Решение по дело №242/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 335
Дата: 17 юни 2020 г. (в сила от 6 юли 2020 г.)
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20207170700242
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

     Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                   335

 

                                     гр. Плевен, 17.06.2020 г.

 

                                         В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен, втори състав, в публично заседание на девети юни през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ

 

при секретаря Бранимира Монова и с участието на прокурора Иван Шарков  от Окръжна прокуратура - Плевен, като разгледа докладваното от председателя административно дело № 242 по описа на Административен съд - Плевен за 2020 год. и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 203 и следващите от Административно-процесуалния кодекс.

Административното дело е образувано по искова молба от Т.И.А., ЕГН **********,***, подадена чрез адвокат П.П. ***, с която е предявен иск против ОД на МВР - гр. Плевен, адрес гр. Плевен, ул.“Сан Стефано“ № 3, с правно основание чл.1, ал.1, във вр. с чл. 4 от ЗОДОВ. Претендират се имуществени вреди в размер на 300 лв. от отменено наказателно постановление с влязло в сила съдебно решение по АНД № 736/2019 г. по описа на РС - Плевен, ведно със законната лихва върху сумата, считано от датата на депозиране на исковата молба  до окончателното изплащане на сумата, представляващи платено възнаграждение за един адвокат, който е представлявал ищеца в производството пред съда. Претендират се и съдебно-деловодни разноски за настоящото производство.

В съдебно заседание ищецът не се явява, представлява се от адв. Л.П., преупълномощен от адв. П.П., който поддържа предявения иск, като излага съображения за основателност и доказаност на същия. Претендира присъждане на съдебно- деловодни разноски за настоящото производство

Ответникът – ОД на МВР – Плевен редовно призован, не се представлява.

Прокурорът дава заключение, че исковата молба е основателна и пледира да бъде уважен предявеният иск.

Като съобрази становищата на страните, приетите доказателства и приложимия закон, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Исковата молба е подадена от надлежна страна и срещу надлежен ответник – ОД на МВР - Плевен, която е юридическо лице и пасивно легитимирана страна по иска на основание чл. 205 от АПК.  Исковата молба  е  процесуално допустима, защото последното заседание по НАХД № 736/2019 г. по описа на РС - Плевен е проведено на 13.11.2019 г., т.е. преди публикуване на ЗИД на ЗОДОВ /обн. в ДВ, бр. 94 от 29.11.2019 г./, с чийто § 9 от ПЗР в  чл. 63 от ЗАНН се създават ал. 3, 4 и 5, предвиждащи ред за присъждане на разноски в производствата по ЗАНН. Към датата на последното по делото съдебно заседание все още не е съществувал ред за присъждане на разноски по този вид производства, а жалбоподателят не е могъл да поиска допълване на решението в частта му за разноските след постановяване на съдебното решение, тъй като, за да бъде уважено такова искане, то е следвало да бъде направено най- късно в последното заседание по делото /което обективно не е било възможно/, в който смисъл е т. 11 от Тълкувателно решение № 6/06.11.2013 г. на ВКС по тълк. дело № 6/2012г., ОСГТК. Доколкото искът с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ и с предмет репариране на сумата от 300 лева, заплатено възнаграждение за един адвокат по НАХД № 736/2019 г. по описа на РС - Плевен е иск за обезщетение за вреди, настъпили вследствие незаконосъобразно наказателно постановление, действия или бездействия в рамките на административно наказване, то и исканията за обезщетяване на направени разноски в производството по обжалване, подлежат на разглеждане по същия ред, но само за производствата, при които съдебното дирене и устните състезания са приключени до влизане в сила на новите разпоредби, каквото именно е настоящият случай. Ето защо конкретното искане за обезщетяване на направени разноски в производството по обжалване на НП пред РС - Плевен, като направено преди цитираното изменение, подлежи на разглеждане именно по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ и поради това предявеният иск е процесуално допустим. Освен това искът е допустим и с оглед разпоредбата на чл. 204, ал. 1 от АПК, според която за допустимостта на същия е необходимо предхождаща отмяна на административния акт по съответния ред. Именно защото към момента на приключване на съдебното дирене в производството пред РС е липсвал предвиден друг правен способ за присъждане на направените разноски за заплатено адвокатско възнаграждение във въззивното производство по ЗАНН, то по аналогия на противното от чл. 8, ал. 3 от ЗОДОВ точно по реда на чл. 1, ал. 1 от същия закон следва да се търси репарирането на въпросните вреди.

