Решение по дело №178/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 юни 2020 г. (в сила от 1 юни 2020 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20207160700178
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

206

гр. Перник, 01.06.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на двадесет и осми май две хиляди и двадесета година, в състав:

                                               

СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

          При секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа административно дело № 178/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 АПК, във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

          Образувано е по жалба, подадена от С.Б.С., ЕГН ********** *** против заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1158-000025/12.01.2020 г., издадена от М.В.Л. – младши автоконтроьор в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР - Перник, с която на основание чл. 171, т. 2А, б. Б от ЗДвП е приложена принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство, със свидетелство за регистрация на моторно превозно средство **** за срок от шест месеца.

          Жалбоподателят излага съображения за незаконосъобразност на оспорения акт. Оспорва изцяло отразените в заповедта фактически констатации. Твърди, че не е извършил нарушението, за което е съставен АУАН № 100696/12.01.2020 г. и че последният не му е предявен и връчен, както и не му е осигурена възможност за представяне на възражения срещу него. Счита, че в административно-наказателното производство са допуснати процесуални нарушения, които са се отразили на законосъобразността на приложената принудителна административна мярка. Иска последната да бъде отменена. Претендира присъждане на направените съдебни разноски.

          В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се е явил и не е изпратил представител.

          Ответният административен орган – ****при ОДМВР – Перник, сектор Пътна полиция – М.В.Л., чрез процесуалния си представител юрисконсулт В., е изразил становище за неоснователност на жалбата. Искането му към съда е да я отхвърли по съображения, подробно изложени в съдебно заседание. Заявена е претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

          Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

          Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, срещу подлежащ на съдебно оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално допустима.

          Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

          Административното производство е започнало със съставянето от ****при ОДМВР – Перник, сектор Пътна полиция на АУАН серия GA, № 100696/12.01.2020 г. В него е отразено, че на 12.01.2020 г., в гр. Перник, по ул. Батак, с посока от Битоля към път ІІ-63 жалбоподателят е управлявал лек автомобил марка „Фолксваген“, ****и при извършената проверка е отказал да му бъде извършена проба за употреба на алкохол с техническо средство Алкотест Дрегер 7510, с фабричен № ARВА-0157, поради което му е издаден талон за медицинско изследване № 0010320 и е насочен за вземане на кръвна проба за химичен анализ. Установените факти са квалифицирани като нарушение по чл. 174, ал. 3, пр. 1-во от ЗДвП. Нарушителят е отказал да подпише АУАН, което е удостоверено с подписа на един свидетел.

          В АУАН е отразено, че на място са иззети: СУМПС ****, контролен талон ****, СРМПС ****, два броя регистрационни табели с ****.

          На място в 2.30 ч. на 12.01.2020 г., е попълнен талон за изследване № 0010320 по образец – приложение № 1 към чл. 4, ал. 3 от Наредба № 1/19.07.2017 г. за реда за установяване на употребата на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози и е указано на жалбоподателя да се яви в ЦСМП при МБАЛ „Рахаила Ангелова“ в срок до 20 минути за извършване на изследването. Последният е отказал да го получи, което е удостоверено с подписа един свидетел .

          Въз основа на съставения АУАН серия GA, № 100696/12.01.2020 г., М.В.Л. – ****при ОДМВР - Перник е издал оспорения административен акт – заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1158-000025/12.01.2020 г., с която на основание чл. 171, т. 2а, б. Б от ЗДвП е прекратена регистрацията на пътно превозно средство с рег. ****, собствено на жалбоподателя, за срок от шест месеца. Препис от нея е връчена лично на С.Б.С. на 29.01.2020 г.

          В хода на съдебното производство не са ангажирани доказателства и не са установени факти и обстоятелства, различни от възприетите от ответния административен орган.

          Оспорената заповед за прилагане на принудителна административна мярка е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК. По аргумент от чл. 146 от АПК, за да бъде законосъобразна следва да е издадена от компетентен орган, при спазване на установените форма и процедура, да съответства на материално правните разпоредби и на целта на закона.

          Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителната административна мярка по чл. 171, т. 2а от ЗДвП се прилага с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

          Видно от заповед № 8121з-48/16.01.2015 г. на министъра на вътрешните работи, по реда на чл. 165 от ЗДвП, като служби за контрол по смисъла на чл. 171, ал. 1 от ЗДвП са определени Областните дирекции на МВР. По силата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП ръководителите им са компетентни да прилагат принудителни административни мерки, като в същата разпоредба е предвидена възможност те да делегират това свое правомощие на други длъжностни лица. От заповед № 313з-1464/08.08.2017 г. на директора на ОДМВР – Перник се установява, че той е оправомощил, посочените в т. 1 длъжностни лица да прилагат принудителните административни мерки по реда на глава VІ от ЗДвП. Сред тях/т.1.1.8/ са младшите автоконтрольори от СПП в ООП и звената „Пътен контрол” в РУ при ОДМВР - Перник. Видно от удостоверение № 313р-6584/26.05.2020 г. на ОДМВР – Перник издателят на оспорваната заповед – М.В.Л. към 12.01.2020 г. е заемал длъжност „****ІІ степен” в група „Контрол на пътното движение по главни пътища и автомагистрали” на сектор „Пътна полиция”, отдел „Охранителна полиция” при ОДМВР - Перник. Следователно същият е компетентен да издаде административният акт, предмет на съдебен контрол.

          Оспорената заповед е издадена в изискуемата по аргумент от чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, писмена форма и съдържа мотивите на издателя и за прилагането на принудителната административна мярка. Изискването на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за мотивираност е изпълнено, когато са посочени фактическите основания за издаването на административния акт и правната норма, която предвижда последиците от настъпването им. В конкретния случай подробно, ясно и конкретно са изложени обстоятелствата, които са послужили за основание на административния орган да приложи разпоредбата на чл. 22 от ЗАНН, във вр. с чл. 171, т. 2А, б. Б от ЗДвП. Те са достатъчни, за да може да се осъществи съдебен контрол за законосъобразност на административния акт и същевременно неговият адресат да разбере причините, поради които е издаден и свързаните с тях правни последици.

          Срокът на принудителната административна мярка е определен конкретно от административния орган и е в предвидения от закона минимум от шест месеца.

          Настоящият състав намира, че от събраните по делото писмени доказателства, не се установява в хода на административното производство да са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, представляващи отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК. Наведените от жалбоподателя доводи, за процесуални нарушения, допуснати при съставянето, предявяването и връчването на АУАН са неотносими към настоящия административно-правен спор. Производствата по реализиране на административно-наказателната отговорност на нарушителя и по прилагане на принудителна административна мярка са самостоятелни и се развиват по различни правила, регламентирани съответно в ЗАНН и в АПК, във връзка със ЗДвП. Евентуално допуснати процесуални нарушения в хода на административно-наказателното производство не се отразяват на законосъобразността на ПАМ, поради които оплакванията за такива не следва да бъдат обсъждани в настоящото производство.

Оспорената заповед е материално законосъобразна. Издадена е на основание чл. 171, т. 2а, б. Б от ЗДвП. Разпоредбата предвижда, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка - прекратяване на регистрацията на моторно превозно средство за срок от шест месеца до една година на собственик, който го управлява, при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози.

          От АУАН серия GA, № 100696/12.01.2020 г. по безспорен начин се установява, че на 12.01.2020 г., в гр. Перник, по ул. Батак, с посока от Битоля към път ІІ-63, жалбоподателят е управлявал лек автомобил марка „Фолксваген“, ****и при извършената проверка е отказал да му бъде извършена проба за употреба на алкохол с техническо средство Алкотест Дрегер 7510, с фабричен № ARВА-0157, поради което му е издаден талон за медицинско изследване № 0010320 и е насочен за вземане на кръвна проба за химичен анализ, получаването, на което е отказал – нарушение по чл. 174, ал. 3, пр. 1-во от ЗДвП. АУАН е съставен от длъжностно лице, в кръга на правомощията му. Съдържа всички изискуеми реквизити по чл. 42 от ЗАНН. Отразени са фактите, включени в състава на нарушението по чл. чл. 174, ал. 3, пр. 1-во от ЗДвП и е посочена относимата към тях законова разпоредба. Подписан е от съставителя, свидетеля при установяване нарушението и свидетеля, установил отказа на нарушителя да положи подпис от него. Препис от АУАН е връчен на нарушителя. Следователно, спазен е редът, установен в ЗАНН за съставянето му и на основание чл. 189, ал. 2 от ЗДвП в съдебното производство се ползва с доказателствена сила за описаните в него факти. Оборването им е в тежест на жалбоподателя. Той не е ангажирал доказателства за наведените в жалбата оспорвания, поради което те са останали недоказани. С оглед изложеното настоящият състав намира, че оспорената заповед е издадена при наличие на една от алтернативно предвидените предпоставки в чл. 171, т. 2а, б. Б от ЗДвП, поради което е материално законосъобразна. Тя е и в съответствие с целта на закона, посочена в чл. 171 от ЗДвП – „за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения“. Мярката има превантивен характер – да осуети възможността адресата и да извърши други правонарушения по ЗДвП. За времето, в което е прекратена регистрацията на МПС тя се постига чрез ограничаване възможността на нарушителя да управлява МПС. Оспореният административен акт е издаден при съблюдаване на тази цел, поради което по отношение на него не е налице отменително основание по чл. 146, т. 5 от АПК.

          Предвид всичко изложено, настоящият състав намира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в изискуемата от закона форма, при спазване на административно-производствените правила, в съответствие със закона и неговата цел, поради което е законосъобразен. Подадената жалба е неоснователна и следва да се отхвърли.

          С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК в полза на ОДМВР – Перник следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

          Мотивиран от горното, Административен съд - Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

          ОТХВЪРЛЯ жалбата, подадена от С.Б.С., ЕГН ********** *** против заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1158-000025/12.01.2020 г., издадена от М.В.Л. – младши автоконтроьор в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР - Перник, с която на основание чл. 171, т. 2А, б. Б от ЗДвП е приложена принудителна административна мярка - прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство, със свидетелство за регистрация на моторното превозно средство ****, за срок от 6 /шест/ месеца.

          ОСЪЖДА С.Б.С., ЕГН ********** ***  да заплати на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Перник сумата от 100 лв. /сто лева/, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

          РЕШЕНИЕТО на основание чл. 172, ал. 5, изр. 2 – ро от ЗДвП не подлежи на обжалване.                                      

                                                                  

                                                          СЪДИЯ: /п/