№ 445
гр. Велико Търново, 12.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, XIV СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и трети октомври през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:ЕМИЛ БОБЕВ
при участието на секретаря ЦВЕТЕЛИНА ГР. РУСЧЕВА
като разгледа докладваното от ЕМИЛ БОБЕВ Административно наказателно
дело № 20244110201224 по описа за 2024 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Съдът е сезиран с жалба от ДЪРЖАВНО ПРЕДПРИЯТИЕ
„УПРАВЛЕНИЕ И СТОПАНИСВАНЕ НА ЯЗОВИРИ“ /ДПУСЯ/ с ЕИК
******, със седалище и адрес на управление: гр. София, р-н Средец, ул. „Княз
Александър I“ № 12, представлявано от инж. Г.М. - изпълнителен директор,
чрез пълномощник В. П. В. - старши юрисконсулт, против наказателно
постановление № НЯСС-116 от 07.08.2024 год. на Председателя на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което
за допуснато от ДПУСЯ нарушение по чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите (ЗВ),
на основание чл. 83 от ЗАНН вр. с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ на
ДПУСЯ е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в
размер на 1 000 (хиляда) лева. В жалбата се излагат доводи за допуснати
процесуални нарушения при издаването на атакуваното НП, поради което се
моли пълната му отмяна като неправилно и незаконосъобразно.
Жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява. Не
представя нови доказателства и не са направени искания за събиране на
1
такива.
Въззиваемата страна, редовно призована, не се явява и не се
представлява. Изпратено е писмено становище от Е.З. – старши експерт,
юрист към ДАМТН, редовно упълномощена, с което се моли процесното НП
да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, като се излагат доводи
в подкрепа на искането.
Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото
доказателства, приема за установено следното:
На 16.05.2023 год. Й. Н. К. – Началник отдел в РО НЯСС „Северна
Централна България“, офис Велико Търново при ДАМТН и В. Й. Ч. -
инспектор в същия отдел, на основание чл. 190, ал. 4, т. 2 от Закона за водите,
са извършили проверка на язовир „Дермен генеш“, находящ се в землището на
с. Орловец, община Полски Тръмбеш, област Велико Търново, който съгласно
Акт за публична държавна собственост № 5375/30.09.2021 г. е собственост на
Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“.
Извършената проверка била с цел установяване изпълнението на мерките за
осигуряване на изправното техническо състояние на язовирната стена и
съоръженията към нея и за тяхната безопасна експлоатация, чрез даденото в
Констативен протокол № 04-02-43/16.05.2023 г. на Главна дирекция „Надзор
на язовирните стени и съоръженията към тях“ предписание, а именно: „Да се
извършат ремонтно - възстановителни работи на шахтата на спирателния кран
на основния изпускател“, със срок на изпълнение 10.10.2023 година.“. Това
предписание било дадено предвид констатирано неизправно състояние на
конструкцията на шахтата на основния изпускател намираща се в опашката на
по-долу разположения язовир „Солуджата“.
При проверката чрез оглед на място, преглед на наличната документация
в Информационната система предоставена от ДАМТН и след разговор на
проверяващите с инж. С.Г. - представител на ДПУСЯ, контролните органи
установили, че шахтата на основния изпускател е разрушена, има
хоризонтална фуга – пукнатина, и създава опасност при работа със
спирателния кран, като се държи само на арматурата. При наличието на това
обстоятелство контролните органи приели, че не е изпълнено предписанието
дадено в Констативен протокол № 04-02-43/16.05.2023 г. на Главна дирекция
„Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“.
2
Установеното при проверката било описано в т. ІІ. и в т. IV. на
Констативен протокол № 04-02-100/21.12.2023 г., в който контролния орган
обективирал неизпълнение на предписание: „3. Да се извършат ремонтно-
възстановителни работи на шахтата на спирателния кран на основния
изпускател. “ Срок: 10.10.2023 г. Този Констативен протокол № 04-05-
100/21.12.2023г. бил надлежно връчен на ДП „УСЯ“ с Писмо на ДАМТН с изх.
№ 85-01-56/19.01.2024 г. и съгласно известие за доставяне на пощенската
пратка на 23.01.2024 година.
