Решение по дело №628/2024 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 250
Дата: 23 октомври 2024 г.
Съдия: Страхил Николов Гошев
Дело: 20241510200628
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 август 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 250
гр. Дупница, 23.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, V-ТИ СЪСТАВ НО, в публично
заседание на тридесети септември през две хиляди двадесет и четвърта година
в следния състав:
Председател:Страхил Н. Гошев
при участието на секретаря Юлия Д. Йорданова Вукова
като разгледа докладваното от Страхил Н. Гошев Административно
наказателно дело № 20241510200628 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 51/10.07.2024 г., издадено от Председател
на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/, с което на „ТЕЦ-Бобов дол“ АД, с
ЕИК ********* и адрес на управление с. Големо село, обл. Кюстендил, представлявано от
изпълнителния директор Ч. С., на основание чл. 224ж, ал. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ) е
наложено административно наказание „имуществена санкция“, в размер на 10 000 лв. (десет
хиляди лева), за нарушение по чл. 4, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1227/2011.
Жалбоподателят атакува наказателното постановление като незаконосъобразно.
Поддържа, че са допуснати съществени процесуални нарушения и неправилно приложение
на материалния закон при съставяне на АУАН и обжалваното НП. Твърди, че е налице
маловажен случай. Моли за отмяна на обжалваното НП.
В открито съдебно заседание процесуалният представител на дружеството-
жалбоподател поддържа жалбата. Излага допълнителни доводи в подкрепа на същата.
Поддържа исканията си направени с жалбата.
Въззиваемата страна се представлява в съдебно заседание от редовно упълномощен
процесуален представител, който изразява становище за законосъобразност на НП и
доказаност на нарушението, като моли за неговото потвърждаване. Претендира разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено
от фактическа страна следното:
1
Дружеството-жалбоподател ТЕЦ ,,Бобов дол" АД е титуляр на Лицензия № Л-094-
01/21.02.2001г., същото експлоатира енергийни мощности на площадката си в с. Големо
село, общ. Бобов дол и произвежда електроенергия, която реализира на енергийния пазар на
ЕС, съгласно издаденото и актуализирано с Решение № 45-Н4-Ио-А1/2023г., комплексно
разрешително /КР/ № 45-Н4/2019 г., ведно с приложение №1 от Изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция по околна среда и водите. Същото е участник на пазара на
електроенергия на едро, по смисъла на чл. 2, пар. 7 от Регламент (ЕС) № 1227/2011 на ЕП и
Съвета.
С оглед това си качество и задължението си съгласно регламента да оповестява
своевременно вътрешна информация относно експлоатацията на мощностите и
съоръженията си във връзка с планираното производство на електроенергия. Всяка
публикация, направена от ,,ТЕЦ – Бобов дол“ АД в съответствие с чл. 4, пар. 1 от Регламент
(ЕС) №1227/2011, следва да бъде под формата на спешно пазарно съобщение на избраната
от дружеството сертифицирана платформа за публикуване. В съответствие с това
дружеството-жалбоподател е регистрирано и е заявило към 22.06.2023 г. пред Централния
европейски регистър на енергийните участници, че ще разкрива необходимата вътрешна
информация посредством електронната платформа на „Българската независима енергийна
борса“ ЕАД /“БНЕБ“ ЕАД/, съгласно изискванията на Регламент (ЕС) № 1227/2011. Това е и
единствената за Република България сертифицирана от Агенцията за сътрудничество между
регулаторите на енергия“ АСРЕ платформа за оповестяване на вътрешна информация,
съгласно чл. 4 от Регламента.
Наред с това дружеството публикувало отделно и информация за включването и
изключването, респ. за планирана или непланирана недостъпност и ремонт на своите
мощности и съоръжения и на интернет страницата на „Електроенергийния системен
оператор“ ЕАД /“ЕСО“ ЕАД/, която не е сертифицирана от „Агенцията за сътрудничество
между регулаторите на енергия“ /АСРЕ/ платформа за оповестяване на вътрешна
информация, съгласно чл. 4 от Регламента.
На 01.03.2024 г., в 08:54 часа на интернет страницата на „ЕСО“ ЕАД дружеството е
оповестило информация за настъпила на същата дата в 08:36 часа непланирана недостъпност
на Блок № 2 на ТЕЦ ,,Бобов дол", като липсва и не е извършено оповестяване и уведомяване
на електронната платформа на „Българската независима енергийна борса“ ЕАД, за тази
непланирана недостъпност на съоръжението до края на непланираната недостъпност, на дата
02.03.2024 г., в 08:36 часа.
Това обстоятелство, както и няколко други пропуска за оповестяване на подобна
информация от други дати били констатирани при проверка извършена от служителя на
КЕВР – св. П. Т., който след проверка на електронната платформа на „БНЕБ“ ЕАД и на
електронната страница на „ЕСО“ ЕАД, както и по документи установил горните
обстоятелства. За констатациите от проверката бил съставен в присъствието на св. Н. П.,
служител към онзи момент на КЕВР и друг служител с имена Юлиан Войнов Констативен
протокол № МКР/РЕМИТ-04-3/01.04.2024 г., който е връчен по-късно на 17.04.2024 г.,
2
срещу подпис на изп. директор към онзи момент на дружеството-жалбоподател.
С оглед констатираните пропуски за оповестяване на няколко пъти на вътрешна
информация на платформата на БНЕБ ЕАД изпълнителният директор на ТЕЦ ,,Бобов дол"
АД издал и изрична Заповед № 38/16.04.2024 г., със срок на изпълнение „постоянен“, с
която нареди това да се осъществява в срок до 20 минути от настъпване на събитието и
определил съответните отговорни длъжностни лица - служители на ТЕЦ ,,Бобов дол" АД.
На 10.05.2024 г., от актосъставителя П. Т., в присъствието на служителите н КЕВР – св.
Н. П. и Н.Ц., както и в присъствието на законния представител на дружеството-нарушител
ТЕЦ ,,Бобов дол" АД, бил съставен АУАН. Препис от акта е връчен редовно, срещу подпис,
лично на законния представител на дружеството-жалбоподател, който в срок е депозирал
писмени възражения срещу акта, които по-късно са били разгледани и оставени без
уважение от АНО.
Въз основа на съставения АУАН, е издадено и обжалваното НП № 51/10.07.2024 г.,
издадено от Председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/, с което на
„ТЕЦ-Бобов дол“ АД, с ЕИК ********* и адрес на управление с. Големо село, обл.
Кюстендил, представлявано от изпълнителния директор Ч. С., на основание чл. 224ж, ал. 1
от Закона за енергетиката (ЗЕ) е наложено административно наказание „имуществена
санкция“, в размер на 10 000 лв. (десет хиляди лева), за нарушение по чл. 4, пар. 1 от
Регламент (ЕС) № 1227/2011
По доказателствата:
Горната фактическа обстановка се установи по безспорен и несъмнен начин въз основа
на събраните и приложените по делото гласни и писмени доказателства. Налице е
еднопосочност на събрания доказателствен материал анализиран поотделно и в съвкупност.
Показанията на разпитаните свидетели Т. и П. са последователни, достатъчно подробни,
логични и изцяло непротиворечиви. Липсват индикации за някаква евентуална
заинтересованост или предубеденост на същите спрямо дружеството-жалбоподател. В
същото време казаното от свидетелите намира пълна подкрепа и в информацията съдържаща
се в прочетените по реда на чл. 283 от НПК, вр. с чл. 84 от ЗАНН множество писмени
доказателства - протоколи, справки, заповеди, писма, ведно с приложения и др., които съдът
приема за достоверни. Наред с това са налице и общодостъпни, публично и ноторно
известни за съда и страните източници на информация, като интернет страниците на „ЕСО“
ЕАД и публикуваните правила „REMIT“ във връзка с Регламент (ЕС) № 1227/2011, които не
се нуждаят от по-задълбочен анализ и обсъждане, доколкото са общоизвестни и достъпни.
Анализът на така установените факти и обстоятелства, налага следните правни
изводи:
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления районният съд е
инстанция по същество, с оглед на което дължи извършването на цялостна, служебна
проверка относно правилното приложение на материалния и процесуалния закон,
независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.
3
Съобразно гореизложеното, съдът намира, че жалбата е допустима. Същата е подадена
в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН от надлежна страна, срещу подлежащ на съдебен контрол акт,
а по същество се явява изцяло неоснователна по следните съображения:
АУАН е съставен от компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия със
заповед № 3-Е-28/06.02.2024 г., на Председателя на КЕВР, а НП е издадено от Председателя
на КЕВР, съгласно разпоредбата на чл. 225, ал. 2 от ЗЕ.
Относно задължителните реквизити на АУАН и НП съгласно чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН,
следва да се отбележи следното:
АУАН и НП съдържат абсолютно всички предвидени в закона реквизити. Издадени са в
предвидените в закона ред, форма и срокове.
