Решение по дело №131/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 юни 2020 г. (в сила от 27 ноември 2020 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20207140700131
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е №255

 

гр. Монтана, 9 юни 2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 18 май 2020 г. в състав:

Председател: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

при секретаря: Димитрана Димтрова, като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, V състав, Адм.д. № 131 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 45а от ЗОС, вр с чл. 4, ал. 5 от Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на Община Монтана /Наредбата/.   

Образувано е по жалба на Г.Е.Й.,*** против Решение № 2 от Протокол № 66/11 02 2020 г., точка ІІ на Комисия за картотекиране на нуждаещите се от жилище граждани, с което й е направен отказ за картотекиране до навършване на пет години непрекъсната адресна регистрация в гр. Монтана. 

В жалба и допълнение към нея се твърди, че решението е незаконосъобразно. От представените от нея документи е видно, че адресната й регистрация по постоянен адрес *** е от 2003 г. до момента, което са 17 години непрекъсната адресна регистрация, поради което отговаря на изискванията на чл. 4, ал. 1, т. 6 от Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на Община Монтана. Счита, че актът няма мотиви и е издаден в нарушение на административнопроизводствените правила. Моли оспореното решение да бъде отменено, както и да й се присъдят  разноските в производството.  

В съдебно заседание оспорващата се явява лично, изрично заявява желанието си за даване ход на делото, поддържа жалбата като счита, че след като в Наредбата не е уточнено кой адрес следва да се има предвид, то отговаря на условията за картотекиране.

            Ответната страна Комисия за картотекиране на нуждаещите се от жилище граждани в писмено становище чрез нейния председател изрично моли за даване ход на делото и счита жалбата за неоснователна.

            Доказателствата по делото са писмени.

Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото доказателства и при служебната проверка за законосъобразност на административния акт по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК, приема за установено следното:

            Със заявление док № 94-Г-84/05.02.2020 г. на Община Монтана, Г.Е.Й. е заявила желание за картотекиране за настаняване под наем в общинско жилище.

            С писмо изх. № 94-Г-101/13 02 2020 г. Кметът на Община Монтана е изпратил на оспорващата препис-извлечение от Протокол № 66/11 02 2020 г. на Комисията по чл. 8, ал. 1 от Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на Община Монтана. Съгласно това решение, т. ІІ и на основание чл. 4, ал. 1, т. 6 от Наредбата Комисията е отказала да картотекира оспорващата до навършване на 5 години непрекъсната адресна регистрация в гр. Монтана.  

            По делото са представени удостоверения за извършваните промени в настоящия и постоянния адрес на Г.Е.Й. за периода от 1983 до настоящия момент, както и изискващите се по Наредбата декларация и документи към заявлението за картотекиране за настаняване под наем в общинско жилище.  

                                                                                                                                            

            При така изложената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:            

 

            Жалбата е подадена от заинтересована страна и в законоустановения срок, включително и при условията на чл. 140 от АПК, поради непосочване пред кой орган същият подлежи на обжалване – решението е изходящ номер от 13.02.2019 г. /л. 6/, а жалбата срещу него е подадена на 27.02.2020 г., видно от щемпела на Административен съд Монтана /л. 2/ или същата се явява допустима и следва да бъде разгледана по същество. 

                                              

 

 

 

 

Страните не спорят, че оспорващата следва да има пет години непрекъсната адресна регистрация в гр. Монтана, за да има право да кандидатства за настаняване под наем в общинско жилище на територията на гр. Монтана. Няма спор и по отношение на обстоятелството, че настоящият адрес на оспорващата за времето от 01 04 2015 г. до 15 11 2017 г. е бил в с. Г*** , община Монтана.

Спорът между страните се заключава кой е подзаконовият нормативен акт - Наредба, издаден на основание чл. 45а, ал. 1 от ЗОС, на която се позовава административният орган в оспореното решение. Дали това е Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на община Монтана или Наредба за реда и условията за настаняване и ползване на социални жилища в Община Монтана, тъй като и двете Наредби са издадени на основание чл. 45а, ал. 1 от ЗОС, респ. има ли оспорващата непрекъсната адресна регистрация, в който смисъл е изискването на чл. 4, ал. 1, т. 6 от Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на община Монтана.

Съгласно чл. 45а, ал. 1 от Закона за общинската собственост - Условията и редът за установяване на жилищни нужди и за настаняване под наем в жилищата по чл. 43 и 45 се определят с наредба на общинския съвет.  