При така установеното нарушение, с писмо изх. № 85-02-29/21.02.2024
г. на ДАМТН, г-н Ц.М.Б. - изпълнителен директор на Държавно предприятие
„Управление и стопанисване на язовири“ бил поканен да се яви на 18.03.2024
г., в 14,00 часа за съставяне и връчване на акт за установяване на
административно нарушение. Писмото с изх. № 85-02-29/21.02.2024 г. на
ДАМТН, било изпратено чрез Системата за електронен обмен на съобщения
на ДАМТН и е регистрирано с номер УСЯ-84/21.02.2024 година.
На посочената дата се е явил упълномощен представител на ДПУСЯ,
като в негово присъствие Й. К. в присъствието на свидетеля В. Й. Ч. съставил
на Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“ /ДПУСЯ/
с ЕИК ****** акт за установяване на административно нарушение № 04-005
от 18.03.2024 година. В посочения АУАН актосъставителя е описал следното:
„На 21.12.2023 год. на основание чл. 190, ал. 4, т. 2 от Закона за водите,
извърших проверка на язовир „Дермен генеш", който е публична държавна
собственост с предоставени права за управление на Държавно предприятие
„Управление и стопанисване на язовири" / ДП „УСЯ" - София /, видно от Акт
за публична държавна собственост АПДС № 5375/30.09.2021 г. Язовирът е
разположен в поземлени имоти с идентификатори 53905.53.322, 53905.53.321
и 53905.53.36 по КККР в землището на с. Орловец, Община Полски Тръмбеш,
Област Велико Търново. Проверката извърших в присъствието на инж. И. Й.
С. - ръководител на териториално поделение гр. Велико Търново към ДП
"УСЯ" - София, представител на оператора. Извършената проверка е за
установяване изпълнението на мерките за осигуряване на изправното
техническо състояние на язовирната стена и съоръженията към нея и за
тяхната безопасна експлоатация, чрез даденото в Констативен протокол № 04-
02-43/16.05.2023 г. предписание, а именно: „2.3. Да се извършат ремонтно-
3
възстановителни работи на шахтата на спирателния кран на основния
изпускател. Срок: 10.10.2023 г.“. Предписанието е дадено предвид
констатирано неизправно състояние на конструкцията на шахтата на основния
изпускател намираща се в опашката на по-долу разположения язовир
Солуджата.
Констативен протокол № 04-02-43/16.05.2023 г. е надлежно връчен на
ДП „УСЯ“ - София, с Писмо на ДАМТН с изх. № 85-01-802/02.06.2023 г. и
съгласно известие за доставяне на пощенската пратка на 06.06.2023 г..
При проверката чрез оглед на място, преглед на наличната документация
в Информацонната система предоставена от ДАМТН и разговор инж. И. Й. С.,
установих че: Основен изпускател - тръбен, с диаметър 0 400 мм, затворния
орган на основния изпускател е спирателен кран (шибърен тип), разположен в
изходна бетонова шахта на въздушния откос. Повредена е шахтата на
спирателния кран на основния изпускател, която се залива от водите на
опашката на яз. Солуджата.
Язовир „Дермен генеш“ е с Първа висока степен на потенциална
опасност. Язовирната стена е с височина 8,80 м, класифицирана като „малка“
по чл. 141а, ал.1 и 2 от ЗВ. Язовир „Дермен генеш“ е трети от поредица от
четири каскадно разположени язовира, след язовирната стена е опашката на
язовир „Солуджата“ /Общ. Стражица/. Язовир „Дермен генеш“ се пълни от
преливника и основния изпускател на язовир „Солуджак“ /Общ. Полски
Тръмбеш/, разположен над него.
Техническото и експлоатационно състояние на основния изпускател се
оценява като изправно според Анализ на техническото състояние на язовир
„Дермен генеш“ приет на ETC на собственика с Протокол 11/1/ от 10.03.2022 г.
Шахта СК се намира в петата на въздушния откос. Същата се залива от водите
на язовир Солуджата в землището на Община Стражица. Шахтата е с размери
1,5/1,5, полуразрушена в следствие на образувалата се фуга по цялото сечение
на разстояние 1,2м от короната, СК с 0 400 мм е работещ. В същия по
отношение на извършването на ремонтни дейности е предвидено: „ Да се
възстанови конструктивната надежност на крановата шахта на ОИ. В момента
по целия периметър на бетоновото сечение се е образувала хоризонтална
фуга.“
Установеното при проверката описах в т. ІІ. и в т. IV. на Констативен
4
протокол № 04-02-100/21.12.2023 г. обективирах неизпълнение на
предписание: „3. Да се извършат ремонтно-възстановителни работи на
шахтата на спирателния кран на основния изпускател. “ Срок: 10.10.2023 г.
