Р Е Ш Е Н
И Е
№ 3389/04.12.2019 г.
гр. Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, LI състав, в открито съдебно заседание, проведено на 02.12.2019 г., в състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: АНДОН ВЪЛКОВ
при
участието на секретаря Зинаида
Монева, като разгледа докладваното от съдията гражданско дело № 6657 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е
образувано по предявени от ищеца Р.И.И. срещу
Главна дирекция «Пожарна безопасност и защита на населението» МВР осъдителни искове с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР вр. с чл. 187, ал. 5, т. 2
от ЗМВР и чл. 86 ЗЗД, за заплащане /съгласно прието изменение на размера на
иска по реда на чл. 214, ал. 1 от ГПК в съдебно заседание от 02.12.2019 г./ на сумата от 1697.11 лв.,
представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в
размер на 245.96
часа, за периода от 01.07.2016 г. до 31.07.2019 г., получен в резултат на
преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1.143, сумата от 225.49
лв., представляваща лихва за забава върху дължимите от ответника суми за
периода от 01.09.2016 г. до 07.08.2019 г., ведно
със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба в съда – 07.08.2019
г. до окончателното изплащане на задължението.
В исковата молба
ищецът твърди, че през периода от 01.07.2016 г. до 31.07.2019 г. е полагал труд като старши спасител в сектор СОД към Регионална дирекция
„Пожарна безопасност и защита на населението“ - Бургас при Главна дирекция ПБЗН
МВР. Ищецът счита, че ответникът не му е заплатил допълнително дължимото
възнаграждение за положения нощен труд за времето от 22 часа до 6 часа,
преизчислен чрез начисляване на допълнителен коефициент 1.143. Посоченият коефициент за положения нощен труд
следвало да се начислява, съгласно Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. и след
отмяната й, като счита, че появилата се законова празнота по този въпрос следва
да се запълни чрез нормата чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, която счита, че следва да се прилага субсидиарно, за което
излага подробни съображения.
В срока по чл. 131 ГПК ответникът оспорва предявените искове. През процесния период ищецът бил в
служебно правоотношение с МВР. През това време ищецът полагал труд на смени по
график. По отношение на държавните служители приложение намирали специалните
разпоредби от чл. 187 и следващите от ЗМВР. Положеният труд бил заплатен
своевременно след неговото отчитане. За процесния период съотношението между
дневен и нощен труд било 1 към 1 (8 часа нощен труд, равни на 8 часа дневен
труд), а не е както по Кодекса на труда и по Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, съгласно които 7 часа нощен труд се
приравняват на 8 часа дневен труд.
В съдебно заседание
ищецът,
чрез своя процесуален представител, поддържа молбата за
уважаване на исковата претенция.
В съдебно заседание
ответникът не се представлява.
Съдът, след като
взе предвид исканията и доводите на страните, обсъди поотделно и в тяхната съвкупност
събраните по делото доказателства, и след като съобрази закона, намира за
установено следното:
Предявени са осъдителни
искове по чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и чл. 86 ЗЗД.
Страните по делото не
спорят, а и от събраните доказателства се установява, че между тях е
съществувало служебно правоотношение, по силата на което ищецът е полагал труд като
старши спасител в сектор СОД към Регионална дирекция „Пожарна безопасност и
защита на населението“ - Бургас при Главна дирекция ПБЗН МВР. Страните не спорят, а и от събраните доказателства се
установява, че с оглед характера на заеманата от ищеца длъжност през процесния
период същият е полагал труд и през нощта /за времето от 22.00 часа до 06.00
часа/, съгласно утвърдени графици, а отработеното работно време се е
изчислявало сумарно.
Съгласно чл. 178,
ал. 1, т. 3 от ЗМВР, към основното месечно възнаграждение на държавните
служители се изплаща и допълнителни възнаграждения за положен извънреден труд. Съгласно
разпоредбата на чл. 179, ал. 1 и 2 от ЗМВР, на държавните служители се изплащат
допълнителни възнаграждения за научна степен, за полагане на труд през нощта от
22,00 до 6,00 ч., за полагане на труд на официални празници и за времето на
разположение. Условията и редът за изплащане на допълнителните
възнаграждения се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а
техният размер – с негова заповед.
