Решение по дело №607/2021 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 22
Дата: 10 януари 2022 г. (в сила от 24 март 2022 г.)
Съдия: Свилена Стоянова Давчева
Дело: 20212230200607
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 22
гр. Сливен, 10.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, VI СЪСТАВ, в публично заседание на
единадесети ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Свилена Ст. Давчева
при участието на секретаря Марияна Ст. Семкова
като разгледа докладваното от Свилена Ст. Давчева Административно
наказателно дело № 20212230200607 по описа за 2021 година
Производството е по повод жалба от Й. С. Г. против НП № 21-0804-001124 от
21.04.2021 г., издадено от РУ към ОДМВР Сливен, РУ Сливен, упълномощен
с МЗ № 8121з-515/14.05.2018 год. с което на жалбоподателя за нарушение на
чл. 140, ал.1 от ЗДвП на основание чл. 175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, е наложено
административно наказание "глоба" в размер на 200.00 лева и лишаване от
право да управлява МПС за шест месеца, както и и на основание Наредба N Iз
- 2539 на МВР са отнети общо 10 точки
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован се явява и се
представлява от процусеален представител по пълномощие, който моли
обжалваното наказателно постановление да бъде отменено. Претендира
разноски.
Въззиваемата страна редовно призована не изпраща представител. В
депозирано писмено становище моли наказателното постановление да бъде
потвърдено.
Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за
установена следната фактическа обстановка:
На 11.04.2021 год. в с. Тополчане, общ. Сливен, свидетелите Я.З. и И.И. -
полицейски служители при РУ Сливен изпълнявали патрулнопостова дейност
1
в района на с. Тополчане, когато забелязали процесния автомобил,
управляван от жалбоподателя. Спрели го за проверка Автомобилът – Пежо
Боксер с рег. № У****АХ бил собственост на Ангел Ганчев Христов. При
извършената от полицейските служители справка последните установили, че
процесното МПС е с прекратена регистрация, поради това, че собствеността
му не е прехвърлена в рамщите на едномесечния законов срок. На
жалбоподателя бил съставен АУАН за нарушение чл. 140, ал.1 от ЗДвП. Във
връзка с установеното било образувано бързо производство срешу Й.Г. за
извършено престъпление по чл. 345, ал.2, вр. ал.1 от НК. С постановление за
прекратяване на наказателното производство, прокурор при РП Сливен
прекратил образуваното бързо производство като изпратил материалите по
делото на Директор ОДМВР Сливен с оглед преценка за налагане на
административно наказание по ЗДвП на Г.. Въз основа на издадения АУАН и
постановлението на РП Сливен било издадено и процесното наказателно
постановление, с което на жалбоподателя за нарушение на чл. 140, ал.1 от
ЗДвП на основание чл. 175, ал.3, предл.1 от ЗДвП, е наложено
административно наказание "глоба" в размер на 200 лева, лишаване от право
да управлява МПС за шест месеца, както и на основание Наредба N Iз - 2539
на МВР били отнети общо 10 точки
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята
съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на
делото съдът изведе следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима - подадена в законоустановения срок
и от лице имащо правен интерес от обжалването, но разгледана по същество
се явява неоснователна по следните съображения:
Съгласно разпоредбата на чл.140 ал.1 от ЗДвП по пътищата, отворени за
обществено ползване да се движат само МПС, които са регистрирани и са с
табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.
Неспазването на това изискване е възведено в административно нарушение
в чл.175 ал.3 от ЗДвП, която предвижда на водач, който управлява МПС,
което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели
с регистрационен номер да се налагат наказания "лишаване от право да
управлява МПС" за срок от 6 до 12 месеца и "глоба" от 200 до 500лв.
Съдът не констатира съществени процесуални нарушения на
2
процедурата, както при съставяне на акта, така и при издаване на НП. И
съставеният акт, и издаденото въз основа на него НП съдържат всички
необходими реквизити по ЗАНН.
В този смисъл съдът не споделя възраженията на процесуалния
преставител на жалбоподателя, че в НП липсват посочени доказателства,
които да потвърждават допуснатото нарушение. В АУАН и НП ясно е
посочено, че е налице служебно прекратена регистрация на автомобила на
03.01.2021 год. на основание чл. 143, ал.15 от ЗДвП.
Съдът не споделя и възражението, че липсата на посочването на
конкретна разпоредба от Наредба N Iз - 2539 на МВР, въз основа се отнемат
посочените десет точки влече процесуална незаконосъобразност на
издаденото НП. Отнемането на контролни точки не е административно
наказание и не е част от производството по налагане, съответно обжалване на
наложено административно наказание. По съществото си актът в частта по
отнемането на контролни точки, макар да е отразен в наказателното
постановление, съставлява вид регистрационен режим за контролно отчитане
чрез точки на нарушенията, извършени от водачите на моторни превозни
средства.