Констативен протокол № 04-05-100/21.12.2023г. е надлежно връчен на ДП
„УСЯ" с Писмо на ДАМТН с изх. № 85-01-56/19.01.2024 г. и съгласно
известие за доставяне на пощенската пратка на 23.01.2024 г.
ДП „УСЯ“ - София, в качеството си на собственик на язовир „Дермен
генеш“ е надлежно уведомено за направените констатации и дадените
предписания в КП № 04-02- 43/16.05.2023 г., подписан от присъствалия на
проверката инж. С.Г. на длъжност експерт хидроинженер в ТП В. Търново
към ДП "УСЯ" - София, представител на оператора.
Въпреки това собственика на язовирната стена и съоръженията към нея
не е изпълнил цитираното по-горе предписание в указания срок за
изпълнение, което е установено с Констативен протокол № 04-02-
100/21.12.2023 г. .
По този начин констатирах, че ДП „УСЯ“ - София, на 11.10.2023 г., в
качеството си на собственик на язовир „Дермен генеш“, не е изпълнило
даденото на основание чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите предписание в
КП № 04-02-43/16.05.2023 г., а именно: „3. Да се извършат ремонтно-
възстановителни работи на шахтата на спирателния кран на основния
изпускател. “ Срок: 10.10.2023 г., с което е нарушило чл. 190а, ал. 2 от Закона
за водите.
Във връзка с установеното нарушение, с писмо изх. № 85-02-
29/21.02.2024 г. на ДАМТН, г-н Ц.М.Б. - изпълнителен директор на Държавно
предприятие „Управление и стопанисване на язовири“ е поканен да се яви на
18.03.2024 г., в 14,00 часа за съставяне и връчване на акт за установяване на
административно нарушение. Писмото с изх. № 85-02-29/21.02.2024 г. на
ДАМТН, е изпратено чрез Системата за електронен обмен на съобщения на
ДАМТН и е регистрирано с номер УСЯ-84/21.02.2024 г.“.
АУАН е бил връчен по съответния ред на 18.03.2024 год. на
упълномощения представител на ДПУСЯ И. Й. С., който го е подписал
доброволно. В графата за възражения С. е посочил, че ще подаде
допълнително становище в законоустановения срок.
В законоустановения седемдневен срок са били депозирани пред
5
наказващия орган писмени възражения.
Въз основа на гореописания АУАН от Председателя на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) е издадено и
обжалваното наказателно постановление № НЯСС-116 от 07.08.2024 год. на
Председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор
(ДАМТН), с което за допуснато от ДПУСЯ нарушение по чл. 190а, ал. 2 от
Закона за водите (ЗВ), на основание чл. 83 от ЗАНН вр. с чл. 201, ал. 12 и чл.
200, ал. 1, т. 39 от ЗВ на ДПУСЯ е наложено административно наказание
„Имуществена санкция“ в размер на 1 000 (хиляда) лева. НП е връчено по
пощата на ДПУСЯ на 19.08.2024 год. и обжалвано в законоустановения срок
по реда на чл. 59 от ЗАНН.
При така установеното от фактическа страна съдът намери от правна
страна следното:
В хода на съдебното следствие по делото са приети като доказателства
материалите съдържащи се в административнонаказателната преписка по
обжалваното НП. Разпитани бяха като свидетели по делото Й. Н. К.
(актосъставител) и В. Й. Ч. (свидетел при установяване на нарушението и при
съставян на акта). И двамата свидетели потвърждават напълно описаните в
процесния акт констатации, като ги поддържат напълно. Свидетелите К. и Ч.
твърдят категорично пред съда, че при извършената проверка са констатирали,
че в нарушение на разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите ДПУСЯ
не е изпълнило дадени задължителни предписания от констативен протокол №
04-02-43/16.05.2023 г., а именно да се извършат ремонтно-възстановителни
работи на шахтата на спирателния кран на основния изпускател до дата
10.10.2023 год., като при проверката, чрез оглед и обход на мястото,
установили, че шахтата все още е неизправна, ремонтни дейности за
възстановяването на тази шахта не са започнали и не са извършени никакви
дейности по изпълнение на предписанието.
С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът приема, че
жалбата е процесуално допустима, но разгледана по същество се явява
неоснователна.
При извършена служебна проверка съдът не констатира допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила при издаването и
връчването на АУАН и на НП, които да водят до тяхната отмяна.
6
Неоснователни са доводите, изложени в жалбата, че АУАН и НП са
изготвени въз основа на съставени: констативен протокол № 04-02-
10/21.12.2023 г. и констативен протокол № 04-02-43/16.05.2023 г., и двата КП
издадени от ДАМТН, които административни актове не са влезли в законна
сила, тъй като били обжалвани от ДПУСЯ. По делото със жалбата са
представени Решение № 5860/09.10.2023 год. по адм. дело № 6398/2023 год.
по описа на Административен съд София-град, Решение № 6263/23.05.2024
год. по адм. дело № 1724/2024 год. на Административен съд – София-град и
Решение № 6780/05.06.2024 год. по адм. дело № 10654/2023 год. на ВАС. От
същите обаче се установява, че административно дело № 10654/2023 г., е
приключило на 05.06.2024 г. с решение № 6870/05.06.2024 г., с което се
отхвърля касационната жалба на ДПУСЯ. Вярно е, че същото дело е висящо
пред ВАС по време на извършването на проверката и констатацията за
неизпълнение на предписанието - 21.12.2023 год., но това не обвързва
констатациите и действията на контролните органи, които са длъжни при
констатиране на някакво нарушение да изпълнят своите служебни
задължения, каквито реално са извършили.
Впоследствие – на 05.06.2024 год. ВАС се е произнесъл по спора, като
със своето решение от тази дата (влязло в законна сила на същата дата), е
потвърдил решението по Решение № 5860/09.10.2023 год. по адм. дело №
6398/2023 год. по описа на Административен съд София-град, с което е била
отхвърлена жалбата на ДП „УСЯ“ срещу предписанията, дадени с КП № 04-
02-43/16.05.2023 година (за чието неизпълнение е било издадено и
обжалваното наказателно постановление). Т.е. към датата на издаване на
процесното НП № НЯСС-116 от 07.08.2024 год., предписанията, дадени с КП
№ 04-02-43/16.05.2023 год., са били в сила и правилно наказващия орган е
преценил, че с неизпълнението на тези предписания, дадени с посочения
констативен протокол, ДП „УСЯ“ е осъществило състава на нарушението по
чл. по чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите е правилно е ангажирал
административно-наказателната отговорност на предприятието за
извършеното нарушение.
Предвид гореизложеното съдът прие, че правилно е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за
извършеното нарушение.
7
От процесуална гледна точка АУАН и издаденото въз основа на него
Наказателно постановление са законосъобразни - съставени в
законоустановените срокове и притежаващи необходимите реквизити - чл. 42
и чл. 57 от ЗАНН. АУАН е съставен след констатиране на нарушението.
Същият се явява годна основа за издавеното на НП, с което е наложено
наказание – "Имуществена санкция" в размер на 1 000 (хиляда) лева. Същото
е наложено на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите и е в
минималния предвиден в закона размер, поради което не може да бъде
намалявано. Така наложеното наказание според настоящия съдебен състав е
съответно на извършеното нарушение и с размер необходим за постигане
целите на наказанието, визирани в чл. 12 ЗАНН, поради което не следва да
бъде изменяно.
С оглед на гореизложените съображения съдът счете, че обжалваното
наказателно постановление е законосъобразно и следва да бъде потвърдено,
поради което и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 от ЗАНН
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № НЯСС-116 от
07.08.2024 год. на Председателя на Държавната агенция за метрологичен и
технически надзор, с което за допуснато от Държавно предприятие
„Управление и стопанисване на язовири“ с ЕИК ******, със седалище и адрес
на управление: гр. София, р-н Средец, ул. „Княз Александър I“ № 12,
представлявано от Г.Д.М. нарушение по чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите
(ЗВ), на основание чл. 83 от ЗАНН вр. с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от
ЗВ на ДП „УСЯ“ е наложено административно наказание „Имуществена
санкция“ в размер на 1 000 (хиляда) лева - като ПРАВИЛНО и
ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Великотърновския
административен съд в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е
изготвено и обявено.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
8