Съдът намира, че предявеният иск е доказан по основание и размер.

Съгласно чл. 1,  ал. 1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица, при или по повод изпълнение на административна дейност.

От приложените по делото писмени доказателства и приобщените доказателства по приложеното НАХД № 736/2019 г. по описа на Районен съд – Плевен, се установява, че с решение № 845/11.12.2019 г. на Районен съд – Плевен е отменено като незаконосъобразно НП № 19-0938-000099/11.01.2019 г. на началник сектор „ПП“ при ОД на МВР - Плевен, с което на Т.И.А. *** на основание чл. 174, ал. 1, т. 2 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 1000 лева. Съдебното решение не е обжалвано и е влязло в законна сила на 18.01.2020 г.

В съдебното производство пред районния съд жалбоподателят е бил защитаван от адв. П.П. ***, въз основа представено писмено пълномощно по делото от 22.03.2019 г. срещу договорено адвокатско възнаграждение в размер на 300 лв., за която сума в договора за правна защита и съдействие е отразено, че е заплатена в брой на същата дата.

Дейността на администрацията по издаване на наказателни постановления, електронни фишове и по налагане на административни наказания е вид административна дейност по смисъла на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. В този смисъл са и мотивите на съвместно Тълкувателно постановление № 2/2015 г. на ГК на ВКС и І и ІІ колегия на ВАС, което е задължително за прилагане от съдилищата. Според него делата по искове за вреди от незаконосъобразни наказателни постановления, действия и бездействия по налагане на административни наказания, включително и такива за присъждане на разноски в производството по обжалване са подсъдни на административните съдилища. Счита се, че дейността на администрацията по налагане на административни наказания също е вид административна дейност.

Затова в случая е налице първата предпоставка на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за ангажиране деликтната отговорност на държавата – отменено като незаконосъобразно наказателно постановление, което е акт на държавната администрация, в резултат на възложената ѝ със закон административно-наказателна дейност.

Налице е и втората предпоставка – имуществена вреда, тъй като договореното адвокатско възнаграждение реално е било платено изцяло и в брой при сключването на договора за правна защита и съдействие.

Според Тълкувателно решение № 2/2009 г. на ОСК на ВАС в производството по административнонаказателни дела разноски не се дължат, защото в ЗАНН не е уредена отговорността за разноски на страните, а съгласно чл. 84 от ЗАНН за определяне на разноски на свидетели и вещи лица, както и за производството пред съда по разглеждане на жалби срещу наказателни постановления, на касационни жалби пред административния съд се прилагат разпоредбите на Наказателно-процесуалния кодекс. В НПК също не се предвижда присъждане на разноски за страните в зависимост от изхода на делото. Затова по административно-наказателни дела както пред районния съд, така и пред касационната инстанция не се присъждат разноски за страните в зависимост от изхода на правния спор.  Приложимият процесуален закон – ЗАНН и НПК към момента на приключване на съдебното дирене по НАХД № 736/2019 г. по описа на РС - Плевен не е предвиждал репариране на направените разноски за жалбоподателя, както и присъждане на разноски за процесуално представителство за административно-наказващия орган, когато е защитаван от юрисконсулт или адвокат. С тълкувателно решене № 1/15.03.2017 г.  на ВАС е прието, че при предявени пред административните съдилища искове по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления, изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от този закон. В мотивите на тълкувателното решение е посочено, че в тези производства съдът следва да установи дали е настъпил правно релевантния факт – издадено незаконосъобразно постановление, отменено по съответния ред с помощта на адвокатска защита, за която ищецът е заплатил хонорар и едва след това да установи неговия действителен размер. Институтът на обезщетението от непозволено увреждане не е и не може да се превърне в средство за неоснователно обогатяване, поради което и съдът, спазвайки принципа на справедливостта и съразмерността, следва да присъди само и единствено такъв размер на обезщетение, който да отговаря на критериите на чл. 36, ал. 2 от Закона за адвокатурата – да е „обоснован и справедлив“, т.е. да е съразмерен на извършената правна защита и съдействие и да обезщети страната за действително понесените от нея вреди от причиненото й от държавния орган непозволено увреждане, без да накърнява или облагодетелства интересите на която и да е от страните в производството.

Тълкувателните постановления и тълкувателните решения са задължителни и обвързващи за съдилищата.