Работното време на
държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на
8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период – чл.
187, ал. 3 от ЗМВР. От ал. 5
на същата разпоредба е видно, че работата извън
редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира със допълнителен
платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден
труд за работата в почивни и празнични дни – за служителите на ненормиран
работен ден; възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на
тримесечен период – за служителите, работещи на смени.
Съгласно чл. 187,
ал. 9 от ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън
редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.
През процесния
исков период от 01.07.2016 г. до 31.07.2019 г. са действали Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. /в сила от 19.08.2014 г.
до 02.08.2016 г./, Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. за реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на
вътрешните работи (в сила от 02.08.2016 г.), и Наредба
№ 8121з-908 от 2.08.2018 г. за условията и реда за изплащане на допълнителни
възнаграждения на държавните служители в Министерството на вътрешните работи за
научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., за полагане
на труд на официални празници, за времето на разположение и за изпълнение на
специфични служебни дейности (в сила от 14.08.2018 г. до 04.10.2019 г.).
Съгласно чл. 3, ал.
2 от Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г., за държавните служители в МВР е
възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните
часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.
Разпоредбата на чл.
31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407 от
11.08.2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време,
режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи /в сила от 19.08.2014 г. до 02.08.2016 г./,
предвижда, че при сумирано отчитане на работното време се прилага коефициент 0.143
на общия брой часове положен труд между 22.00 ч. и 6.00 ч. за отчетния период. След отмяната на Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014
г. са издадените Наредба № 8121з-592 /в сила от 01.04.2015 г., отменена с решение
на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г., в сила от 11.07.2016 г./ и Наредба №
8121з-779 /в сила от 02.08.2016 г./, които обаче не регламентират отчитане на
отработените часове нощен труд с коефициент, аналогично на чл. 31, ал. 2 от отменената
Наредба № 8121з-407/2014 г. Следователно този ред на преизчисляване е
неприложим след отмяната на Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г., поради празнота
в уредбата на реда за организацията, отчитането и компенсацията на полагания
труд, извън редовното работно време, за държавните служители в МВР. Липсата на
изрична норма обаче не следва да се тълкува като законово установена забрана за
преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен и
отчитането и заплащането му като извънреден, тъй като такава забрана би била и
противоконституционна, а представлява празнота в уредбата относно реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Доколкото в Наредба
№ 8121з-776 от 29.07.2016 г. е посочено, че отново се касае за сумарно отчитане
на работното време, но не е посочен алгоритъм за преизчисляване, е налице
нормативна празнота по този въпрос. Съдът намира, че при наличие на такава
непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, следва субсидиарно
да се приложи общата Наредба за структурата и организацията на работната
заплата (обн., ДВ, бр. 9 от 26.01.2007 г., в сила от 1.07.2007 г.). Обратното
разбиране би поставило в неравностойно положение държавните служители в МВР
спрямо другите държавни служители, а също и спрямо служителите по трудови
правоотношения.
Съгласно чл. 9, ал.
2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата, при сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място. Във връзка с направеното твърдение в отговора на
исковата молба, че на ищеца е заплатен нощния труд в размер на 0,25 лв. за
всеки час /съгласно ставката по чл. 8 НСОРЗ/, съдът намира, че превръщането на
нощните часове в дневни съгласно чл. 9, ал. 2 НСОРЗ се извършва при сумирано
изчисляване на работното време, но това не означава, че спрямо нощните часове
не се прилага чл. 8 от НСОРЗ. Съгласно чл. 8 за всеки отработен час или за част
от него между 22,00 ч. и 6,00 ч. на работниците и служителите се заплаща
допълнително трудово възнаграждение за нощен труд в размер не по-малък от 0,25
лв. С оглед на това двете разпоредби се прилагат едновременно, т.е. при
сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент 1.143 и за същите тези нощни часове се заплаща допълнително трудово
възнаграждение за нощен труд.
По делото е
извършена съдебно-счетоводна експертиза, неоспорена от страните и приета от
съда, от чието заключение се установява, че за исковия период 01.07.2016 г. до 31.07.2019 г. ищецът е работил на смени, като за същият период е полагал нощен труд за
времето от 22 часа до 6.00 часа общо за целия
процесен период от общо 1720 часа, като при превръщане на часовете нощен труд в дневни
часове с приложен коефициент 1.143 се получават общо 1965.96 часа. При което се установява, че разликата възлиза в размер на 245.96 часа и е на стойност 1697.11 лв., не е отчитана и не е заплатена от ответника.
По делото
ответникът не твърди, нито е представил доказателства за заплащане на ищеца на
дължимото допълнително възнаграждение за положения за исковия период нощен
труд, преизчислен като извънреден труд по
горепосочения коефициент в установения от експертизата размер. Предвид на това
исковата претенция за заплащане на нощен труд за горепосочения период, получен след преобразуване на положените часове нощен
труд в дневен и отчитането му като извънреден е основателна, и следва да се
уважи в изчисления от вещото лице размер от 1697.11 лв., който съвпада с исковата претенция след увеличението
на размера й по реда на чл. 214, ал. 1 от ГПК.
На основание чл.
86 от ЗЗД върху присъдения размер следва да се уважи и акцесорния иск за
претендираното обезщетение за забавеното й плащане за периода от 01.09.2016 г.
до 07.08.2019 г. в размер на 225.49 лв., съгласно приетото и неоспорено от
страните заключение на вещото лице.
Като последица от
уважаване на исковата претенция ответникът дължи на ищеца и законната лихва от
датата на депозиране на исковата молба в съда – 07.08.2019 г. до окончателното изплащане на задължението.
На основание чл.
78, ал. 1 от ГПК в полза на ищеца следва да бъдат присъдени направените по делото разноски за платено
адвокатско възнаграждение от 350 лв.
Поради изцяло
уважаване на искa, на основание чл. 78, ал. 6 вр.
с чл. 83, ал. 1, т. 1 от ГПК вр. с чл. 1 от ТДТКССГПК, ответникът следва да бъде осъден да заплати държавната такса в размер на 117.88 лв., дължима върху уважения размер на исковите претенции,
както и направените разноски от 210 лв. за
извършената съдебно-счетоводна експертиза, платени от бюджета на съда.
Мотивиран от
горното, съдът
Р Е Ш И :
ОСЪЖДА Главна дирекция «Пожарна безопасност и защита на
населението» МВР да заплати на Р.И.И., ЕГН **********, на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР вр. с чл. 187,
ал. 5, т. 2 от ЗМВР и чл. 86 ЗЗД, сумата от 1697.11 лв., представляваща
дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на
245.96 часа, за периода от 01.07.2016 г. до 31.07.2019 г., получен в резултат
на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1.143, сумата от 225.49
лв., представляваща лихва за забава върху дължимите от ответника суми за
периода от 01.09.2016 г. до 07.08.2019 г., ведно със законната лихва от датата
на депозиране на исковата молба в съда – 07.08.2019 г. до окончателното
изплащане на задължението.
ОСЪЖДА Главна дирекция «Пожарна безопасност и защита на
населението» МВР да заплати
на Р.И.И., ЕГН **********,
направените по делото разноски за платено адвокатско възнаграждение в размер на
350 лв., на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК.
ОСЪЖДА Главна дирекция «Пожарна безопасност и защита на
населението» МВР да заплати в
полза на бюджета на съдебната власт, по сметка
на БРС, дължимата върху уважения размер на исковете държавна такса в размер от 117.88 лв., както и направените по делото разноски от бюджета на
съда за извършената експертиза в размер на 210 лв., на основание чл. 78, ал. 6
от ГПК.
РЕШЕНИЕТО
подлежи
на предварително изпълнение в частта за
присъденото допълнително възнаграждение за положен извънреден труд,
на осн. чл. 242, ал. 1 ГПК.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано в двуседмичен срок от съобщаването
му на страните, пред Окръжен съд - Бургас, а в частта, с която е допуснато
предварително изпълнение, решението има характер на определение и може да бъде
обжалвано с частна жалба пред Окръжен съд – Бургас в седемдневен срок от
получаване на настоящото решение.
ПРЕПИС от решението да се връчи
на страните, на основание чл. 7, ал. 2 ГПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/ А. Вълков
Вярно с оригинала: З.М.