№ 50
гр. Карнобат, 18.08.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КАРНОБАТ, VII СЪСТАВ, в публично заседание на
седми август през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Мариела Ан. Иванова
при участието на секретаря Красимира Хр. Недева
като разгледа докладваното от Мариела Ан. Иванова Административно
наказателно дело № 20252130200139 по описа за 2025 година
Производството по делото е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на В. С. А. с ЕГН ********** от гр.К.
ул***№*** срещу Наказателно постановление № 25-0282-000031 от
20.03.2025 година, издадено от Началник група от ОД на МВР, РУ
Сунгурларе, с което за нарушение по чл. 140, ал.1 ЗДвП, на основание чл. 175,
ал.3, пр. 1 от ЗДвП му е наложено административно наказание – „Глоба” в
размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6месеца.
По съображения, изложени в жалбата, е направено искане да се отмени
цитираното наказателно постановление.
В съдебно заседание жалбата се поддържа.
В съдебно заседание, административнонаказващият орган не изпраща
представител и не взема становище.
Жалбата е подадена от надлежна страна, в срока по чл. 59, ал.2 от
ЗАНН и е процесуално допустима.
Районен съд - Карнобат, след като анализира събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
На 25.08.2024г. свидетелят Н. Д. Ч.-служител в РУ Карнобат, спира за
проверка четириколесно МПС без регистрационна табела, което се движи по
1
ул. ****, управлявано от жалбоподателя.
За констатираното нарушение на водача е съставен АУАН, а в
последствие е образувано ДП 227/2024г. по описа на БРП за престъпление по
чл. 345,ал.2 вр.ал.1 НК.
С Постановление от 13.02.2025г. наблюдаващия производството
прокурор е приел, макар и да е налице извършено от обективна страна
престъпление, то предвид факта, че деецът не е осъждан, както и че той е
спрян за проверка почти веднага след подкарването му, деянието е явно
малозначително по смисъла на чл. 9, ал.2 НК, поради което е прекратил
наказателното производство и е изпратил материалите на АНО за реализиране
на административно-наказателната отговорност на водача.
Изложената фактическа обстановка се установява от писмените
доказателства по делото и свидетелските показания на Н. Ч., които съдът
цени като непротиворечиви.
При така установена фактическа обстановка съдът прави следните
правни изводи:
При съставянето на акта и издаването на наказателното постановление
не са допуснати нарушения на процесуалните правила, обуславящи отмяна на
последното. Актът за установяване на административното нарушение е
съставен в присъствието на упълномощен представител на жалбоподателя,
който се е запознал със съдържанието му и го е подписал.
Нарушението и обстоятелствата, при които е установено са описани
достатъчно пълно и ясно както в акта, така и в наказателното постановление,
като фактическите констатации се подкрепят от събраните по делото
доказателства.
Съгласно § 6, т. 18а от ДР на ЗДвП "регистрация" е административно
разрешение за превозното средство да участва в пътното движение,
включващо идентификацията на превозното средство и издаването на табели с
регистрационен номер.
Разпоредбата на чл. 140,ал.1 ЗДвП предвижда, че по пътищата, отворени
за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места.
2
Управляваното от жалбоподателя МПС попада в хипотезата на чл.7, т.2,
б.ж,т. ii от Регламент № 168/2013 на Европейския парламент и Съвета от
15.01.2013г. относно одобряването и надзора на пазара на дву-, три- и
четириколесни превозни средства и попада в категория
L7e-B1: ATV.
Съгласно чл. 12, ал.1, т.4 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за
регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно
отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните
превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на
данни за регистрираните пътни превозни средства при регистрация на МПС
освен документ за собственост собственикът следва да представи и за
превозни средства от категория L - валиден ЕС сертификат за съответствие,
издаден от производителя, което означава, че като собственик на МПС в
категория
L7e-B1: ATV жалбоподателят е следвало да предприеме действия МПС бъде
регистрирано.
Също така в чл.1, ал.5 от Наредба № I-45 изчерпателно са изброени
МПС, които не подлежат на регистрация и процесното МПС не е сред тях.
Предвид изложеното управляваното от жалбоподателя МПС е нямало
право да се движи по пътищата за обществено ползване, доколкото не е имало
издадени по съответния ред табели с регистрационен номер и не е било
регистрирано по надлежния ред от компетентните органи в страната
Поради горепосоченото съдът намира, че при доказано извършване на
нарушението правилно е била ангажирана административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя.
Наложеното наказание е в минимален размер, предвиден в разпоредбата
на чл. 175,ал.3 ЗДвП към момента на извършване на деянието, поради което за
съда не съществува възможност за изменение на наложеното наказание.
Предвид липсата на допуснати нарушения на процесуалните и
материалните правила, наказателното постановление следва да бъде
потвърдено.
Предвид изхода от спора жалбоподателят няма право на ранзоски,
поради което и такива не се присъждат.
3
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал.1 във вр. ал.2 т.5 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 25-0282-000031 от
20.03.2025 година, издадено от Началник група от ОД на МВР, РУ
Сунгурларе, с което на В. С. А. с ЕГН ********** от гр.К. ул***№*** за
нарушение по чл. 140, ал.1 ЗДвП, на основание чл. 175, ал.3, пр. 1 от ЗДвП му
е наложено административно наказание – „Глоба” в размер на 200 лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 6месеца.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд Бургас в 14-дневен срок, считано от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Карнобат: _______________________
4