Решение по дело №493/2024 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 885
Дата: 7 май 2025 г. (в сила от 28 май 2025 г.)
Съдия: Светлана Драгоманска
Дело: 20247220700493
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 885

Сливен, 07.05.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - II състав, в съдебно заседание на двадесет и осми април две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
   

При секретар ВАНЯ ФЪРЧАНОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА административно дело № 20247220700493 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от Земеделска производствена кооперация "Близнец" /ЗПК Близнец/ с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: с. Близнец, община Твърдица, представлявана от П. С. З. К., подадена против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014-2020, за кампания 2018 г. с Изх. № 02-200-2600/3444#10 от 05.09.2024 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие" – София, с което е отказано подпомагане в размер на 21 567, 98 лева определени намаление и санкция за наддеклариране по направление "Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение /ВПС-4. 1/", дейност АК 2.

В жалбата си оспорващият твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен и немотивиран. Излага съображения, че: заявените за подпомагане по направлението площи са допустими за подпомагане; неправилно органът е приел, че 134,67 ха са недопустими за подпомагане; цялата площ на парцелите попада в списъка на землищата, в които има местообитания на зимуващите видове гъски, съгласно Приложение № 1 към наредбата и в специализирания слой на орнитологично значими места, и са изпълнени условията на чл. 5, ал.3, т. 1 от Наредба № 7/2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.; позовава се на съдебна практика. Моли оспореният акт да бъде отменен.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата. В о.с.з на 28.04.2025 г. е депозирано писмено становище от пълномощник адв. М. С., която моли жалбата да бъде уважена. Претендира присъждане на направените по делото разноски, за което прилага списък.

Административният орган – Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” /ДФЗ/ - София, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна. В депозирана молба по делото моли да бъде отхвърлена жалбата. Излага съображения за законосъобразност на оспорения акт. Счита, че: актът е издаден от компетентен орган, в предвидена от закона форма, в съответствие с материално-правните разпоредби и административно-процесуалните норми, изпълнена е и целта на закона. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващата кооперация е регистрирана с Уникален регистрационен номер /УРН/ 182575 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. За кампания 2018 г. от кооперацията е подадено Общо заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер /УИН/: 20/170518/18140, като една от заявените мерки за подпомагане е Мярка 10 "Агроекология и климат", направление "Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение". Към заявлението са приложени Таблица на използваните парцели 2018 г., съдържаща данни за идентификация на парцелите; Таблица на заявените площи по схеми и мерки 2018 г.; Общи декларации; Декларации, задължителни за участие по горепосоченото направление. Заявените парцели по мярка 10 "Агроекология и климат" са в землищата на с. Близнец и с. Червенаково, област Сливен.

С Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020, за кампания 2018 г. с Изх. № 02-200-2600/3444 от 25.03.2022 г. по описа на ДФЗ оспорващата кооперация е уведомена, както следва: за оторизирана субсидия по мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014 - 2020 г., съгласно подадено заявление за подпомагане с УИН: 20/170518/18140 и Приложение за кандидатстване по мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2018 г., в размер на 10663, 41 лева и определени намаление и санкция за наддеклариране в размер на 21567, 98 лева по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“.

Уведомителното писмо е оспорено по съдебен ред. С Решение № 1350 от 11.07.2024 г., постановено по адм. дело № 285/2024 г. по описа на Административен съд – Сливен, Уведомителното писмо е отменено в частта, в която по направление "Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение /ВПС-4. 1/", дейност АК 2, са определени намаление и санкция за наддеклариране в размер на 21567, 98 лева и преписката е изпратена на административния орган за ново произнасяне. В мотивите на решението съдът е приел, че оспореният акт е немотивиран – няма конкретни мотиви относно материалноправните основания за отказ от финансово подпомагане, което препятства съдебния контрол; не са представени доказателства за установено неспазване от кандидата, както на общите изисквания за управление, така и на специфичните изисквания за управление по направлението, като не са посочени конкретни изисквания, които кандидата не е изпълнил. Първоинстанционното решение не е обжалвано и е влязло в сила на 02.08.2024г.

С оглед връщането на преписката за ново произнасяне, на 05.09.2024 г. е издаден оспореният в настоящото производство административен акт– Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2018 г. с Изх. № 02-200-2600/3444#10 от 05.09.2024 г. на Заместник изпълнителния директор на ДФЗ – София. С процесният акт на оспорващия е отказано финансово подпомагане. В акта е посочено, че: в изпълнение на постановеното съдебно решение, административният орган е преразгледал отново подаденото заявление по мярка 10 от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2018 г.; за декларираните в заявлението за подпомагане за 2018 г. площи по мярка 10, направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“, 2018 г. е четвърта година от поетия от кандидата агроекологичен ангажимент по направлението; ДФЗ – РА отказва финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане. В Таблица, озаглавена Оторизирани суми в лева по направление "Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение /ВПС4. 1/", дейност АК 2, се съдържат следните данни: ставка в лева/ха /колона 2/; заявена площ за участие - 205, 53 ха /колона 3/, заявена площ за участие - есенни зърнено-житни култури - 135, 16 ха /колона 4/, съотношение на заявената площ есенни зърнено-житни култури към общата площ - коефициент 0, 65761 /колона 5/, установена /определена/ площ - 70, 86 ха /колона 6/, наддекларирана площ в ха - 134, 67 /колона 7 и в % - 100 /колона 7/, санкционирана площ - 70, 86 ха /колона 8/, намаление и санкция за наддеклариране - 21567, 98 лева /колона 9/, площ годна за плащане ха – 0 /колона 10/, искана сума в лева - 21567, 98 лева /колона 11/, оторизирана сума - 0 лева /колона 12/. В таблица 1 – недопустими площи след извършена административна проверка за код на дейност АК 2, за кампания 2018 г. са посочени : номерата на парцелите от ИСАК / колона 1/, заявени по мярка 10, направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“ – общо 77 броя; култура /колона 2/; декларирана площ ха /колана 3/; установена площ ха /колона 4/; площта попада във физически блок, който изцяло попада в специализиран слой „Местообитания на зимуващите видове гъски“ /колона 5/ - посочено за 33 броя парцела „не“. В уведомително писмо след таблица 1 е посочено, че за прилагането на агроекологичните дейности по направлението по чл. 3, т. 2 („Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“) са допустими за подпомагане земеделски парцели, които с цялата си площ попадат в описаните в чл. 5, ал. 3 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. специализирани слоеве.

Парцели с № 04443-15-1-3, 04443-15-1-4, 04443-15-1-5, 04443-15-2-1, 04443-155-1-4, 04443-155-2-3, 04443-256-1-2, 04443-257-1-1, 04443-257-2-1, 04443-258-1-2, 04443-258-2-2, 04443-258-3-2, 04443-264-1-1, 04443-264-2-2, 04443-264-3-3, 04443-264-4-2, 04443-30-1-3, 04443-30-2-1, 04443-31- 1-3, 04443-33-1-3, 04443-36-1-3, 04443-38-1-2, 04443-39-1-2, 04443-39-2-1, 04443-39-3-2, 04443-39- 4-1, 04443-39-5-2, 04443-39-6-1, 04443-39-7-2, 04443-4-1-2, 04443-571-1-2, 04443-571-2-3 и 04443-571-3-1 не попадат с цялата си площ в специализирания слой, поради което цялата установена площ е наддекларирана. Съгласно чл. 4, ал. 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за направленията по чл. 3, т. 1, 2 и 3 се предоставя подпомагане във физически блокове, попадащи в специализирания слой на земи с висока природна стойност.

Административният орган е посочил, че за прилагане на подпомагането по заявеното направление, законодателят в разпоредбата на чл. 5, ал. 3, т. 1 от Наредба № 7/2015 г. е предвидил като задължителна предпоставка - заявените за подпомагане парцели да са включени в специализиран слой на местообитанията на зимуващите видове гъски.

По направление „Поддържане на местообитанията на зимуващи видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение (ВПС 4.1) се субсидира само площта с есенно зърнено-житни култури, съгласно чл. 14, т. 2 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат”, който гласи, че размерът на годишното агроекологично плащане за прилагане на агроекологичните дейности е: по направление "Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и Ливадния блатар в обработваеми земи с орнитологично значение": а) (доп. - ДВ, бр. 59 от 2015 г., в сила от 4.08.2015 г.) за засяване и отглеждане на есенни зърнено-житни култури в местообитания на зимуващи видове гъски на минимум 50% от заявените по дейността площи - до 81,59 евро/ха;

Съгласно чл. 6, ал. 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. Министерството на земеделието предоставя на Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция (ДФЗ - РА), в срок до 28 февруари всяка година географски цифрови данни за националните паркове, природните паркове по чл. 4, ал. 3 и резервати съгласно Закона за защитените територии (ЗЗТ) и специализираните слоеве по чл. 5, ал. 3 и 4.

След извършване на всички административни проверки по заявлението на бенефициента и предвид предоставените от МЗХ специализирани слоеве, установената недопустима за подпомагане площ за код АК 2 е в размер на 134.67 ха, която се явява 100 % наддекларирана спрямо установената допустима площ (70.86 ха). Съгласно чл. 19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 - при процентно съотношение на недопустимата площ към установената площ над 50 % за съответната група култури, санкционираната площ е равна на установената, не се отпуска подпомагане за годината.

Оспореният акт е издаден от З. и. д. на ДФЗ– София, П. С..

С Решение по т. 6.2. от Протокол № 114 от 15.06.2017 г. на Управителния съвет /УС/ на ДФЗ - София, П. Д. С. е избрана за з. и. д. на ДФЗ.

Със Заповед № 03-РД/3203 от 14.07.2023 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ, издадена на основание чл. 20а, ал. 1, 2, 4 и 5, пр. 1 във връзка с ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, на П. Д. С. – з. и. д. на ДФЗ, са делегирани правомощия да и. и п. всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, както и да и. и п. уведомителни писма за одобрените и неодобрени за участие парцели, животни или пчелни семейства, както и за неизпълнение ангажиментите по мярка 214 „Агроекологични плащания“, мярка 10 "Агроекология и климат" и мярка 11 „Биологично земеделие“.

Оспореното уведомително писмо е съобщено на оспорващата кооперация на 15.09.2024 г. Жалбата срещу него е входирана в деловодството на административния орган на 25.09.2024 г.

По делото е назначена, изслушана и приета, съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и. П. Ж. З. със специалност „г., к. и ф.”, заключението по която съдът възприема като изготвено компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал. Вещото лице дава заключение, че: За кампания 2018 г. ЗПК „Близнец“ с. Близнец, УРН 182575, е подала заявление за подпомагане УИН 20/170518/18140, като по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 г., направление „Поддържане местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“ (ВПС-4.1), са заявени 77 парцела с обща площ от 205,53 ха с код АК 2 „Засяване и отглеждане на есенни зърнено-житни култури в местообитания на зимуващи видове гъски на минимум 50 % от заявените по дейността площи“; С Наредба № 7/24.02.2015 г. определят прилагане на Мярка 10 „Агроекология и климат“. Допустимостта на заявените за подпомагане парцели се определя съгласно чл. 5, ал. 3 от тази наредба. Допустими за подпомагане са парцели, които с цялата си площ попадат във: - списък на землищата по приложение № 1, приложение №2 или приложение № 3; - специализиран слой на орнитологично значими места, включващ зоните на местообитанията; - специализирания слой по чл. 4, ал. 1 на земи с висока природна стойност; От заявените по мярка 10 „Агроекология и климат“, направление ВПС-4.1, 77 парцела, 33 парцела са с площи извън специализирания слой „Местообитания на зимуващите видове гъски“.

По искане на пълномощника на оспорващия е назначена допълнителна експертиза, изготвена от вещото лице и. Ж. П. Ж. със специалност „г., к. и ф.”, заключението по която съдът възприема като изготвено компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал. Вещото лице дава заключение, че : От посочените 33 парцела, които са с площи извън специализирания слой „Местообитания на зимуващите видове гъски“. заявените по мярка 10 „Агроекология и климат“, единствено парцел 04443-155-2-3 попада с цялата си площ в слой „Местообитания на зимуващите гъски“; Общата площ извън слоя за процесните 33 парцели е 80.51 ха.; Всички парцели заявени за подпомагане за Кампания 2018г., по Мярка 10 „Агроекология и климат", направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение ВПС4.1", съгласно заявление за подпомагане УИН 20/170518/18140 попадат в обхвата на физически блокове с НТП „Обработваеми земи"; За процесните физически блокове с номера 04443-4, 04443-15, 04443-155, 04443-256, 04443-258, 04443-264, 04443-30, 04443-31, 04443-33, 04443-36, 04443-38, 04443-39 вещото лице посочва, че не попадат с цялата си площ в специализирания слой „Местообитания за зимуващите видове гъски" (или казано по друг начин попадат частично), а физически блокове 04443-257, 04443-571 са извън слоя с цялата си площ.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК 14-дневен преклузивен срок. Актът е съобщен на оспорващата на 15.09.2024 г. Жалбата срещу акта е входирана в деловодството на административния орган 25.09.2024 г. Жалбата е подадена от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният акт е издаден от З. и. д. на ДФЗ при наличие на компетентност. В разпоредбата на чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция /РА/ и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я представлява. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор може да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане. В разглеждания случай Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, със Заповед № 03-РД/3203 от 14.07.2023 г. е делегирал на своя з. и. д. правомощието за из. и п. на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, както и да и. и п. уведомителни писма за одобрените и неодобрени за участие парцели, животни или пчелни семейства, както и за неизпълнение ангажиментите по мярка 214 „Агроекологични плащания“, мярка 10 "Агроекология и климат" и мярка 11 „Биологично земеделие“. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

Не се споделя твърдението на оспорващия за немотивираност на акта. Оспореният акт, сравнен с предходно издадения и отменен с влязло в сила съдебно решение акт, макар и издаден между същите страни и със същия краен резултат – отказ за финансово подпомагане, не е с еднакво съдържание. Докато в първоначално издадения акт липсва посочване на материалноправните основания за отказ от финансово подпомагане, в процесния акт административният орган е изложил подробно приетата за установена от него фактическа обстановка и причините, поради които е счел, че са налице основания за отказ за финансово подпомагане. Волята на административния орган е ясно изразена и издавайки акта си, административният орган се е съобразил с влязлото в сила съдебно решение, поради което не са налице основания за прилагане на чл. 177, ал. 2 от АПК.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. Административният акт съдържа изискуемите от разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. В производството не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.

Относно прилагането на материалния закон съдът намира, че оспореният административен акт, с който е постановен повторен отказ за финансово подпомагане, е законосъобразен, поради следните съображения :

С Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. /Наредба № 7 / 2015 г./ са уредени условията и редът за прилагане на мярката. Едно от направленията, в които се предоставя подпомагане, е направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“, което е заявено за подпомагане от кандидата ЗПК „Близнец“.