Ето защо следва да се приеме, че ищецът е претърпял имуществени вреди, в размер на платеното адвокатско възнаграждение – 300 лв.,  по повод обжалването на отмененото като незаконосъобразно наказателно постановление. Тези вреди са пряка и непосредствена последица от издаденото наказателно постановление, защото именно неговата незаконосъобразност е станала причина ищецът да направи разноски за правна защита и съдействие, за да се защити срещу този увреждащ правата му санкционен административен акт.

Направените от страната разноски за адвокатско възнаграждение са пряка и непосредствена последица от увреждане по смисъла на чл. 4 от ЗОДОВ, защото те произтичат от отмененото като незаконосъобразно наказателно постановление.

В съдебната практика, свързана с произнасяне на съдилищата по направените разноски е възприето, че отразяването в договора за правна защита и съдействие на договореното адвокатско възнаграждение като заплатено съставлява достатъчно доказателство за реално заплащане на същото, респ. основание за присъждането му. Заплатеното от ищеца адвокатско възнаграждение от 300.00 лв. е в минималния предвиден размер за защита по административнонаказателни дела към момента на договаряне и заплащане на горната сума.

Затова предявеният на основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ иск за присъждане на обезщетение за имуществени вреди в размер на 300.00 лв. е основателен и доказан и следва да се уважи. Предвид горното следва да бъде уважена и претенцията за заплащане на законна лихва върху присъденото обезщетение, считано от датата на депозиране на исковата молба - 26.02.2020 г. до окончателното му изплащане.

 В настоящото производство се претендира и заплащане на разноски, а именно 10.00 лева внесена държавна такса за образуване на делото и минималното, предвидено за този вид дела по Наредбата за адвокатските възнаграждения, възнаграждение за един адвокат, който е представлявал ищеца в настоящото производство, на основание чл. 38, ал. 1, т. 3, пр. 2 от Закона за адвокатурата. Искането е основателно. Разходът от 10.00 лева, представляващ държавна такса за образуване на делото е доказан с платежен документ на л. 4 от делото и следва да бъде присъден на ищеца на основание чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ. В самото приложено на л. 5 от делото адвокатско пълномощно е посочено, че е предоставена безплатна правна помощ на горното основание. Правото на адвоката да окаже безплатна адвокатска помощ на лице по чл. 38, ал. 1, т. 3, пр. 2 от Закона за адвокатурата, е установено със закон. Когато в съдебното производство насрещната страна дължи разноски, съгласно чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата адвокатът, оказал на страната безплатна правна помощ, има право на адвокатско възнаграждение, в размер, определен от съда, което възнаграждение се присъжда на адвоката. За да упражни последният това свое право, е достатъчно да представи сключен със страната договор за правна защита и съдействие, в който да посочи, че договореното възнаграждение е безплатно на основание чл. 38, ал. 1, т. 3, пр. 2 от Закона за адвокатурата, като не се нуждае от доказване обстоятелството, че клиентът е близък на адвоката. Посочените предпоставки в случая са налице, поради което следва да бъде заплатено от ответника адвокатското възнаграждение в размер на 150.00 лева, определено по реда на чл. 8, ал. 1, вр. чл.7, ал.1, т.4 от Наредба № 1/09.07.2014 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения – в този смисъл Определение от 19.02.2015 г. на ВКС по ч.д.№1451/2014 г.

Водим от горното, съдът

Р    Е    Ш    И:

ОСЪЖДА  Областна Дирекция на МВР – Плевен на основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ да заплати на Т.И.А., ЕГН **********,*** обезщетение в размер на 300.00  /триста/ лева, ведно със законната лихва, считано от 26.02.2020 г. до окончателното изплащане на сумата, за претърпени имуществени вреди, представляващи направени разноски за адвокатско възнаграждение в производството по НАХД № 736/2019 г. по описа на Районен съд – Плевен.

            ОСЪЖДА Областна дирекция към Министерство на вътрешните работи Плевен да заплати на Т.И.А., ЕГН **********,*** направените по настоящото дело разноски в размер на 10.00 /десет/ лева, представляващи внесена държавна такса за образуване на делото.

ОСЪЖДА Областна дирекция към Министерство на вътрешните работи – Плевен да заплати на адвокат П.Л.П. ***, за осъществена по реда на чл. 38, ал.1, т. 3, пр. 2 от Закона за адвокатурата адвокатска защита и съдействие в настоящото производство, адвокатско възнаграждение в размер на 150 /сто и петдесет/ лева.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

                                                        СЪДИЯ: