Р Е Ш Е Н И Е
№ 3
гр. Трявна, 20.01.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ТРЕВНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД в публично
съдебно заседание на деветнадесети декември, две хиляди и деветнадесета година,
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЯРА ПЕТРАКИЕВА
при участието на секретар В.Д.и в
присъствието на прокурор …………., като разгледа докладваното от съдията Петракиева
АНД № 95 по описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Жалбоподателят
„Патиланци – ТР“ЕООД е обжалвал наказателно постановление №ДСП-06/20.06.2019г.
на Главния директор на Главна дирекция „Надзор на пазара“ /ГДНП/ към Държавна
агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което на основание чл.52г
от ЗТИП му е наложена имуществена санкция в размер на 250,00 лв., за нарушение
на чл.4б т.1 ЗТИП вр. чл.17 ал.1 и ал.2 НСИОСИ вр. чл.11 ал.3 НСИОСИ.
В
жалбата се твърди, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно
и неправилно. В него не бил обсъден въпросът за вината. В описателната му част
като нарушител бил посочен Н.К., а в диспозитива му търговското дружество, на
което той е управител. Твърди се в жалбата, че детските играчки, за които се
касаело в наказателното постановление не били такива и не попадали в обхвата на
НСИОСИ. Общо посочените в него детски играчки били 3 вида и 16 броя, а
наложената административна санкция била само една, с което се нарушавала
императивната норма на чл.18 ЗАНН.
Претендира
се в жалбата да се отмени атакуваното наказателно постановление.
В
съдебно заседание жалбоподателят, чрез пълномощника си адв. Г. Н. поддържа
подадената жалба, с изнесените в нея доводи. Допълнително твърди, че
изискуемите по чл.4а ал.1 ЗТИП стикери били налични и поставени в опаковките на
съответните артикули, като нямало изискване тези стикери да са трайно прикрепени
към всяко едно от изделията, а само да е налице стикер, придружаващ артикула.
Ответникът
по жалба, чрез становище на главен специалист /юрист/ в ДАМТН Елена Георгиева,
счита изнесените в жалбата доводи за неоснователни, а обжалваното наказателно
постановление за правилно и законосъобразно, като прави искане за
потвърждаването му.
Съдът, като прецени събраните по делото
доказателства, намери за установено следното от фактическа страна:
Жалбата
е подадена в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН и е процесуално допустима, поради което
следва да бъде разгледана по същество.
Срещу
жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение
/АУАН/ №ДСП-06/07.05.2019г. от инж. Д.С.П. – главен инспектор в Главна дирекция
„Надзор на пазара“ /ГДНП/, Регионален отдел „Надзор на пазара“ Югоизточна
България /РОНП ЮИБ/ към Държавна агенция за метрологичен и технически надзор
/ДАМТН/, в присъствието на свидетелите инж. М.Ц.Г. и инж. И.С.Н., за нарушение
по чл.4б т.1 ЗТИП във вр. чл.17 ал.1 и ал.2 НСИОСИ вр. чл.11 ал.3 НСИОСИ,
изразяващо се в това, че: На 13.03.2019г. при извършена планова проверка по УГП
на ГДНП в търговски обект – Детски магазин, намиращ се в гр. Трявна, бул.
„Ангел Кънчев“ №22, стопанисван от „Патиланци – ТР“ЕООД, в присъствието на М.Д., продавач-консултант в магазина и на М.Г.,
старши инспектор в РОНП ЮИБ, е констатирано, че се предлагат за продажба
следните продукти: 1. Детска играчка – пластмасова играчка – кухненски принадлежности,
марка Doraemon, произход Китай, опаковка: ПВЦ плик с хартиена
дръжка, обявено възрастово ограничение 3+, наличност в търговския обект – 1
брой, цена 7,90 лв./бр.; 2. Детска играчка – играчка с форма на кексче марка L.O.L.,
опаковка: ПВЦ кутия, обявено възрастово ограничение 3+, наличност в търговския
обект – 14 броя, цена 3,20 лв./бр.; 3. Детска играчка – герой от „Замръзналото
кралство“ – марка Disney, опаковка: картонена
кутия с прозорец, обявено възрастово ограничение 3+, наличност в търговския обект
– 1 брой, цена 5,20 лв./бр. Проверените продукти са проектирани и предназначени
за използване предимно за игра или с друга цел от деца под 14-годишна възраст.