Съгласно чл. 4, ал. 1, т. 6 от Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на община Монтана на Общински съвет Монтана /Наредбата/ - Право да кандидатстват за настаняване под наем в жилищата по чл. 43 от Закона за общинската собственост имат граждани и техните семейства, които отговарят едновременно на следните условия: имат 5 години непрекъсната адресна регистрация в гр. Монтана или в съответното населено място в община Монтана, на чиято територия има общински жилища. 

Съгласно чл. 7, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата - В община Монтана се съставят и поддържат картотеки на нуждаещите се от жилища лица и семейства, които отговарят на условията по чл. 4 от настоящата наредба. Картотекирането на нуждаещите се от жилища граждани се извършва на основание заявление и декларация по образец, утвърден от кмета на Община Монтана. Съгласно точка осем на третата алинея на същата норма - За удостоверяване на декларираните данни, лицата трябва да представят документ от ЕСГРАОН за постоянен (настоящ) адрес.

Съгласно чл. 89, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация - Адресът е еднозначното описание на мястото, където лицето живее или където то получава кореспонденцията си.

Съгласно чл. 91 от Закона за гражданската регистрация - Адресната регистрация на лицето е отразяване на постоянния и настоящия му адрес в регистъра на населението.

Съгласно чл. 93, ал. 1 и чл. 94, ал. 1 от ЗГР - Постоянен адрес е адресът в населеното място, което лицето избира да бъде вписано в регистъра на населението, а настоящ адрес е адресът, на който лицето живее.

При така действащата нормативна уредба, настоящият състав счита, че изпратеното до оспорващата писмо ясно визира коя е относимата Наредба, а и самата оспорваща е наясно кой е нормативният акт предвид изложените съответни възражения. Същевременно в Наредбата за реда и условията за настаняване и ползване на социални жилища в Община Монтана няма чл. 4, ал. 1, т. 6, което да съдържа изискване за пет години непрекъсната адресна регистрация в гр. Монтана, такова каквото е предвидено в Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на община Монтана.   

            По отношение възражението на оспорващата за липса на мотиви в оспореното решение, настоящият състав счита, че в последното ясно е изразена, както волята на административния орган, така и съображенията, в това число и правното основание, въз основа на които този орган е взел своето решение. Следва да се има предвид, че значение има смисловото съдържание на акта, не количеството думи, още повече, че този орган няма какво повече да изложи като мотиви за направения отказ. Работата на комисията при Община Монтана се свежда в извършването на констатация дали лицето отговаря на предвидените нормативни условия. В случая тази комисия е констатирала, че оспорващата не отговаря на едно единствено условие, а именно няма пет години непрекъсната адресна регистрация в гр. Монтана и това е отразено в оспореното решение или отказът е направен до навършването на пет години непрекъсната адресна регистрация в гр. Монтана. Неотговарянето на едно от визираните в Наредбата условия, същевременно е пречка лицето да бъде картотекирано по съответно предвидения ред за настаняване в общинско жилище.   

            По отношение на въпросът за адресната регистрация и кой адрес има значение при разглеждането на това понятие. Действително Наредбата на Общинския съвет не визира кой от двата адреса – постоянен или настоящ следва да се има предвид при преценка правото на картотекиране за настаняване в общински жилища. В Законът за гражданската регистрация, обаче, понятието адресна регистрация е ясно дефинирано в чл. 91 и същото включва отразяване, както на постоянния, така и настоящият адрес на лицето. След като законът изрично е посочил какво следва да се включва в дадено/употребено понятие, то пояснение на същото понятие в подзаконовите нормативни актове, не е необходимо да бъде извършвано. В случая адресната регистрация е обобщено понятие, както на постоянния, така и настоящия адрес, поради което логично и обосновано от цитираните правни норми следва, че желаещите за настаняване в общински жилища на територията на гр. Монтана, следва да имат петгодишна непрекъсната адресна регистрация, както на постоянен, така и на настоящ адрес,***.

Оспореното Решение е издадено от Комисията по чл. 8, ал. 1 от Наредбата по чл. 45а, ал. 1 от ЗОС, представлявано от нейния председател, т.е. от компетентния за това орган, не се установяват процесуални нарушения от категорията на съществените, т.е. такива, които да водят до промяна на крайния правен извод взет от административния орган, респ. да опорочават акта до степен на незаконосъобразност, а несъществените не са основание за неговата отмяна.

С оглед на изложеното и предвид изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът намира оспореният административен акт за издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия и в съответната форма, при спазване на материалноправните и процесуалноправни норми, и в съответствие с целта на закона.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172 от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

                       

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Г.Е.Й.,*** против Решение № 2 от Протокол № 66/11 02 2020 г., точка ІІ на Комисия за картотекиране на нуждаещите се от жилище граждани.  

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 дневен срок пред ВАС.

 

                                                                       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :