Присъда по дело №338/2025 на Софийски градски съд

Номер на акта: 102
Дата: 15 юли 2025 г. (в сила от 15 юли 2025 г.)
Съдия: Христинка Колева
Дело: 20251100200338
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 15 януари 2025 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА
№ 102
гр. София, 15.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, НО 31 СЪСТАВ, в публично заседание
на петнадесети юли през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Христинка Колева
СъдебниНевена Ем. Русева

заседатели:Даниела Кр. Маринкова
при участието на секретаря Нели Н. Драндарова Гаврилова
и прокурора З. Сп. М.
като разгледа докладваното от Христинка Колева Наказателно дело от общ
характер № 20251100200338 по описа за 2025 година
въз основа на закона и събраните по делото доказателства:
ПРИСЪДИ:
Признава подсъдимия П. Т. Ц., роден на ********* в гр.Своге,
българин, български гражданин, средно специално образование, женен,
работещ, неосъждан, ЕГН ********** за ВИНОВЕН в това, че:
1. На 07.11.2023г. в гр.София, в междугарието гара Илиянци- разделен
пост № 4, като ръководител на работата- ръководител група транспорт ПЖПС
/ръководител мобилна група/, поради немарливо изпълнение на правно
регламентирА. дейност, представляващи източник на повишена опасност-
организирано почистване от група на железния път, след като нарушил и не
спазил норми и правила, а именно: чл.11, чл.60, ал.1, чл.66, чл.71, ал.1 и ал.2 и
Приложение № 3, т.78 към чл.90, ал.1, всички от Наредба № 13/2005г. за
осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд в железопътния
транспорт и чл.468 от Наредба № 58/2006г. за правилата за техническа
експлоатация, движението на влаковете и сигнализацията в железопътния
1
транспорт, като допуснал следните нарушения:
- не положил грижи за безопасността и здравето на други лица,
засегнати от неговата дейност, съгласно чл.11 от Наредба № 13/2005г. за
осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд в железопътния
транспорт: „Всеки работещ в железопътния транспорт е длъжен да се грижи за
безопасността и здравето си, както и за безопасността и здравето на други
лица, засегнати от неговата дейност, в съответствие с изискванията на тази
наредба, нормативните актове по здравословни и безопасни условия на труд,
нормативните актове за железопътния транспорт и инструкциите на
работодателя“
- не присъствал на място и не осъществявал наблюдение и непрекъснат
контрол при извършване на определена работа, съгласно чл.60, ал.1 от
Наредба № 13/2005г. за осигуряване на здравословни и безопасни условия на
труд в железопътния транспорт: Всички работи по железния път се извършват
от групи работници, работещи под наблюдението и контрола на ръководителя
на определената работа /ръководител на железопътен участък, организатор
производствена група, технически ръководител, помощник Технически
ръководител и др./
- не присъствал на място по време на придвижване на работниците към
мястото на работа, съгласно чл.66 от Наредба № 13/2005г. за осигуряване на
здравословни и безопасни условия на труд в железопътния транспорт:
„Придвижването на работниците се извършва в организирА. група. Начело на
групата се поставя старши или опитен работник, а на края се движи
ръководителят на работата
- не осигурил сигнализиране на работното място и при приближаване на
влака не преустановил работата и не отстранил на безопасно разстояние
работещите, съгласно чл.71, ал.1 и ал.2 от Наредба № 13/2005г. за осигуряване
на здравословни и безопасни условия на труд в железопътния транспорт:
„ал.1: Работното място се открива с неговото сигнализиране и поставяне на
охрА., ал.2 Ръководителят на работата по железния път:
1. Осигурява сигнализиране на работното място съгласно Наредбата за
определяна на правилата за движението на влаковете, маневрената работа и
подаваните сигнали в железопътния транспорт;
2. осигурява охрА. на работната група;
2
3. разпределя работниците, инструментите и оборудването по
работните места
4. създава организация на работното място,
и съгласно Приложение № 3, т.78 към чл.90, ал.1 от Наредба №
13/2005г. за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд в
железопътния транспорт: ,,Когато почистването се извършва организирано от
групата по поддържането на железния път, мястото се сигнализира. При
приближаване на влак работата се преустановява и работещите се отстраняват
на безопасно разстояние заедно с инструмента си до отминаване на влака “;
-не поставил указателни табели „работно място на група работници“ от
двете страни на работното място, съгласно чл.468 от Наредба № 58/2006г. за
правилата за техническа експлоатация, движението на влаковете и
сигнализацията в железопътния транспорт: ал.1: Указателят „работно място на
работници“ е квадратна табела с червена ивица по краищата, разделена с
четири квадратни полета, като горното ляво и долното дясно са оцветени в
черно, а остА.лите две полета са оцветени в жълто /приложение № 49,
фиг.258/, ал.2: Указателят по ал.1 се поставя от двете страни на работното
място отдясно на железния път, по който се извършват работите, в зависимост
от максималната скорост на разстояние най-малко: - за скорост до 100 км/ч -
на 400 метра,
причинил смъртта на повече от едно лице- на Д Й. М. и на В. М. З.,
които около 10,10 часа на км. 0+320 от ж.п. линията били ударени от правилно
движещия се по железния път, който те почиствали и на който се намирали,
изолиран локомотив № 98522051-522-7 на „Карго транс вагон България“ АД,
поради което е на основание чл.123, ал.З, пр.2, вр. ал.1 от НК му налага
наказание „ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА“ за срок от две години и осем месеца.
ОТЛАГА на основание чл.66, ал.1 от НК изтърпяването на наказанието с
изпитателен срок от пет години.
Признава подсъдимия П. Т. Ц., ЗА ВИНОВЕН в това, че на 07.11.2023г.
в гр.София, в качеството на длъжностно лице- ръководител група транспорт
по ПЖПС /ръководител мобилна група/, в кръга на службата си, преправил
съдържанието на официален документ с цел да бъде използван, като в „Книга
за инструктаж по безопасност и здраве при работа- БЗП ежедневен
инструктаж/“, започната на 03.07.2023г., на лист 41, гръб:
3
- добавил неверни обстоятелства, а именно посочил мястото на
извършване на работата /км.+750/;
- лично положил подпис от името на инструктираното лице Д М.-
позиция № 5 от таблицата, съдържаща данни за инструктираните лица, поради
което и на основание чл.310, ал.1, вр. с чл.308, ал.1, пр.2 от НК му налага
наказание „ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА“ за срок от една година.
ОТЛАГА на основание чл.66, ал.1 от НК изтърпяването на наказанието с
изпитателен срок от три години.
ОПРЕДЕЛЯ на основание чл.23, ал.1 от НК едно общо най-тежко
наказание измежду наложените, а именно „ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА“ за
срок от две години и осем месеца.
ОТЛАГА на основание чл.66, ал.1 от НК изтърпяването общото най- тежко
наказание с изпитателен срок от пет години.
На основание чл.112, ал.1 от НПК отнема в полза на държавата един брой
скоростомерна лента, иззета от локомотив № 98522051522-7, два броя скоростомерни ленти
за движението на локомотив преди и след инцидента, два броя скоростомерни ленти от
извършено техническо изпитание на скоростомерен апарат в гр.Стара Загора, извършена
алкохолна проба на Р.Б. на 07.11.2023г.
На основание чл.189, ал.3 от НПК осъжда подсъдимия П. Т. Ц. да заплати по сметка
на СДВР сумата от 4 837,17 лева, както и на основание чл.190, ал.1 от НПК и по 5,00 лева
държавна такса за всеки издаден изпълнителен лист.
ПРИСЪДАТА подлежи на обжалване и протестиране в 15-дневен срок
от днес пред Софийски апелативен съд.
Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
4