Съгласно чл. 4, ал. 1 от Наредбата, за направление "Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение", се предоставя подпомагане във физически блокове, попадащи в специализирания слой на земи с висока природна стойност. А според чл. 5, ал. 3, т. 1 за прилагането на агроекологичните дейности по направлението по чл. 3, т. 2 са допустими за подпомагане земеделски парцели, които с цялата си площ попадат в: 1) списък на землищата, в които има местообитания на зимуващи видове гъски съгласно приложение № 1 и 2) специализиран слой на орнитологично значими места, включващ зоните на местообитанията и 3) слоя по чл. 4, ал. 1 /физически блокове, попадащи с цялата си площ в специализирания слой на земи с висока природна стойност/. В чл. 6, ал. 1 от Наредбата е посочено задължението на Министерството на земеделието, храните и горите всяка година до 28 февруари да предоставя на ДФЗ географски цифрови данни за специализираните слоеве по чл. 5, ал. 3 и 4. Следователно, за да бъдат одобрени за подпомагане земеделските парцели, попадащи в землищата на населените места по Приложение № 1, те с цялата си площ трябва да попадат в специализирания слой на земи с висока природна стойност и в специализирания слой на орнитологично значими места, като изискването е кумулативно. Безспорно е, че изключените 33 броя парцели, находящи се в землището на с. Близнец попадат в обхвата на землищата, в които има местообитания на зимуващи видове гъски по Приложение № 1 към чл. 5, ал. 3, т. 1 от Наредбата. Спорно по делото е обаче дали тези парцели са части от физически блокове, които падат изцяло в обхвата на слоя по чл. 4, ал. 1 от Наредбата, за да са допустими за подпомагане. Съгласно чл. 4, ал. 1 от Наредбата изрично е посочено, че за избраното от оспорващата кооперация направление се предоставя подпомагане във физически блокове, попадащи в специализирания слой на земи с висока природна стойност, а за прилагане на агроекологичните дейности са допустими земеделски парцели, които с цялата си площ попадат в този слой / чл. 5, ал. 3, т. 1 изм. – ДВ, бр. 19 от 2017 г., в сила от 28.02.2017 г./. Установено е от административния орган, което се потвърждава и от изготвените по делото съдебно-технически експертизи, че 33 от заявените за кампания 2018 г. парцели не отговарят на изискванията за подпомагане. Легални определения за земеделски парцел и физически блок са дадени в § 1, т. 3 и т. 7 от ДР на Наредба № 7. Земеделският парцел е блок на земеделското стопанство (физически блок или част от него, регистриран в СИЗП, притежаващ уникална идентификация и стопанисван от един земеделски стопанин - § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 7 от 24.02.2015 г.) или част от него, върху който се отглежда само една земеделска култура или е оставен като угар през текущата стопанска година. Следователно земеделският парцел е част от физически блок. След като процесните парцели не попадат с цялата си площ в специализирания слой „Местообитания на зимуващи видове гъски“, то правилно е прието от административният орган, че е налице недопустима за подпомагане площ за код АК 2 е в размер на 134.67 ха, която се явява 100 % наддекларирана спрямо установената допустима площ (70.86 ха). Съгласно чл. 19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 - при процентно съотношение на недопустимата площ към установената площ над 50 % за съответната група култури, санкционираната площ е равна на установената, не се отпуска подпомагане за годината.

Предвид изложеното, настоящата съдебна инстанция намира, че атакуваният административен акт – Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 за кампания 2018 г., издадено от Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ с изх. № 02-200-2600/3444#10 от 05.09.2024 г. е валиден акт, постановен при спазване на съществените административнопроизводствени правила и в съответствие с относимите материалноправни норми. Подадената срещу същия жалба се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващата страна за присъждане на разноски се явява неоснователна. Основателна е и следва да се уважи на основание чл. 143, ал. 3 от АПК претенцията на административния орган за присъждане на направените по делото разноски, възлизащи общо на 250,00 (двеста и петдесет) лева, от които 150,00 (сто и петдесет) лева заплатен депозит за съдебна експертиза и 100,00 (сто) лева юрисконсултско възнаграждение, определено по реда на чл. 37 ал. 1 от Закона за правната помощ, във вр. с чл. 24 от Наредбата за правната помощ. Така определените разноски същите следва да се възложат в тежест на оспорващата страна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Земеделска производствена кооперация "Близнец", ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: с. Близнец, община Твърдица, представлявана от П. С. З. К., подадена против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020, за кампания 2018 г. с Изх. № 02-200-2600/3444#10 от 05.09.2024 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие" – София.

ОСЪЖДА Земеделска производствена кооперация "Близнец", ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: с. Близнец, община Твърдица, представлявана от П. С. З. К. да заплати на ДФ „Земеделие“ сумата от 250,00 (двеста и петдесет) лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: