О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
Номер: 13
14.02.2023
год. Град Разград
В ИМЕТО НА НАРОДА
Разградският административен съд, в закрито съдебно
заседание на четиринадесети февруари две хиляди двадесет и трета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ИВА
КОВАЛАКОВА-СТОЕВА
МАРИН МАРИНОВ
като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов административно дело № 15 по описа за 2023
год., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 185 – 196 от
Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е
по протест с вх. № 135 от 20.01.2023 г.
на прокурор от Окръжна прокуратура Разград срещу разпоредбата на чл. 8,
ал. 2, изречение второ и чл. 10 ал. 3 в частта, касаеща цени на читателски
карти, от Правилника за обслужване на
потребителите на Регионална библиотека „Боян Пенев” гр. Разград.
При проверка допустимостта на жалбата съдът намира
следното:
Правилникът за обслужване на потребителите в РБ
„Проф. Боян Пенев” – Разград е приет от
дирекционния съвет на библиотеката на
26.04.2020 год., съгласно протокол от същата дата и е утвърден от директора на
библиотеката на 01.05.2020 год. В него е посочено, че е приет в изпълнение на
Закона за обществените библиотеки и Наредба № 3 от 18.02.2014 год., за съхраняване, ползване и разпореждане с
документи от библиотечния фонд.
Оспорената разпоредба на чл. 8, ал. 2 изречение второ гласи „При
регистрация потребителите заплащат абонаментна такса.”
Оспореният чл. 10 ал. 3 в частта, касаеща цени на
читателски карти, регламентира цената на читателските карти в зависимост от
срока, статуса на потребителите и случаите на освобождаване от заплащане.
Съгласно чл. 25 от Закона за обществените библиотеки
Регионалните библиотеки са регионални културни институти, като функциите им са
регламентирани в чл. 27 от закона. Съгласно чл. 28, ал. 1 от ЗОБ регионалната
библиотека се ръководи и представлява от директор, назначен от кмета на
общината, на чиято територия е седалището, въз основа на конкурс съгласно
Кодекса на труда, а съгласно ал. 4 той се подпомага от дирекционен съвет и
обществен съвет.
Според чл. 50, ал. 1 от ЗОБ обществените библиотеки предоставят
основни и специализирани библиотечни услуги, като редът за предоставянето им се
определя от правилника за дейността на съответната библиотека.
Според чл. 55, ал
2 от ЗОБ съхраняването,
ползването и разпореждането с документи от библиотечния фонд се извършват при
условия и по ред, определени с наредба на министъра на културата.
Съгласно чл. 1, ал. 1 от НАРЕДБА № 3 от 18.11.2014
г. за съхраняването, ползването и разпореждането с документи от библиотечния
фонд /ДВ бр. 98/2014 г./, издадена на основание чл. 55, ал. 2 от ЗОБ с нея се уреждат
условията и редът за съхраняването, ползването и разпореждането с документи от
библиотечните фондове на обществените библиотеки независимо от тяхната
ведомствена подчиненост или собственост. За осъществяване на тази дейност
обществените библиотеки: придобиват библиотечни документи; извършват дейности
по регистриране и отчисляване на библиотечни документи; осигуряват ползването
на библиотечните документи и следят за спазване на задълженията на ползвателите
и библиотекарите за запазването на библиотечните фондове, съгласно чл. 2 от
Наредба № 3.
В
разпоредбата на чл. 42, ал. 1 от Наредба № 3 е предвидено, че отношенията между
ползвателите и библиотеката се уреждат съгласно разпоредбите на Закона за
задълженията и договорите, когато библиотеката предостави на ползвателя
библиотечен документ въз основа на заем за послужване съгласно чл. 243 – 249 от
Закона за задълженията и договорите, като условията на договора се определят в
правила за обслужване на ползвателите на библиотеката, утвърдени от директора
на библиотеката, съответно от ръководителя организацията, собственик на
библиотеката, съгласно ал. 2.
Според
чл. 47, ал. 1 от Наредба № 3
директорът на библиотеката, съответно ръководителят на организацията, към която
е библиотеката, утвърждава правила за обслужване на ползвателите.
Съдът счита, че с
оглед цитираните по горе нормативни актове следва че Правилникът за дейността на регионалната
библиотека по чл. 30 от ЗОБ и Правилата
за отношенията между ползвателите на библиотечни услуги и библиотеката по чл.
42, ал. 2 от Наредба № 3 са различни по своята правна природа актове.
Правилникът по чл. 30 от ЗОБ, който се утвърждава от
Министъра на културата, по своя характер е нормативен административен акт по
смисъла на чл. 75, ал. 1 от АПК.
От представеното писмо вх. № 246 от 08.02.2023 год.
на директора на РБ „Проф. Боян Пенев” –
Разград е видно, че такъв правилник по
чл. 30 от ЗОБ, съгласуван с кмета на Община Разград е изготвен и представен на
Министерството на културата, но все още не е одобрен от Министъра на културата.
В случая се оспорват разпоредби от Правилника за обслужване на потребителите на
Регионална библиотека „Боян Пенев” гр. Разград, който по своята същност съставлява
акт по чл. 42, ал. 2 от Наредба № 3. Той
обаче няма характера нито на индивидуален, нито на общ нито на нормативен
административен акт. В този смисъл е и Определение № 2676 от 22.02.2019 г. по
адм. д. № 1229/2019 г., на ВАС V отд.
Част от правилника урежда правата и задълженията
на служителите на РБ „Проф. Боян Пенев”
и по своя характер тя е
вътрешно-служебен акт по смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 3 от АПК, който не засяга
права, свободи и законни интереси на гражданите. В другата част, в т.ч.
издаването на читателски карти и тяхната цена, правилникът урежда отношенията на библиотеката с ползвателите на
библиотечни услуги, но съгласно разпоредбата на чл. 42, ал. 1 от Наредба № 3 тези
отношения се уреждат от Закона за задълженията и договорите, т.е. имат гражданско правен характер, а не
отношение на власт и подчинение, което е иманентна черта на административното
правоотношение.
Ето защо съдът намира, че протестът на прокурора от
Окръжна прокуратура – Разград срещу чл. 8, ал. 2, изречение второ и чл. 10 ал.
3 в частта, касаеща цени на читателски карти,
от Правилника за обслужване на потребителите на Регионална библиотека
„Боян Пенев” гр. Разград е процесуално
недопустим, поради което на основание чл. 159, ал. 1 от АПК следва да бъде
оставен без разглеждане.
Мотивиран така и на основание чл. 159, т. 1 от АПК,
съдът
О П
Р Е Д
Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ протест с вх. № 135 от
20.01.2023 г. на прокурор от Окръжна
прокуратура Разград срещу разпоредбата на чл. 8, ал. 2, изречение второ и чл.
10 ал. 3 в частта, касаеща цени на читателски карти, от Правилника за обслужване на потребителите
на Регионална библиотека „Боян Пенев” гр. Разград.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. д. № 15/2023 год. по описа на Административен съд –
Разград.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред
Върховния административен съд.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/
ЧЛЕНОВЕ:1./п/
2./п/