Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Плевен, 27.11.2018 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛЕВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД,
трети наказателен състав, в публичното заседание
на Деветнадесети ноември през две хиляди и осемнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДАРИЯ МИТЕВА
и при секретаря Анелия Добрева и в присъствието на
Прокурора
като разгледа
докладваното от съдията
МИТЕВА НАХ дело №1549 по описа за
ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА чл. 59 от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 1757 от 12.02.2018 година на ***, с което на основание чл.47 от Наредба № 2 на Общински съвет Плевен за опазване на околната среда в Община Плевен на Н.И. ***, ЕГН ********** наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева за извършено нарушение по чл. 47 т. 10 от същата наредба и за извършено нарушение на чл.47,т.1 е наложена административно нарушение глоба в размер на 400 лв от същата наредба.
ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ редовно призован се представлява от адвокат М., ПлАК. Последната навежда доводи за материална и процесуална незаконосъобразност на така издаденото наказателно постановление, свързани с неправилно на материалния закон предвид събраните по делото доказателство, че доверителят му нито е автор на нарушението, нито пък е участвал в административно наказателното производство, тъй като акта за нарушение всъщност е съставен на него а не на водача на товарният камион,както и че същият отрича да е извършил вменените му с НП нарушения,тъй като камиона е аварирал и за да се отстрани аварията и да продължат те е трябвало да разтоварят. Моли съда да постанови решение, с което да отмени изцяло наказателното постановление.
ОТВЕТНИКЪТ - редовно призован се представлява в съдебно заседание от юрисконсулт ***. Взема становище, че така депозираната жалба е неоснователна. Счита, че наказателното постановление е законосъобразно и обосновано, поради което моли съда да го потвърди изцяло като такова.
СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата и становището на жалбоподателят, намира за установено следното:
ЖАЛБАТА е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана.
По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът съобрази следното:
Предмет на преценка в
настоящото съдебно производство е както материалната законосъобразност на
издаденото наказателно постановление, така и съответствието му с процесуалният
закон.
Разпоредбите на ЗАНН
визират подробна процедура по констатирането, установяването на съответното
административно нарушение, отделните етапи в действията на административно
наказващият орган, които в своята последователност и при наличието на
осъществен състав на административно нарушение
имат за своя последица реализирането на административно наказателна
отговорност за съответният субект.
Неизменна част от
посочените по горе процесуални правила, визирани в разпоредбата на чл. 36 ЗАНН
и следващите съставлява установяването на административното нарушение и
обективирането му в нарочен акт за установяване на административно нарушение.
Съгласно разпоредбата на чл. 40 ал.І ЗАНН същият се съставя в присъствието на
нарушителя и на свидетелите, присъствали при извършването или установяването на
нарушението.
В хода на настоящото съдебно
производство, по реда на чл. 59 ЗАНН са приети и приложени редица писмени
доказателства. Като част от административно наказателната преписка са представените
Наказателно постановление *** година на ***; акт за установяване на
административно нарушение № 2з от 03.01.2018 година на служители на Първо
РПУ-грПлевен; Сведение от Н.Ц. и ***,Заповеди на Директор на ОД
на МВРза заемане на длъжност на лицето
Х.И. в група „Територялна полиция”,както и Заповед на Кмета на Община
Плевен, според която И. има право да съставя АУАН по Наредба №2 на Общински
съвет Плевен. Същите установяват, че на 18.05.2016 година в град Плевен
инспектори при Община град Плевен съставили на П.П. *** акт за установяване на
административно нарушение, а именно: за това, че на 03.01.2018 година в град
Плевен около 15,50ч в землището на с.*** ,м-т „***”,част
на национален парк **/** **/на гърба на първи център от
бившият птицезавод,замърсява площите,като изсипва твърди битови отпадъци ,около
1 куб.м.от спец.а-л ****,собственост на „КСТДО” с водач ** ,ЕГН **********,след9 което измива МПС-то на същото място.Този
деяния, вменено във вина на жалбоподателя били квалифицирани като нарушение по
чл. 47 т. 1 и т10 от Наредба № 2 на Общински съвет Плевен и било установено от
полицейските служители Х.И. и Н.Х. . Които твърдят,че те лично са видели
камиона на описаното в АУАН място и са констатирали изхвърленият от камиона
боклук и след като уведомили Еко инспектората към Община грПлевен,издали
Заповед за задържане на лицата и ги отвели в първо РПУ-грЍПлевен,където съставили АУАН на собственика на фирмата на
който бил описаният по горе камион. Впоследствие е издадено и атакуваното
наказателно постановление, което санкционира Н.Ц. за нарушение на чл 47т10 с
глоба в размер на 300 лева и на осн.чл 47,т1 от Наредба №2 на Община
грПлевен с глоба в размер на 400лв.