Описаните продукти се предлагат без нанесени върху играчката или върху
опаковката или в друг документ, който придружава играчката търговско
наименование и адресът на производителя и без търговско наименование или
търговската марка и адресът на вносителя. По този начин жалбоподателят, в
качеството на търговец по смисъла на §1 ал.1 т.10 от ДР на ЗТИП, е извършил
нарушение на чл.4б т.1 ЗТИП във вр. чл.17 ал.1 и ал.2 НСИОСИ вр. чл.11 ал.3
НСИОСИ.
За
съставянето на АУАН жалбоподателят е бил поканен с писмо, получено на
03.04.2019г. Поради неизпращането на представител, АУАН е съставен в отсъствие
на нарушителя. Връчен е на 27.05.2019г. на управителя на дружеството Н.Р.К..
Въз
основа АУАН е издадено наказателно постановление /НП/ №ДСП-06/20.06.2019г. на Главния
директор на Главна дирекция „Надзор на пазара“ /ГДНП/ към Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което на жалбоподателя, е наложена имуществена
санкция в размер на 250,00 лв. за това, че: На 13.03.2019г. при извършена
проверка в търговски обект – Детски магазин, намиращ се в гр. Трявна, бул.
„Ангел Кънчев“ №22, стопанисван от „Патиланци – ТР“ЕООД, е констатирано, че се
предлагат за продажба следните продукти: 1. Детска играчка – пластмасова
играчка – кухненски принадлежности, марка Doraemon, произход Китай,
опаковка: ПВЦ плик с хартиена дръжка, обявено възрастово ограничение 3+,
наличност в търговския обект – 1 брой, цена 7,90 лв./бр.; 2. Детска играчка –
играчка с форма на кексче марка L.O.L.,
опаковка: ПВЦ кутия, обявено възрастово ограничение 3+, наличност в търговския
обект – 14 броя, цена 3,20 лв./бр.; 3. Детска играчка – герой от „Замръзналото
кралство“ – марка Disney, опаковка: картонена
кутия с прозорец, обявено възрастово ограничение 3+, наличност в търговския
обект – 1 брой, цена 5,20 лв./бр. Проверените продукти са проектирани и
предназначени за използване предимно за игра или с друга цел от деца под
14-годишна възраст. Описаните продукти се предлагат без нанесени върху
играчката или върху опаковката или в друг документ, който придружава играчката
търговско наименование и адресът на производителя и без търговско наименование
или търговската марка и адресът на вносителя, изискващи се съгласно чл.17 ал.1
и ал.2 от НСИОСИ. Като предлага гореописаните продукти без обозначени
наименование и управление на лицата по чл.4а ал.1 от ЗТИК /производител,
вносител, търговско наименование или търговска марка и адресът на производителя
и вносителя/ върху продукта или върху опаковката или в придружаващ документ за
продуктите, е извършено нарушение на чл.4б т.1 ЗТИП във вр. чл.17 ал.1 и ал.2
НСИОСИ вр. чл.11 ал.3 НСИОСИ.
Описаните
в АУАН и в НП фактически обстоятелства се установяват от показанията на
разпитаните като свидетели Д.С.П. и М.Ц.Г., както и от представените по делото
писмени доказателства, а именно – данни за проверен продукт №019137/13.03.2019г.
– пластмасова играчка „кухненски принадлежности – котлон, тенджера, тиган,
чинии, бъркалки и плодове“, поставени в опаковка от ПВЦ плик с хартиена дръжка;
данни за проверен продукт №019505/13.03.2019г. – детска кукличка във форма на
кексче, поставена в опаковка от ПВЦ кутийка; данни за проверен продукт №019506/13.03.2019г.
– детска кукла „момиченце – герой от Замръзналото кралство“, поставено в
опаковка от картонена кутия с ПВЦ; констативен протокол за извършена проверка
№004775/13.03.2019г. Свидетелите П. и Г. сочат, че описаните в АУАН детски
играчки са били поставени на рафтовете на търговския обект и всеки потребител е
имал свободен достъп до тях. Върху всяка от играчките липсвал придружаващ
етикет с информация за наименование и адрес на производител и вносител. Имало
само информация за цената на продуктите. Играчките били предназначени за деца
над 3 години. Всяка от тях била поставена в опаковка, а върху нея можело да се
постави етикет с данните за производител и вносител.
Освен
горните доказателства, по искане на процесуалния представител на жалбоподателя,
по делото е разпитана като свидетел продавачът в магазина, който е бил на
работа в момента на проверката от служителите на ДАМТН – М.Б.Д.. Същата заявява,
че проверяващите не са поискали от нея да представя документи. Единствено й
показали детските играчки, но не обяснили защо. Според Д., за играчките имало
данни за имена и адрес на производител и вносител върху стикери, които по
принцип стояли свободно в кутиите, в които се намирали опаковките на играчките.
Представя по делото копие на тези стикери. В случая вероятно стикерите били
извадени от кутията от деца.
Въз основа на гореустановеното от фактическа
страна, съдът намира от правна страна следното:
Наказателното
постановление е издадено от компетентен орган, с оглед представеното заверено
копие на заповед №А-440/12.06.2017г. на Председателя на ДАМТН, с която Главният
директор на Главна дирекция „Надзор на пазара“ е оправомощен да издава
наказателни постановления за налагане на административни наказания по чл.52г от
ЗТИП.
При съставяне на АУАН
№ДСП-06/07.05.2019г. са спазени изискванията на чл.42 т.1-10 от ЗАНН, а
издаденото въз основа на него НП №ДСП-06/20.06.2019г. на Главния директор на
ГДНП към ДАМТН е в съответствие с регламентираното в чл.57 ал.1 т.1-10 от ЗАНН,
включително съдържа точно и ясно описание на нарушението и на обстоятелствата,
при които е извършено то, като са посочени нарушените законови разпоредби.
Съдът не констатира да
са налице сочените в жалбата нарушения в административно наказателното
производство, а именно да са налице няколко деяния, съставляващи нарушения и
вместо да наложи санкция за всяко от тях, наказващият орган да е наложил само
едно административно наказание. Както в АУАН, така и в НП е описано едно деяние,
съставляващо административно нарушение –
това по чл.4б т.1 ЗТИП вр. чл.17 ал.1 и ал.2 НСИОСИ вр. чл.11 ал.3 НСИОСИ,
изразяващо се в предлагане на детски играчки без обозначено върху играчката или
опаковката или в документ, който придружава играчката, наименование и адрес на
управление на производител и вносител. Дали видът и броят на артикулите е 1 или
повече е без правно значение за осъществяване от обективна страна състава на
визираното административно нарушение, стига да е направено пълно и точно
описание на продуктите в АУАН и в НП. В случая такова описание е направено. За
извършеното от жалбоподателя едно административно нарушение правилно е наложено
едно административно наказание.
Административното нарушение, за което е наложена санкция на
жалбоподателя, както бе посочено, е по чл.4б т.1 ЗТИП във вр. чл.17 ал.1 и ал.2
НСИОСИ вр. чл.11 ал.3 НСИОСИ. В разпоредбата на чл.4б т.1 от ЗТИП е вменено в
задължение на търговците да предлагат само продукти, които съгласно
изискванията на наредбите по чл.7 /наредби,
с които се определят: продуктите или групите продукти, за които се определят
съществените изисквания; съществените изисквания към продуктите; процедурите за
оценяване на съответствието със съществените изисквания и начините на
удостоверяване на съответствието; необходимите документи и редът за получаване
на разрешение за оценяване на съответствието, както и допълнителните специфични
критерии към лицата, които оценяват съответствието и задълженията им по
процедурите за оценяване на съответствието; правилата за нанасяне на
маркировката за съответствие; допълнителните задължения на производителите,
вносителите и търговците, когато такива са определени в съответната директива
на Европейския съюз от „Нов подход“/ и/или на мерките по прилагането на
чл.26а /мерки по прилагането съгласно
чл.15 от Директива 2009/125/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21
октомври 2009г. за създаване на рамка за определяне на изискванията за
екодизайн към продукти, свързани с енергопотреблението/ са с обозначено
наименование и адрес на управление на производител, вносител и/или други лица.
Съгласно чл.17 ал.1 на НСИОСИ, производителят нанася върху играчката търговското
си наименование или търговска марка и адрес за връзка, като когато размерът или
естеството на играчката не позволява тези данни да бъдат нанесени върху нея, те
се нанасят върху опаковката или в друг документ, който придружава играчката, а
според ал.2 на същата разпоредба, в случай на внос върху играчката, а когато
това е невъзможно – върху опаковката или в документ, който придружава
играчката, се нанасят и търговското наименование или търговската марка и
адресът на вносителя. Чл.11 ал.3 от НСИОСИ регламентира, че търговецът преди да
предостави играчка на пазара, трябва да провери има ли тя нанесена СЕ
маркировка, нанесени данни по чл.16, чл.17 ал.и и/или ал.2 /партиден
или сериен номер, както и номер на типа или на модела
или друг елемент, който идентифицира играчката; търговското наименование или
търговска марка и адрес за връзка на производителя; търговското наименование
или търговската марка и адрес на вносителя/.
В случая съдът намира за доказано и установено по делото,
че жалбоподателят е търговец по смисъла на §1 ал.1 т.10 от ЗТИП /като юридическо лице, участващо в процеса на реализация на
продуктите, което ги предлага срещу заплащане, след като те вече са били
пуснати на пазара/. Като такъв, на 13.03.2019г., в стопанисвания от него детски
магазин на ул. „Ангел Кънчев“ №22, е предлагал продукти – детски играчки по
смисъла на чл.2 ал.1 от НСИОСИ, без обозначение върху тях или върху опаковка
или друг документ, който придружава играчката, на наименованието и адреса на
управление на производителя и вносителя. Това се установява категорично от
писмените и гласни доказателства по делото, включително от показанията на
разпитаната по искане на процесуалния представител на жалбоподателя свидетелка М.Д.,
която посочи, че върху играчките и опаковките не са били поставяни такива данни
от търговеца. Посочи също, че информация относно наименование и адрес на
управление на производител и вносител по принцип имало на стикери, поставени свободно
в кутиите, където стояли играчките, но в случая стикерите не били в кутиите.
Следователно тази информация не е била налична и в придружаващ играчките
документ, както е приел и административно наказващия орган.
Санкционната разпоредба за извършеното от жалбоподателя
нарушение е тази на чл.52г ЗТИП. Според нея търговец, който предлага продукти
без обозначение на наименованието или адреса на управление на лицето, което ги
пуска на пазара и/или ги пуска в действие, се наказва с глоба или имуществена
санкция от 250 до 1000 лв. Определеният в НП размер на санкцията е минималният
предвид в закона, поради което няма възможност за неговото намаляване.
Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че артикулите,
за предлагането на които е наказан, не са детски играчки и не попадат в
приложното поле на НСИОСИ. От описанието им в АУАН и в НП е видно, че са
предназначени за игра от деца под 14-годишна възраст, поради което са играчки
по смисъла на чл.2 ал.1 от НСИОСИ.
Не отговаря на действителността твърдението на
жалбоподателя, че в описателната част на НП като нарушител бил посочен управителя
на търговеца Н.К., а в диспозитива – управляваното от него дружество. Видно е,
че навсякъде в него като нарушител е посочено юридическото лице „Патиланци –
ТР“ЕООД, който е санкциониран в качеството му на търговец по смисъла на §1 ал.1
т.10 ДР на ЗТИП. Именно защото е санкциониран в това качество, е без значение
дали нарушението е извършено виновно или не от жалбоподателя, тъй като
отговорността на юридическите лица по ЗАНН е обективна, т.е. безвиновна.
Поради всички
изложени по-горе съображения съдът намери жалбата за неоснователна, а обжалваното
наказателно постановление №ДСП-06/20.06.2019г. на Главния директор на Главна
дирекция „Надзор на пазара“ /ГДНП/ към Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор /ДАМТН/, с което на основание чл.52г от ЗТИП е наложена
имуществена санкция в размер на 250,00 лв., за нарушение на чл.4б т.1 ЗТИП вр.
чл.17 ал.1 и ал.2 НСИОСИ вр. чл.11 ал.3 НСИОСИ, за правилно и законосъобразно и
поради което следва да бъде потвърдено.
Водим от
горното, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление
№ДСП-06/20.06.2019г. на Главния директор на Главна дирекция „Надзор на пазара“
/ГДНП/ към Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с
което на „ПАТИЛАНЦИ – ТР“ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр. Трявна, ул. „Асеневци“ №2 ет.3 ап.15, представлявано от Н.Р.К.,
на основание чл.52г от ЗТИП е наложена имуществена санкция в размер на 250,00
лв., за нарушение на чл.4б т.1 ЗТИП вр. чл.17 ал.1 и ал.2 НСИОСИ вр. чл.11 ал.3
НСИОСИ, като законосъобразно и правилно.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Габрово в
14-дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: