задължения, свързани с установяване размера и заплащане на пътните такси
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.
(6) (Нова - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) Водачът на
пътно превозно средство е длъжен преди движение по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, да заплати таксата по чл. 10, ал. 1, т.
1 от Закона за пътищата в случаите, когато такава е дължима според
категорията на пътното превозно средство, освен когато таксата е
заплатена от трето лице.
Съгласно Чл. 102. „Закон за движение по пътищата“
(2) (Нова - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) Собственикът е
длъжен да не допуска движението на пътно превозно средство по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно
средство не са изпълнени задълженията във връзка с установяване на размера
и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според
категорията на пътното превозно средство. Ако в свидетелството за
регистрация е вписан ползвател, задължението се изпълнява от него.
Съгласно „Закон за пътищата“
Чл. 10а.“Закон за пътищата“ (Нов - ДВ, бр. 6 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 80
от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г., изм. относно влизането в сила - ДВ, бр. 105
от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.)
(1) (*) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 63 от 2025 г., в сила от 01.02.2025 г.)
Винетните такси се диференцират в зависимост от срока, за който е платена
винетната такса. В зависимост от срока винетните такси биват годишна,
тримесечна, месечна, седмична, уикенд и еднодневна и имат валидност от
деня, посочен като начална дата при заплащането им. Срокът на валидността
на винетните такси се определя с наредбата по чл. 10, ал. 7.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 13 от 2024 г., в сила от 13.02.2024 г., изм. - ДВ, бр. 63
от 2025 г., в сила от 01.02.2025 г.) При установено ползване на платената пътна
мрежа от пътно превозно средство по ал. 7 и 7а, минималната пътна такса,
която се дължи за това ползване, е винетна такса с еднодневна валидност.
Задължение за заплащане на такава е вменено на собственика – в случая
той е водача и жалбоподателя на управляваното МПС с което е налице
5
законосъбразно определен годен субект за извършване на адм. Нарушение.
Налице е задължение за заплащане на такава, по силата на чл. 139, ал.5
от ЗДвП, като същото не е била заплатена от трето лице, поради което
собственик следва да изпълни законово разписаното в посочената правна
норма, задължение за действие, тъй като е надлежно заснето движение на
МПС, собственост на жалбоподателя по републиканска пътна мрежа, където
винетна такса се дължи.
По отношение на изпълнителното деяние – то е извършено чрез
бездействие, при дължимо действие, с което от обективна страна е осъществен
състава на вмененото по чл. 139, ал.5 и ал.6 вр.чл. 102, ал.2 от „Закон за
диъжение по пътищата“, адм. нарушение.
От субективна страна, то е извършено с пряк умисъл, тъй като
жалбоподателят е правоспособен водач на МПС и собственик на
управляваното такова, при което същият е съзнавал обществено опасния
характер на деянието и е целял настъпването на обществено опасните
последици, още повече, че същият е имал възможност да заплати дори и
еднодневна винетка, ако не желае да ползва по- дълго пътната мрежа на РБ.
Законосъобразно е била ангажирана неговата административна
отговорност за това адм. Нарушение.
Същото е установено и заснето по допустим от закона начин и с
допустими технически средства. Издаденият електронен фиш е утвърден с
прието решение на УС на Агенция „Пътна инфраструкутра“ и одобрен със
Заповед на управителя на същата като образец, а издаденият такъв напълно
съответства на образеца.
Съгласно чл. 189ж от „Закон за движение по пътищата“, (Нов - ДВ, бр.
105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) (1) (Доп. - ДВ, бр. 13 от 2024 г., в сила от
13.02.2024 г., изм. - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) При
нарушение по чл. 177, ал. 3, т. 1, чл. 179, ал. 3 - 3б от този закон и чл. 53, ал. 1,
т. 2 от Закона за пътищата, установено и заснето от електронната система по
чл. 167а, ал. 3, може да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен
орган и на нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния
номер на пътното превозно средство, собственика или вписания ползвател,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, възможността за
заплащане на таксите по чл. 10, ал. 2 и чл. 28 от Закона за пътищата, размера
на глобата, срока и начините за доброволното и заплащане.
Образецът на електронния фиш се утвърждава от управителния съвет на
Агенция "Пътна инфраструктура".
По силата на Чл. 167а. (Нов - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019
г.)
(1) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) Агенция "Пътна
инфраструктура" чрез електронната система за събиране на пътни такси
осъществява контрол върху: 1. заплащането на съответната такса по чл. 10, ал.
6
1 от Закона за пътищата;
2. спазване на изискванията по чл. 26, ал. 2, т. 1, буква "а" от Закона за
пътищата;
3. спазване на изискванията по чл. 139, ал. 1, т. 2 за масата и
натоварването на ос на пътните превозни средства;
(3) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) Електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата
създава доклади за всяко от установените нарушения по чл. 177, ал. 3, т. 1, чл.
179, ал. 3 - 3в от този закон и чл. 53, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, към
които автоматично се прилагат данни от измервания за масата и
натоварването на ос на пътните превозни средства в случаите по чл. 177, ал. 3,
т. 1 от този закон или по чл. 53, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи. Докладите заедно с приложените към тях данни от измервания
за масата и натоварването на ос на пътното превозно средство, статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства
относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер,
неговите маса и натоварване на ос, датата, часа и мястото на движение по
участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и
местонахождението на техническото средство - част от системата.
(3а) (Нова - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.05.2026 г.) Електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата
създава доклади за всяко едно от установените нарушения по чл. 181, т. 1 от
този закон и по чл. 638, ал. 4 или 6 от Кодекса за застраховането. Към
създадените доклади автоматично се прилагат статични изображения във вид
на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, както и
данни за наличие на сключен и действащ договор за задължителна застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите. Докладите, заедно с
приложените към тях данни и статични изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения - видеозаписи, представляват
доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно
средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на
движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
местонахождението на техническото средство - част от системата, и
наличието на сключен и действащ договор за задължителна застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите.
(3б) (Нова - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) Техническите
средства на електронната система по ал. 3, които се използват за измерване на
размерите, масата и натоварването на ос на пътните превозни средства се
калибрират на всеки 6 месеца от лаборатория за калибриране, акредитирана от
Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация" при условията и по
реда на Закона за националната акредитация на органи за оценяване на
съответствието или от национални органи за акредитация по чл. 5а, ал. 2 от
същия закон. В случая не е представено доказателство за изпълнение на това
7
изискване за калибриране, на ползваните камери, но същото не е опровергано,
като факт, че системата и включените в нея технически средства, са надлежно
калибрирани, поради което и няма основание да бъде прието неизпълнение на
това законово задължение, за да се изведе извод за липса на надежност за
изпълнение на същото, от което да се извежда извод за компрометиране на
извършеното заснемане и приложените снимки и се прави извод за
недоказаност на вмененото адм. Нарушение.
Спазени са освен това, нормативните изисквания по посочените по-
долу разпоредби, а именно:
Чл. 167а. (Нов - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) (1) (Изм. -
ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.09.2025 г.)
(3) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) Електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата
създава доклади за всяко от установените нарушения по чл. 177, ал. 3, т. 1, чл.
179, ал. 3 - 3в от този закон и чл. 53, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, към
които автоматично се прилагат данни от измервания за масата и
натоварването на ос на пътните превозни средства в случаите по чл. 177, ал. 3,
т. 1 от този закон или по чл. 53, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи. Докладите заедно с приложените към тях данни от измервания
за масата и натоварването на ос на пътното превозно средство, статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства
относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер,
неговите маса и натоварване на ос, датата, часа и мястото на движение по
участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и
местонахождението на техническото средство - част от системата.
3а) (Нова - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.05.2026 г.) Електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата
създава доклади за всяко едно от установените нарушения по чл. 181, т. 1 от
този закон и по чл. 638, ал. 4 или 6 от Кодекса за застраховането. Към
създадените доклади автоматично се прилагат статични изображения във вид
на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, както и
данни за наличие на сключен и действащ договор за задължителна застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите. Докладите, заедно с
приложените към тях данни и статични изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения - видеозаписи, представляват
доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно
средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на
движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
местонахождението на техническото средство - част от системата, и
наличието на сключен и действащ договор за задължителна застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите.
(3б) (Нова - ДВ, бр. 64 от 2025 г., в сила от 07.09.2025 г.) Техническите
средства на електронната система по ал. 3, които се използват за измерване на
8
размерите, масата и натоварването на ос на пътните превозни средства се
калибрират на всеки 6 месеца от лаборатория за калибриране, акредитирана от
Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация" при условията и по
реда на Закона за националната акредитация на органи за оценяване на
съответствието или от национални органи за акредитация по чл. 5а, ал. 2 от
същия закон.
Предвид на това, Съдът намери, че законосъобразно е била ангажирана
административно – наказателната отговорност на жалбоподателя за
констатираното адм. Нарушение и наложената за него глоба в размер на 300
лева, триста лева, на основание чл. 187а, ал.1 от „Закон за движение по
пътищата“, при изпълнение на следните норми:
Чл. 187а. (Нов - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) (1) При
установяване на нарушения по чл. 179, ал. 3 - 3б в отсъствие на нарушителя се
счита, че пътното превозното средство е управлявано от собственика му, а в
случаите, в които в свидетелството за регистрация на пътното превозно
средство е вписан ползвател - от ползвателя, освен ако бъде установено, че
пътното превозно средство е управлявано от трето лице.
(2) Ако собственикът на пътното превозно средство е юридическо лице
или едноличен търговец, за допускане движението на пътното превозно
средство, без да са изпълнени задълженията по установяване размера и
заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на
собственика се налага имуществена санкция, както следва: 1. по чл. 179, ал. 3 -
в размер 300 лв.;
Предвид на това, че Съдът намери, че обжалваният електронен фиш е
издаден при спазване на процедурните изисквания за това, не е налице
основание за прекратяване на производството или изключване на
административно - наказателната отговорност и същият е законосъобразен,
следва като такъв да бъде потвърден.
По разноските:
Предвид потвърждаването на обжалвания електронен фиш, на
основание Чл. 63д ЗАНН: (Нов - ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.)
(1) В производствата пред районния и административния съд, както и в
касационното производство страните имат право на присъждане на разноски
по реда на Административно процесуалния кодекс.
(3) В полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и
възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от
юрисконсулт или друг служител с юридическо образование.
(4) В полза на учреждението или организацията, чийто орган е издал
акта по чл. 58д, се присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда,
ако те са били защитавани от юрисконсулт или друг служител с юридическо
образование.
9
(5) В случаите по ал. 3 и 4 размерът на присъденото възнаграждение не
може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по
реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.
В случая, въззиваемата страна е била представлявана от юрисконсулт,
който е взел писмени становищено не ее участвал в съдебното заседание по
делото, поради което и като отчете, че обжалваният електронен фиш следва да
бъде потвърден, на основание чл. 63д ал.3 и ал.4 от ЗАНН вр. 37 от „Закон за
правната помощ“, следва да бъде присъдено възнаграждение.
Чл. 37. (1) "Закон за правната помощ":
Заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на
извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по
предложение на НБПП.
Съгласно същата,
Чл. 24. (Изм. - ДВ, бр. 74 от 2021 г., в сила от 01.10.2021 г., изм. - ДВ, бр.
53 от 2025 г., в сила от 01.10.2025 г.) По административни дела
възнаграждението за една инстанция е от 200 до 300 лв.
По административни дела с материален интерес възнаграждението е от
130 до 450 лв. Предвид наличието на материален интерес, то същото следва
да бъде определено в размер на 150 лева, като се отчете процесуалната
активност на юрисконсулта, представлявал въззиваемата страна.
Този размер, следва да бъде присъден в полза на Агенция „Пътна
инфраструктура“, като бъде осъден жалбоподателят да го заплати на същата.
С оглед изложеното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,.
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал.1
от „Закон за пътищата“ № **********, с което на В. К. Б., ЕГН – **********
от град К., ул.“П.К.“ № 8, вх.А, ет.3, ап.8, е наложена глоба в размер на 300
лева – триста лева, за това, че на 12.03.2022 година в 17:55 часа, е управлявал
лек автомобил „Мерцедес МЛ 280 4 Матик“ с рег. № СА****МВ, с технически
допустима максимална маса 2830, в община Садово, за движение по път I – 8,
км. 243+000, посока Намаляващ километър, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, като за посоченото ППС не е заплатена дължимата пътна такса
по чл. 10, ал.1т.1 от „Закон за пътищата“.
На основание чл. 63д от ЗАНН вр.чл. 37, ал.1 от „Закон за правната
помощ“ и чл. 24 от „Наредбата за заплащането на правната помощ“,
ОСЪЖДА В. К. Б., ЕГН – ********** от град К., ул.“П.К.“ № 8, вх.А, ет.3,
ап.8 да заплати на „Агенция Пътна инфруструктура“, сумата от 150 лева – сто
10
и петдесет лева, възнаграждение за юрисконсулт.
Решението да се съобщи на жалбоподателя и на Въззиваемата страна –
Агенция „Пътна инфраструктура“. Решението подлежи на обжалване пред
Административен съд – Пловдив, чрез Районен съд Асеновград, в 14 – дневен
срок от неговото съобщаване на страните, по реда на глава 12 от АПК, на
касационните основания, визирани в НПК.
Съдия при Районен съд – Асеновград: _______________________
11