Относно възражението, че не е посочено коя точно разпоредба на чл. 140,
ал.1 от ЗДвП е нарушена, то това също не е съществено нарушение на
процесуалните правила, доколкото автомобилът е бил с поставени
регистрационни табели, а и в обстоятелствената част на АУАН и НП ясно е
посочено, че се касае за служебно прекратена регистрация. В случая
административнонаказващия орган е пососил като приложима санкционната
разпоредба на предложение 1 на чл. 175, ал.3, от ЗДвП, което предвижда
съответно наказание за водач, който управлява моторно превозно средство,
което не е регистрирано по надлежния ред
Съдът не споделя възраженията на процесуалния представител на
жалбоподателя, че неправилното посочване в НП, че то се издава въз основа
и на постановление на РП Сливен, изпратено с мнение за налагане на
административно наказани, вместо посоченото – че се изпраща за преценка,
влезче след себе си твърдяната процесуална незаконосъобразност, тъй като по
никакъв начин не ограничава правото на защита на жалбоподателя, а и
адвинистративнонаказващия орган не е обвързан от фактическите и правни
3
изводи на прокурора.
Относно твърдяното не изследване на въпроса за вината на
жалбоподателя и дали той е знаел към момента на извършване на проверката,
че е с прекратена регистрация, съдът намира, че също не е налице съществено
нарушение на процесуалните правила, засягащо правото на защита на Г..
Съдът не споделя и доводите за липса на виновно поведение от страна на Г..
Служебното прекратяване на регистрацията настъпва автоматично, ако
новият собственик не изпълни задължението си в двумесечен срок да
пререгистрира автомобила. За тези действия на контролните органи
собственикът не се уведомява, като в случая задължението е за последния.
Прекратяването на регистрацията настъпва по силата на закона, а не по волята
на административен орган, поради което и не е било необходимо контролните
органи да информират новия собственик за прекратяването на регистрацията.
Всеки гражданин е длъжен да познава закона, поради което и няма как да се
сподели тезата, че жалбоподателят не е знаел, че регистрацията на
автомобила му ще бъде прекратена, в следствие на неговото бездействие. /В
този смисъл Решение от 30.10.2020 г. по к. адм. н. д. № 122/2020 г. на АС -
Сливен/.
Относно липсата на коментар относно приложимостта на чл. 28 от
ЗАНН, то макар и оскъден такъв е налице в обжалваното НП, а и задължение
на административнонаказващия орган е да посочи налице ли са предпоставки
за това, което е и сторено.
Съдът не споделя и възражението за това чия е тежестта на доказване,
тъй като след като АУАН и НП не страдат от пороци, то в конкретния случай
е приложима разпоредбата на чл. 189, ал.2 от ЗДвП. В този случай тежестта за
доказване лежи върху жалбоподателя и той следва да докаже твърденията си.
Съдът намира, че изложените обективни причини за неизпълнение на
задължението за регистрация – изтъкнатите здравословни причини, макар и
да са препятствали в определен период от време Г. да изпълни задължението
си, не могат да обосноват обективна невъзможност като цяло да изпълни
законовите изисквания за регистрация и да доведе то отпадане на неговата
отговорността. Съдът намира, че при желание от негова страна, Г. е можел да
регистрира автомобила, макар и след изтичане на законоустановения срок,
съществувала е и възможността да упълномощи свой представител да стори
4
това. В този хитеза, макар и при последващо добросъвестно поведение според
съда би могла да намери приложение и нормата на чл. 28 от ЗАНН. В
конкретния случай обаче след като Г. е имал обективната възможност да
управлява автомобила си в с. Тополчане на 11.04.2021 год., то съдът намира,
че е имал и възможността към тази дата да подаде необходимите документи в
сектор Пътна полиция за регистрацията му.
С оглед всичко изложено съдът намира, че в настоящия казус, въз основа
на събраните гласни и писмени доказателства, безспорно се установи, че на
процесната дата жалбоподателят е управлявал процесното МПС, което не е
било регистрирано по надлежния ред и че е налице осъществен състав на
нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП не само от обективна, но и от субективна
страна
Съдът счета, че в случая правилно е приложена санкционната
разпоредба на чл. 175, ал.3, предл.1 от ЗДвП, съгласно която се наказва с
лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12
месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно
средство, което не е регистрирано по надлежния ред. Настоящият съдебен
състав счита предвид вида и тежестта на извършеното нарушение, че
правилно административнонаказващия орган е определил наказание в
минимален размер, а именно административно наказание "глоба" в размер на
200 лева, лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца.
Предвид всичко гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление НП № 21-0804-001124 от
21.04.2021 г., издадено от РУ към ОДМВР Сливен, РУ Сливен, упълномощен
с МЗ № 8121з-515/14.05.2018 год. с което на Й. С. Г. ЕГН ********** за
нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП на основание чл. 175, ал.3, пр.1 от ЗДвП,
е наложено административно наказание "глоба" в размер на 200.00 лева и
лишаване от право да управлява МПС за шест месеца, както и и на основание
Наредба N Iз - 2539 на МВР са отнети общо 10 точки, като
ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

5
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд-гр. Сливен в 14 - дневен срок от съобщаването му на
страните.

Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
6