В тази насока следва да се отбележи, че установените и значими за установяване на
нарушението факти са описани в точна и ясна последователност, отнесени са правилно към
съответната материалноправна разпоредба - чл. 4, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1227/2011,
който представлява международен нормативен акт с директен ефект и пряко прилагане на
територията и от юрисдикциите в Република България, съгласно ДФЕС, като правилно
нарушението е подведено и под относимата санкционна норма - чл. 224ж, ал.1 от ЗЕ. Не са
допуснати процесуални нарушения, нарушаващи правото на защита на жалбоподателя,
доколкото е налице единство между словесното описание на вмененото административно
нарушение и неговото цифрово изражение.
По делото не е спорно между страните че дружеството-жалбоподател е титуляр на
Лицензия № Л-094-01/21.02.2001г., има качеството на участник на пазара на електроенергия
на едро, по смисъла на чл. 2, пар. 7 от Регламент (ЕС) № 1227/2011 и че същото произвежда
електроенергия, съгласно издаденото и актуализирано с Решение № 45-Н4-Ио-А1/2023г.,
комплексно разрешително /КР/ № 45-Н4/2019 г., от ИАОС.
Текстът на чл. 4, пар. 1 от Регламента озаглавен изрично „Задължение за оповестяване
на вътрешна информация“ предвижда следното:
Пар 1.Участниците на пазара публично, ефективно и навременно разкриват
вътрешна информация, с която разполагат по отношение на търговска дейност или
съоръжения, които съответният участник на пазара или неговото предприятие майка или
свързано предприятие притежава или контролира, или по отношение на въпроси, свързани
с тяхната експлоатация, за които въпросният участник на пазара или въпросното
предприятие носи отговорност, независимо дали изцяло или отчасти. Такова разкриване
включва информация, свързана с капацитета и използването на съоръжения за
производство, съхранение, потребление или пренос на електроенергия или природен газ, или
свързана с капацитета и използването на съоръжения за втечнен природен газ,
включително планирана или непланирана недостъпност на тези съоръжения.“
Като разпоредбата на чл. 224ж, ал.1 от ЗЕ конкретно предвижда, че: „На юридическо
лице или едноличен търговец, който наруши чл. 4, 8, 9 и 15 от Регламент (ЕС) №
1227/2011, се налага имуществена санкция в размер от 10 000 до 100 000 лв.
4
В случая безспорно е налице изрично правило за поведение разписано конкретно, ясно,
подробно и достъпно в текста на цитирания чл. 4, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1227/2011.
Същото изискване към адресатите – участници на пазара, какъвто е безспорно и ТЕЦ ,,Бобов
дол" АД, не се нуждае от допълнително пояснение от норми съдържащи се в друг
нормативен или ненормативен акт или документ, доколкото има директен ефект и пряко
приложение, и не се нуждае от каквато и да е процедура по транспониране в националното
законодателство. Тази норма категорично не е изпълнена, като е била нарушена от
обективна страна с оглед констатираните действия и бездействия на служителите на
дружеството-жалбоподател на процесната дата 01.03.2024г., а и дори след това, до края на
периода на непланирана недостъпност на Блок № 2 от централата на 02.03.2024 г. Не е
извършено от страна на дружеството-жалбоподател каквото и да е, а още по-малко
публично, ефективно и навременно разкриване на вътрешна информация, с която
дружеството безспорно е разполагало още към онзи момент и с оглед регистрацията си от
по-рано в електронната платформа на „БНЕБ“ ЕАД е могло да оповести чрез публикуване на
спешно пазарно съобщение в изискуемия срок. Обстоятелството, че такава вътрешна
информация е била налице безспорно се установява и доказва от публикуването на тази
информация на 01.03.2024 г., в 08:54 часа, но на интернет страницата на „ЕСО“ ЕАД, която
не е сертифицирана електронна платформа, каквато е единствено тази на „БНЕБ“ ЕАД и в
която пазарният участник е заявил, че е регистриран пред Централния европейски регистър
на енергийните участници, считано от 22.06.2023 г., видно от приложената справка. Във
връзка с това са му били дадени превантивно и указания от КЕВР с писмо от 12.06.2023 г.,
като в същото му е даден срок и е била разяснена изрично и евентуалната
административнонаказателна отговорност по реда на чл. 224ж от ЗЕ. Само за пълнота следва
да се посочи, че уведомяването на „ЕСО“ ЕАД е задължение на пазарния участник,
произтичащо от чл. 15 на Регламент (EС) № 543/2013 от 14.06.2013 г. за предоставяне и
публикуване на данни на пазарите за електроенергия и за изменение на приложение I към
Регламент (EС) № 714/2009 на Европейския парламент и на Съвета, но не отменя
задължението на дружеството по чл. 4, пар. 1 на Регламент (ЕС) №1227/2011. Уведомяването
на „ЕСО“ ЕАД не отговаря на условията за задължително оповестяване на вътрешна
информация по чл. 4, пар. 1 на Регламент (ЕС) №1227/2011, тъй като електронната страница
на ЕСО ЕАД, както се посочи вече не е сертифицирана от АСРЕ платформа за оповестяване
на вътрешна информация.
Всичко това обосновава съставомерността на нарушението от обективна страна, с
оглед посочването и установяването от събраните доказателства на всички негови елементи.
Изпълнителното деяние на нарушението е осъществено чрез бездействие, а именно пасивно
неизпълнение на изискванията на чл. 4, пар.1 от Регламента за публично, ефективно и
навременно разкриване на вътрешна информация, с каквато дружеството безспорно е
разполагало към процесната дата.
Отговорността на дружеството е обективна (безвиновна), поради което не следва да се
обсъжда субективната съставомерност на деянието.
5
С оглед извършеното от жалбоподателя сериозно по своя характер и обществена
опасност нарушение, засягащо интересите на пазара, а от там и на потребителите на
електроенергия, съдът приема, че правилно наказващият орган не е приложил разпоредбата
на чл. 28 от ЗАНН, а санкционната норма на чл. 224ж, ал. 1 от ЗЕ, която предвижда
имуществена санкция в размер от 10 000 лева до 100 000 лева, като е определил на
дружеството имуществена санкция в минимален размер, която не подлежи на допълнително
редуциране от съда.
Липсват основания за приложение на чл. 28 от ЗАНН. Нарушението само по себе си не
разкрива белезите на маловажен случай, тъй като се характеризира с типична за вида си
степен на обществена опасност, като при определяне на санкцията в минимален размер
АНО правилно е отчел, че нарушението е за първи път и подобно наказание може да
постигне целите заложени в чл. 12 от ЗАНН. Налице са констатирани при проверката и
описание в констативния протокол за същата няколко нарушения на чл. 4, пар. 1 от
Регламента, които са извършени на различни дати в проверявания период.
Поради изложеното съдът приема, че издаденото наказателно постановление е изцяло
законосъобразно и правилно, поради което настоящата инстанция следва да го потвърди.
По разноските:
С оглед изхода на делото и направеното своевременно искане за присъждане на
разноски от процесуалния представител на АНО, съдът приема следното:
Искането е основателно, доколкото съгласно чл. 63д, ал. 3 от ЗАНН в полза на
юридически лица се присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били
защитавани от юрисконсулт, както е в случая. Поради това и по реда на чл. 27е от
Наредбата за заплащането на правната помощ, с оглед ниската фактическа и правна
сложност на делото, което е приключило в едно съдебно заседание, съдът приема, че следва
да осъди „ТЕЦ-Бобов дол“ АД, с ЕИК ********* и адрес на управление с. Големо село,
обл. Кюстендил, представлявано от изпълнителния директор, да заплати в полза на
Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/, със седалище: гр. София, бул. „Княз
Дондуков“ №8-10, сумата от 80,00 лв. - юрисконсултско възнаграждение в минимален
размер.
Така мотивиран и на основание член 63 и чл. 63д от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 51/10.07.2024 г., издадено от
Председател на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/, с което на „ТЕЦ-Бобов
дол“ АД, с ЕИК ********* и адрес на управление с. Големо село, обл. Кюстендил,
представлявано от изпълнителния директор Ч. С., на основание чл. 224ж, ал. 1 от Закона за
енергетиката (ЗЕ) е наложено административно наказание „имуществена санкция“, в размер
на 10 000 лв. (десет хиляди лева), за нарушение по чл. 4, пар. 1 от Регламент (ЕС) №
6
1227/2011, като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА „ТЕЦ-Бобов дол“ АД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: с. Големо село, обл. Кюстендил, да заплати в полза на Комисията за енергийно
и водно регулиране /КЕВР/, със седалище: гр. София, бул. „Княз Дондуков“ №8-10, сумата
от 80,00 лв. - юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му, пред Административен съд - гр. Кюстендил на основанията,
предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
7