Определение по дело №15/2023 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 февруари 2023 г.
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20237190700015
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 януари 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Номер: 13                                     14.02.2023 год.                            Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в закрито съдебно заседание на четиринадесети февруари две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

                                                             ЧЛЕНОВЕ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА                         

                МАРИН МАРИНОВ   

 

 като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов  административно дело № 15 по описа за 2023 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 185 – 196 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е  по протест с вх. № 135 от 20.01.2023 г.  на прокурор от Окръжна прокуратура Разград срещу разпоредбата на чл. 8, ал. 2, изречение второ и чл. 10 ал. 3 в частта, касаеща цени на читателски карти,  от Правилника за обслужване на потребителите на Регионална библиотека „Боян Пенев” гр. Разград.

При проверка допустимостта на жалбата съдът намира следното:

Правилникът за обслужване на потребителите в РБ „Проф. Боян Пенев” – Разград  е приет от дирекционния съвет на библиотеката  на 26.04.2020 год., съгласно протокол от същата дата и е утвърден от директора на библиотеката на 01.05.2020 год. В него е посочено, че е приет в изпълнение на Закона за обществените библиотеки и Наредба № 3 от 18.02.2014 год.,  за съхраняване, ползване и разпореждане с документи от библиотечния фонд.

Оспорената разпоредба на  чл. 8, ал. 2 изречение второ гласи „При регистрация потребителите заплащат абонаментна такса.”

Оспореният чл. 10 ал. 3 в частта, касаеща цени на читателски карти, регламентира цената на читателските карти в зависимост от срока, статуса на потребителите и случаите на освобождаване от заплащане.

Съгласно чл. 25 от Закона за обществените библиотеки Регионалните библиотеки са регионални културни институти, като функциите им са регламентирани в чл. 27 от закона. Съгласно чл. 28, ал. 1 от ЗОБ регионалната библиотека се ръководи и представлява от директор, назначен от кмета на общината, на чиято територия е седалището, въз основа на конкурс съгласно Кодекса на труда, а съгласно ал. 4 той се подпомага от дирекционен съвет и обществен съвет.

Според чл. 50, ал. 1 от ЗОБ обществените библиотеки предоставят основни и специализирани библиотечни услуги, като редът за предоставянето им се определя от правилника за дейността на съответната библиотека.

Според чл. 55, ал  2 от ЗОБ  съхраняването, ползването и разпореждането с документи от библиотечния фонд се извършват при условия и по ред, определени с наредба на министъра на културата.

Съгласно чл. 1, ал. 1 от НАРЕДБА № 3 от 18.11.2014 г. за съхраняването, ползването и разпореждането с документи от библиотечния фонд /ДВ бр. 98/2014 г./, издадена на основание чл. 55, ал. 2 от ЗОБ с нея се уреждат условията и редът за съхраняването, ползването и разпореждането с документи от библиотечните фондове на обществените библиотеки независимо от тяхната ведомствена подчиненост или собственост. За осъществяване на тази дейност обществените библиотеки: придобиват библиотечни документи; извършват дейности по регистриране и отчисляване на библиотечни документи; осигуряват ползването на библиотечните документи и следят за спазване на задълженията на ползвателите и библиотекарите за запазването на библиотечните фондове, съгласно чл. 2 от Наредба № 3.

В разпоредбата на чл. 42, ал. 1 от Наредба № 3 е предвидено, че отношенията между ползвателите и библиотеката се уреждат съгласно разпоредбите на Закона за задълженията и договорите, когато библиотеката предостави на ползвателя библиотечен документ въз основа на заем за послужване съгласно чл. 243 – 249 от Закона за задълженията и договорите, като условията на договора се определят в правила за обслужване на ползвателите на библиотеката, утвърдени от директора на библиотеката, съответно от ръководителя организацията, собственик на библиотеката, съгласно ал. 2.

Според чл. 47, ал. 1 от Наредба № 3 директорът на библиотеката, съответно ръководителят на организацията, към която е библиотеката, утвърждава правила за обслужване на ползвателите.

Съдът счита, че с  оглед цитираните по горе нормативни актове следва че  Правилникът за дейността на регионалната библиотека по чл. 30 от ЗОБ  и Правилата за отношенията между ползвателите на библиотечни услуги и библиотеката по чл. 42, ал. 2 от Наредба № 3 са различни по своята правна природа актове.

Правилникът  по чл. 30 от ЗОБ, който се утвърждава от Министъра на културата, по своя характер е нормативен административен акт по смисъла на чл. 75, ал. 1 от АПК.

От представеното писмо вх. № 246 от 08.02.2023 год. на директора на  РБ „Проф. Боян Пенев” – Разград   е видно, че такъв правилник по чл. 30 от ЗОБ, съгласуван с кмета на Община Разград е изготвен и представен на Министерството на културата, но все още не е одобрен от Министъра на културата.

В случая се оспорват разпоредби от  Правилника за обслужване на потребителите на Регионална библиотека „Боян Пенев” гр. Разград, който по своята същност съставлява акт по чл. 42, ал. 2 от Наредба № 3.  Той обаче няма характера нито на индивидуален, нито на общ нито на нормативен административен акт. В този смисъл е и Определение № 2676 от 22.02.2019 г. по адм. д. № 1229/2019 г., на ВАС V отд.

Част от  правилника урежда правата и задълженията на  служителите на РБ „Проф. Боян Пенев” и по своя характер  тя е вътрешно-служебен акт по смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 3 от АПК, който не засяга права, свободи и законни интереси на гражданите. В другата част, в т.ч. издаването на читателски карти и тяхната цена,  правилникът урежда  отношенията на библиотеката с ползвателите на библиотечни услуги, но съгласно разпоредбата на чл. 42, ал. 1 от Наредба № 3 тези отношения се уреждат от Закона за задълженията и договорите, т.е.  имат гражданско правен характер, а не отношение на власт и подчинение, което е иманентна черта на административното правоотношение.

Ето защо съдът намира, че протестът на прокурора от Окръжна прокуратура – Разград срещу чл. 8, ал. 2, изречение второ и чл. 10 ал. 3 в частта, касаеща цени на читателски карти,  от Правилника за обслужване на потребителите на Регионална библиотека „Боян Пенев” гр. Разград  е процесуално недопустим, поради което на основание чл. 159, ал. 1 от АПК следва да бъде оставен без разглеждане.

Мотивиран така и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

         ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ протест с вх. № 135 от 20.01.2023 г.  на прокурор от Окръжна прокуратура Разград срещу разпоредбата на чл. 8, ал. 2, изречение второ и чл. 10 ал. 3 в частта, касаеща цени на читателски карти,  от Правилника за обслужване на потребителите на Регионална библиотека „Боян Пенев” гр. Разград.

         ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 15/2023 год. по описа на Административен съд – Разград.

         Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ 

        ЧЛЕНОВЕ:1./п/

                          2./п/