В подкрепа на горните факти са
цитираните по горе писмени доказателства, както и показанията на разпитаните
свидетели Н.Х. и П.Й. и Х.И. – съответно актосъставител.
В хода на въззивното производство са изслушани и показанията на
свидетелят *** – шофьор на кимиона . Този свидетел установява,че на 03.01.2018г
пътувайки към с.*** ,става авария и започва да изтича товара от камиона и тъй като се намирали в близост до
бившия *** и видял,че е разрушено отбил от пътя.Изсипал товара и започнали да
отстраняват аварията с Н.Ц..Товара бил пясък,в това време пристигнала
полицията.След което се държали твърде агресивно с тях и ги
отвели и съставили акт не на шофьора на камиона ,а на управителя на фирмата Ц.,на
който бил камиона .
Разпитаните в съдебно заседание актосъставител
и свидетели по акта не отричат установяваните
факти,но никъде не става
на въпрос за второто вменено във вина на жалбоподателят нарушение ,че
същият е нарушил и т 10 на чл 47 от
наредба №2 на Общински съвет Плевен-т.е”Миенето ,гресирането ,ремонта на МПС по
улиците ,площадите ,зелените площи и местата за отдих и спорт ,от които се
причиняват замърсявания,както и складиране на негодни за движение МПС и части
от тях на горните места.”
При така приетото за установено от
фактическа страна съдът намери, че атакуваното по реда на чл. 59 ЗАНН
наказателно постановление е издадено в нарушение както на материалния , така и
на процесуалният закон. Изложените в него факти и изводи за извършено от страна
на Н.И.Ц. нарушение по чл. 47 т. 1 Наредба № 2 на
Общински съвет Плевен се градят на предположения, произтичащи от факта, че
същият в качеството си на управител на *** на които е товарният автомобил. Събраните в хода на
административното и въззивното производство доказателства не установяват по категоричен и несъмнен начин,
че именно Н.Ц. е автор на нарушението по наредбата, нито пък
е установено в какво всъщност се изразява неговото изпълнително деяние. Ето
защо съдът прие, че наказващият орган е нарушил материалния закон като е вменил
във вина на Н.Ц. деяние при липса на каквито и да е доказателства за негово
виновно поведение, осъществяващо признаците на административно нарушение по чл.
6 ЗАНН.
Като за вмененото му като нарушение по т10 на чл47 от наредбата,изобщо
не се коментира от актосъставителят и свидетелите нито се представят каквито и да са доказателства.Извън
компетентността на настоящата инстанция обаче е провеждането на административно
производство спрямо лица, различни от
посочените в акта и наказателното постановление и последващо ангажиране на
тяхната отговорност.
В хода на проведеното пред административно наказващият орган
производство е подходено твърде формално при установяване на нарушителят .В този смисъл съдът прие, че е нарушена и
разпоредбата на чл. 53 ал. 2 от ЗАНН, а именно: наказателното постановление е
издадено без да са установени по
безспорен начин извършването на нарушенията и нарушителя и неговата вина.
При така изложените правни и фактически
съображения съдът намери, че атакуваното наказателно постановление е
незаконосъобразно и необосновано , тъй като е издадено в разрез с установените
процесуални правила и материалния закон. Спазването на същите е своеобразна
гаранция за осигуряване правото на защита на всеки субект на наказателна
отговорност.
Водим от горното и на основание чл. 63 ал.1 ЗАНН, СЪДЪТ
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № Наказателно постановление № *** от ***
година на ***, с което на основание чл.47 от Наредба № 2 на Общински съвет
Плевен за опазване на околната среда в Община Плевен на Н.И. ***, ЕГН**********
наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева за извършено
нарушение по чл. 47 т. 10 от същата наредба и за извършено нарушение на чл47,т1
е наложена административно нарушение глоба в размер на 400лв от същата наредба.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва в 14 дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено пред Административен съд - Плевен.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :