Решение по дело №243/2021 на Районен съд - Сливница

Номер на акта: 182
Дата: 12 ноември 2022 г. (в сила от 12 ноември 2022 г.)
Съдия: Николай Светлинов Василев
Дело: 20211890100243
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 април 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 182
гр. Сливница, 12.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВНИЦА, I-ВИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и осми юни през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Николай Св. В.
при участието на секретаря Паулина Бл. Велкова
като разгледа докладваното от Николай Св. В. Гражданско дело №
20211890100243 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 145 от АПК, вр. чл. 37и, ал. 11 от
ЗСПЗЗ.
Образувано е по жалба на Р. М. К. против Протокол от 30.03.2021 г. за
разпределение на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд за
стопанската 2020/2021 г. на територията на община Драгоман на комисия, по
чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ, назначена със заповед № РД-15-112/04.02.2021 г. на
кмета на община Драгоман.
Жалбоподателят твърди, че притежава животновъден обект,
регистриран в землището на село Цръклевци, община Драгоман. Подал е
заявление по чл. 37и, ал. 5 от ЗСПЗЗ с вх. № 90-00133/02.03.2021 г. Счита, че
неправилно комисията по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ е разпределила площта на
имотите, като не е взела предвид критериите по чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ, а
именно имотите да се разпределят между правоимащите, които имат
регистрирани животновъдни обекти в съответното землище. Счита, че
извършеното разпределение е незаконосъобразно и моли да бъде отменено, а
преписката да бъде върната за ново произнасяне.
На основание чл. 154, ал. 1, вр. чл. 163, ал. 2 от АПК съдът е
конституирал като страни в производството заинтересованите лица: „А. Т П.“
ООД – гр. Драгоман, Г. Д. В., К. Н. А., В. А. С., Я. И. Н., И. И. Й., З. В. С., А.
Р. Д. и С. В. Е..
В жалбата се излагат доводи, че в атакувания протокол комисията е
посочила, че приема като критерий при разпределение на площите
1
местонахождението на животновъдния обект, при спазване разпоредбите на
чл. 37и, ал.4, 6 и 10 от ЗСПЗЗ, т.е. правоимащи за разпределение на имоти в
землището на с. Цръклевци са само жалбоподателят Р. М. К., И. И. Й. и А. Р.
Д.. Въпреки това, обаче, определените за разпределение площи в землището
на с. Цръклевци, са предоставени почти изцяло /с изключение на И. Й./ на
едно единствено лице с животновъден обект в друго землище – Г. Д. В., без да
са изложени мотиви за това, както и защо жалбоподателят не е получил
никакви площи от разпределението. Счита, че при определяне на площите в
обжалвания протокол въобще не става ясно въз основа на какви критерии са
определени тези площи и дали разпределението е извършено съразмерно и
пропорционално на притежаваните от заявителите животински единици,
липсва посочена обща площ, подлежаща на разпределение. Така при
разпределението комисията е разпределила имоти с идентификатори
78553.45.18 и 78553.45.35, всичките намиращи се в землището на с.
Цръклевци, община Драгоман, на Г. Д. В., който се явява собственик на
животновъден обект, регистриран в землището на гр. Драгоман. В същото
време, комисията е отказала да разпредели на жалбоподателя Р. К.
горепосочените имоти, без да сочи конкретни правни и фактически основания
за това.
Жалбоподателят счита, че така описаното разпределение на имоти с
идентификатори 78553.45.18 и 78553.45.35, всичките намиращи се в
землището на с. Цръклевци, община Драгоман, е извършено при нарушаване
да материалноправните разпоредби на чл. 37и, ал. 4, ал. 6 и ал. 7 от ЗСПЗЗ,
във връзка с чл. 100, ал. 3 и ал. 5 от ППЗСПЗЗ и неспазване на процесуалните
правила.
Предвид изложените в жалбата факти и обстоятелства жалбоподателят
пледира за решение, с което обжалваният протокол да бъде отменен и
преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне с
указания по тълкуването и прилагането на закона.
Ответникът по жалбата - Комисията по чл. 37и. ал. 6. изр. първо от
ЗСПЗЗ, назначена със Заповед № РД-15-112/04.02.2021 г. на кмета на Община
Драгоман, представлявана от председателя, не е подала отговор.
С влязло в сила Определение № 363/21.10.2021 г., по искане на
жалбоподателя, на основание чл. 166, ал.4, във вр. с ал.2 от АПК и във вр. с
чл. 37и, ал.11 от ЗСПЗЗ, настоящият съдебен състав е спрял изпълнението на
процесния протокол в частта по отношение на пасища, мери и ливади от
общинския поземлен фонд на територията на землището на с. Цръклевци,
община Драгоман.
В съдебно заседание, за жалбоподателя, редовно призован, се
представлява от адв. А. - САК, която поддържа жалбата на изложените в нея
основания. Моли за уважаването й. Претендира разноски.
Ответната по жалбата страна Комисията по чл. 37и ал. 6 изречение
първо от ЗСПЗЗ, назначена със Заповед № РД-15-112/04.02.2021 г. на кмета на
Община Драгоман, представлявана от председателя, се представлява от адв.
Г.Г. – АК-Разград. Процесуалният представител на страната пледира за
2
отхвърляне на жалбата като неоснователна.
Заинтересованата страна Община Драгоман, редовно призована, се
представлява от адв. И. М. – САК.
Заинтересованите страни „А. Т П.“ ООД – гр. Драгоман, Г. Д. В., К. Н.
А., В. А. С., Я. И. Н., И. И. Й., З. В. С., А. Р. Д. и С. В. Е. - редовно призовани,
не изразяват становище по жалбата, не се явяват и не изпращат процесуален
представител.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, приема за
установено следното от фактическа и правна страна:
По допустимостта на жалбата:
Жалбата е подадена в срок, от легитимирана страна, с правен интерес от
обжалването и срещу подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност
индивидуален административен акт, който е издаден от компетентен орган –
комисия, назначена със заповед на Кмета на Община Драгоман, чийто състав
е надлежно конституиран, с оглед изискванията на чл. 37и, ал. 6 ЗСПЗЗ, вр.
чл. 100, ал. 1 ППЗСПЗЗ.
Съгласно разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът не се ограничава
само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз
основа на представените от страните доказателства да провери
законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания
по чл. 146, като съгласно ал. 2 на чл. 168 от АПК, съдът обявява нищожността
на акта, дори да липсва искане за това.
При извършената служебна проверка, според настоящия съдебен състав
не са налице основания за прогласяване нищожност на оспорения Протокол
от 30.03.2021 г. на Комисията по чл. 37и. ал. 6 изр. първо от ЗСПЗЗ, назначена
със Заповед № РД-15-112/04.02.2021 г. на кмета на Община Драгоман за
разпределението на пасища, мери и ливади от ОПФ за стопанската 2020/2021
г.
Спазена е предвидената в чл. 59, ал. 2 от АПК форма - писмен вид и
съдържаща се разпоредителна част. Не се констатират съществени нарушения
на административно-производствените правила, довели до липса на
волеизявление или липса на ясно изразена воля, доколкото разпределението
на имотите е осъществено вследствие на единодушно взето решение на
комисията съгл. чл. 100, ал. 1 от ППЗСПЗЗ, като не са налице и съмнения в
изразената воля относно извършеното разпределение. В разглеждания случай
органът е приел решение за разпределение на имотите, с което се постига
целта, определена от основанието за приемането му.
По отношение законосъобразността на оспорения Протокол, издаден от
Комисията по чл. 37и ал. 6 от ЗСПЗЗ, настоящият съдебен състав намира
следното:
В изпълнение на задълженията, вменени с разпоредбата на чл. 168, ал. 1
от АПК, съдът дължи произнасяне по законосъобразността на обжалвания
административен акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в
съответната форма, спазени ли са процесуално-правните и материално-
3
правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която
преследва законът. При своята преценка съдът изхожда от правните и
фактическите основания, посочени в административния акт.
Оспореният протокол обективира провеждането на процедура по чл.
37и ЗСПЗЗ. Нормата на чл. 37и ЗСПЗЗ, доразвита в разпоредбите на чл.
98-100 от ППЗСПЗЗ, регламентира специална процедура по предоставяне под
наем или аренда на пасища, мери и ливади от държавния и общинския
поземлен фонд, без търг или конкурс на правоимащите лица. Правоимащи
лица по смисъла на чл. 37и, ал. 1 от ЗСПЗЗ са собственици или ползватели на
животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в
Интегрираната информационна система на БАБХ, съобразно броя и вида на
регистрираните животни, по цена, определена по пазарен механизъм.
Предвидената в закона процедура се осъществява на два етапа. При
първия етап – комисията по чл. 37и, ал. 6 ЗСПЗЗ определя необходимата за
всеки кандидат площ по реда на ал. 4 и извършва разпределение на имотите
за всяко землище, като за целта издава протокол. Съгласно чл. 37и, ал. 8
ЗСПЗЗ протоколът може да се обжалва по отношение на площта на
разпределените имоти пред районния съд в 14-дневен срок. Вторият етап от
процедурата включва сключване на договор за наем или аренда от Кмета на
Общината, съответно – директора на ОДЗ с правоимащите лица, въз основа на
протокола на Комисията.
В конкретния случай, със заповед № РД-15-112 от 04.02.2021 г. на
Кмета на Община Драгоман, на основание чл. 37и, ал. 10 от ЗСПЗЗ и чл. 100,
ал. 3 от ППЗСПЗЗ, касаещи разпределение на пасища, мери и ливади от
общинския поземлен фонд, във връзка с постъпили заявления, по реда на чл.
37и, ал. 5 от ЗСПЗЗ /чл. 99, ал. 1 от ППЗСПЗЗ/ е назначена комисия с
председател Ю. М., със задача: да разгледа постъпилите заявления от
животновъди и направи разпределение на пасищата, мерите и ливадите от
общинския поземлен фонд, между правоимащите лица, притежаващи
регистрирани животновъдни обекти в съответното землище, съобразно броя и
вида на регистрираните пасищни селскостопански животни, в зависимост от
притежаваните или ползвани на правно основание пасища, мери и ливади от
общинския поземлен фонд, съобразно реда и условията на чл. 37и, ал. 4 от
ЗСПЗЗ, както и да състави протокол за разпределението, съгласно чл. 37и, ал.
6 от ЗСПЗЗ и чл. 100, ал. 3 от ППЗСПЗЗ.
Видно от приложения по делото протокол от проведеното на 30.03.2021
г. заседание на Комисия, назначена със заповед № РД-15-112/04.02.2021 г. на
кмета на община Драгоман, с правно основание чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ, се
установява, че са разгледани постъпилите заявления за разпределение и
отдаване под наем на земеделска земя - пасища, мери и ливади от общинския
поземлен фонд /ОПФ/ на Община Драгоман за стопанската 2020/2021 г. по
реда на чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ и е извършено разпределение на
необходимата площ за всеки от подалите заявления десет кандидати, с
изключение на кандидатите Р. М. К. /жалбоподател по настоящото дело/ и А.
Р. Д. – и двамата собственици на животновъдни обекти в землището на с.
4
Цръклевци, община Драгоман.
Към представената от Община Драгоман административна преписка
във връзка с постановяването на решението по протокола от 30.03.2021 г. на
Комисията по чл.37и, ал.6 от ЗСПЗЗ, назначена със Заповед № РД-15-
112/04.02.2021 г. е приложено копие на подаденото от жалбоподателя Р. М. К.
заявление по чл. 37и, ал. 5 от ЗСПЗЗ.
Представени са и договор за наем на общински пасища, мери и ливади
от 01.02.2016 г., сключен за десет стопански години, в сила от стопанската
2015/2016 г., сключен между жалбоподателя Р. М. К. и Община Драгоман,
анексиран с анекс от 12.03.2020 г.; договор за наем на общински пасища,
мери и ливади от 02.11.2016 г., сключен за десет стопански години, в сила от
стопанската 2016/2017 г., сключен между жалбоподателя Р. М. К. и Община
Драгоман, анексиран с анекс от 06.06.2018 г.; договори за наем на общински
пасища, мери и ливади от 20.03.2019 г., сключени за осем стопански години,
в сила от стопанската 2017/2018 г., сключени между жалбоподателя Р. М. К. и
Община Драгоман, анексирани с анекси от 12.03.2020 г.
В проведеното на 30.03.2021 г. заседание назначената комисия, на
основание чл. 37и, ал. 10 от ЗСПЗЗ, е разгледала всички подадени заявления,
касаещи разпределение на пасища, мери и ливади от общинския поземлен
фонд, и е извършила разпределение на площи от общинския поземлен фонд,
като е изложила мотиви за всяко едно от заявленията, съпоставяйки данните,
предоставени от заявителите с данните в платформата за междурегистрови
връзки и автоматизиран обмен в Държавната администрация „Regix“ в
„Справка за животни в обекти с епизодично значение“ в Регистър на
животните и животновъдните обекти на БАБХ.
От процесния протокол, обаче, изобщо не става ясно на какво
основание и с какви мотиви на жалбоподателя Р. К. е отказано разпределяне
на пасища, мери и ливади в землището на с. Цръклевци, община Драгоман.
Съгласно чл. 37и, ал. 1 от ЗСПЗЗ пасищата, мерите и ливадите от
държавния и общинския поземлен фонд се отдават под наем или аренда по
реда на чл. 24а, ал. 2 на собственици или ползватели на животновъдни обекти
с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната
информационна система на БАБХ, съобразно броя и вида на регистрираните
животни, по цена, определена по пазарен механизъм. Те се разпределят
между правоимащите, които имат регистрирани животновъдни обекти в
съответното землище, съобразно броя и вида на регистрираните пасищни
селскостопански животни /ал. 4/. Съгласно ал. 5 на същата норма, лицата
подават заявление по образец до кмета на общината в срок до 10 март, към
което прилагат документи, определени в правилника за прилагането на
закона.
По делото са налични писмени доказателства, че жалбоподателят Р. М.
К. е притежавал в землището на с. Цръклевци, община Драгоман регистриран
в БАБХ животновъден обект от категорията на визираните в § 2в, т. 2 от ДР
на ЗСПЗЗ, с оглед на което незаконосъобразно и необосновано Комисията по
чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ не е допуснала същия до разпределение на земите от
5
общинския поземлен фонд в землището на с. Цръклевци, община Драгоман.
Вярно е, че съгласно посочената разпоредба, при разпределението
предимство имат кандидати, които до датата на разпределението са ползвали
съответните имоти по договори с изтекъл срок, но нормата следва да се
прилага само при конкуренция между собственици /ползватели/ на
животновъдни обекти, намиращи се в едно и също землище, какъвто не е
настоящият случай.
Изложеното налага обжалваният протокол да бъде отменен, поради
материално-правна незаконосъобразност в частта, в която за землището на с.
Цръклевци, общ. Драгоман е извършено разпределение на имоти с
идентификатори 78553.45.18 и 78553.45.35 в полза на Г. Д. В., а на
жалбоподателя Р. М. К. не са разпределени от наличните свободните имоти с
НТП: пасища, мери, и ливади от общинския поземлен фонд.
Преписката следва да бъде на върната на Комисията по чл. 37и ал. 6 от
ЗСПЗЗ при Община Драгоман за ново произнасяне относно землището на с.
Цръклевци, община Драгоман, с указания до разпределение да бъдат
допуснати правоимащите лица, отговарящи на изискванията на 37и, ал. 4
ЗСПЗЗ - които имат регистрирани животновъдни обекти в съответното
землище.
По разноските:
Съгласно чл. 143, ал. 1 от АПК, разноските по производството в размер
на 600 /шестстотин/ лева, за адвокатско възнаграждение, подлежат на
възстановяване от бюджета на органа, издал отменения акт. С бюджетни
средства разполага юридическото лице Община Драгоман, в чиято структура
е органът, издал обжалвания протокол, а Комисията има само
административна правосубектност. Следователно, Общината е тази, която
следва да бъде осъдена да заплати посочените разноски съгласно цитираната
по-горе разпоредба.
Предвид гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Протокол от 30.03.2021 г. на Комисията по чл. 37и ал. 6 изр.
първо от ЗСПЗЗ, назначена със Заповед № РД-15-112/04.02.2021 г. на кмета на
Община Драгоман, за разпределението на пасищата, мерите и ливадите от
общинския поземлен фонд за стопанската 2020/2021 г., В ЧАСТТА, в която за
землището на с. Цръклевци, общ. Драгоман, е определено да бъдат отдадени
за индивидуално ползване земеделски имоти с идентификатори 78553.45.18 и
78553.45.35 на Г. Д. В., собственик на животновъдни облекти в землището на
гр. Драгоман, и В ЧАСТТА, в която за землището на с. Цръклевци, община
Драгоман, от наличните свободни имоти с НТП: пасища, мери, и ливади от
общинския поземлен фонд, на Р. М. К. - ЕГН ********** не се разпределят
такива.
ВРЪЩА преписката на Комисията по чл. 37и ал. 6 от ЗСПЗЗ при
6
Община Драгоман, назначена със Заповед № РД-15-112/04.02.2021 г. на кмета
на Община Драгоман, за изпълнение на дадените задължителни указания по
прилагането на закона – 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ.
ОСЪЖДА ОБЩИНА ДРАГОМАН с ЕИК: *********, с адрес: гр.
Драгоман, област Софийска, ул. "Захари Стоянов" № 26, представлявана от
Кмета на общината – А.А.И., да заплати на Р. М. К., ЕГН **********, с адрес:
гр. К., обл. С., ул. "Л." № 20, сумата от 600 /шестстотин/ лева - разноски по
делото за адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд – София област в 14-дневен срок от връчването на
препис от същото на страните.
Съдия при Районен съд – Сливница: _______________________
7